"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Svarar trots att jag bara läst i diskussionen i princip.

Säger inte att JAG kan rida och reda ut detta, men kan säga hur jag tänker som hastigast runt dina exempel.

Häst 1. Verkar ha kommit undan riktigt arbete pga sin fördelaktiga fysik. Skulle initialt jobbas från marken i tömkörning för att få med baken, rida ut och ner med halsen och upp med buken. Gärna i en längre och lägre form än den är van.
Den är mera "av" bakom manken vid sittpunkten - spändhet här?. Få den att vänta i steget, mycket övergångar och skolor för att stärka.
Den kan vara nog så trickig att få att jobba rätt men har ett bättre utgångsläge iom att den är hyfsat mjuk..

Häst 2. Är mer spänd i hela kroppen, behöver ev. behandlas? Ryggproblem?
Behöver komma loss och få igång ett flöde.
Den behöver ridas ut i halsen, framför manken. Behöver lockas till att ta ett jämnt och bra stöd på bettet men får inte tvingas till kontakt för då kryper den bakom eller slår ifrån. Noga med avstämningar mellan hand o skänkel så den inte undandrar sig arbete men korta sekvenser med krav så den känner att den orkar. Mycket lösgörande och grundarbete. Behöver mera tid.


Kan ju se helt annorlunda ut, då jag inte sett hästarna live, men på din beskrivning så tänker jag så här.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack för att du deltar! Jag tycker det är jätteroligt att höra hur andra resonerar! Hoppas fler hänger på så att vi kan se om det finns någon skillnad i vad man tycker;)
Jag märker på ditt resonemang att du faktiskt förstår vilka hästtyper jag beskrivit och jag håller med i dina tankar!
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Efter detta tror jag nu du måste komma upp med en film på dina resultat. Annars vet jag inte vad jag skall tro, men det kanske eg inte är så viktigt. Jag bara förstår inte, är det så att våra mål skiljer sig åt? Jag skulle tro det, men jag kan ärligt inte riktigt säga, eftersom jag inte förstår hur du rider helt och fullt med tanke på bilderna i dr Debs artikel. Den må vara vetenskaplig o allt, vad vet jag? Men bilderna stämmer inte med min egen uppfattning av god ridning. Jag kanske då helt har missat VAD god ridning verkligen är? Så, om du har något som du kan dela med dig av, för att visa VAD det egentligen är du pratar om för resultat din ridning leder till, så skulle jag uppskatta det varmt :) För jag få bara inte ihop det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men hjälp vilken fin häst! :love: mycket trevlig ekipage, som man säger. Kul att du delar med dig!! Mycket modigt! :bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag är rätt övertygad om att det inte är du som har fel bild om vad god ridning innebär.. :grin:

AW: Lika fina som vanligt! Ska du rida själv nu framöver i fortsättningen? Hur gammal blir han nu 6 eller är det 7 ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tänk om det är så att LDR hindrar manken från att komma upp.
Tänk om någon kunde hitta en faktaartikel som bekräftar tänket att LDR hjälper till för att få upp manken.
Vad menar du med faktaartikel? Vetenskapligt beprövade undersökningar? Hur hittar man sånna på nätet?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Oavsett vilken metod man tränar efter så räcker det inte med att gå på clinics eller att läsa böcker.
Det krävs fortlöpande träning för tränare år ut o år in o på flera hästar.

Att du kan rida piff o puff säger inte så mkt, då puff kan ske med lätt bakdel o sen alla övriga övningar......
Det är ju därför som alternativa ridstilar blivit så poppis- genvägar till att få rida piff o puff, men kan inte rida vanlig grundridning eller andra svåra rörelser.. med kvalitet.
Skulle dessa bli bedömda av opartiska ser facit troligtvis ut som ngt mindre bra.
Att sitta hemma o anse att man rider underbart är ngt helt annat- ofta utopi.

"in your Dreams baby"
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad menar du med faktaartikel? Vetenskapligt beprövade undersökningar? Hur hittar man sånna på nätet?

Jag har hittat för några månader sedan.. då kom dom fram till att under LDR så höjer hästen manken och sänker länden och i hög form så sänker hästen manken och höjer länden.

Ska se om jag hittar den igen
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Apropå travens takt.
Här är en länk med en häst som rör sig stort o lite sävligare.
Man kan föreställa sig varför bakbenen ska sättas i ngt före fram då den annars inte kan bli lätt i sin framdel.

Kommer ihåg dennes mamma.

http://www.youtube.com/watch?v=SLHROhdUUig&feature=player_detailpage

AW vad fin han är:love:

Åh hjälp vilket skepp!!!
Den kan inte vara lätt att rida- eller ens sitta i traven på...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

*kl*

Ray, du tänkte samma som jag :) Tycker att det skulle vara riktigt intressant att "lösa" olika hästar. Tycker ofta att det bara blir teori om man inte har en faktisk häst (och ryttare) att jobba med.

Häst 1. Verkar ha kommit undan riktigt arbete pga sin fördelaktiga fysik.
I mitt tycke finns det väldigt många hästar som inte kommer till arbete. Jag vill att mina hästar ska gå för väldig lätta hjälper och att de utför det mesta av jobbet själva. Det betyder inte att man kan börja i den änden. Själv delar jag upp jobbet i två delar, styrka och framme för skänkeln. Styrka finns det många sätt att jobba. Övergångar med fokus på att trampa under sig, gymnastikhoppning, vatten-träning, samling, gå med stora lite långsamma steg i låg form osv beroende på avd som passar häst och ryttare. Framme för skänkeln är kvicka övergångar och se till att hästen går fram både på en gång och för små hjälper, kanske att man får börja med spö a´la Kyra.

Häst 2. Är mer spänd i hela kroppen, behöver ev. behandlas? Ryggproblem?
Jag tycker att det är missbrukande av hästens förtroende om man ber den jobba utan att veta om den är frisk. De är de snälla hästarna som blir mest utsatta av detta eftersom de "går ändå". Så i den änden får man börja. För mig är det väldigt viktigt att man jobbar med hästen och inte ställer högre krav på den än den klarar av, kommer man dit för man backa på en gång. Det betyder inte att man får den att jobba hårt men att man vet att den klarar den ökade pressen både kroppsligt och mentalt. Många av storgångade hästar behöver man inte rida med fullt tryck hemma utan få den att jobba genom hela kroppen utan spänningar. En häst med mindre gång måste kunna slappna av innan man jobbar med att utveckla gången. Så fort den spänner ryggen tycker jag att man ändå inte kommer någonstans. En sån här häst hade jag tömkört en hel del, utan press mest olika storlekar på volt och skänkelvikningar. De dagar jag rider hade jag longerat en stund innan för att få den varm/mjuk i muskulaturen och släppa till ryggen innan jag sitter upp på den. Efterhand minska longeringen och öka ridningen. Löshoppning om den inte är helt obegåvad, vill inte att den ska spänna sig för mycket eller bara rusa.

Själv läser jag väldigt mycket teori och går tillbaka om och om igen eftersom man hela tiden får nya erfarenheter. När man sen väl är till häst är det känsla och erfarenhet som gäller. Att rida är tillräckligt svårt för att hålla reda både på sig själv, vara helt öppen för hästen och få den att utföra det man vill utan att behöva tänka på teorin samtidigt.

Mycket svammel igen men jag hoppas ni förstår mitt tankesätt. Vill även tillägga att jag tycker att alla hästar ska ridas ut och hoppas, fram för allt för variationen i underlag och jobb. De flesta ryttare har svårt att göra dressyrjobbet tillräckligt omväxlande för att hästen ska tycka det är kul, men de finns... Min går både ut och hoppar, har tom tävlat en regional 1.00m

*till flera*
Kul att ni tyckte om min häst. På tävling har vi lite högre tempo så han blir kvickare och mer lätt i fronten. Han är sex i år. Jag kommer att tävla honom som förra året, dvs allt utom ett eventuellt unghäst -VM. Tror inte att jag känner mig färdig för det, det var trots allt väldigt många "första gången" för mig... :D
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Intressant!
Är ju alltid svårt med hästar som bara snabbt blir beskrivna- men även om jag såklart tänker på speciella individer är det mer intressant att diskutera utifrån ett mer allmänt perspektiv!
Du verkar ha mycket fokus på att hästen ska vara avspänd och det kan man ju verkligen se på din egen häst som på filmen verkligen ser mjuk ut och går för lätta hjälper!
Jag tycker själv att jag känner mig mer hemma på bäst nummer två! Även om den har en tråkigare typ har den en fin grundtakt när det slappnar av. Den ger också en mer hel känsla om man så säger. Den är ärlig i sin kontakt på nåt vis.

Häst nummer ett är ju som biffen skrev " av bakom manken" och man får känslan av att sitta i en sänka och hjälperna går verkligen inte igenom till bakbenen. Just det du skrev om att börja med lite kvickhet för hjälperna är var jag vill börja med. Känslan jag har är att denna hästen trots sin fina hals är mer bogtung än nummer två faktiskt. Tekannefeeling... En hög hals, låg rygg, tunga bogar och lite snabbt framsteg och bakbenen lite bortkopplade.

Den blir i två halvor vilket känns jobbigare för mig som ryttare än den andra. Inga hjälper går igenom riktigt som man vill men tittar man i spegeln ser det rätt ok ut liksom...jag tycker denna typen är riktigt svår och det finns ganska många sånna i lätta dressyrklasser! De har halsen rätt, är raka på medellinjen och tiffar runt stabilt men utan att få de höga poängen såklart. Ofta kommer de inte längre än att nosa på Msv.
Då plötsligt har de svårt att få godkända poäng och de stackars ryttarna förstår ingenting.

Fler tips till de stackars LA ekipagen ? Vad borde de träna på?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Efter detta tror jag nu du måste komma upp med en film på dina resultat. Annars vet jag inte vad jag skall tro, men det kanske eg inte är så viktigt. Jag bara förstår inte, är det så att våra mål skiljer sig åt? Jag skulle tro det, men jag kan ärligt inte riktigt säga, eftersom jag inte förstår hur du rider helt och fullt med tanke på bilderna i dr Debs artikel. Den må vara vetenskaplig o allt, vad vet jag? Men bilderna stämmer inte med min egen uppfattning av god ridning. Jag kanske då helt har missat VAD god ridning verkligen är? Så, om du har något som du kan dela med dig av, för att visa VAD det egentligen är du pratar om för resultat din ridning leder till, så skulle jag uppskatta det varmt :) För jag få bara inte ihop det.

Tyvärr det finns ingen film och kommer inte att finnas någon. Det går inte att med EN film i efterhand skildra ett skeende. Mina egna resultat är heller inte viktiga för att andra skall förstå hur man kan rida bättre. Det finns gott om filmer med proffsryttare som visar det.

Jag vet inte vilka mål du har med din ridning. Jag har försökt förklara mina mål.

Det är fler än du som tagit upp bilderna av författarinnan i i Dr Debs artikel. Jag var kanske otydlig när jag la ut den länken men det var inte bilderna på henne som jag ville diskutera.

Jag har ingen ambition att klanka ner på någon annan. Jag vill berätta hur jag anser att man kan undvika att försvåra för sig själv som ryttare.

Jag har vid några tillfällen försökt återföra debatten till tråden genom att ta upp olika ämnen som har med kontakten med hästens mun att göra. Jag har skrivit om balans, tygellängd, inverkan med handen, tygelfattning på kandar, huvudets placering, nosens placering, mm. Tyvärr har jag inte fått så många kommentarer i sak utan de har varit hånfulla, innehållit antydningar om att jag inte kan rida, att jag ljuger, etc.

Nu har Ray ställt en bra fråga om hur man skall göra med två olika typer av hästar. Det är sådant jag tycker debatten skall handla om.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag har hittat för några månader sedan.. då kom dom fram till att under LDR så höjer hästen manken och sänker länden och i hög form så sänker hästen manken och höjer länden.

Ska se om jag hittar den igen

Hittat nåt? Eller har du helg :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

För mig låter inte din häst 1 som min häst 1 :D Den har inte i mina ögon en fördelaktig exteriör. Men med en sån här häst måste man komma åt ryggen igen. Jag hade nog hållit ganska mycket i den fram och drivit, det krävs lite känsla så att det inte blir "hålla i och sparka på". Till en början (av passen) hade den säkert gått ganska högt med nacken och blivit stark i handen. Om man bara driver utan att hålla kommer den att springa ifrån sina bakben. Om man istället väljer att inte driva för att slippa att få mycket i handen kommer man aldrig åt ryggen. Här är det många som fastnar eftersom det här alternativet är mer bekvämt... För mig är det här korrigeringsridning, inget som är kul men måste tyvärr till ibland. Den här typen av häst kan man inte bara rida mjukt, men det är det som är målet! På en yngre häst är det här aldrig något problem men med de äldre rävarna som har lärt sig att komma undan är det väldigt vanligt ;) Om man gör det här ordentligt/rätt brukar det faktiskt inte behövas så många pass. Man kan göra samma sak på töm.

Det finns säkert många som tycker annorlunda och jag hade gärna hört hur de som förespråkar enbart längre tygel hade löst problemet. Jag strävar alltid att rida mjukt, tillsammans med hästen och med lätta hjälper. Men ibland tycker jag att man måste vara övertydlig med vad man vill, dvs hästen måste lära sig att arbeta genom kroppen, med mjuk rygg och aktiva bakben då blir även formen (hals/huvud) bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Vad menar du med faktaartikel? Vetenskapligt beprövade undersökningar? Hur hittar man sånna på nätet?
Jag skrev så här
Tänk om någon kunde hitta en faktaartikel som bekräftar tänket att LDR hjälper till för att få upp manken.

Jag har hänvisat till en massa artiklar/böcker/filmer som styrker mig i min uppfattning om LDR. Därför skulle det vara intressant om någon kan hitta något som på motsvarande nivå visar att LDR hjälper till att få upp manken. Jag menar något där man kan följa en tankegång med hänvisning till hästens fysik, dvs något som inte bara är tyckande.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Ja, då får vi hoppas på att Fio hittar de hon sett. Skulle vara intressant att läsa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp