Har inte läst hela tråden än, men ska försöka hinna. Tycker det här är så viktigt.
Jag har inga barn. Tänker väl att jag kommer vilja skaffa barn någon gång i framtiden, men det är inget som på något sätt ligger nära än.
Tankar har jag dock så det räcker och blir över. Jag tror att föräldraskapet är en jättesvårighet när det gäller jämställdhet.
Jag är något av ett kontrollfreak som person. Har lätt för att styra och ställa, vill ha saker på MITT sätt och har väldigt specifika åsikter om det mesta vilket resulterar i att "jag gör det bättre själv" ligger mig nära till hands. Jag är helt övertygad om att jag kommer få kämpa massor för att få till ett jämställt föräldraskap, inte för att det är något fel på mannen utan för att jag nog skulle ha lätt att ta över.
Jag ser det i min omgivning också, starka kvinnor som går all in i föräldrarollen och sen inte klarar av att lämna ifrån sig. Och de där mesiga männen som mest verkar titta på.
Jag tänker att det måste till många många samtal och noga planering innan barn blir aktuellt för min del. Att dela lika på föräldraledighet är självklart oavsett hur ekonomin ser ut. Det är skit samma vad som händer på lönekontot, pappan SKA vara hemma lika mycket. Gärna också i ett tidigt skede.
Flaskmatning behöver prioriteras, om barnet kan gå med på det. Pappan MÅSTE kunna hålla barnet mot sitt eget bröst och mata, så att man inte fastnar i fällan där mamma "måste" eftersom hon har maten.
Jag vet mammor som inte står ut med att låta männen trösta barnet, för att det inte går lika snabbt. Tro fan det, pappan har ju aldrig lärt sig eftersom det bara är mamman som har barnet hela tiden.
Jag vet mammor som inte klarar av att ta sig hemifrån på morgonen (kommer för sent till jobbet) TROTS att pappan är hemma - för att barnet blir så ledset när mamma går. För man har totalt bundit upp barnet på mamman och pappa varken kan eller verkar engagera sig för att få lära sig att trösta lika bra.
Jag tror inte att jämställdhet "bara blir" utan att det är ett ständigt arbete. Vill man ha ett jämställt förhållande, kanske framförallt för att göra skillnad för kommande generationer, så kommer man behöva göra obekväma val för jämställdhetens skull.
Det spelar liksom ingen roll att pappa gillar hockey, det är nog bättre att mamma följer med på den träningen. Det spelar ingen roll att mamma lagar godare mat, det är bättre att pappa fixar minst lika ofta. Och det spelar ingen roll att mamma har lättare att mata/trösta/whatever, pappa måste göra det ändå.
Om jag och partner inte kan vara överens om detta innan, då blir det inga barn. Så känns det nu iallafall. Hellre olyckligt barnlös (och ensam?) än fast i kvinnofällan.