"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men du är väl den första att hävda att frihetsdressyr inte visar upp en häst som "arbetar genom kroppen", gör den det nu då när den håller in nosen? Sen det är ju fortfarande inverkan som leder dit, plus att hästen placerar sitt huvud där med muskelkraft, det hamnar inte bara där. Jag kan även tänka mig att Honzas hästar ser detta som en lek, hästar som spexar drar också in nosen ibland, men dom gör inte det när dom tänker framåt och vill vara i balans, det är skillnaden.

Sen om hästen inte orkar vara kvar på bakdelen så inte orkar den inte vara kvar längre för att huvudet är bakom lod, orkar den inte så orkar den inte, då får man ta det mer stegvis.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

På fios bild ser jag en häst som har lärts att hålla huvudet där. Att hästen har huvudet där behöver inte betyda att man varit hårdhänt, bara att man inverkat så att huvudet hamnat där, tex genom att lära hästen att hålla det där.

Vad är problemet?, ser du verkligen inte på bilden rundheten hästen får i sin överlinje?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Varför skulle jag inte kunna stämma av energi drivet framåt med nosen fram menar du?

Lös tygel (ram) behöver inte vara lång tygel.

Det är inte gåframåt energi jag menar, utan energigenom kroppen ridning, som kommer när hästen är mer utbildad, och för det krävs lite kvickare avstämningar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vi kanske kan vara överens ändå om att nosens placering kan ses som ett symtom. Ett av många tänkbara symtom/kvitton.
Så länge man strävar efter att ta bort orsaken till symtomet och ge bättre förutsättningar för att undvika symptomet (iallafall på sikt) tycker jag det är helt ok, kanske t o m bra att få kvitto på hur man ligger till för stunden. (Ignorerar eller döljer man systematiskt symptom kan det nog vara lätt hänt att man också döljer eller ignorerar eller helt enkelt missar problemet också...)
Det är kanske om man misstänker att det är något av de senare fallen man hajjar till. Tänker man inte ens FÖRSÖKA ta tag i grundproblemet? :angel: Men ibland kan det säkert röra sig om rena missuppfattningar av vad man är ute efter.

Fast jag pratar inte om att dölja något grundproblem eller att alltid tillåta hästens nos att befinna sig bakom lod.
Jag pratar om att kunna rida hsäten djupare och rundare i syfte att få igång ryggen mer. Att kunna växla form och alltså kunna lägga hästen i en lite högre form när den arbetar som den ska. Det är att fokusera på hur hela hästen jobbar och inte fixera sig vid en statisk form där man tror det är rätt bara för att nosen är framför lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vi kanske kan vara överens ändå om att nosens placering kan ses som ett symtom. Ett av många tänkbara symtom/kvitton.
Så länge man strävar efter att ta bort orsaken till symtomet och ge bättre förutsättningar för att undvika symptomet (iallafall på sikt) tycker jag det är helt ok, kanske t o m bra att få kvitto på hur man ligger till för stunden. (Ignorerar eller döljer man systematiskt symptom kan det nog vara lätt hänt att man också döljer eller ignorerar eller helt enkelt missar problemet också...)
Det är kanske om man misstänker att det är något av de senare fallen man hajjar till. Tänker man inte ens FÖRSÖKA ta tag i grundproblemet? :angel: Men ibland kan det säkert röra sig om rena missuppfattningar av vad man är ute efter.
Man har idag ändrat vad som är en bra grundform.
En häst som rids rätt i LDR läggs där, men kan när som tas upp i lod- OM den orkar. Alltså inte tvärtom som du menar. Att hästen SKA orka bära upp inte bara sin egen hals o huvud utan även ryttaren.

Det blir en omöjlig situation om folk som du rider på stång. Man blir för stark. Du kan heller inte få upp hals o huvud utan att ryggen blir kvar.
sökningen fram till handen på lång tygel blir en för lång häst som inte kan vara kvar på bakdelen. För att så ska ske behöver den hjälp med aktivering, avstämning mm. Eller så rider man sakta...eller snarare trippigt med raka ben o är nöjd så.

Duktiga ryttare behöver inte tänka på ngn sökning då en genomjobbad häst själv söker sig dit- som avslappning. Är även mentalt avslappnad med kan vara anspänd i kroppen.

Exteriören spelar också roll. en häst med dålig balans o kort hals får det svårare att runda sin hals o troligen över ryggen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du verkar utgå från att ryttaren per automatik är våldsam och tvingar hästen om den skulle råka hamna bakom lod.

Förvisso kan dålig ridning ligga bakom. Men det kan, som jag påpekat tidigare och står för, vara så att hästen hamnar där pga bristande styrka och bärighet. Något som måste byggas upp. En annan parameter är hästar med mindre optimal exteriör, t.ex. somliga importer (holländska?) med lite vagnshäststil och som gärna blir korta och hamnar lite bakom. Där krävs det ännu mer av ryttaren för att få en sådan häst att använda sin kropp rätt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo du har rätt- klart ryttaren har ett finger med i spelet...

Men om du tänker att man rider en häst i hög form och kontakt och en häst som är bärig och framme. Sen tar du händerna framåt och låter den sträcka sig framåt neråt som de visade på filmen i början du vet. Men du ger inte efter lika mycket- du har kvar kontakten.
Då kommer nosen hamna bakom lod. Släpper du mer har du nosen framför och hästen blir lång. Ryttaren tar inte MER utan hästen får en eftergift i och med att man flyttar kontakten längre fram och ber hästen söka upp den igen.

Så i din ridning blir inte hästen bakom lod för då backar den av bettet. Här blir den bakom för att den söker bettet. För man rider med kontakt.

Håller med och du är mer pedagogisk än mig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men du är väl den första att hävda att frihetsdressyr inte visar upp en häst som "arbetar genom kroppen", gör den det nu då när den håller in nosen? Sen det är ju fortfarande inverkan som leder dit, plus att hästen placerar sitt huvud där med muskelkraft, det hamnar inte bara där. Jag kan även tänka mig att Honzas hästar ser detta som en lek, hästar som spexar drar också in nosen ibland, men dom gör inte det när dom tänker framåt och vill vara i balans, det är skillnaden.

Sen om hästen inte orkar vara kvar på bakdelen så inte orkar den inte vara kvar längre för att huvudet är bakom lod, orkar den inte så orkar den inte, då får man ta det mer stegvis.

Nu ser jag inte var jag skrev att Honzas häst "arbetar genom kroppen" men du menar alltså att i just hans fall så är det spex som gör att hästen hamnar bakom lod.. ??? Fast då spexar den bara när han gör "dressyrrörelser" i såfall.. JAG skulle ju tippa på att hästen inte orkar riktigt och därmed lägger sig hästen självmant bakom lod.. eftersom hästar gör det.. man ser även att den kommer upp i form och trycker ut underhalsen när den inte orkar.

Fast det är ju just det man gör när man inte kräver nacken högst och näsan fram i varje steg.. dvs tar det stegvis.. Det är ju inte så att någon cm på näsans placering gör skillnaden mellan att inte vara på bakdelen och att vara på bakdelen, det finns rätt mkt grader däremellan faktiskt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

I frihetsdressyren måste man nog inverka desto mer krävande/tydligt med dom hjälper man har, så jag tror nog det är inverkan som skapar press/spänning och gör att hästarna hamnar innanför lod. Eller belastningen. Som du säger- hästarna skulle inte välja att gå i form själva, det är jobbigt läge att gå i.
Men som sagt, jag tycker inte heller huvudsaken är om nosen är någon cm hit eller dit, om jobbet känns konstruktivt på sikt. Och jag tycker Honza verkar mycket duktig på det han gör.

Lite nyfiken- är det så att du "jobbar" som i - rider på med vanliga övningar/rörelser med utgångspunkt LDR, eller är det mer ett jobbande viloläge?

Jag värmer upp så och gör lite övergångar.. och kan även lägga ner halsen under passet i någon rörelse om jag känner att jag tappar kvalite.. det är ju det man gör i LDR man lägger ner halsen från manken, det är inte så speciellt mkt fokus på näsan men nacken måste vara rund så man inte tappar eftergiften.. det blir lätt kantigt annars. Jag kan ha vissa korta joggdagar där jag bara rider LDR men men då rider jag lätt och gör inga rörelser.. Jag sitter sällan och arbetar i LDR , det ser jag ingen nytta med faktiskt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hur länge sen var det du såg den? Är lättare att svara om man vet på ett ungefär vad du har för bild i skallen.
Hursomhelst så är det svårigheten - skallen. Har man den med sig behöver man inte ödsla en massa energi på att försöka kommunicera utan kan RIDA. Har man det inte, eller bara till viss del, ja då är det ju ingen idé att fokusera på någon form överhuvudtaget (eller förvänta sig för den delen). Hästar/ekipage är olika, men ett sätt att få med sig skallen kan vara att fortsätta jobba och försöka vara konsekvent tills hästen tycker det är intressant och vill vara med. När grundproblemet är borta (skallen är till 100% med) är också symtomet borta. Du som har fullblod(?) känner säkert igen fenomenet? Om hästens sinnesstämning är fel kommer man få diverse missar/problem i ridningen som man annars inte skulle ha haft.
Det är den förenklade versionen, sen finns det såklart andra scenarion och andra pusselbitar som spelar in.

Ingen aning om tidsaspekten - antar sist du lade upp ngt, när nu det var?
Nä jag känner inte igen mig så mycket faktiskt :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ingen aning om tidsaspekten - antar sist du lade upp ngt, när nu det var?
Nä jag känner inte igen mig så mycket faktiskt :D

Typ 4-5 år sen? :angel:
Eller möjligtvis i höstas, men då gick den ju inte som du beskriver.
Vilken tur! Lyxigt om man inte behöver tänka på skallen! :D

Tänkte på t ex taktfel för att hästen känner sig stressad/pressad eller kanske spänning. Ibland spelar det där tekniska inte så stor roll om man inte kommer in i rätt sinnesstämning och får kommunikationen att klaffa.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Man har idag ändrat vad som är en bra grundform.
En häst som rids rätt i LDR läggs där, men kan när som tas upp i lod- OM den orkar. Alltså inte tvärtom som du menar. Att hästen SKA orka bära upp inte bara sin egen hals o huvud utan även ryttaren.

Det blir en omöjlig situation om folk som du rider på stång. Man blir för stark. Du kan heller inte få upp hals o huvud utan att ryggen blir kvar.
Men om du pratar grundridning så görs ju inte den på stång. Om inte hästen är så pass stark och tränad att detta sitter så börjar inte ryttaren rida på stång. (inte de flesta i alla fall). Grundridningen brukar göras på tränsbett. (och vissa använder kapson, fast personligen klarar inte jag av att göra det arbetet med kapson). Men om jag uppfattar dig rätt när jag läser ditt inlägg så utgår du fråna att ryttare försöker rida grundläggande jobb på stång och då tror jag att du är fel ute.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Håller med och du är mer pedagogisk än mig.

Tack- kul att det var någon som hängde med där;) Var själv lite nöjd med pedagogiken där haha. Men det är lätt att vara pedagogisk om den andra redan är med på tänket om man så säger...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

först, jag företräder ingen speciell lära, rider för vanlig trevlig dressyrtränare. men jag tänkte ruska om lite med att ang pk så säger han faktiskt själv att det under utbildningens gång inte gör så mycket om hästen är lite bakom lod, huvudsaken är att de inte är bakom hand och kommer upp efterhand, eller rättare sagt hans fru har sagt att det är deras åsikt. slakta mig inte nu, jag rider inte för honom. men det blir lätt antingen eller i dessa diskussionen, som jag följer med stort intresse. avseende ldr och rk så är det som sagts skilda saker, rk är en extrem som jag inte tycer hör hemma i häst världen medan ldr kan fylla ett syfte hos de som kan rida. jag kan se en poäng i att många tränare inte rekomenderar det, antagligen för att de vet att de flesta inte kan rida det utan att de blir hopdragna hästar. det krävs väldigt mycket finlir och känsla för att känna hästens munn och kropp om den gör rätt. jag har lärt mig rida med riktig kontakt först i vuxna år så jag kan förstå varför en del argumenterar som de gör när de aldrig känt det på rktigt så att säga.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Intressant...Ja det är stor skillnad på bakom hand och bakom lod som flera tidigare sagt. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

först, jag företräder ingen speciell lära, rider för vanlig trevlig dressyrtränare. men jag tänkte ruska om lite med att ang pk så säger han faktiskt själv att det under utbildningens gång inte gör så mycket om hästen är lite bakom lod, huvudsaken är att de inte är bakom hand och kommer upp efterhand, eller rättare sagt hans fru har sagt att det är deras åsikt. slakta mig inte nu, jag rider inte för honom. men det blir lätt antingen eller i dessa diskussionen, som jag följer med stort intresse. avseende ldr och rk så är det som sagts skilda saker, rk är en extrem som jag inte tycer hör hemma i häst världen medan ldr kan fylla ett syfte hos de som kan rida. jag kan se en poäng i att många tränare inte rekomenderar det, antagligen för att de vet att de flesta inte kan rida det utan att de blir hopdragna hästar. det krävs väldigt mycket finlir och känsla för att känna hästens munn och kropp om den gör rätt. jag har lärt mig rida med riktig kontakt först i vuxna år så jag kan förstå varför en del argumenterar som de gör när de aldrig känt det på rktigt så att säga.
Kloka ord tycker jag och håller med om att rida rund och låg är något som mer erfarna ryttare kan ägna sig åt. Förstår absolut tränare som inte riktigt lär ut det!!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

jag minns också att hon sa att i detta avseende var just kontakten det viktiga så att hästen jobbade genom kroppen, vilket de ju inte gör om de släpper handen. om huvudet var strax bakom lod eller strax framför var av midre vikt i det läget. min egen i detta sammanhang enkla erfarenhet säger mig att den bästa placeringen av huvudet beror lite på hästens exteriör, jag rider hästar som jag gärna lägger en bit bakom lod i vissa lägen medans andra inte ska vara där pga att deras exteriör inte tillåter det. inget svart på vitt alltså.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Klokt oxå!
Håller med om exteriören. Och det är ju därför det är så viktigt att rida där hästen känns bra genom hela kroppen och så är nosen där det funkar. Så att man alltid bedömer hästen utifrån HELA känslan och ser på HELA hästen när man bedömer om något är bra eller dåligt!
Ganska svårt tycker jag som gärna fastnar i detaljer istället för att se helheten ;-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hade hon ridit den galoppen som hon gör ca 2:50 in i filmen på en ridskola hade hon blivit åthutad att sitta still med överkroppen och låta handen bättre följa hästens huvudrörelser.

Kanske är det för att det är en så ung ryttare, som lyckats nå framgång som många blir imponerade? Det är klart att hon är mänsklig! Jag skulle vilja se dig sitta däruppe på den hästen i dessa rörelser och se hur bra du sitter. Helt ärligt! För hjälp va bra du måste va!?!?

:love:

Jag kan då säga att jag luuuungt tycker att hon duger! ;)
Hon har ju iofs vunnit os, jämfört med Adelinde, så nog måste väl ändå DU säga att Dressyren är på rätt väg?

I all vänlighet :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men det jag menar är att en häst som verkligen behöver vara i balans med lätt framdel, aldrig självmant stoppar in nosen, se på cuttinghästen tex. Lek och spex är en annan sak, då handlar det inte främst om (för hästen alltså) att vara i balans, hästen kanske inte ens ser någon anledning till att vara lätt fram, och då har det liksom ingen betydelse (för hästen) om det falerar, för hästen förstår ju inte ens att det har falerat.

Sen behöver man inte "kräva" nacken högst och nosen fram, om du rider hästen framåt, verkligen framåt, så kommer det av sig själv, jag lovar. Jag har då aldrig ridit en enda häst som jag har behövt kräva det av, och då har jag ridit många olika typer av hästar med olika exteriör och olika förutsättningar.

Så det är faktiskt inget man behöver lära en häst eller ens träna på. Däremot så händer det för många att hästen tar upp huvudet för högt och då behöver man ett verktyg som hjälper hästen att slappna av och komma ner med huvudet något. Det räcker med huvudet neranför manken, längre ner än så behövs oftast inte, där kan hästen finna ro även med nosen fram.

Och det är här kärnan till problemet sitter, för dom flesta klarar inte av att få hästen att slappna av och självmant sänka huvudet, man tar sig inte tid att vänta, utan man börjar mixtra med tygeln, man inser inte ens att man behöver länga tygeln då, utan man försöker rida hästen lägre med samma korta tyglar som man hade innan då huvudet var högt. DÅ börjar hästen undra vart tusan han ska placera huvudet egentligen, och får han då vara ifred bakom lod, för där är ryttaren nöjd då huvudet inte är för högt, ja då kommer han gärna att hålla sig där, han har ju blivit visad dit.

Så för mig handlar det om att ge hästen tid istället, ibland lång tid, och det spelar ingen roll vad det är för häst, exteriör, ras, psyke eller tidigare erfarenheter, det handlar bara om tid. Jag kan tänka mig att proffsryttarna inte tar sig den tiden, jag kan tänka mig att dom då inte lär ut det tänket heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp