Könsroller, jämlikhet och BARN

Aha, han ska inte med. Köpa present skulle han väl kunna göra ändå, i och för sig. Enklast vore väl om den som har fem minuter över att göra det på också köper presenten.
Ja precis. Han hade visst kunnat köpa presenten, och hade jag bett honom hade han gjort det, men den vars vän det rör (jag i det här fallet) har ju i alla fall huvudansvaret.

Det är så självklart för både mig och min partner att hjälpas åt, påminna där det kan behövas, stämma av med varandra, stötta. Den här tråden får mig att bli påmind om att det inte är så självklart för alla.

Studien beskriver givetvis inte problemen med att inte bo i innerstaden! Hur skulle det ens kunna beskrivas?

Studien handlar om livsval, yrkesliv och föräldraskap i villaområden utanför städer, där själva fältarbetet utförts i ett par, tre olika villaområden. Resultatet är alltså det man kan se i de områdena. Det säger ingenting, absolut ingenting, vare sig om hur det är eller hur det inte är i centrala staden.

Jag vet heller inte om vi har statistik som visar att just innerstädernas barnfamiljer är jämställda. Jag tycker att jag ser ömsom vin ömsom vatten omkring mig.

Så här beskrev du studien från början:
Det finns en svensk avhandling som visar hur det där paketet "få barn och köpa hus utanför stan" förstärker ojämställdhet.

Sen gjorde jag uppenbarligen två misstag. Dels att jag tyckte att det faktum att "få barn och köpa hus utanför stan som förstärker ojämställdheten" skulle vara ett problem, det var det jag menade med problemen med att inte bo innerstaden.
Och dels att jag antog att om "få barn och köpa hus utanför stan förstärker ojämställdheten" så skulle motsatsen, dvs att inte köpa hus utanför stan, inte förstärka ojämställdheten.

Jag tror att min (vår) eventuella räddning kan bli att jag aldrig projektleder vår lilla familj. Det är min man som gör det.

OBS fattar att det kan ändras när man får barn men vi är åtminstone inte inne i den svängen än liksom och då blir det kanske inte så lika naturligt.

Så här beskrev du studien från början:
Det finns en svensk avhandling som visar hur det där paketet "få barn och köpa hus utanför stan" förstärker ojämställdhet.
Och det säger ingenting om hur andra livsstilar påverkar (o)jämställdheten i familjen. Genom att säga något om det studerade objektet x, har man inte sagt något alls om det icke studerade objektet y.

Jag tror att min (vår) eventuella räddning kan bli att jag aldrig projektleder vår lilla familj. Det är min man som gör det.

OBS fattar att det kan ändras när man får barn men vi är åtminstone inte inne i den svängen än liksom och då blir det kanske inte så lika naturligt.
Sannolikt en mkt bra utgångspunkt. Jag är så smärtsamt medveten om mitt projektlederi men lyckas ändå inte bryta. Varken i parrelation eller i vänskapsrelationer, i stall eller på jobbet. Svårt att klandra några andra än mig själv men jobbar på det, är än så länge mindre projektledare med avkomman än med ngt annat i livet, vilket säkert beror på att jag har noll koll på det här med barn så ingen idé att försöka ha kontroll, sambon kan det ju bättre. So far, ska väl tilläggas, har bara varit ensam hemma med bebis i tre v så lär väl bli svårare att upprätthålla efter hand.

Haha!
Var på vårdcentralen idag, konstaterade att det var lika många mammor med sjuka barn som pappor. Förutom för de som var yngst.

En pappa som kom en med sina små barn ropade på den ena "Evard", "Evard"! Där ungarna hade Polaren o pyret kläder. Inget fel med hipsters, om de är bra på att vara jämställda. :up:
Inte Edvard alltså? Mysko. :D

Haha!
Var på vårdcentralen idag, konstaterade att det var lika många mammor med sjuka barn som pappor. Förutom för de som var yngst.

En pappa som kom en med sina små barn ropade på den ena "Evard", "Evard"! Där ungarna hade Polaren o pyret kläder. Inget fel med hipsters, om de är bra på att vara jämställda. :up:
Haha på båtresan ner till Tyskland för ett pår veckor sen va vi i lekrummet med en annan familj där mamman var Spansk talande, och sonen hette Evert :laugh: Jag kunde inte bestämma mig om jag tyckte det va helt klockrent eller helt malplacerat. Särskilt eftersom dottern hette Izabella med spanskt uttal.

Haha på båtresan ner till Tyskland för ett pår veckor sen va vi i lekrummet med en annan familj där mamman var Spansk talande, och sonen hette Evert :laugh: Jag kunde inte bestämma mig om jag tyckte det va helt klockrent eller helt malplacerat. Särskilt eftersom dottern hette Izabella med spanskt uttal.
Evert är ju toppen, men kombinationen med Izabella ... :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka