"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men visst förstår du väl att mÅlen är vitt skilda? Att vi på nåt vis inte ens diskuterar samma sak?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast jag pratar inte om att dölja något grundproblem eller att alltid tillåta hästens nos att befinna sig bakom lod.
Jag pratar om att kunna rida hsäten djupare och rundare i syfte att få igång ryggen mer. Att kunna växla form och alltså kunna lägga hästen i en lite högre form när den arbetar som den ska. Det är att fokusera på hur hela hästen jobbar och inte fixera sig vid en statisk form där man tror det är rätt bara för att nosen är framför lod.


Och vad tror du jag menade? :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ang vad du sa om att hästen vill ha fram nosen.

Jag tänker lite att när hästen skall sträcka ut halskotpelaren "böj" närmare manken, kommer hästen lättare åt dessa muskler om ryttaren rider igång bakbenen så att ryggen kommer upp och vippar upp huvudet på hästen. När hästen påbörjas låg och rund ligger hästen nära dit när själva jobbet skall börja. Sen att det är bakom lod när hästen får slappna av kan diskuteras. Ska hästen få slappna av helt utan kontakt, eller kan man släppa fram nosen även med bibehållen kontakt så att ryttaren inte "tappar tråden". Sen kan man alltid göra övningar i låg och rund för att stärka rörelsen ytterligare inför att komma upp till den riktigt samlade formen som krävs för svårare övningar än längre fram. Jag tänker att i alla lägen hästen vill få fram nosen och ryttaren alltid bakifrån kan rida fram den, så kan man få en öppnare högre form än om ryttaren aldrig ens lyckas få hästen att hitta dessa muskler.

Sorry om jag är luddig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Inget- utom djuret i sig skulle jag säga...
Det är ju därför vi aldrig kommer att se det på samma vis... Du har rätt ifrån din vinkel- absolut!!! Om man rider som du, som det du lärt dig, så stämmer det du säger.
Men rider man på ett annat sätt, med en annan filosofi och ett annat mål... Ja då har folk sagt jättemycket bra och relevanta saker och det finns nog inget mer att säga tror jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag värmer upp så och gör lite övergångar.. och kan även lägga ner halsen under passet i någon rörelse om jag känner att jag tappar kvalite.. det är ju det man gör i LDR man lägger ner halsen från manken, det är inte så speciellt mkt fokus på näsan men nacken måste vara rund så man inte tappar eftergiften.. det blir lätt kantigt annars. Jag kan ha vissa korta joggdagar där jag bara rider LDR men men då rider jag lätt och gör inga rörelser.. Jag sitter sällan och arbetar i LDR , det ser jag ingen nytta med faktiskt.

Låter som det fungerar bra för dig, och du verkar ju ha en tanke/plan bakom! Även om en del i tankegångarna skiljer sig så finns det gemensamma tankegångar också. Om hästen råkar hamna i något i stil med LDR vid avlastning, så skulle jag inte bry mig om det. Huvudsaken är ju hur det går sen när man ska jobba vidare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

gör det fysiskt omöjligt att huvudet bara skulle hamna där, det måste HÅLLAS där, och eftersom hästen sträcker fram nosen när han rör sig framåt, så kan huvudet aldrig hamna bakom när hästen tänker framåt, inte om det finns fritt spel framåt, alltså har ryttaren haft ett finger med i spelet oavsett.
Det är lite det här jag menar. Jag tror det är ett medvetet val i hur vi alla rider, men jag tror det är viktigt att veta VAR man lägger fokus. Jag uppfattar det som att de som hävdar att de rider bakifrån inte har lodplanet som prio ett. fokus ligger inte på nosen. Fokus ligger på att sträcka ut kotpelaren rundat från svansrot till nos. Svängen närmast manken är en lurig en att ge sig på som ryttare. Och jag tror LDR är ett sätt som används för att att hitta dit, bakifrån! Just därför bryr man sig inte om just då alltid var nosen hamnar, så länge arbetet sker över ryggen så prioriteras det före.

Så förstår jag det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

......
Det är ju ett ständigt balanserade mellan att rida in bakdelen och att göra hästen rundare i nacken när man rider dressyr.. för hästar släpper gärna antingen fram eller bak när det blir jobbigt så man växlar hela tiden mellan framåtdrivande hjälper och förhållande hjälper.. om vi nu då bara ska tala om fenomenet bakom lod och när det sker och inte om metoden LDR..
När hästen får ryttare på ryggen ändras dess tyngdpunkt, tyngdpunkten förskjuts då framåt. Ryttaren hjälper sig själv och hästen om ryttaren visar hästen att den skall balansera om och förflytta vikten bakåt.

Många ryttare har problem att just "växla mellan" framåtdrivande och förhållande hjälper. De växlar inte utan använder dem samtidigt vilket gör att hästen, om den vill lyda, väljer att följa antingen de framåtdrivande eller att följa de förhållande hjälperna. Missförstår den så kan det bli något annat. I en av filmerna som lagts ut där ekipaget skall läras piaff svarar hästen med levad, ryttaren får hjälp av tränaren med framåtdrivande hjälp i form av ett spö mot baken samtidigt som ryttaren gav förhållande hjälper med handen.

Vill den inte lyda kan det hända en massa otrevliga saker.

Sätt hästen på bakdelen så orkar den inte vara kvar där så länge.. antingen puttar den ut underhalsen, släpper ryggen och kommer över tygeln och släpper sen bak eller så duckar den ner bakom lod, det är inte helt lätt att få till timingen mellan de båda.
Du har rätt i att om man plötsligt "sätter hästen på bakdelen" så har den problem med att orka. Därför skall man sträva efter att redan från början stärka de muskler som hästen använder för att anpassa sin balans för att bära en ryttare på ryggen.

Naturligtvis skall hästen inte vara "över tygeln" så att den får hjorthals. Det är inte samma sak som att ha nosen i lod eller något framför.

Nej det är inte lätt att få till "timingen" men det är ingen ursäkt till att inte ens försöka eller förklara bort det med att det inte är så viktigt.

....
Ska man bara rida rakt fram, inte ställa så höga krav på samling och utesluta att arbeta mot schwungen , så visst då är det inga som helst problem med att ha näsan framme.. men du kommer inte vidare då i något som helst gymnastiskt arbete som är stärkande och ergonomiskt för hästen om den ska användas till dressyr eller hoppning.
Naturligtvis går det att "gymnastisera" hästen med nosen framför lod, det går att länga/korta/böja/mm. Men har man lärt hästen att krypa bakom lod, t.ex. genom för mycket tryck i munnen, är det svårt att få fram nosen i en låg och balanserad form. Det är en av anledningarna till varför det är så viktigt att aldrig börja rida hästen med nosen bakom lod.

Så nej jag köper inte dina argument bakom lod.. speciellt eftersom jag vet att du inte har någon erfarenhet av det arbetet.
Det står dig fritt att inte köpa mina argument, det är du som får betala vad det kostar i form av sämre ridning.

Ja det är klart att du "vet" eftersom jag har sagt att jag tycker att rida med nosen avsiktligt bakom lod är fel väg att gå. Trots det kan jag väl ha erfarenhet, jag har ju ögon att se med.

Jag har själv tränat för franska klassiska tränare i flera år och vet precis hur det är att rida hästen i en form med nacken högst och framför lod, men för mig är det mer en slutprodukt än arbete eftersom hästarna blir stela och kantiga om man håller på med det arbetet för mkt.
Ingen häst mår bra av att alltid gå med nacken "HÖG", som den ska vara i piaff. Hästen måste naturligtvis tillåtas att variera hög form med att gå i en lägre form med nosen framför lod.

Det kanske inte är nacken högst och nosen framför lod som ger en stel/kantig häst, det kanske är ryttarens sätt att göra det på som ger det resultatet.

Allt arbete måste naturligtvis varieras, ingen häst pallar att alltid gå i piaff. Att nacken är HÖGST behöver INTE betyda att den är hög. Nacken högst och nosen framför lod under all ridning är det som ger de bästa möjligheterna för hästen att utföra sitt arbete på ett korrekt sätt.

När jag red mitt sto för längesedan så var hon redan klar för det arbetet styrkemässigt så det var ju bara att rida upp henne i den formen och det gjorde hon brilliant..
Att "rida upp ... i form" genom att förmå hästen att lyfta upp huvudet i hög position efter att ha tränats i LDR ger tekannehals, bakben som är bakom hästen, ingen vinkling i pelvis, framtung, piruetter där hästen trycker ifrån för att komma runt, taskiga ryggningar, mm. Det ger alltså inte samma slutresultat som att rida så att hästen använder rätt muskler från början.

när jag red för ett par år sedan på en yngre häst så visst han var på arslet och näsan framme, nacken högst men det går ju inte att rida på det viset särskilt länge och särskilt stärkande eller gymnastiserade blir hästarna inte. Utan dom försvarar sig genom att putta ut underhalsen och inte komma över ryggen..och sen blir dom stelbenta och kantiga som jag vet inte vad.. ja som dåtidens hästar ser ut som man ser massa bilder på.. även filmer, hästarna har inte ens hälften av den rörligheten dom kunnat ha om ryttarna bara hade gymnastiserat hästarna mer som dom gör idag..
Menar du att din häst trivdes bättre med att ha 2-3 nackkotan högre än nacken?

Jag vill gärna variera det (franska) arbetet med LDR för bästa resultat vilket jag oxå gör..
...
Underlätta för dig och hästen genom att SKAPA en bra kommunikation med hästen och göra rätt från början så kommer du fortare fram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men det jag menar är att en häst som verkligen behöver vara i balans med lätt framdel, aldrig självmant stoppar in nosen, se på cuttinghästen tex. Lek och spex är en annan sak, då handlar det inte främst om (för hästen alltså) att vara i balans, hästen kanske inte ens ser någon anledning till att vara lätt fram, och då har det liksom ingen betydelse (för hästen) om det falerar, för hästen förstår ju inte ens att det har falerat.

Sen behöver man inte "kräva" nacken högst och nosen fram, om du rider hästen framåt, verkligen framåt, så kommer det av sig själv, jag lovar. Jag har då aldrig ridit en enda häst som jag har behövt kräva det av, och då har jag ridit många olika typer av hästar med olika exteriör och olika förutsättningar.

Så det är faktiskt inget man behöver lära en häst eller ens träna på. Däremot så händer det för många att hästen tar upp huvudet för högt och då behöver man ett verktyg som hjälper hästen att slappna av och komma ner med huvudet något. Det räcker med huvudet neranför manken, längre ner än så behövs oftast inte, där kan hästen finna ro även med nosen fram.

Och det är här kärnan till problemet sitter, för dom flesta klarar inte av att få hästen att slappna av och självmant sänka huvudet, man tar sig inte tid att vänta, utan man börjar mixtra med tygeln, man inser inte ens att man behöver länga tygeln då, utan man försöker rida hästen lägre med samma korta tyglar som man hade innan då huvudet var högt. DÅ börjar hästen undra vart tusan han ska placera huvudet egentligen, och får han då vara ifred bakom lod, för där är ryttaren nöjd då huvudet inte är för högt, ja då kommer han gärna att hålla sig där, han har ju blivit visad dit.

Så för mig handlar det om att ge hästen tid istället, ibland lång tid, och det spelar ingen roll vad det är för häst, exteriör, ras, psyke eller tidigare erfarenheter, det handlar bara om tid. Jag kan tänka mig att proffsryttarna inte tar sig den tiden, jag kan tänka mig att dom då inte lär ut det tänket heller.

Fantastiskt bra förklarat. Tänk om man kunde skriva så!!!
:bow::bow::bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är lite det här jag menar. Jag tror det är ett medvetet val i hur vi alla rider, men jag tror det är viktigt att veta VAR man lägger fokus. Jag uppfattar det som att de som hävdar att de rider bakifrån inte har lodplanet som prio ett. fokus ligger inte på nosen. Fokus ligger på att sträcka ut kotpelaren rundat från svansrot till nos. Svängen närmast manken är en lurig en att ge sig på som ryttare. Och jag tror LDR är ett sätt som används för att att hitta dit, bakifrån! Just därför bryr man sig inte om just då alltid var nosen hamnar, så länge arbetet sker över ryggen så prioriteras det före.

Så förstår jag det.
Tänk om det är så att LDR hindrar manken från att komma upp.
Tänk om någon kunde hitta en faktaartikel som bekräftar tänket att LDR hjälper till för att få upp manken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men jag tror att du har placerat in mig i ett fack nu:D Om du har som mål att rida en häst i balans och harmoni, som kan göra allt du ber om med lätthet, utan spänningar, med resning och lätt framdel och nacken som högsta punkt, då har vi samma mål.

Det är vägen dit som skiljer och det är väl det vi diskuterar? Vägen och varför...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men jag tror att du har placerat in mig i ett fack nu:D Om du har som mål att rida en häst i balans och harmoni, som kan göra allt du ber om med lätthet, utan spänningar, med resning och lätt framdel och nacken som högsta punkt, då har vi samma mål.

Det är vägen dit som skiljer och det är väl det vi diskuterar? Vägen och varför...

Vilket fack är du i? Oavsett fack kanske du är intresserad av innehållet (westernsadlar och muskler) i den här länken http://www.rodnikkel.com/content/index.php/search/search-results/?akID[11][atSelectOptionID][]=7

Det finns massor av text och bilder, både foton och teckningar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att "rida upp ... i form" genom att förmå hästen att lyfta upp huvudet i hög position efter att ha tränats i LDR ger tekannehals, bakben som är bakom hästen, ingen vinkling i pelvis, framtung, piruetter där hästen trycker ifrån för att komma runt, taskiga ryggningar, mm. Det ger alltså inte samma slutresultat som att rida så att hästen använder rätt muskler från början.
Vill du inte förstå alls:confused:

Jag börjar tro att det är verklig Trollvarning här.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, det är ju så man resonerar, men hur är det i praktiken? Det är det jag försöker lyfta fram. Lite eftertanke.:)

delvis kl
Det finns ingen logik alls i att rida hästen bakifrån om det leder till att nosen hamnar bakom lod, speciellt och i synnerhet inte om huvudet är lågt. Hästen behöver tänka framåt för att bakdelen ska komma till arbete och hur motiverande är det att tänka framåt när man befinner sig i en situtation där man tittar i backen?

Inte mindre bakvänt blir det med tanke på vad tyngdkraften gör för motivationen, eftersom den hjälper till att "dra ner" hästen framtill. Jag brukar ofta försöka sätta mig in i hur det känns för hästen och allvarligt, hur trevligt och motiverande skulle det vara på en skala att promenera eller jogga med huvudet vinklat ner i backen?

Jag tycker att det krånglas till så ofantligt, när det är så enkelt egentligen eftersom naturen har skapat hästen så att han är programerad att "lyfta huvudet" och sträcka fram nosen när han rör sig framåt, så behöver man bara få honom att slappna av i överlinjen, då sänker han huvudet till en mer gynnsam position allldeles själv...och då kommer nosen definitivt inte att hamna bakom lod...och man behöver inte höja ribban mer än att nosen är kvar där framme...man tar det succesivt....men det tar lite tid...sen kan man rida med mer kontakt allteftersom...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

jag minns också att hon sa att i detta avseende var just kontakten det viktiga så att hästen jobbade genom kroppen, vilket de ju inte gör om de släpper handen. om huvudet var strax bakom lod eller strax framför var av midre vikt i det läget. min egen i detta sammanhang enkla erfarenhet säger mig att den bästa placeringen av huvudet beror lite på hästens exteriör, jag rider hästar som jag gärna lägger en bit bakom lod i vissa lägen medans andra inte ska vara där pga att deras exteriör inte tillåter det. inget svart på vitt alltså.

Mycket intressant som sagt ang kontakten och huvudpositionen.

Jag håller med om att hästar är olika, en del går gärna bakom lod och böjer nacken hela tiden och andra helst inte alls, (min tex) Det gäller väl som med allt annat att det hästen helst gör ska man få den att göra mindre av, och mera av det som den har svårare för, eftersom den trots allt nog helst väljer det som känns lättast för stunden och inte själv kommer att välja att göra det som tar emot och känns jobbigare och mera ovant:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vill du inte förstå alls:confused:

Jag börjar tro att det är verklig Trollvarning här.

Jag har nog tyvärr insett att det inte finns någon större vilja att förstå och detta kan pågå i evigheter runt runt runt, trots allt som alla tålmodiga förklarat, särskilt tuaphua och ray har haft stort tålamod tycker jag.
Påminner om gamla tider med Equif*** eller hur?

Ja inget ont i det, jag har ju själv annat nick så....:idea:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men jag tror att du har placerat in mig i ett fack nu:D Om du har som mål att rida en häst i balans och harmoni, som kan göra allt du ber om med lätthet, utan spänningar, med resning och lätt framdel och nacken som högsta punkt, då har vi samma mål.

Det är vägen dit som skiljer och det är väl det vi diskuterar? Vägen och varför...

Javisst- men nu är det rundgång, samma argument ältas från båda sidor och mittemellan sidor... Och anledningen är ju att alla anser sig ha rätt. Och enda rimliga anledningen till det är ju att vi har sån olika bild på allt som händer efter själva grunden-målet! Som låter likadant men inte ser likadant ut- och troligen inte känns likadant. Det är därför bilder och filmer är intressant för då märker man att samma ord tolkas helt olika.

Jag håller med dig, du skriver jättebra grejer- men jag håller inte med om att det inte finns en annan väg som ger ett lite annat resultat som jag och några andra hellre vill ha.

Hästar har samma biologi det är vi överens om. Med skillnader i ridningen får man skillnader i resultat och det är ju just det vi vill ha!!!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fantastiskt bra förklarat. Tänk om man kunde skriva så!!!
:bow::bow::bow:

Tack:) Du förklarar väldigt bra själv också och är mycket bättre på att prata "samma" språk som dom andra. Kanske därför dom blir så arga:p

Tack för länken också, den var super, läser om nacken just nu för fullt, hmmm borde gå och lägga mig men kan inte slita mig...:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Skakar på huvudet .
Finns inget att tillägga det känns meningslöst .
Ni två har ju funnit varann det är väl positivt för er del . Mkt att göra med diskussionen har det ju dock tyvärr inte .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp