"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

En häst som är låg och RUND är fortfarande "anspänd"- till skillnad från en som är LÅNG och låg och avspänd... Man har ju inte släppt på hela ramen när man rider låg och rund- helt enkelt eftersom man inte vill låta hästen bli så lång...

Ja men precis.. det är inte Long and Low , eller Low down and out
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Enda skillnaden är tygellängden??? Herregud.. det står värre till än jag trodde faktiskt..
Ja du kan inte ana. Du verkar inte vara av den hjälpsamma typen ... eller du kanske inte kan förklara.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du är bara så helt ute och cyklar.. det finns forskning med höghastighetskamera på detta som visar att en BRA trav så sätter hästen i bakhoven en aningens före fram.. precis som på denna bilden. Du bör nog uppdatera dina kunskaper lite..
Var hittar jag någon artikel som verifierar ditt påstående om att i en bra trav sätts bakhoven i före framhoven?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja du kan inte ana. Du verkar inte vara av den hjälpsamma typen ... eller du kanske inte kan förklara.

de är inte lönt att förklara för den som inte begriper sa ju en känd utförsåkare.. tycker jag passar väldigt bra in just här.. tycker nog tua + 100 personer till i denna tråden försökt förklara för dig sida upp och sida ner.. men du verkar inte kunna ta in information så länge det inte stavas nosen i lod..

Nä jag har ingen som helst lust att slösa massa energi på någon lodplanstaliban som har DR deb som ideal faktiskt och där kunskapen enbart sträcker sig till att läsa i böcker.. känns totalt helt meningslöst faktiskt då du inte har några som helst egna praktiska erfarenheter att dela med dig av.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Var hittar jag någon artikel som verifierar ditt påstående om att i en bra trav sätts bakhoven i före framhoven?

Sök på Mikael Holmström höghastighetskamera så får du säkert upp en del..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag är jätte nyfiken på vilken "låg" form som avses där näsan sträcks fram samtidigt , om vi pratar arbetsform och inte avslappning dvs låg och lång eller LDR .

Bör inte alla "låga" former eller former öht vara med näsan framsträckt? Och alla "låga" former vara avlastande? :confused:
Men bara för att man avlastar betyder inte att hästen bör rinna iväg hursomhelst eller hamna på bogarna/tappa manken. Man länger ramen helt enkelt och sänker muskeltonusen (men försöker bibehålla viss hållning, stabilisering).
Tycker det känns som ett bra kvitto ju mer man kan variera formen och ändå bibehålla balansen och känslan av att hästen är "på sätet" och snabbt reglerbar. Tappar man allt när man länger ramen, då var det kanske inte så bra som man trodde?

Här är ett exempel på låg form. Inte alls optimal bild, de har ju en del jobb kvar för att få upp framdel/manke. Men trevligare än de hundratals andra bilderna jag spånade igenom. :eek: (förutom vissa trevliga som var i hög form, för rättvisans skull.)

dressage_training_tips_engagement.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast jag tycker iof inte det där är en speciellt låg form?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Bör inte alla "låga" former eller former öht vara med näsan framsträckt? Och alla "låga" former vara avlastande? :confused:
Men bara för att man avlastar betyder inte att hästen bör rinna iväg hursomhelst eller hamna på bogarna/tappa manken. Man länger ramen helt enkelt och sänker muskeltonusen (men försöker bibehålla viss hållning, stabilisering).
Tycker det känns som ett bra kvitto ju mer man kan variera formen och ändå bibehålla balansen och känslan av att hästen är "på sätet" och snabbt reglerbar. Tappar man allt när man länger ramen, då var det kanske inte så bra som man trodde?

Här är ett exempel på låg form. Inte alls optimal bild, de har ju en del jobb kvar för att få upp framdel/manke. Men trevligare än de hundratals andra bilderna jag spånade igenom. :eek: (förutom vissa trevliga som var i hög form, för rättvisans skull.)

dressage_training_tips_engagement.jpg

Alltså inte för att vara besvärlig. Men jag ser tydligt att den kommer landa med bakhoven innan framhoven. Traven är inte ren, nosen är framför lod...
Kan det vara så att kameran ser vad ögat missar?
Har någon höghastighetsfilmat någon av de "kunniga" så att man vet säkert att inte typ all trav är lite oren?
Är det inte lite positivt då om bakhoven kommer före framhoven? Borde inte det innebära en friare framdel?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo det är klart att det är positivt.. hamnar framhoven i först är hästen framtung och på bogarna.

Förresten vad är det för en skum sadel? Eller ser det bara ut så?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast jag tycker iof inte det där är en speciellt låg form?

Låg som i att den inte är samlad. Skulle man bara släppa tygeln längre på denna häst tror jag det skulle bli som det pratats en del om, den skulle inte klara hålla ihop sig och hålla balansen. När den t o m är i framvikt i det här läget.

"Låg" kan betyda olika saker. För mig är "låg" per automatik ett avlastningsläge, men man kan ha olika variationer av avlastningslägen, och man vill som sagt helst inte tappa hållning/balans för att man längre ramen och tillåter mindre påskjut/samling.
Såklart finns det dom som kan mycket bättre (och lägre) än på den här bilden. Synd att dom är så svåra att googla fram!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det är lugnt;) Men ibland måste man kolla tillbaka och och se om man själv tappat bort sig eller om man bara blir missförstådd...

http://youtu.be/-OT_6suEdl8

Provar att lägga in en länk och vet inte hur jag gör så jag ser vad som händer. Men här får man se delar ur ett härligt ridpass där formen varieras och den rids låg och rund (LDR) i vissa sekvenser. Till och med lite lätt sits och klapp på halsen...Så som man lite drömmer om att det ska se ut när man trimmar hemma tycker jag.:love:

Att hitta filmer på rollkur är ju inte svårt- och titta på skillnaden så borde du förstå vad det handlar om!
Hade hon ridit den galoppen som hon gör ca 2:50 in i filmen på en ridskola hade hon blivit åthutad att sitta still med överkroppen och låta handen bättre följa hästens huvudrörelser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den är i framvikt. Inte alls bättre än LDR-bilden på det viset! Skillnaden som jag ser det är att denna häst verkar ganska oskolad överlag, som att man helt enkelt hittat ett remontläge. Det är "ärligt" på så vis att det som händer bak händer också fram (samma för "det som inte händer...").
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad tycker du är det negativa i att bakhoven landar lite före i traven?
Vad är det som gör att det i dina ögon inte betyder att hästen är lätt och fri i sin framdel?
Varför är det sÅ på totolas bild fast nosen är framför lod?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Låg som i att den inte är samlad. Skulle man bara släppa tygeln längre på denna häst tror jag det skulle bli som det pratats en del om, den skulle inte klara hålla ihop sig och hålla balansen. När den t o m är i framvikt i det här läget.

"Låg" kan betyda olika saker. För mig är "låg" per automatik ett avlastningsläge, men man kan ha olika variationer av avlastningslägen, och man vill som sagt helst inte tappa hållning/balans för att man längre ramen och tillåter mindre påskjut/samling.
Såklart finns det dom som kan mycket bättre (och lägre) än på den här bilden. Synd att dom är så svåra att googla fram!

Fast om du tittar på hur denna hästen ser ut och rör sig skulle den inte kunna vara mkt högre i formen för då skulle den inte heller kunna hålla ihop sig rent styrkemässigt. Här får ju gymnastiseringen i skolorna gå in och göra sitt jobb
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast om du tittar på hur denna hästen ser ut och rör sig skulle den inte kunna vara mkt högre i formen för då skulle den inte heller kunna hålla ihop sig rent styrkemässigt. Här får ju gymnastiseringen i skolorna gå in och göra sitt jobb

Precis. Därav att jag tycker den verkar ganska oskolad! :) Troligen inte så stort register ännu.
Denna blir alltså mer låg som i remontform. Hade det varit en mer skolad häst med större register hade den kunnat använda samma "låg" som en variant på avlastning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker formen är väldigt trevlig för just denna hästen och har ett bra utgångsläge för att arbeta vidare på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker också det där är en ok form för den hästen. Inte så låg skulle jag säga. Låg för mig är nacke iaf under manke.

Dock skulle jag inte rida den där formen på rak häst så himla mkt i dressyren. Jag tycker som du och fio att den inte orkar hålla ihop.
Jag hade ridit skolorna och även varierat formen åt båda håll(upp och ner alltså). Jag tror den går att höja ngt mer i skolorna och kanske även bara böjning om man gör det rätt och faktiskt få den att hålla ihop mer.

KL

Ang bukmuskulatur behövs givetvis aktivering av den! Och en vältränad buk håller just upp inälvor, rygg etc mer. Visst kan hästar vara uppdragna a la osunt för mkt. Men en häst som är i hyfsat unga år och välgalopperad eller välsamlad sas har inte hängbuk. Att magen rent hänger beror på att muskulaturen töjts av att aktiveras för lite.
Magmuskulaturen blir inte bullig. Ev kan man få linje där sneda bukmuskeln år då de spänner den. Men ingen generell bullighet över hela magen. :O
Klarar man inte av att rida dressyr så kulan kommer upp kan man galoppera eller använda sig av cavaletti eller skogen för att få hästen att spänna buken. Och iom stark buk orka bära ryttaren bättre.

Skillnad rollkur vs LDR väldigt kort:
Rollkur har en betydligt kortare form i fronten. Den behöver ej heller vara låg. Iom att fronten kortas så mkt så blir det följder av det i resten av kroppen.
Rollkuren har ju dock också just rollen som del. Dvs man rollar hästen från sida till sida i den korta formen.
Allt detta om det rids enligt Sjef lärs in gradvis. Man börjar på häst i halt. Och man går inte direkt in i den djupaste formen. Hästen ska klara av att ligga i den grad av nos in utan tryck innan man går vidare. Hästen ska klara av att stå i halt helt eftergiven rätt länge innan man ens börjar rida dem. Därefter i skritt eftergiven, därefter trav eftergivet, därefter galopp.
LDR är en LÅG form där man inte tar in hästen lika djupt. Jag upplever också att LDR görs på betydligt fler olika sätt och med olika sätt att ta sig dit och hur mkt man rider där och har för system öht än Rollkuren.
I LDR ingår inte rollande.
Iom att man har hästen längre i fronten kan den tillåtas matcha det bak och man låser dem inte i rörelserna.

Jag ser inte Fios bild som en oren häst. Bakhoven landar ju först om hästen är på arslet. Jag blir orolig om den INTE gör det. Dock vill jag ha skenbenen paralella. Men inte hovarna i exakt samma fas.
Ska man tjata piaff igen så är ju en bra piaff mer lyft i fram än bak. Rent logiskt kan man ju då förstå att bakhovarna torde vara i marken ngt längre än fram om hästen är samlad.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hade hon ridit den galoppen som hon gör ca 2:50 in i filmen på en ridskola hade hon blivit åthutad att sitta still med överkroppen och låta handen bättre följa hästens huvudrörelser.
:rofl::rofl:Den regerande olympiska mästaren... som rider framåt o inte hindrar hästen. Är ETT med sin häst.

ett fantastiskt ekipage:love: En ryttare som rider med känsla o en rund form som hjälper hästen att bli så pass bra som den redan är.

Fio:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp