"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror inte det är helt ovanligt att man släpper rubbet i inlärning piaff och låter hästen skritta fritt. Så gör även jag och vet att mina tränare gör. Jag kan tänka mig att fler gör det.
Och även då de gör ngt extra bra som utbildade. Ibland rider man ju övergångar och måste fortsätta. Men ibland gör de ngt så jäkla bra även som skolade att de kan få belöning gå hem och käka tom.
Det är nog inte så att vi är ensamma om det.

Bara som tillägg så man inte tror att alla bara nöter, nöter, nöter.

Man varierar formen, ger pauser etc etc.
Clinics är clinics dock. Inom dressyr, NH, hopp etc.. Det är inte alltid kvalitativt att försöka få ut så mkt info påså kort tid till så många människor..
Det finns skäl till att många inte vill ha clinics.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men vadå skillnad, jag diskuterar i alla fall fenomenet "bakom lod" och båda hästarna på bilderna som du lagt in har huvudet bakom lod. Sen att det ena är och ser ut som ett övergrepp och det andra är mer ett sätt att träna, det är inte det diskussionen handlar om för mig, utan vad fenomenet "bakom lod" handlar om, och varför man bör undvika det.


Jag förstår mer o mer hur statiskt o enformigt du själv rider, blir inget arbete i den bemärkelsen vare under ridning eller komma vidare.

Den första bilden fio lade in som är väldigt bra, visar rundhet i arbete med muskler som stärks, variation, och en ryggrad som kommer isär av att musklerna runt blir långa-mkt positiv ridning, en fin hand.

Vad gäller ditt bakom lod tänk där så ser jag det inte så öht, ges signal, en kommunikation med hästen att nacken ska upp så blir huvudpositionen helt rätt, utan att man behöver förändra något till skillnad från nedre bilden där nosen måste fram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

När hästen väljer att ha nosen bakom lod beror det på att den undandrar sig inverkan från ryttarens hand.

Nej, så är det inte.

Det är i mina ögonmer troligt att den som är snabellång och men långa tyglar inte går att inverka korrekt på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Trots det visar den en oren trav, traven är inte diagonal eftersom bakhoven sätts i marken före den diagonala framhoven. Naturligtvis kan det bero på annat än LDR, hästen kan vara halt, den är i obalans, etc. Du har väl inte sett den orena traven för då hade du väl inte lagt ut en bild som styrker mitt påstående.


Så du menar dig se sådan precision utan kort eller kamera?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast om du pratar om "hela hästen" inbegriper det väl även nacken då? Som jag sagt tidigare, det är för att man är noga med vad övriga kroppen gör som man är uppmärksam på vad huvudet är, det är liksom själva kvittot, missar man den detaljen så missar man verkligen hela helheten......

Och jag menar att om man tittar på vad huvudet gör och är så blir det lätt så att resten glöms bort, man försöker få huvudet där man tror det ska vara och glömmer bort att det hamnar rätt av sig själv när rygg och bakdel jobbar som de ska.

Om man drar parallellen till en bil så öppnar man knappast bakluckan för att åtgärda ett problem i motorrummet. På hästen sitter motorn bak.

Att koncentrera sig på nosen, så som du och Brille insisterar på, blir lätt en massa micklande i hästens mun och det är nog ett av de största problemen idag bland oss vanliga dödliga. Istället för att koncentrera sig på att sitta rätt upp och ned och följa med i hästens rörelser och känna av att den arbetar genom kroppen och söker bettet. Det behöver inte vara svårare än så. Varierat arbete i båda varven ger en mjuk och lösgjord häst, utan att behöva ägna sig åt en massa böjande hit och dit av huvudet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

De kunniga, bl.a. J-C Racinet och P Karl, anser "mobility of the jaw" vara väldigt viktigt. Den erfarenhet jag har av det säger mig att det är viktigt. Jag har använt det på fullblod, svenska och tyska halvblod, lusitano, m.fl. som haft olika typer av problem och det har gett ett bra resultat.

När hästen väljer att ha nosen bakom lod beror det på att den undandrar sig inverkan från ryttarens hand. Då har huvudet tedan passerat vertikalen och flexat i nacken i stället för i käken. När hästen har lärt sig att göra så blir det svårare att få till "mobility of the jaw". J-C Racinet och P Karl är inte överens om allt men här delar de uppfattning.

för det första så är Philippe Karls egen ridning ingen reklam för det synsättet i så fall. Finns inte en enda video med honom som visar lösgjord häst öht.
För det andra beundrar jag dem som outtröttligt försöker få dej att förstå :bow:
Själv orkar jag knappt läsa här längre.
Du har så grovt missförstått saker att man baxnar :eek: drar sig undan handen?
Du har blandat ihop bakom lod och bakom hand. Helt olika saker. Du har alltså aldrig upplevt kontakten i handen eftersom du inte förstår det.
Allt detta prat om alla hästar du har gjort det ena och andra på, piff och puff och jag vet inte allt du har pratat om. Och så beundrar du damen som sitter på en av det mest bogtunga sakerna som visats i tråden? Jag undrade om det var ett skämt när jag såg bilden på din förebild.
Denna diskussion känns otroligt bekant men då var det ett annat nick som envist drev samma linje som du, nästan så man tycker det känns spöklikt samma. Tror den användaren hette Equiform eller nåt?:)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du har nog rätt i att man här inte kan skillnaden på bakom hand eller lod.

Lodtalibaner som bara ser näsan är som barfotatalibaner som inte ser annat än själva hoven.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du har blandat ihop bakom lod och bakom hand. Helt olika saker. Du har alltså aldrig upplevt kontakten i handen eftersom du inte förstår det.

Där satte du det, att gå bakom lod är verkligen inte samma som att gå bakom hand.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker också det där är en ok form för den hästen. Inte så låg skulle jag säga. Låg för mig är nacke iaf under manke.

Dock skulle jag inte rida den där formen på rak häst så himla mkt i dressyren. Jag tycker som du och fio att den inte orkar hålla ihop.
Jag hade ridit skolorna och även varierat formen åt båda håll(upp och ner alltså). Jag tror den går att höja ngt mer i skolorna och kanske även bara böjning om man gör det rätt och faktiskt få den att hålla ihop mer.

KL

Ang bukmuskulatur behövs givetvis aktivering av den! Och en vältränad buk håller just upp inälvor, rygg etc mer. Visst kan hästar vara uppdragna a la osunt för mkt. Men en häst som är i hyfsat unga år och välgalopperad eller välsamlad sas har inte hängbuk. Att magen rent hänger beror på att muskulaturen töjts av att aktiveras för lite.
Magmuskulaturen blir inte bullig. Ev kan man få linje där sneda bukmuskeln år då de spänner den. Men ingen generell bullighet över hela magen. :O
Klarar man inte av att rida dressyr så kulan kommer upp kan man galoppera eller använda sig av cavaletti eller skogen för att få hästen att spänna buken. Och iom stark buk orka bära ryttaren bättre.

Skillnad rollkur vs LDR väldigt kort:
Rollkur har en betydligt kortare form i fronten. Den behöver ej heller vara låg. Iom att fronten kortas så mkt så blir det följder av det i resten av kroppen.
Rollkuren har ju dock också just rollen som del. Dvs man rollar hästen från sida till sida i den korta formen.
Allt detta om det rids enligt Sjef lärs in gradvis. Man börjar på häst i halt. Och man går inte direkt in i den djupaste formen. Hästen ska klara av att ligga i den grad av nos in utan tryck innan man går vidare. Hästen ska klara av att stå i halt helt eftergiven rätt länge innan man ens börjar rida dem. Därefter i skritt eftergiven, därefter trav eftergivet, därefter galopp.
LDR är en LÅG form där man inte tar in hästen lika djupt. Jag upplever också att LDR görs på betydligt fler olika sätt och med olika sätt att ta sig dit och hur mkt man rider där och har för system öht än Rollkuren.
I LDR ingår inte rollande.
Iom att man har hästen längre i fronten kan den tillåtas matcha det bak och man låser dem inte i rörelserna.

Jag ser inte Fios bild som en oren häst. Bakhoven landar ju först om hästen är på arslet. Jag blir orolig om den INTE gör det. Dock vill jag ha skenbenen paralella. Men inte hovarna i exakt samma fas.
Ska man tjata piaff igen så är ju en bra piaff mer lyft i fram än bak. Rent logiskt kan man ju då förstå att bakhovarna torde vara i marken ngt längre än fram om hästen är samlad.
Åh Shit- då var det som jag fasade... Med magmusklerna alltså! Trodde jag hittat ett litet kryphål så jag slapp gymmet framöver:angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Där satte du det, att gå bakom lod är verkligen inte samma som att gå bakom hand.

Nej det är inte samma sak, men det finns ändå en hårfin gräns när det är svårt att veta vad man egentligen ska kalla det.
En gp häst som dippar bakom lod kallar man ju inte bakom hand. Men det ser lite ut som samma orsak ibland tycker jag. Ryttaren får inte hästen framför sig i just den rörelsen. Inte så gravt men ändå lite samma anledning.

Skillnaden i den låga formen tycker jag är att det är lättare att SE att hästen går fram till bettet fastän nosen är bakom lod. På fio's bild ser man tydligt att hästen bjuder fram till bettet! Härlig bild tycker jag!
Bilden på rollkur blir svårtolkad eftersom man inte ser om hästen krupit undan förrän man vill ha fram nosen igen... Ryttaren har ju verkligen medvetet lagt hästen där. Men om hästen inte enkelt kommer fram igen borde den ju vara bakom hand- eller?

Bilden på dr Deb och oliver som var bakom lod skulle jag kalla bakom hand eftersom bakbenen inte kliver in mot centrum, men det var ju en konstig gångarter så jag vet inte om det ska se ut så.

Men jag tror i alla fall att om man tider på slak tygel och har det som mål så försvinner möjligheten att hästen är bakom lod men i bjudning- då är den alltid bakom hand!? Därför är det kanske svårt att se skillnaden om man inte rider med kontakt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker du kommer med intressanta synpunkter och kommentarer, låter som vi tänker lite lika i vissa fall:D Jag rider dock inte dressyr a la dressyr själv, utan mer vardagsdressyr för att det är lärorikt och uppbyggande för både mig och hästen. Intressanta länkar som jag kommer att läsa mer nogrant framöver.

Jag har väl egentligen inte satt mig in den här "rollkurdebatten" men har försttått att det är ett känsligt ämne. Jag har också förstått det som att förespråkarna för LDR menar att rollkur och LDR är olika saker, rollkur är tvång och hårda händer som håller i hårt medans LDR är inlärd avslappnad gymnastik (ändå så blir det ett herrans liv så fort man påtalar Patrik Kittels framträdande för några år sedan, för nej inte blev tungan blå för att han hade mycket i händerna inte, men det kanske var LDR han utövade;)). Personligen bryr jag mig inte om vilket, för mig är det samma sak, och båda varianter kan ridas/utövas både med tvång och inlärning och det är det enda som skiljer.
...
Ja det låter så. Vi har liksom blivit nerputtade i samma skyttegrav. Även om LDR/RK-diskussionen varit intressant och tagit stor plats har det funnits en hel del annat se- och tänkvärt.

Jag rider inte heller dressyr, i vart fall inte tävlingsdressyr. Jag har häst som hobby och rider för att uppleva ett samarbete med hästen - som en dans - där jag föreslår för hästen att vi skall t.ex. förflytta oss längs medellinjen med enbart vändningar runt omväxlande inre/yttre bakben, inre/yttre framben (inre/yttre i förhållande till ställningen).

Det var egentligen inte min avsikt att debattera LDR/RK mot andra metoder. Mitt första inlägg i den här tråden (del 1) var ett beröm över ett faktainlägg. Nästa var en fråga om ev motsats mellan kontakt och långa tyglar. I mina inlägg vill jag ge min synpunkt med en hänvisning till plats där det går att läsa mer för att läsaren skall kunna bilda sig sin egen uppfattning. Jag torgför inte metoder/synsätt som jag själv har hittat på.

Jag har hållit på med hästar länge, jag har ridit i Sverige/utomlands och kört, jag har gjort många dumheter, blivit sparkad och trampad, åkt i backen. Detta har gett massor med erfarenhet. Jag har tittat på hästar i frihet, på hästar under ryttare, sett filmer och läst om hästhantering/ridning/körning/kapplöpning/träning/hästens kropp, etc. Jag har bildat mig en uppfattning genom att ta till mig fakta, praktisera OCH genom att lyssna till och iaktta hästen.

Den uppfattning som jag har idag är inte huggen i sten, jag har gjort och kan ff ändra min uppfattning med ökande insikt och kunskap. Diskussionen i den här tråden inte gett mig någon anledning att ändra min uppfattning om LDR/RK, snarare stärkt den. Ingen i den här tråden har kunnat redovisa fakta trots en massa text. Där ute, utanför den här tråden, finns mängder med artiklar, böcker och filmer som innehåller sådan fakta att det av dem inte går att dra andra slutsatser än att det finns bättre metoder än LDR/RK. Trots tjatiga uppmaningar har ingen kunnat hänvisa till fakta som styrker att LDR/RK är en väg till bra ridning.

Diskussionen har varit intressant på ett annat sätt. Den har gett insikt i hur människor fungerar - om drev, rädsla för att bli avslöjad, påhopp, förklenande av personer med andra uppfattningar, etc.

Det är inte första gången i historien som påhopp och förklenade tillmälen av andra används för att försöka förstärka sin egen förträfflighet. Behovet att göra så kan t.ex. komma ur en känsla av panik när någon av ens kunder/kompisar börjar ifrågasätta det man lär ut/praktiserar t.ex. LDR/RK.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

för det första så är Philippe Karls egen ridning ingen reklam för det synsättet i så fall. Finns inte en enda video med honom som visar lösgjord häst öht. ...
Du har övertygat mig om att du med lösgjord avser att hästen är riden enligt metoden LDR.

Jag har inte hittat någon videosnutt som visar Philippe Karl använda sig av LDR/RK.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

*Frköen moderator ber om ett knapplån*

Inga "surt sa räven"-liknande kommentarer, typ... "jaha du kan inte förklara" eller "ingen idé att förklara för en "taliban"" när normala, vuxna, pedagogiska argument finns hos skribenten.

Är det bara såna "påhopp" ni kan skriva, för att vinna ett garv från era vänner. Då tycker jag att ni ska dra ur sladden till tangentbordet eller sätta er på händerna och vissla "gamle svarten" en stund.

Mvh

Moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

*Frköen moderator ber om ett knapplån*

Inga "surt sa räven"-liknande kommentarer, typ... "jaha du kan inte förklara" eller "ingen idé att förklara för en "taliban"" när normala, vuxna, pedagogiska argument finns hos skribenten.

Är det bara såna "påhopp" ni kan skriva, för att vinna ett garv från era vänner. Då tycker jag att ni ska dra ur sladden till tangentbordet eller sätta er på händerna och vissla "gamle svarten" en stund.

Mvh

Moderator

Till moderator
Om den här kommentaren är riktad mot mig (brille) måste du faktiskt förklara vad du menar och redovisa att jag har använt ett visst ord som du citerar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja du kan inte ana. Du verkar inte vara av den hjälpsamma typen ... eller du kanske inte kan förklara.

de är inte lönt att förklara för den som inte begriper sa ju en känd utförsåkare.. tycker jag passar väldigt bra in just här.. tycker nog tua + 100 personer till i denna tråden försökt förklara för dig sida upp och sida ner.. men du verkar inte kunna ta in information så länge det inte stavas nosen i lod..

Nä jag har ingen som helst lust att slösa massa energi på någon lodplanstaliban som har DR deb som ideal faktiskt och där kunskapen enbart sträcker sig till att läsa i böcker.. känns totalt helt meningslöst faktiskt då du inte har några som helst egna praktiska erfarenheter att dela med dig av.

Jag menar typ sånt här pajkastningsbabbel. Det är inte till någon glädje för någon, varken för dig Brille, för Fio eller för bukefalister som vil diskutera på normal nivå.

Mvh

fröken moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det handlar om en känsla.

Det räcker inte med att göra en tolkning av metoden teoretiskt o sen prova själv.
Man bör få sitta på en häst som är rätt riden o sen ha en hökögd tränare eller hästägare som håller koll.

Tyvärr är det så- att det skiljer sig mellan teori o praktik. En häst som inte vet vad man vill o ej heller rids rätt gör ngt annat. De anpassar sig efter sin ägare. En välutbildad häst ger kvittot , men inte en outbildad. Då fungerar den inte som lärare- gör rätt, så gör hästen rätt.

ang. att bak landar först så är det hårfint o kan inte ens höras skillnad på hårt underlag- 2 takt.
Dammar det mest om framhovarna är den framtung.:idea:
Lyfter den o böjer sina ledgångar både fram o bak arbetar den. Har den raka ben - Inte.
En häst som bär sig i balans hinner lyfta sina framben.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men din rollkursbild visar vad man kan se på bilder som beskriver LDR och vad man kan se på framridning till högre dressyrklasser. Det är ju inte det minsta konstigt att folk har svårt att hålla isär de två. I en artikel i ridsport för nåt år sen beskrev de skillnaden med att LDR rids helt utan tvång. Det framgick också i artikeln hur stewards skulle se om tvång fanns med i bilden eller inte, samt att det nog skulle bli svårt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du har övertygat mig om att du med lösgjord avser att hästen är riden enligt metoden LDR.

Jag har inte hittat någon videosnutt som visar Philippe Karl använda sig av LDR/RK.

Nu gör du en tolkning rätt uppåt väggarna igen :confused: Vad har LDR med Philippe Karls idéer eller filmer att göra? Läs igen vad jag skrev.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det jag svarade Brille på (som ginnies svarade mej på) var detta.

När hästen väljer att ha nosen bakom lod beror det på att den undandrar sig inverkan från ryttarens hand.

Det där är ju helt fel. Då har man inte förstått att hästen kan vara kvar i kontakten även bakom lod.
Det finns ju alltid en hårfin skillnad mellan att hästen är kvar i kontakten och inte, även med näsan framför lod. Den KAN backa av genom att dra in nosen bakom lod men den är absolut inte automatiskt bakom hand för att näsan är bakom lod, som Brille påstår här. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej du har helt missuppfattat, hästen går inte framför lod för att du lärt den det, eller fär att du inverkar så att hästen placerar huvudet där, hästen har huvudet där av sig själv och det fenomenet uppstår bara tack vare att du klarar av att "stay out of the horse face". Att hålla sig medveten om att huvudpositionen har betydelse för vilka förutsättningar hästen har att använda resten av sin kropp är inte att fokusera på huvudet, det är att vara medveten.

Däremot för att huvudet ska komma upp högt över lod eller långt in mot bogen så måste du inverka på något sätt, det är också en aktiv rörelse/position från hästens sida, till skillnad från framför lod som uppstår av sig själv när hästen är i balans och tänker framåt, hästen behöver inte "hålla" huvudet där, alltså behöver du inte "lära" den att placera det där heller, så hur du än vrider och vänder på argumenten kan du aldrig komma fram till något annat än dom förutsättningar naturen har skapat och utgå ifrån dom.

I det ljuset faller din teori helt att om att jag och Brille skulle vara fokuserade på vart nosen är. I den här diskussionen, ja, men det är ju alla här som argumenterar för sin sak, vare sig det handlar om framför eller bakom lod i så fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp