Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2
Jag tycker du varit tålmodig. Du håller god ton trots att tex du och jag inte delar åsikt om en del saker. Vi kan diskutera och tyka motsatta saker. Men du blir inte otrevlig, går till personangrepp eller är sarkastisk för det. Cred till dig!
Dock undrar jag hur du ser på genomsläpplighet. Jag fick nog inte svar förut. Svara gärna i citat efter alla frågetecken. För jag upplever lite att du läser texterna och sen svarar i generella drag hur du upplever hela tänket. Men inte svar på själva frågorna man ställer alltid. Jag är intresserad av hur andra tänker.
Om du står upp är du ju inte helt avslappnad. Eller hur? Då ramlar du omkull.
Alltså använder du muskelkraft för att hålla dig i den positionen. Men man kan fortf vara genomsläpplig.
Du kan trigga responser i bäckenet eller benen rent av genom påverkan i andra delar av kroppen.
Är du helt avspänd i nacken? Alla muskler kring huvudet..
Däremot om du är sned måste du spänna i mothållsmuskler.
Finns det någon muskel somdu upplever du spänner ofta då du blir ur balans?
Om en häst är helt avslappnad. Skulle den stå då?
Varför skulle nacken vara heeeelt avslappnad och resten av kroppen arbeta om än genomsläppligt?
Om man med balans eller små tygelhjälper a la sytrådskontakt kan böja hästen/ställa den när helst man vill tom upprepade ggr på rad och byta riktning etc.. är nacken spänd då? Om man tex får fram inner höft vid ställning för tygeln?
Detta går ju utmärkt att göra med näbben bakom lod. Varför är det möjligt om hästen dessutomär framme till bettet och kontakten lätt?
Man kan när man vill också öka kontakten eller minska den. Man kan också när man vill korta, länga, höja eller sänka formen med aktiviteten ändrad bak med.
Om du ligger HEELT avslappnad på en behandlingsbänk får du inte mkt gensvar genom kroppen om behandlaren gör ngt.
Låsningar eller spänningar tycker jag många hästar har. Men de blir inte värre om man rider dem LDR korrekt. Det går att få dem loss. Och som Kookaburra sa får man till bukakativiteten som sen följer med då man höjer dem i formen.
Och det gör man inte genom att bara höja fronten. Bakdelen måste kunna matcha det genom ökad vinkling. Och buken måste orka hålla ihop det.
De som fokuserar på nosen framför lod konstant upplever jag får lägga lååååång tid på att komma någonstans(en del kommer någonstans om de gör rätt, men aldrig till den där superformen upplever jag..). Och i min värld har inte alla hästar den tiden. Jag möter en hel del som är redo för slakthuset. De måste tränas och på ett annat sätt NU. De håller inte för att inte använda buken och spänna underhalsen.