"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Du påstod:Antingen är muskeln spänd (aktiv) eller så är den avslappnad (inaktiv). Oavsett hur mycket eller litet du håller i tygeln. Det finns ingen gråson där annat än att man kanske nöjer sig med att nacken inte är helt avslappnad då, vilket i sig, enligt er egen definition på "genomsläpplighet" ,innebär att häsen inte kan vara "genomsläpplig" när huvudet är bakom lod.


Jag frågade:
Om du har nacken som hösta punkt och nos framför lod och menar dig av detta ha full avslappning i nacke, lägger ner hästen med samma vinkel i ganasch i LDR, varför skulle inte din avslappning då följa med?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det låter som om du ser du nosens placering som bara en utseendegrej. Det kanske är fler som ser det så. Det kan i så fall vara en orsak till att diskussionen ser ut som den gör.

Kyras varning om formen var att man måste vara väldigt kunnig o försiktig då hästen hamnar i ett undergivet tillstånd- som valpen på rygg.

Om hästen inte har förtroende så gör man fel o ska inte ge sig på det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag menar att det inte räcker att släppa tygeln, man måste rida oxå!!

...och jag menar att man fortsätter rida men släpper tygeln....egentligen samma sak, bara med ett annat utgångsläge....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

De flesta som håller på med sport/kroppsarbete där ett djur/en människa är inblandat är överens om att man skall träna på det man skall prestera t.ex. i tävling eller skogsarbete. Våra svenska VM-vinnare i höjd har knappast tränat simning för att bli tillräckligt starka i ryggen och få explosiva upphopp. Man tränar inte en dressyrhäst som skall samla sig och visa bra piaff framför tryckvagn med stort motstånd. Däremot skulle det kunna vara bra träning för en skogshäst. Dressyrhästen skall förflytta sin tyngdpunkt bakåt medan skogshästen skall förflytta den så långt fram som den kan.

Om man från början rider hästen så att nosen inte är bakom lod tränar den de muskler och reflexer som senare behövs gör att gå i den form som FEI/TR säger. Det sparar oceaner av tid eftersom den inte behöver "musklas om".

Absolut, håller med om det du skriver! Men det säger inte emot att det finns scenarion där man som ryttare ännu inte lyckas rida så, eller att hästen har med sig mycket i bagaget som gör det svårt.
Det enda jag skrivit egentligen är att man inte alltid kan/bör ta stenhårt på om nosen dippar in ibland. Kanske råkade man bli för stum i handen eller spänd just då, på grund av obalans t ex, kanske tycker hästen det är jobbigt och vill avlasta. Som exempel. Oavsett vilket så är det en konst att i varje moment kunna avgöra vad som är "ok träning" för att det blir konstruktivt på sikt, inte bara för stunden. Särskilt utmanande då på hästar som är vana att gå bakom hand t ex.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Om du har nacken som hösta punkt och nos framför lod och menar dig av detta ha full avslappning i nacke, lägger ner hästen med samma vinkel i ganasch i LDR, varför skulle inte din avslappning då följa med?

Svar på din fråga:

För det första så "lägger jag inte ner" någon häst nånsin, jag förstår inte varför ni använder sån här begrepp, vadå "lägger ner", hur då? Bäddar du med kudde och täcke då också?

Men om du menar att hästen med full avslappning i nacken sänker huvudet, då hamnar aldrig nosen bakom lod, eftersom nacken är just avslappnad och det kan den inte då, det sköter tyngdlkraften om.

Sen tittar jag inte på ganaschvinkeln, jag rider hästen, om han vill/behöver höja/sänka huvudet så får han det, spänner han sig i överlinjen så kanske jag ber honom, ödmjukt, att sänka huvudet något för att slappna av, eller om han hamnar på bogarna, då ber jag honom "ödmjukt" att lyfta bogen igen, jag lägger aldrig hans huvud eller kropp nånstans någonsin, jag ber honom göra det själv i sånt fall om det finns ett behov....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu är du där igen o utgår från din egen ridning- att man drar tills hästen ger efter o sen håller i vidare. Det är INTE så!
Du försöker även påskina att man rider på hästen fast den inte orkar. *suckar*

Eller hur, kan du inte försöka var lite seriös för en gång skull?

Jag försöker inte påskina nånting, jag svarade på Solis och Rays inlägg som handlade om att hästar rids bakom lod för att dom INTE ORKAR...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det ÄR skillnad på om formen är hög o bakom lod= fulkrok.

Nej, det är ingen skillnad, bakom lod enligt definitionen att hästen håller huvudet där är den samma, och anledningen till att den håller sitt huvud där är oftast också det samma.........
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

För det första så "lägger jag inte ner" någon häst nånsin, jag förstår inte varför ni använder sån här begrepp, vadå "lägger ner", hur då? Bäddar du med kudde och täcke då också?

Tänk om du kunde vara lite seriös för en gång skull...täcke o kudde?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Eller hur, kan du inte försöka var lite seriös för en gång skull?

Jag försöker inte påskina nånting, jag svarade på Solis och Rays inlägg som handlade om att hästar rids bakom lod för att dom INTE ORKAR...

Fast har jag sagt det? Jag tycker att hästar hamnar bakom lod för att ryttaren inte lyckats rida hela hästen och den tappar bjudningen till bettet. Det behöver inte vara att den orkar, det kan vara att den är spänd elle obalanserad. Det är något ryttaren får ta på sig absolut! Men det har inget med om man har ridit rund och låg eller inte- tycker jag!

Skulle vilja ta upp mackans inlägg som jag tyckte var väldigt bra- att det är skadligt för alla unga hästar att gå i en för hög form! De behöver gå i en lägre form och stärka sig. Bakom eller framför lod- men låg!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vaddå buk ner? Orkar hästen inte orkar hålla inälvorna på plats eller vad? Då en muskel tränas blir den grövre. En sammandragen muskel är grövre än en muskel som inte är sammandragen. Om hästen tränar sina bukmuskler så att de blir starkare blir de väl grövre. Likaså när du menar att de skall dras samman. Varför detta fokus på bukomfånget? Är det nån form av fett- eller magfobi eller vad är det?

Vilka hästar har det minsta bukomfånget? Det är galoppörer och travare som förväntas springa fort alltså göra något helt annat än att samla sig i piaff. De tränas för att bli snabba inom sina sporter.

Haha- jo men visst är det så!! Alla ölmagar på gubbar är ju såklart där för att musklerna har blivit grövre!
Jag tyckte jag biffat på mig på sistone och var rädd att det var all pizza men det är klart det är musklerna som växer???

Ja galopp är rekommenderat till rygghästar som rehabilitering just för att det stärker bukmuskulaturen och räddar ryggen. Så det håller jag med dig om!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Av det du skriver här måste jag dra slutsatsen att du inte läst ett ord av vad jag skrivit. Jag tjatar mig blå om att fokusera på rygg och bakdel, att få hästen att arbeta genom kroppen med mjuk rygg och energiska bakben. Och det anser du är att tycka att nosens placering är en ren utseendegrej?:confused: Vi står i så fall ännu längre ifrån varann i den här frågan än jag trodde....
För du pratar å andra sidan enbart om att ha nosen framför lod. Och ingenting om HELA hästens arbete genom sin kropp.

Den här tråden handlar om kontakten med hästens mun.

Jag svarade på det du skrev, jag tror du använde ordet föreställa sig - föreställa sig hur det blir när man lyfter upp huvudet. Därför sa jag utseendegrej.

Jag fokuserar på sådant som har stor betydelse för HELA hästen, både psykiskt och fysiskt. Det spelar stor roll för HELA hästen om nosen är framför eller om den är bakom lod. Om hästen kröker halsen så att 2-3 halskotan blir högst punkten påverkar det hela hästen negativt. Det är inget som jag bara tycker, det är biomekanik.

En häst som inte hindras av ryttaren, främst ryttarens hand, har större möjlighet att använda hela sin kropp på ett bra sätt. Det finns inte någon ryttare som aldrig har hindrat hästen. Om ryttaren inte ens tycker det spelar någon roll får ryttaren problem att uppnå det max som den hästen skulle ha kunnat uppnå med en bättre ridning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast har jag sagt det? Jag tycker att hästar hamnar bakom lod för att ryttaren inte lyckats rida hela hästen och den tappar bjudningen till bettet. Det behöver inte vara att den orkar, det kan vara att den är spänd elle obalanserad. Det är något ryttaren får ta på sig absolut! Men det har inget med om man har ridit rund och låg eller inte- tycker jag!

Skulle vilja ta upp mackans inlägg som jag tyckte var väldigt bra- att det är skadligt för alla unga hästar att gå i en för hög form! De behöver gå i en lägre form och stärka sig. Bakom eller framför lod- men låg!

Kl
Alltså jag förstår faktiskt inte riktigt argumentet LDR som motiv att hästen inte orkar ... Det låter som dressyr ryttarna även de mixar lite argument ... LDR utövas knappast av elit ryttarna för att hästen inte orkar ... Där tycker jag argumentet faller lite minst sagt .
Däremot att flexa och stärka hästen genom att variera form och hur den använder sin rygg , är ju argumentet . Alla vet att en form som varieras stärker förutsatt då förstås att formen är ergonomisk och inte felaktig .

Jag är jätte nyfiken på vilken "låg" form som avses där näsan sträcks fram samtidigt , om vi pratar arbetsform och inte avslappning dvs låg och lång eller LDR .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag kan faktiskt inte hitta var jag eller någon annan sagt att man rider LDR för att hästen inte orkar??
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tycker du kommer med intressanta synpunkter och kommentarer, låter som vi tänker lite lika i vissa fall:D Jag rider dock inte dressyr a la dressyr själv, utan mer vardagsdressyr för att det är lärorikt och uppbyggande för både mig och hästen. Intressanta länkar som jag kommer att läsa mer nogrant framöver.

Jag har väl egentligen inte satt mig in den här "rollkurdebatten" men har försttått att det är ett känsligt ämne. Jag har också förstått det som att förespråkarna för LDR menar att rollkur och LDR är olika saker, rollkur är tvång och hårda händer som håller i hårt medans LDR är inlärd avslappnad gymnastik (ändå så blir det ett herrans liv så fort man påtalar Patrik Kittels framträdande för några år sedan, för nej inte blev tungan blå för att han hade mycket i händerna inte, men det kanske var LDR han utövade;)). Personligen bryr jag mig inte om vilket, för mig är det samma sak, och båda varianter kan ridas/utövas både med tvång och inlärning och det är det enda som skiljer.


delvs kl
Jag snubblade in lite på Ankys film via en av länkarna, och jag tycker hon verkar väldigt rak och enkel och mycket av det hon säger angående kommunikation och inlärning låter trovärdigt och igenomtänkt. Men det som störde mig och som tog fokus ifrån det hon sa medans filmen rullade, var, att trots att hon bitvis bara skrittade runt och pratatde med publiken, så var tygeln kort hela tiden, VARFÖR släpper man inte tygeln då? Jag förstår verkligen inte detta sätt att tänka och förhålla sig till ridning och inlärning. Det stör mig så ofantligt att se på sånt här, och den här filmen är inte den enda, var och varannan dressyrfilm ser ut så, hästen går bakom lod och får aldrig släppa ut huvudet, aldrig "vila" nacken, inte ens när den står stilla, hur ser man på det som dressyrryttare egentligen (haka inte upp er på bakom lod nu, men den positionen är ansträngade för musklerna i nacken)?

Samma sak med den här filmen med samma tränare som i filmen som Dressyrmupp lade ut:

http://www.youtube.com/watch?v=Vc5PCoOUgts

Jag förstår verkligen inte poängen med att nöta och nöta med nacken och huvudet i samma postion hela tiden, hästen visar redan innan dom börjar att den är trött i nacken, den vrider och vänder på huvudet för att avlasta, ändå fortsätter dom utan paus för nacken, inte ens fast dom står stilla och pratar om övningen, släpper ryttaren ut tygeln, inte konstigt att hästen "inte orkar bära" sitt huvud sen....

Edit: det blev fel film först tror jag:D
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Här håller jag faktiskt med dig!!
Mer lång tygel pauser på clinics och annat. Många som rider runt med halvlånga tyglar hela tiden, från att de sitter upp till de sitter av.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, vi diskuterar ju framför/bakom lod och LDR vi kanske blandar ihop begreppen jag vet inte. Enligt mig är LDR = bakom lod i låg form så i det fallet är det samma sak.

I en avslappnad låg form (hur låg beror på hästen) hänger huvudet bara där, det går inte in bakom lod av sig själv, då måste muskler aktiveras.

Att variera formen innebär väl även nacken då? När hästen går bakom lod mest hela tiden, men varierar övriga kroppsformer, anser du (ni) att den har varierat formen då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag pratar om att kunna "se" var nosen hamnar när formen höjs från den djupa och runda. Det verkar som om du och Fiador bara ser bakom lod utan att tänka steget längre.

Återigen ställer jag mig också undrande till vem som påstått att det inte alls spelar någon roll var nosen är, både du och Fiador påstår det men jag tror ni läser in en massa mellan raderna därför att ni så envist fastnat vid att fixera er på var näsan är. Och glömmer bort helheten. Har du enbart sett och/eller ridit exteriöra praktexemplar till hästar, dessutom starka och väluppbyggda redan från scratch?
Jag tycker det blir märkligt om man, som det verkar att du gör, inbillar sig att hästen arbetar korrekt blott och enkom för att nosen är i/framför lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det var jag (någon mer?) som nämnde brist på styrka. Men inte i samband med LDR utan om att hästen kan ibland hamna bakom lod pga att styrkebrist. Titta t.ex. på yngre hästar på väg upp på högsta nivå där man ibland kunde önska en lite mjukare och rundare överlinje med nosen lite längre fram. Vilket också kommer med mer styrka och bärighet.

För mig är det dock stor skillnad på LDR och "något bakom lod". Det är också skillnad på LDR och rollkur. Men tråden är stundtals tämligen förvirrad då begreppen blandas ihop en hel del.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast om du pratar om "hela hästen" inbegriper det väl även nacken då? Som jag sagt tidigare, det är för att man är noga med vad övriga kroppen gör som man är uppmärksam på vad huvudet är, det är liksom själva kvittot, missar man den detaljen så missar man verkligen hela helheten......

Sen arbetar ju inte hästen rätt enbart pga nosen framför lod, men nosen framför lod är en förutsättning för att övriga kroppen ska ha förutsättningar att arbeta korrekt...då är det ju viktigt att man i sitt tänk och i sin plan....bearbetar alla dom små missar man gör som stör den korrekta hållningen hos hästen...och inte förminskar symptomen.....för det spelar ju faktiskt roll...men är man en riktig nybörjare som kanske knappt kan styra och stanna hästen, nej då kanske man ska lugna sig med att fundera på detta...men vi pratar väl om lite längre komna ryttare än så....?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp