"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har nog tyvärr insett att det inte finns någon större vilja att förstå och detta kan pågå i evigheter runt runt runt, trots allt som alla tålmodiga förklarat, särskilt tuaphua och ray har haft stort tålamod tycker jag.
Påminner om gamla tider med Equif*** eller hur?

Ja inget ont i det, jag har ju själv annat nick så....:idea:

Jag håller med och på den tiden förstördes tråd efter tråd...av bara tjafs och en del blev tom bannade i all frustration som tillkom.

Jag :bow: för alla de som med så stort tålamod, verkligen försöker förklara.
Jag håller mig dock borta från tråden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det finns ingen logik alls i att rida hästen bakifrån om det leder till att nosen hamnar bakom lod, speciellt och i synnerhet inte om huvudet är lågt.
Hästen behöver tänka framåt för att bakdelen ska komma till arbete och hur motiverande är gör för ?

Jag tycker att det krånglas till så ofantligt, när det är så enkelt egentligen eftersom naturen har skapat hästen så att han är programerad att "lyfta huvudet" och sträcka fram nosen när han rör sig framåt, så behöver man bara få honom att slappna av i överlinjen, då sänker han huvudet till en mer gynnsam position allldeles själv...och då kommer nosen definitivt inte att hamna bakom lod...och man behöver inte höja ribban mer än att nosen är kvar där framme...man tar det succesivt....men det tar lite tid...sen kan man rida med mer kontakt allteftersom...
Hur det är i praktiken varierar nog mycket på ryttarens kunskap och känsla.

Det är lite det sista där som du skriver som tror jag är kärnan i debatten, tänket med låg rund (som inte har som mål bakom lod, men råkar det bli det så tar man det så länge ryggen inte förändras) kan vara att överlinjen skall vara avslappnad först, sen om hästen tappar ner huvudet för mycket skall bukmusklerna aktiveras och på så vis få upp huvudet igen tack vare lyftet bakifrån. När hästen lyfter upp halsen bakifrån i en rundare form lyfts den på plats med buken till skillnad från om hästen kommer rätt genom att slappna av i överlinjen genom att matas på framåt. Bakom lod i sig är nog inte så stärkande när hästen hamnar där, men ryggverksamheten som tränas upp genom att lyfta framdelen genom aktivering bakobuk är det. Därför blir det lite andra hållet än om man utgår ifrån en lite längre, högre (planare/rakare) form med nosen mer fram och mindre rundad rygg och sen jobbar på att hästen i det läget skall slappna av i överlinjen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tänk om det är så att LDR hindrar manken från att komma upp.
Tänk om någon kunde hitta en faktaartikel som bekräftar tänket att LDR hjälper till för att få upp manken.

Det gör det säkert på sätt och vis, och därför blir det kanske en riktig muskelövning för hästen :) det blir lite mer träning à la tyngdlyftning och hästen får ta i mer och hamnar lättare i läge att aktivera bukmusklerna. Jag bara gissar
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack Ray för att du är tillmötesgående och hjälper till att hålla den här diskussionen på en intressant och givande nivå.

Ja, jag håller med, det blir lite mycket rundgång och jag är nog också ganska trött på det:p Men samtidigt är det intressant för det kommer fram mycket som är värt att tänka på, för båda "sidor". Sen är jag väl bara så van att bli hårt åtgången i alla dessa diskussioner där man blir ständigt beskylld för att man inte kan rida, inte har den "rätta" kontakten, inte förstår vad "bärighet" är, och bla bla bla, så jaa du får väl ursäkta att det drar iväg lite väl ibland.:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, kanske det, men det jag tänker på, med risk för att bli ändå tjatigare:D, är nacken, att den är spänd i denna position (bakom lod) och nacken är central för hela ryggens verksamhet, därför ser jag det som att börja i helt fel ände...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men jag då, har inte jag haft stort tålamod då?:confused:

Men det är väl som vanligt bara den ena sidan som har rätt....:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vilken märklig fråga:confused:

Du började, som många gånger förr, prata om att "dölja symptom". Förklara gärna hur du menar, jag är ingen tankeläsare ;)

Jag menade inte att DU försöker dölja symtom eller gör något alls för den delen, det vet du bäst själv! :)
Så de du skrev var egentligen det jag menade med mitt inlägg.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hästar har samma biologi det är vi överens om. Med skillnader i ridningen får man skillnader i resultat och det är ju just det vi vill ha!!!

:bow:
Att man diskuterar etik inom hästhållning/ridning tycker jag är bra.
Men när man börjar få det till något etiskt att inte rida hästen innanför lod, då börjar det bli på samma nivå som att alla som inte gör som man själv är djurplågare. Det skapar bara negativa känslor som sprider sig och stärker "vi" och "dom"-känslan.
Att man pratar om "såhär vill jag rida, för att ***" är också något helt annat.

Sen tycker jag det är synd att det är så få ekipage nuförtiden man ser gå med nosen framför lod. Eftersom det hör till mitt mål jag vill eftersträva. Men det är ju knappast samma sak, man måste få ha preferenser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker du varit tålmodig. Du håller god ton trots att tex du och jag inte delar åsikt om en del saker. Vi kan diskutera och tyka motsatta saker. Men du blir inte otrevlig, går till personangrepp eller är sarkastisk för det. Cred till dig!

Dock undrar jag hur du ser på genomsläpplighet. Jag fick nog inte svar förut. Svara gärna i citat efter alla frågetecken. För jag upplever lite att du läser texterna och sen svarar i generella drag hur du upplever hela tänket. Men inte svar på själva frågorna man ställer alltid. Jag är intresserad av hur andra tänker. :)

Om du står upp är du ju inte helt avslappnad. Eller hur? Då ramlar du omkull.
Alltså använder du muskelkraft för att hålla dig i den positionen. Men man kan fortf vara genomsläpplig.
Du kan trigga responser i bäckenet eller benen rent av genom påverkan i andra delar av kroppen.
Är du helt avspänd i nacken? Alla muskler kring huvudet..
Däremot om du är sned måste du spänna i mothållsmuskler.
Finns det någon muskel somdu upplever du spänner ofta då du blir ur balans?

Om en häst är helt avslappnad. Skulle den stå då?
Varför skulle nacken vara heeeelt avslappnad och resten av kroppen arbeta om än genomsläppligt?
Om man med balans eller små tygelhjälper a la sytrådskontakt kan böja hästen/ställa den när helst man vill tom upprepade ggr på rad och byta riktning etc.. är nacken spänd då? Om man tex får fram inner höft vid ställning för tygeln?
Detta går ju utmärkt att göra med näbben bakom lod. Varför är det möjligt om hästen dessutomär framme till bettet och kontakten lätt?
Man kan när man vill också öka kontakten eller minska den. Man kan också när man vill korta, länga, höja eller sänka formen med aktiviteten ändrad bak med.

Om du ligger HEELT avslappnad på en behandlingsbänk får du inte mkt gensvar genom kroppen om behandlaren gör ngt.

Låsningar eller spänningar tycker jag många hästar har. Men de blir inte värre om man rider dem LDR korrekt. Det går att få dem loss. Och som Kookaburra sa får man till bukakativiteten som sen följer med då man höjer dem i formen.
Och det gör man inte genom att bara höja fronten. Bakdelen måste kunna matcha det genom ökad vinkling. Och buken måste orka hålla ihop det.

De som fokuserar på nosen framför lod konstant upplever jag får lägga lååååång tid på att komma någonstans(en del kommer någonstans om de gör rätt, men aldrig till den där superformen upplever jag..). Och i min värld har inte alla hästar den tiden. Jag möter en hel del som är redo för slakthuset. De måste tränas och på ett annat sätt NU. De håller inte för att inte använda buken och spänna underhalsen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men jag tror att du har placerat in mig i ett fack nu:D Om du har som mål att rida en häst i balans och harmoni, som kan göra allt du ber om med lätthet, utan spänningar, med resning och lätt framdel och nacken som högsta punkt, då har vi samma mål.

Det var intressant- samma mål?

Men då undrar jag igen hur kommer du dit och kan du visa någon som kommit dit på det sätt du beskrivit och har en väl lösgjord-genomsläpplig häst som arbetar bakifrån o fram med rund rygg?, samt i det kan utföra allt man ber om med lätthet?

För ingen har hitills kunna visa.Det blir bara munväder i tryck som inte fungerar i praktiken. Den lätthet du pratar om, den resningen, upp i fram är milsvid från den man har om hästen är rätt riden bara den går MSV- tänk då vilken skillnad det blir i GP.

Det handlar inte om att någon rider dåligt utan mer om att man saknar verklighetsförankring.

Och för att återgå till tidigare fråga: Ser du inte rundheten i överlinjen, den eftersträvade rundheten, på Fios bild nr 1?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, kanske det, men det jag tänker på, med risk för att bli ändå tjatigare:D, är nacken, att den är spänd i denna position (bakom lod) och nacken är central för hela ryggens verksamhet, därför ser jag det som att börja i helt fel ände...

Jag ser hur du tänker. Men jag tror man kan ha olika åsikter om vad som är nr1 och vilka spänningar man godtar beroende på vilket mål man har med sin ridning. Om man vet hur man rider upp nacken till lod med hjälp av bukobak så är den ju inte (nacken) spänd längre, och på köpet får man "draget" bakifrån och hästen håller ihop sig med en helt annan energi än om hästen skulle matas fram för att nå avslappning i en spänd överlinje (som oxå är spänd i nacke och rygg).

Vill man ha energi behöver den ju komma nånstans ifrån, och jag hör gärna hur man rider fram den genom att inte jobba med variation i höjd och rundhet. Som jag sa tidigare så hjälper den låga runda (inte initialt bakom lod, men hamnar den där så okej om man kan rida upp den) formen till att hitta bukobak. Klarar man inte att hitta bukobak för att hästen ligger för mycket bakom lod och lägger sig bakom hand, ja då har man gjort fel och behöver se över sin ridning, kanske rida mer så som du beskriver.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag håller med och på den tiden förstördes tråd efter tråd...av bara tjafs och en del blev tom bannade i all frustration som tillkom.

Jag :bow: för alla de som med så stort tålamod, verkligen försöker förklara.
Jag håller mig dock borta från tråden.

Många inlägg i den här tråden beror på en massa tyck och tro utan förankring i publicerade artiklar. Tyvärr ger det en massa tjafs. Det blir inte bättre av att man påstår en massa saker om de som uttrycker andra uppfattningar.

Tack för ditt tålamod med oss som med fakta och hänvisning till artiklar av erfarna/utbildade personer om bl.a. ridteknik och hästens biomekanik försöker förklara och visa hur man skall rida för att få en lättriden och arbetsvillig häst.

Det är tråkigt om just du inte vill delta. Jag har förstått att det finns andra som utan att delta läser inläggen och är tacksamma att få reda på fakta inte bara "buketyckande"/"buketro".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, kanske det, men det jag tänker på, med risk för att bli ändå tjatigare:D, är nacken, att den är spänd i denna position (bakom lod) och nacken är central för hela ryggens verksamhet, därför ser jag det som att börja i helt fel ände...

Ja vad fan... På nåt vis tycker vi ju detta är roligt, annars hade vi inte haft diskussionen :-))
Jag tänker så här.
Det måste börja med fokus bakåt. Annars är jag körd som ryttare. Jag kan inte tänka på nacken utan att bli för fokuserad på just nacken...
Därför vill jag sitta upp och ha alla mina känselspröt riktade bakåt. Komma ihåg att det är skit samma hur det ser ut framför mig.
Det börjar bakifrån med att bakbenen svingar och kommer igång och driver hyfsat jämnt, sen vill jag svinga vidare genom ryggen och LÅTA halsen bli låg. Då har jag kommit så långt att jag har en helt ok kontakt och vill stämma av så att det inte bara blir frisk trav, jag vill att hästen håller ihop mellan hjälperna.

Det sista jag tittar på är nacken! Och det är för att det är det sista som hamnar på plats. ( fast nu ljög jag... Jag vill göra så, jag misslyckas ofta och får skälla på mig lite) . Det börjar bak och slutar fram.
Jag kan inte börja tänka att nosen ska vara nån stans alls! Tanken måste börja med bakbenen- ryggen- kontakten och sen utveckla det tills det är en vettig connection däremellan. Sen kan man rida hästen i varierande form och förbättra saker för det var ju bara grunden.

Jag vet att du inte säger att det börjar i nacken. Och jag är med på att muskler måste hålla nosen bakom lod. Men jag känner lite so what? Den kan vara anspänd och mjuk för det? Det är inte bara avslappnade muskler som är mjuka och genomsläppliga? Precis som tua var inne på nyss- hästen måste ju ha en viss anspänning- annars sover den ju?
En spänd nacke kan vara framför lod oxå, jag tror inte just den vinkeln är så jäkla viktig... Är den spänd känner man ju det i kontakten!
Spänd blir den ju om man tvingar hästen i en viss form. Det är inte formen i sig som skapar spänning- det är hur man skapar formen i så fall!!! Om hästen avspänt rundar sin rygg och hals och har kontakten bakom lod är en jäkla skillnad mot om ryttaren tvingar in nosen. Eller tvingar upp den för den delen. Det är tvånget som skapar dålig spänning- kan du hålla med om det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Kan du inte svara på frågorna om den orena traven?
Vad menar du är felet när bak landar lite före fram?
Om det är lodplanet som felar- varför ser man fenomenet på hästar med nosen framför lod oxå?

Har man höghastighetsfilmat de sonen kallar kunniga för att se om det finns en skillnad där?

Ibland mötet du direkta frågor med artiklar om något annat. Eller genom att ställa motfrågor. Svara vad du själv tänker oxå- det är faktiskt intressant!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag menade inte att DU försöker dölja symtom eller gör något alls för den delen, det vet du bäst själv! :)
Så de du skrev var egentligen det jag menade med mitt inlägg.

Aha, fast jag trodde inte att du menade att jag skulle dölja något symptom. ;)

Däremot så tolkade jag det som att du menade att man rider hästen lite djupare och rundare för att dölja något. Och jag menade att det gör man inte, i alla fall inte jag, utan man kan på det viset åtgärda ett problem. T.ex. att få bättre arbete genom ryggen.

Möjligen menar vi samma sak, fast jag inte riktigt efter snabb läsning hängde med på hur du uttryckte dig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Många inlägg i den här tråden beror på en massa tyck och tro utan förankring i publicerade artiklar. Tyvärr ger det en massa tjafs. Det blir inte bättre av att man påstår en massa saker om de som uttrycker andra uppfattningar.

Tack för ditt tålamod med oss som med fakta och hänvisning till artiklar av erfarna/utbildade personer om bl.a. ridteknik och hästens biomekanik försöker förklara och visa hur man skall rida för att få en lättriden och arbetsvillig häst.

Det är tråkigt om just du inte vill delta. Jag har förstått att det finns andra som utan att delta läser inläggen och är tacksamma att få reda på fakta inte bara "buketyckande"/"buketro".
För att man ska kunna diskutera biomekanik krävs film o ridskickliga människor som kan förklara. Vilket så har skett från ena parten.

Endast teoretiska "fakta" funkar inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

när jag menade exteriör så tänkte jag exempelvis på hur halsen ser ut och ganaschvinkel. sistnämnda har jag för mig jag sett kyra prata om på en gammal film också. jag har en häst med trång ganschvinkel men lång hals. han är ett jäkla måk och få korrekt, eller har varit iallafall till matte lärde sig rida;) han måste vara rund över sin långa hals, får inte knäck av vilket han lätt gjorde innan, men får inte bli för vinklad i nacken, inte lätt men vi har hittat en bra balans efter några års misslyckanden och underhalsen är numera ett minne blott. annars tänkte jag även på hästar med grövre halsar som kankse inte kan gå så djupt, det tar emot, men de kan behöva mer framåt och ned. samtidigt ser jag hästar som verkligen har nytta av lite djupare form, och med det menar jag rundade med nosen strax bakom lod och bibehållen kontakt. jag har en massörutbildning i grunden så jag försöker utgå från denna när jag rider och hur muskelsystemen fungerar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det som blir fel på hästars långa hals är att man inte tänker lite på att radien är längre o att den då behöver längre tygel- större rundning. som bilden på Klimke. Ett stöd längre ner.

Om man leder med en längre tygel o visar vägen så kommer den dit, men inte om man drar- som fiador o brille tror eller gör själva- Håller i.
Man vill att känslan ska vara att den trampar på bakifrån o över ryggen mot bettet. Det är ju en metafor, i brist på att förklara känslan bättre.

Har den väl kommit dit så kommer den själv att söka sig dit, men stödet/ kontakten behöver den ha. att man inte överger den o anser att den ska balansera upp sig själv oavsett hur illa ryttaren rider den. Ger förutsättningen eller avsaknaden av den.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det står dig fritt att inte köpa mina argument, det är du som får betala vad det kostar i form av sämre ridning.

Ja det är klart att du "vet" eftersom jag har sagt att jag tycker att rida med nosen avsiktligt bakom lod är fel väg att gå. Trots det kan jag väl ha erfarenhet, jag har ju ögon att se med.


Om man tittar upp i hörnet till höger så ser man vem man riktar inläggen till.. vad du står i frågan har jag inte ett uns intresse av som jag redan talat om för dig.. så varför Du svarar på en personlig fråga jag ställt till någon annan det förstår jag faktiskt inte..

En massa annan text..

Jag förstår att du utgår ifrån dina egna erfarenheter i dina svar men det är väl inte mitt fel att du inte kan bättre? Försök greppa att andra människor har andra erfarenheter än dina.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp