"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Många inlägg i den här tråden beror på en massa tyck och tro utan förankring i publicerade artiklar. Tyvärr ger det en massa tjafs. Det blir inte bättre av att man påstår en massa saker om de som uttrycker andra uppfattningar.

Tack för ditt tålamod med oss som med fakta och hänvisning till artiklar av erfarna/utbildade personer om bl.a. ridteknik och hästens biomekanik försöker förklara och visa hur man skall rida för att få en lättriden och arbetsvillig häst.

Det är tråkigt om just du inte vill delta. Jag har förstått att det finns andra som utan att delta läser inläggen och är tacksamma att få reda på fakta inte bara "buketyckande"/"buketro".

Menar du fakta a´la Dr Deb? :grin:

549244_10151416630881797_1494174285_n.jpg



Kyra är ju faktiskt professor i Dressyr men eftersom hon rider LDR så räknas inte hon eller?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Om man tittar upp i hörnet till höger så ser man vem man riktar inläggen till.. vad du står i frågan har jag inte ett uns intresse av som jag redan talat om för dig.. så varför Du svarar på en personlig fråga jag ställt till någon annan det förstår jag faktiskt inte..
Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag svarade på en personlig fråga som du ställt till någon annan/som du inte vill ha mitt svar på. Det sista är inte något som du behöver förstå heller ...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Aha, fast jag trodde inte att du menade att jag skulle dölja något symptom. ;)

Däremot så tolkade jag det som att du menade att man rider hästen lite djupare och rundare för att dölja något. Och jag menade att det gör man inte, i alla fall inte jag, utan man kan på det viset åtgärda ett problem. T.ex. att få bättre arbete genom ryggen.

Möjligen menar vi samma sak, fast jag inte riktigt efter snabb läsning hängde med på hur du uttryckte dig.


Min synpunkt är iallafall att OM man använder det som en genväg/dölja problem, medvetet tycker jag inte det är ok - å andra sidan hoppas jag inte det är särskilt vanligt, om det ens förekommer alls (särskilt medvetet då). Ska man utgå ifrån det som skrivits i tråden så verkar det iaf inte vara så.
Sen utgår jag ifrån att "få bättre arbete genom ryggen" ingår i en helhetsplan, inte som enda lösningen till att förbättra hästens form.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag ställde också en fråga om den syn på att se din menade orena trav som oren?, ser du verkligen det live sas , sådant som andra omöjligt ser?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag ställde också en fråga om den syn på att se din menade orena trav som oren?, ser du verkligen det live sas , sådant som andra omöjligt ser?
Om det är mitt inlägg nr #737 (svar till fio] som du syftar på så fanns det en bild med i det inlägget. Min text
"Trots det visar den en oren trav, traven är inte diagonal eftersom bakhoven sätts i marken före den diagonala framhoven. Naturligtvis kan det bero på annat än LDR, hästen kan vara halt, den är i obalans, etc. Du [dvs fio] har väl inte sett den orena traven för då hade du väl inte lagt ut en bild som styrker mitt påstående."
avsåg hovisättningen på just den bilden och inget annat.

Lägger ut bilden igen
10-35-d440-ingrid-klimke1_large.jpg
.

Om det inte är det inlägget du vill ha svar på så tala om vilket inlägg du avser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kanske är det för att det är en så ung ryttare, som lyckats nå framgång som många blir imponerade? Det är klart att hon är mänsklig! Jag skulle vilja se dig sitta däruppe på den hästen i dessa rörelser och se hur bra du sitter. Helt ärligt! För hjälp va bra du måste va!?!?
....

Jag skrev så här
" Hade hon ridit den galoppen som hon gör ca 2:50 in i filmen på en ridskola hade hon blivit åthutad att sitta still med överkroppen och låta handen bättre följa hästens huvudrörelser. "

Tänk om det gick att låta bli att se allt som elaka påhopp, det var inte så jag menade. Hon rider ute, utan speglar och kanske inte märker det själv. Tränaren borde ha påpekat att hon inte sitter så bra som hon kan. Tränaren kanske också är bländad av henne.
Visst, trots att hon varit framgångsrik på tävling så kan hon göra sådant som en hobbyryttare bör tänka på att försöka låta bli.

Ja, tänk om ... Jag har i alla fall ridit andra OS- och VM-hästar, så helt bakom flötet när det gäller ridning är jag inte. (Jag kanske är överoptimistisk i min tro på min förmåga till kommunikation med andra människor. Min kommunikation med hästar är desto bättre. Trot om du vill ...)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, jag är som sagt mycket nyfiken på att se hur du rider. Än mer nu när jag får höra att du ridit OS-hästar och vm-hästar :) Men jag kräver absolut inte av dig att visa upp det, men det skulle vara intressant utifrån diskussionen, rent tekniskt, hur det faktiskt ser ut. Jag har en ganska klar bild av hur jag tror att andra rider utifrån deras förklaringar, men jag har svårt att se din ridning framför mig. I all vänlighet, åter igen.

Ps
Man behöver inte bli bländad för att tycka att någon rider bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag skrev så här
" Hade hon ridit den galoppen som hon gör ca 2:50 in i filmen på en ridskola hade hon blivit åthutad att sitta still med överkroppen och låta handen bättre följa hästens huvudrörelser. "

Tänk om det gick att låta bli att se allt som elaka påhopp, det var inte så jag menade. Hon rider ute, utan speglar och kanske inte märker det själv. Tränaren borde ha påpekat att hon inte sitter så bra som hon kan. Tränaren kanske också är bländad av henne.
Visst, trots att hon varit framgångsrik på tävling så kan hon göra sådant som en hobbyryttare bör tänka på att försöka låta bli.

Ja, tänk om ... Jag har i alla fall ridit andra OS- och VM-hästar, så helt bakom flötet när det gäller ridning är jag inte. (Jag kanske är överoptimistisk i min tro på min förmåga till kommunikation med andra människor. Min kommunikation med hästar är desto bättre. Trot om du vill ...)
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

tjejen kan sitta snyggt när det krävs.... typ på OS, men en bra sits är en funktionell sits också.
Tränaren rider lika bra.

Hade du haft de påstådda erfarenheterna hade inte denna meningskiljaktigheten funnits.
Ang, bilden så har man förstått att en ej framtung trav innebär att bakbenen sätts i ngn bråkdels s. före fram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

*kl*

Följde den här tråden i början med stort intresse sen gick det lite utför... Gjorde ett nytt försök och tittade på de sista inläggen och tyckte att det var kul att det faktiskt, för det mesta håller sig till bra diskussion :laugh:

Min erfarenhet är i korta drag. Lagom är bäst! För mycket in med näsan tror jag aldrig kan vara bra. Rider man med lång hals med nosen framme tycker jag att det är svårt att få ordentligt mycket energi i bakbenen, det blir lätt att de bara springer iväg. Rider man i en högre form med nosen framme upplever jag att många hästar håller balansen med halsen istället för att bära sig och jobba med rygg/mage.

Hemma rider jag fram med väldigt lite/lätt kontakt för att min häst ska kunna få komma fram till bettet själv. Under denna fas "duttar" vi mest runt utan tryck i tex svaga skänkelvikningar och olika volter. I träningsfasen blir det mycket övergångar, mer rörelser och samling. Gemensamt för båda är att jag alltid rider honom något bakom lod. Jag upplever att han jobbar bra där och jag har lätt att komma ifrån spänningar så han faktiskt får jobba och inte fuska sig igenom övningarna. På tävling går han alltid i korrekt form och det är aldrig något problem att ha nosen framme.
Jag vet inte om min länk är tillåten men om den finns kvar så är det klipp från ett vanligt pass för min 07:a nu i januari. Det är dagen efter ett träningspass med fokus på samling i galoppen.
http://www.youtube.com/watch?v=DC1UPpt0Eg0&noredirect=1
En bit in filmen går vi in på en mindre volt där jag vill att han bara ska hålla balansen själv utan stöd från mig eller hjälpa sig med att spänna halsen. Det är alltså ingen samling men jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att förklara för hästarna att de ska göra övningarna själva. För mig så hjälper man hästen med det som är nytt och svårt, det som hästen redan kan ska den kunna göra själv bara man har förklarat vad. Hoppas ni förstår något av mitt svammel men jag tycker diskussionen är både viktig och intressant!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Åh vad roligt att du vågar bjuda på en film ;-)
Fantastiskt mjuk häst och mjuk ridning tycker jag, men man kan ana hur det ser ut när du höjer trycket ett snäpp.
Hade det inte varit ett inlägg i denna diskussionen hade jag knappt reflekterat över om han var bakom eller framför lod.
Får jag fråga en sak? När du rider fram nosen i tävlingsform- har du mer tryck i honom då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag skrev så här
" Hade hon ridit den galoppen som hon gör ca 2:50 in i filmen på en ridskola hade hon blivit åthutad att sitta still med överkroppen och låta handen bättre följa hästens huvudrörelser. "

Tänk om det gick att låta bli att se allt som elaka påhopp, det var inte så jag menade. Hon rider ute, utan speglar och kanske inte märker det själv. Tränaren borde ha påpekat att hon inte sitter så bra som hon kan. Tränaren kanske också är bländad av henne.
Visst, trots att hon varit framgångsrik på tävling så kan hon göra sådant som en hobbyryttare bör tänka på att försöka låta bli.

Ja, tänk om ... Jag har i alla fall ridit andra OS- och VM-hästar, så helt bakom flötet när det gäller ridning är jag inte. (Jag kanske är överoptimistisk i min tro på min förmåga till kommunikation med andra människor. Min kommunikation med hästar är desto bättre. Trot om du vill ...)

Intressant ! Då hade jag som Flera andra velat se mer av dina egna konkreta reflektioner istället för länkar som grund i din Diskussion .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du har människor DU tycker är kunniga och utbildade som styrker de teorier du tror på.
Det finns andra rent vetenskapligt utbildade som tror på andra teorier.
Och det finns ridskickliga människor som tror på andra.

Med ridning är det också lite så att hur beläst man än må vara om muskler, det skelettala etc så måste man ha utbildat x antal hästar till hög nivå för att verkligen förstå. Och det har inte alla de som skrivit de artiklar du refererar till.

Det finns gott om veterinärer, ryttare, equiterapeuter, tränare etc som tycker LDR kan fungera. Att sedan inte du eller dina tränare lyckats med det - trist!

Har du läst artikeln om piaff i Equipage? Vad tycker du om de bilderna?
Och texten för den delen?
De hästarna har ju samtlig startats i låg form och nosen har inte alltid varit framför lod, ofta inte skulle jag vilja påstå. Nog fasen är det samlade hästar på bilderna där det ska visas bra piaff.
På de som man valt som misslyckade bilder(modigt att visa tycker jag) är det givetvis inte samlat.

Så visst kan det gå, bara man har ett system och vet vad man gör.
De hästarna klarar ju också av annat än bara samling utan att ligga på bogarna. De har också svävmoment i sin trav och galopp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag hade så gärna velat se dig rida:) Du får saker att låta så... Jag vet inte vilket ord som passar- men det var positivt.
Jag gillar att du beskriver ifrån ett målande perspektiv med egna erfarenheter. Ibland tänker jag på saker du skrivit när jag rider, och tänker att jag hade kunnat förstå ditt system om nån visade... Man känner igen orden i känslan på nåt vis.
Flummigt- men det är menat som beröm!

Kl
Är det inte härligt när ord får en betydelse? När ett ord man kunnat länge plötsligt blir en aha grej och man fattar vilket bra ord det är ...
Kanske bara händer mig men ... Så nice!!!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack för fina ord!
Det finns väldigt många som är mer imponerande att se rida. Jag är bra på att förklara, känna och att se saker. Jag är inte sämst i världen på att rida. Men nog fasen behöver det slipas mycket här! Kroppen är för långsam och okoordinerad, svag och stel. Spec när jag nu inte ridit så mycket som vanligt på ett bra tag.
Jag är väl typ hyfsat sadelfast. Det är lite så illa det känns nu. :P
Men det är bara att rida mer! Jag kommer snart igen!

Men systemet är mycket logiskt! Och väl fungerande!
Man kan ofta få fram bättre rörelser ur de flesta hästar bara man kan lägga balansen rätt i sidled och stretcha dem.
Och det upplever jag att många hästar behöver hjälp med!
Inte just oinridna/just inridna. Utan sen.. Vi förstör dem..;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, ordets innebörd är häftigt!
Det är intressant när det faller på plats. Ibland kan en tränare ha tjatat om något i flera år. Sen säger en annan exakt samma sak och så fattar man.
Alt så var man redo för att förstå det först då.

Intressant också att läsa ridläror och man tror man hajat. 10 år senare läser man samma text igen och förstår andra saker och fnissade åt hur man trodde sig förstått grejen förr. Ytterligare 10 år och samma sak upprepas..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kl
Skulle vilja höra mer om allas ridfilosofier.
Hur vill ni rida en häst med väl ansatt hals men svag ryggverkan och tendens att hamna i framvikt och antingen bli oengagerad eller lite överilad? Tillägg att den från sidan sett är " född i form" med rest och välvd hals och har en stadig form.

Hur vill ni rida en häst med lågt ansatt hals som skjuter på mycket bakifrån med långa kliv och alltså egentligen har samma problem med att hamna i framvikt och bli överilad- men mer älga framåt? Tillägg att den har ojämn kontakt och antingen vill rycka i bettet eller krypa bakom hand. Ganska stark rygg men spänd- till skillnad från den första som är synbart sänkt i ryggen.

Berätta hur ni tänker när ni börjar jobba med en sådan här häst. Skiljer er ridning sig mellan dessa olika hästtyper? Vad tror ni kärnan i problemen sitter? Vilken typ tycker ni är lättast att utbilda?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Gillar verkligen din filsofi Tua, skulle mer än gärna vilja göra ett studiebesök och kika hur du resonerar kring olika rehabilterande åtgärder på olika hästar - skulle vara mkt mkt intressant. :)

Som sadelnörd så funderar jag på över hur du resonerar kring dessa tingestar...

Jag ser ju ofta ofta sadlar i obalans som spökar för häst och ryttare, vilket omöjliggör rätt arbete många gånger... Byt sadel som passar hästens balans,, ryttaren hamnar i balans och vips så har man ett annat flöde i hästens kropp och ett mkt mer harmoniskt ekipage. En kort och hög trav av stötig variant som plötsligt blir svävande när hästen vågar ta ut steget är väl mitt senast exempel.
Har sett närmast magiska förändringar bara med mm.justeringar.
Muskler som ploppar ut för att de får flöde och kan jobba i en annan sadel.

Många stretiga hästar som haft lätt att ta till underhalsen och aldrig kommit ärligt genom ryggen har sadelproblem, eller andra ryggbekymmer, alt att ryttaren hamnar galet eller har ont så det påverkar.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du har människor DU tycker är kunniga och utbildade som styrker de teorier du tror på.
Jag har namngett de tränare som jag anser vara skickliga och som man bör lära av. De håller öppna clinics, med många olika sorters ekipage över hela världen, dit den som är intresserad kan komma och bilda sig sin egen mening.
Jag har frågat efter namnen på dina tränare men inte fått något svar. Du har i något inlägg skrivit att de håller tränar så att de inte har tid med annat. Då de inte är öppna med sina träningar är det verkligen svårt att ta del av vad och hur de gör och vilket resultat det ger.

Det finns andra rent vetenskapligt utbildade som tror på andra teorier.
Och det finns ridskickliga människor som tror på andra.
Jag tror inte att så många svenska tränare har vetenskaplig ridutbildning. Vilka är det? Visst, Kyra är professor men vilka vetenskapliga artiklar har hon presenterat och var?

Även den som är skicklig kan bli skickligare!

Med ridning är det också lite så att hur beläst man än må vara om muskler, det skelettala etc så måste man ha utbildat x antal hästar till hög nivå för att verkligen förstå. Och det har inte alla de som skrivit de artiklar du refererar till.
Med ridning är det så att den följer vissa fysiska lagar. Vet man något om hur hästkroppen hänger ihop och fungerar är det lättare att förstå hur, vad man skall påverka och när. Man köra bil utan att veta hur växellådan fungerar men det är bra, rentav nödvändigt, att veta hur ratten fungerar. Visst kan man sitta på hästen och få den att trava och galoppera trots att man inte vet något om hur hästkroppen fungerar. Men skall man vara tränare måste man veta mer.

Jag har utbildat x (x >0) hästar till hög nivå (som väl är bl.a. piaff, passage) och jag har gjort hästar som haft huvudproblem ridbara. De tränare jag namngett har utbildat x+z hästar/ryttare. Med din definition kan både jag och de tränare jag rekommenderat verkligen förstå ridning och ridhästens utbildning.

Hur många hästar artikelförfattarna utbildat vet varken du eller jag.

Det finns gott om veterinärer, ryttare, equiterapeuter, tränare etc som tycker LDR kan fungera. Att sedan inte du eller dina tränare lyckats med det - trist!
"... tycker LDR kan fungera ..."
LDR kan uppenbarligen fungera för den som har som mål att ta sig till toppen inom tävlingsdressyr. Det beror som sagt på att tävlingsdressyr är en bedömningssport där man inte alltid följer skrivna regler.
Däremot fungerar LDR inte för att nå mina mål - få en ridbar häst som svarar för lätta hjälper och som tycker att ryttaren är en trevlig partner.

Vem lyckas att med LDR nå de mål som överensstämmer med mina? Ingen! Jag kan av resultatet från andras vedermödor se att LDR är fel väg. Därför vill jag inte slänga bort tid, energi, PENGAR eller hästens välbefinnande på att använda något jag inte tror är en framkomlig väg till de mål jag vill uppnå. Jag har alltså inte ens försökt använda LDR så jag har varken misslyckats eller lyckats.

Hur mina tränare lyckats med LDR vet varken du eller jag något om.

Har du läst artikeln om piaff i Equipage? Vad tycker du om de bilderna?
Och texten för den delen?
De hästarna har ju samtlig startats i låg form och nosen har inte alltid varit framför lod, ofta inte skulle jag vilja påstå. Nog fasen är det samlade hästar på bilderna där det ska visas bra piaff.
På de som man valt som misslyckade bilder(modigt att visa tycker jag) är det givetvis inte samlat.

Så visst kan det gå, bara man har ett system och vet vad man gör.
De hästarna klarar ju också av annat än bara samling utan att ligga på bogarna. De har också svävmoment i sin trav och galopp.
Jag har inte köpt tidningen än. Vilket nr är det? Varför måste jag köpa en tidning för att du vill bevisa något? Varför inte använda något som finns på webben? Det är väl bra om alla i tråden kan vara med i debatten, inte bara de som köper en speciell tidning.

Det är naturligtvis bra att veta vad man gör. Man behöver också veta vad man inte skall göra. Har de tränat enligt metoden LDR?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp