Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2
Jag tycker du kommer med intressanta synpunkter och kommentarer, låter som vi tänker lite lika i vissa fall
Jag rider dock inte dressyr a la dressyr själv, utan mer vardagsdressyr för att det är lärorikt och uppbyggande för både mig och hästen. Intressanta länkar som jag kommer att läsa mer nogrant framöver.
Jag har väl egentligen inte satt mig in den här "rollkurdebatten" men har försttått att det är ett känsligt ämne. Jag har också förstått det som att förespråkarna för LDR menar att rollkur och LDR är olika saker, rollkur är tvång och hårda händer som håller i hårt medans LDR är inlärd avslappnad gymnastik (ändå så blir det ett herrans liv så fort man påtalar Patrik Kittels framträdande för några år sedan, för nej inte blev tungan blå för att han hade mycket i händerna inte, men det kanske var LDR han utövade
). Personligen bryr jag mig inte om vilket, för mig är det samma sak, och båda varianter kan ridas/utövas både med tvång och inlärning och det är det enda som skiljer.
...
Ja det låter så. Vi har liksom blivit nerputtade i samma skyttegrav. Även om LDR/RK-diskussionen varit intressant och tagit stor plats har det funnits en hel del annat se- och tänkvärt.
Jag rider inte heller dressyr, i vart fall inte tävlingsdressyr. Jag har häst som hobby och rider för att uppleva ett samarbete med hästen - som en dans - där jag föreslår för hästen att vi skall t.ex. förflytta oss längs medellinjen med enbart vändningar runt omväxlande inre/yttre bakben, inre/yttre framben (inre/yttre i förhållande till ställningen).
Det var egentligen inte min avsikt att debattera LDR/RK mot andra metoder. Mitt första inlägg i den här tråden (del 1) var ett beröm över ett faktainlägg. Nästa var en fråga om ev motsats mellan kontakt och långa tyglar. I mina inlägg vill jag ge min synpunkt med en hänvisning till plats där det går att läsa mer för att läsaren skall kunna bilda sig sin egen uppfattning. Jag torgför inte metoder/synsätt som jag själv har hittat på.
Jag har hållit på med hästar länge, jag har ridit i Sverige/utomlands och kört, jag har gjort många dumheter, blivit sparkad och trampad, åkt i backen. Detta har gett massor med erfarenhet. Jag har tittat på hästar i frihet, på hästar under ryttare, sett filmer och läst om hästhantering/ridning/körning/kapplöpning/träning/hästens kropp, etc. Jag har bildat mig en uppfattning genom att ta till mig fakta, praktisera OCH genom att lyssna till och iaktta hästen.
Den uppfattning som jag har idag är inte huggen i sten, jag har gjort och kan ff ändra min uppfattning med ökande insikt och kunskap. Diskussionen i den här tråden inte gett mig någon anledning att ändra min uppfattning om LDR/RK, snarare stärkt den. Ingen i den här tråden har kunnat redovisa fakta trots en massa text. Där ute, utanför den här tråden, finns mängder med artiklar, böcker och filmer som innehåller sådan fakta att det av dem inte går att dra andra slutsatser än att det finns bättre metoder än LDR/RK. Trots tjatiga uppmaningar har ingen kunnat hänvisa till fakta som styrker att LDR/RK är en väg till bra ridning.
Diskussionen har varit intressant på ett annat sätt. Den har gett insikt i hur människor fungerar - om drev, rädsla för att bli avslöjad, påhopp, förklenande av personer med andra uppfattningar, etc.
Det är inte första gången i historien som påhopp och förklenade tillmälen av andra används för att försöka förstärka sin egen förträfflighet. Behovet att göra så kan t.ex. komma ur en känsla av panik när någon av ens kunder/kompisar börjar ifrågasätta det man lär ut/praktiserar t.ex. LDR/RK.