Nu tänker jag på alla gånger jag läst på buke att BARN, det är så enkelt och livet ser ut typ som innan. Jag tycker ju att det varit en jätteförändring! Steget från förskola till skola (och skolplikt) är gigantiskt. Det är så himla mycket som händer i relationen mellan mig och min partner vi aldrig stött på innan (om vi bortser från att vi inte längre går på krogen eller spontanfestar lika ofta) så ställer hela BARN-grejen helt andra krav på kommunikation och lyhördhet än livet utan barn.
Jag upplever nog att jag blev mer ömhudad av att få BARN också, jag är inte så där självklart trygg i modersrollen att jag bara kan skaka av mig det jag uppfattar som kritik mot- eller brister hos mig själv. Min partner är mycket självklarare, men mindre känslig för nyanser och detaljer.
En räddning för mig har varit alla barnfria/-lösa vänner jag kan diskutera med, de tenderar att se nyktrare på tillvaron och ha ett bra perspektiv. jag fick fundera länge på om vi verkligen skulle sikta på ett syskon eller ej, och det känns ju lite som att hoppa utan fallskärm.
Jag tror att det varit bra med åldersskillnaden som blir över 7 år, jag känner att jag kunnat och kan ge BARNET den tid och engagemang hen behöver.
Två små förstår jag inte hur vi skulle klarat. Andra gör det, men jag hade inte rett ut det.