Konstig islandshästerfarenhet ...

Sv: Konstig islandshästerfarenhet ...

Du rider inte islandshästar till vardags, eller?

För jag vet att när jag satt mig på en tregångare på vinterlovet gick det också rakt åt h*****e. Hästen gick bakåt istället för framåt etc etc :smirk:
Vet inte om det är för att jag har inbillat mig att jag inte kan rida, eller om det är för att jag helt enkelt är så insatt i hur man rider islandshäst.
Det jag vill komma fram till är att det är helt annorlunda att rida islänning från tregångare. Om så är fallet (att du bara ridit tregångare), kanske därför din bror kunde fixa tölten om han inte ridit förut (och inte var insatt i att rida "vanlig" häst).

Att rida islandshäst är helt olikt annat, så det gäller att hitta de rätta knapparna för att allt ska klappa, så att säga.
Prova igen - men denna gång med en snäll ledare som inte skriker!

You can do it! :bump:

Jaa, uppvuxen som man är i Uppsala fick jag också min första islandshästerfarenhet på detta 'skrikande företag'. Men jag hade "tur" (?) och upplevde islandshästen från dess bättre sida då.

Dock inte turledaren.

Jag hoppas verkligen du inte ger upp på islandshästar helt nu, de är helt klart värda en andra chans. ;)

Carla skrev:
Det jag vill komma fram till är att det är helt annorlunda att rida islänning från tregångare. Om så är fallet (att du bara ridit tregångare), kanske därför din bror kunde fixa tölten om han inte ridit förut (och inte var insatt i att rida "vanlig" häst).

Att rida islandshäst är helt olikt annat, så det gäller att hitta de rätta knapparna för att allt ska klappa, så att säga.
Prova igen - men denna gång med en snäll ledare som inte skriker!

You can do it! :bump:

Du, jag rider på alla sorters hästar, och detta är bara dravel.
God ridning är god ridning oavsett häst.
Om man är bra på vanlig häst så är man också bra på Islandshäst.
Ridning är ridning är ridning.
Allt annat är lögn och förtal.

Jag har haft toppryttare inom storhäst som provat mina Islandshästar, och de red 4-gång på ett alldeles strålande vis.

Inte_Ung skrev:
Jag har haft toppryttare inom storhäst som provat mina Islandshästar, och de red 4-gång på ett alldeles strålande vis.

Fast jag har haft en jätteduktig storhästryttare som skulle rida min islandshäst och hon hade jättesvårt just för tölten. Hon tänkte sig nämligen att hon skulle rida ungefär kort trav och sökte den känslan i hästen - så hon fick inte alls den energi som krävdes för kort tölt. Trots att hon tillslut insåg detta så tyckte hon att det var jättesvårt, för hennes kropp ville rida kort trav.

Inte duktig - säger jag då.
Eller så fick hon fel instruktioner av dig.

Jag säger tänk piaff i skritt-takt, och då så brukar det lösa sig.
Man kan också lägga till:
Ner på tygeln = trav, upp på tygeln = tölt.
Hoppryttare klarar det bäst.
De som jag har sett göra det tokbra var dels fält-tävlansryttare (internationella) och dels på hög nivå i dressyr där piaff och passage ingår.

Vet nog också vilket ställe det gäller!! :crazy:
Hade min första islandshäst tur där och hästen var underbar, men ledaren - :eek: .
Finns flera ställen runt Uppsala, så prova nåt annat nästa gång!

Inte_Ung skrev:
Inte duktig - säger jag då.
Eller så fick hon fel instruktioner av dig.

Jag säger tänk piaff i skritt-takt, och då så brukar det lösa sig.
Man kan också lägga till:
Ner på tygeln = trav, upp på tygeln = tölt.
Hoppryttare klarar det bäst.
De som jag har sett göra det tokbra var dels fält-tävlansryttare (internationella) och dels på hög nivå i dressyr där piaff och passage ingår.

Det var nog instruktionerna från mig det var fel på... piaff i skritt-takt var en bra beskrivning - den ska jag testa nästa gång!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka