"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, vi diskuterar ju framför/bakom lod och LDR vi kanske blandar ihop begreppen jag vet inte. Enligt mig är LDR = bakom lod i låg form så i det fallet är det samma sak.

I en avslappnad låg form (hur låg beror på hästen) hänger huvudet bara där, det går inte in bakom lod av sig själv, då måste muskler aktiveras.

Att variera formen innebär väl även nacken då? När hästen går bakom lod mest hela tiden, men varierar övriga kroppsformer, anser du (ni) att den har varierat formen då?

Du har svarat på din egen fråga . Du har inte begreppet LDR så det blir konstigt att diskutera ....

Din Följdfråga ovan faller på sig själv . Svar nej . Man varierar form rakt av konstant . Kropp , hals , nacke, nos , rygg , och därmed vinklar bak och bröst muskler och manke osv . Vaddå korrekt form som du skriver ? Finns ingen statisk korrekt form . Tror du det har du snart en mkt trasig häst .

Som jag skrev tidigare : vilken bild har ni av häst i lägre form med nosen ut ? Känns som en nyckel fråga i diskussionen .

Ray : ja uppenbarligen har det tolkats som oavsett att LDR används för att hästen
Inte orkar .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det citeras ju av Brille och fiador hela tiden ?

Jag hittar då inte var det kommer ifrån. Solis skrev i ett inlägg att hästen kan hamna bakom lod utan att ryttaren drar den dit och då kan en anledning vara att den inte orkar- och jag sa att jag tyckte det var ett bra inlägg. Kan det komma därifrån.
Det inlägget hade inget med låg och rund att göra utan bara om hästar som dippar bakom lod...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag hittar då inte var det kommer ifrån. Solis skrev i ett inlägg att hästen kan hamna bakom lod utan att ryttaren drar den dit och då kan en anledning vara att den inte orkar- och jag sa att jag tyckte det var ett bra inlägg. Kan det komma därifrån.
Det inlägget hade inget med låg och rund att göra utan bara om hästar som dippar bakom lod...

Ja så är det nog, jag ber om ursäkt om jag fått det att framstå som att du skulle ha skrivit det någonstans, men diskussionern och inläggen länkas samman och det är lätt att dra förhastade slutsatser....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej, jag har nog helt klart för mig att LDR är en metod med aktiv inlärning av just huvudpositionen, det var också ett av mina argument tidigare i diskussionen när någon(några) ville ha det till att i LDR är man inte fokuserad på huvudet, utan på vad övriga kroppen gör. I LDR vill man ha "rundning" av halsen genom att nosen hamnar bakom lod (in mot bringan) och i den film som diskuterats kan man också studera hur det ser ut. I DEN filmen varierades inte "huvudformen" alls......
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är lugnt;) Men ibland måste man kolla tillbaka och och se om man själv tappat bort sig eller om man bara blir missförstådd...

http://youtu.be/-OT_6suEdl8

Provar att lägga in en länk och vet inte hur jag gör så jag ser vad som händer. Men här får man se delar ur ett härligt ridpass där formen varieras och den rids låg och rund (LDR) i vissa sekvenser. Till och med lite lätt sits och klapp på halsen...Så som man lite drömmer om att det ska se ut när man trimmar hemma tycker jag.:love:

Att hitta filmer på rollkur är ju inte svårt- och titta på skillnaden så borde du förstå vad det handlar om!
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nej, jag har nog helt klart för mig att LDR är en metod med aktiv inlärning av just huvudpositionen, det var också ett av mina argument tidigare i diskussionen när någon(några) ville ha det till att i LDR är man inte fokuserad på huvudet, utan på vad övriga kroppen gör. I LDR vill man ha "rundning" av halsen genom att nosen hamnar bakom lod (in mot bringan) och i den film som diskuterats kan man också studera hur det ser ut. I DEN filmen varierades inte "huvudformen" alls......

Vad fint att du kommenterar detta då är vi nog lite närmre att nyansera diskussionen kanske För lite för att inte säga primärt har du nog missat skillnaden .
Jag tror inte att några filmer kommer upplysa Dig .

Däremot vill jag lägga till som jag hoppas redan framgått av inte denna tråd enbart men många fler , att jag tycker RK är förkastligt , även tycker jag det är beklagligt att definitionen LDR tycks vara luddig hela vägen upp och längre ner tolkas den som endera våld eller ngn unghäst form som man rider pga brist på styrka tydligen som folk tolkat det . Tragiskt inte konstigt att dt blir kontroverser.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

*kl*

LDR

10-35-d440-ingrid-klimke1_large.jpg


Rollkur

images



Jag tycker det är synd att man som du Fiador och Brille inte ens fattar eller ens kan se skillnad mellan dessa former..och att ni hela tiden hänvisar till rollkur när vi andra pratar LDR blir ju bara fel i hela diskussionen...


Brille.. den där artikeln du la in? och dom där framtunga på bogarna bilderna på artikelförfattaren.. om det är dina ideal/alltså om du tror att det är så det ska se ut så förstår jag hur du tänker.. för med den där klumpen på ryggen så kan ingen form någonsin bli bra.. allra minst LDR
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Och här har vi en film som diskuterades tidigare, som visar den långa låga formen ej LDR alltså...

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys&feature=related

Ja som sagt . Blir svårt att diskutera när ena parten befinner sig på annan planet i fråga om Referens .... Lång och låg har ju ingen referens till LDR öht . lång och låg är ingen arbetsform , det är ju en del av poängen . Det är en avslappnings form .
Fio : den bilden är väl inte LDR ut elit perspektiv dock ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Absolut en trevligare ridning och absolut trevligare med avseende på variation, men ändå lite för mycket tygelhantering för min smak. Piaffen på slutet gillade jag:) i synnerhet efteråt då hon släppte tygeln och gav hästen 100% kredit för sin bedrift..:bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Absolut en trevligare ridning och absolut trevligare med avseende på variation, men ändå lite för mycket tygelhantering för min smak. Piaffen på slutet gillade jag:) i synnerhet efteråt då hon släppte tygeln och gav hästen 100% kredit för sin bedrift..:bow:

Ja det är klart, du har ju en helt annan ridstil! Det är ju skillnader, det har vi redan konstaterat. Jag kommer alltid tycka dina filmer inte visar mina mål och tvärt om.
Men detta är ju regerande olympiska mästaren så detta är ju det bästa dressyren idag har att visa. Själv tycker de är ett underbart par och jag älskar hur hon verkligen har hästen framför sig hela tiden. Hon behöver inte picka på den med sporrarna i varje steg som många gör - den vill framåt hela tiden. Den kan variera steglängd, halslängd, tempo, böjning, ställning- ja allt...Om jag skulle rida dressyr så skulle jag vilja rida som henne!( Och jag lovar att hon säkert hoppar bättre än det flesta...)
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men vadå skillnad, jag diskuterar i alla fall fenomenet "bakom lod" och båda hästarna på bilderna som du lagt in har huvudet bakom lod. Sen att det ena är och ser ut som ett övergrepp och det andra är mer ett sätt att träna, det är inte det diskussionen handlar om för mig, utan vad fenomenet "bakom lod" handlar om, och varför man bör undvika det. För mig handlar det om nacken främst, att den blir stel av att hålla huvudet i den positionen, detta oavsett om det hålls där på ett "fult sätt" som i rollkur eller om det är inlärt och hästen håller huvudet där självmant...jag graderar inte problemet, antingen är huvudet bakom lod eller så är det inte bakom lod, för mig alltså...du (ni) spånar in på rollkurdebatten, jag är inte insatt i den, tycker bara att det ser allmänt otrevligt ut, tycker även bakom lod ridning, som tex i filmen jag lade in tidigare, ser otrevligt ut, även om det inte är lika otrevligt som rollkur...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja det är klart, du har ju en helt annan ridstil! Det är ju skillnader, det har vi redan konstaterat. Jag kommer alltid tycka dina filmer inte visar mina mål och tvärt om.
Ja så är det nog och kanske du förstår att vad jag fokuserar på när jag rider är just eftergiften, den som denna ryttare så trevligt visade kan finnas.

Men detta är ju regerande olympiska mästaren så detta är ju det bästa dressyren idag har att visa. Själv tycker de är ett underbart par och jag älskar hur hon verkligen har hästen framför sig hela tiden. Hon behöver inte picka på den med sporrarna i varje steg som många gör - den vill framåt hela tiden. Den kan variera steglängd, halslängd, tempo, böjning, ställning- ja allt...Om jag skulle rida dressyr så skulle jag vilja rida som henne!( Och jag lovar att hon säkert hoppar bättre än det flesta...)

Ha, ha, jaa en del har visst allt....medans vi andra får nöja oss med smulorna som blir över...:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men vadå skillnad, jag diskuterar i alla fall fenomenet "bakom lod" och båda hästarna på bilderna som du lagt in har huvudet bakom lod. Sen att det ena är och ser ut som ett övergrepp och det andra är mer ett sätt att träna, det är inte det diskussionen handlar om för mig, utan vad fenomenet "bakom lod" handlar om, och varför man bör undvika det. För mig handlar det om nacken främst, att den blir stel av att hålla huvudet i den positionen, detta oavsett om det hålls där på ett "fult sätt" som i rollkur eller om det är inlärt och hästen håller huvudet där självmant...jag graderar inte problemet, antingen är huvudet bakom lod eller så är det inte bakom lod, för mig alltså...du (ni) spånar in på rollkurdebatten, jag är inte insatt i den, tycker bara att det ser allmänt otrevligt ut, tycker även bakom lod ridning, som tex i filmen jag lade in tidigare, ser otrevligt ut, även om det inte är lika otrevligt som rollkur...

Varför länkar du hela tiden till rollkur då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

fio; skrev:
...
Jag tycker det är synd att man som du Fiador och Brille inte ens fattar eller ens kan se skillnad mellan dessa former..och att ni hela tiden hänvisar till rollkur när vi andra pratar LDR blir ju bara fel i hela diskussionen...

Brille.. den där artikeln du la in? och dom där framtunga på bogarna bilderna på artikelförfattaren.. om det är dina ideal/alltså om du tror att det är så det ska se ut så förstår jag hur du tänker.. för med den där klumpen på ryggen så kan ingen form någonsin bli bra.. allra minst LDR
LDR
10-35-d440-ingrid-klimke1_large.jpg

Rollur
images


Tack för de här bilderna. De ger belägg för det jag har påstått.

Den ena bilden har rubriken LDR. Den visar en häst som inte verkar vara i någon stressad situation. Trots det visar den en oren trav, traven är inte diagonal eftersom bakhoven sätts i marken före den diagonala framhoven. Naturligtvis kan det bero på annat än LDR, hästen kan vara halt, den är i obalans, etc. Du har väl inte sett den orena traven för då hade du väl inte lagt ut en bild som styrker mitt påstående. Dessutom ser ryggen precis bakom sadeln inte så bra ut, spänd. Var det någon som sa något om en avspänd rygg?

Bilderna visar inte hästar i samma stegsekvens, inte ens samma rörelse, vilket gör det svårare att jämföra. Trots det visar de här bilderna tillsammans att det som är skillnaden mellan LDR och RK bara är tygelllängden och därmed avståndet mellan nosen och bringan. Dessa bilder som du lagt ut visar alltså bara en "gradskillnad" mellan LDR och RK. Bättre kan du väl?! Du kan skälla hur många gånger som helst över att jag inte begriper. Jag begriper inte mer för det.

Tycker faktiskt är oförskämd mot Dr Deb när det gäller ditt ordval om henne. Någon av de andra som rider LDR kan känna sig träffad. Du får gärna precisera vilka bilder du avser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror kanske att hela "konflikten" handlar om just kärnan i denna tråden. Kontakt- inte kontakt.
Rider man med kontakt menar man att man kan ha eftergift även fast tygeln är sträckt. Sen kan man också ge hästen en fullständig eftergift som hon gör i några korta sekvenser. Du vill som jag förstår det att en eftergift alltid är fullständig.
Jag ser inget fel på att man rider så.
Min tro är dock att det blir inte likadant. Man kan inte rida som Charlotte utan att ha kontakt. Tror jag. Men det behöver ju inte vara målet med ridningen heller. Men det är inte mer fel mot hästen att rida som hon gör än att rida som du gör.

Jag kan om jag tänker ifrån ditt system förstå att bakom lod blir fel eftersom du har fokus på en annan slags avspänning i hästen. Jag vill ju ha den avspänt "anspänd"... Spänna bågen. Och det är just det som jag fortfarande efter att engagerat mig i hela denna evighetstråden inte tycker man kan göra utan att rida med kontakt.
En häst som är låg och RUND är fortfarande "anspänd"- till skillnad från en som är LÅNG och låg och avspänd... Man har ju inte släppt på hela ramen när man rider låg och rund- helt enkelt eftersom man inte vill låta hästen bli så lång...

Mackan- kan inte du ge din tanke om LDR?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du är bara så helt ute och cyklar.. det finns forskning med höghastighetskamera på detta som visar att en BRA trav så sätter hästen i bakhoven en aningens före fram.. precis som på denna bilden. Du bör nog uppdatera dina kunskaper lite..

Ryggen är inte spänd bakom sadeln, den swingar vilket innebär att rygghalvorna rör sig, du förstår att muskler i arbete inte är helt avspända va? eller? .. Men du jämför med Dr debs bilder där inget är ihopkopplat och hästen släpar sig fram.. vilka bilder? Alla bilder av henne.. det är ju någon hillybilly - människa som inte har någon som helst verklighetsförankring till texten som hon skriver.

Enda skillnaden är tygellängden??? Herregud.. det står värre till än jag trodde faktiskt..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

KL

"Do not seek the position of the head.
It is the mobility of the jaw that has to bring the head to the vertical.
Lightness is the cause and the position the effect."

Beudant

Funderar lite över begreppet "mobility of the jaw", kan inte den begränsas om hästens huvud placeras alltför mycket bakom lod?
Hur ser ni kunniga på uttrycket och anser ni att det är av någon större vikt?

Vill även tacka er alla för en mycket intressant tråd.:bow:
De kunniga, bl.a. J-C Racinet och P Karl, anser "mobility of the jaw" vara väldigt viktigt. Den erfarenhet jag har av det säger mig att det är viktigt. Jag har använt det på fullblod, svenska och tyska halvblod, lusitano, m.fl. som haft olika typer av problem och det har gett ett bra resultat.

När hästen väljer att ha nosen bakom lod beror det på att den undandrar sig inverkan från ryttarens hand. Då har huvudet tedan passerat vertikalen och flexat i nacken i stället för i käken. När hästen har lärt sig att göra så blir det svårare att få till "mobility of the jaw". J-C Racinet och P Karl är inte överens om allt men här delar de uppfattning.

"Mobility of the jaw" är viktig ur flera perspektiv, bl.a.
- talar den om för ryttaren att kontakten med hästens mun är bra,
- kan det resultera i en mer avspänd häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp