Ersättning på tetra, typ 20 kr per dag för 2 st som jag hade på språng. pulver hemma. kostade typ barnbidraget varje månad. en billig lösning sett till den stora skillnaden den gjorde för mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ersättning på tetra, typ 20 kr per dag för 2 st som jag hade på språng. pulver hemma. kostade typ barnbidraget varje månad. en billig lösning sett till den stora skillnaden den gjorde för mig.
Frågan som lätt inställer sig då är ju förstås varför han inte köpt presenten?Jag tänkte på den här tråden när min man nu precis frågade mig om jag köpt present till ett ettårskalas i helgen. Det är min kompis barn som fyller år, men han har bättre koll på det än vad jag har. Det är inget jag tänkt särskilt mycket på innan, men nu gjorde jag det. Jag måste säga att jag känner mig extra tacksam över min man och vårt förhållande efter att ha läst här.
Jag tycker inte att studier "anser saker", och i övrigt är det väl bara en person (@Hyacinth) som förklarar varför hon tycker det är bra att hon och familjen bor i stan.
Fast det där att köpa hus utanför staden i någon sorts attraktivt område är ju också ett privilegierat val.Jag ifrågasätter inte studien. Den stämmer säkert och det är ju oavsett omöjligt för mig att avgöra av den pyttelilla del av den jag har tagit del av.
Min poäng var inte att försvara mitt eget val. Jag har redan konstaterat att vi nog gjort helt fel val i den aspekten. Min poäng var att det är väldigt lätt att anse att det ger bäst förutsättningar för ett jämställt familjeliv att bo i innerstaden och ha nära till jobbet. När det i verkligheten bara är en möjlighet för de ekonomiskt och/eller socialt priviligierade.
Det finns en svensk avhandling som visar hur det där paketet "få barn och köpa hus utanför stan" förstärker ojämställdhet. Snabbt blir mannens yrke och karriär viktigare än kvinnans, hon som ändå tjänar minst (delvis därför att hans karriär prioriteras) går ner i arbetstid. Inte sällan söker hon sedan jobb nära hemmet för att lättare finnas till hands när tex barn blir sjuka mitt på dagen i förskolan/skolan. Med den begränsade arbetsmarknad som ytterområdet/kranskommunen erbjuder. Arbetsfördelningen i hemmet och med barnen i den studien rör sig på en skala mellan genustraditonell fördelning till ytterligheten att hon gör i princip allting, både "manligt" och "kvinnligt", även det tyngsta som tex snöskottning.
Studien beskriver givetvis inte problemen med att inte bo i innerstaden! Hur skulle det ens kunna beskrivas?Okej. Sätt in valfri mer korrekt term då Om poängen med mitt inlägg verkar vara om vilken korrekt term är för att beskriva vad en studie säger/indikerar/pekar på/kommer fram till har jag nog misslyckats.
Om det finns en studie som beskriver (?) problemen med att inte bo i innerstaden och ha nära till jobbet så antar jag att det bygger på mer än en person och att någon har dragit någon form av slutsats. Men kanske inte
Ja, vi bygger ju samhällen som motverkar jämställdhet. Sen har vi kulturella och sociala mönster som gör att kvinnor skäms över att deras familjer inte fungerar jämställt.Det låter så himla logiskt.
Studien beskriver givetvis inte problemen med att inte bo i innerstaden! Hur skulle det ens kunna beskrivas?
Jag har minsann läst en studie som visade att alla som äter margarin förr eller senare dör!OT men det där påminner mig om en (av de många) animerad(e) LCHF-diskussion(erna) där en tidig entusiast pratade om nån obskyr studie som visade att margarin var livsfarligt. När det ifrågasattes kontrade hon med: Visa mig en studie som visar att margarin INTE är farligt!
Ja. Och alla i innerstan också!Jag har minsann läst en studie som visade att alla som äter margarin förr eller senare dör!
Ja. Och alla i innerstan också!
Frågan som lätt inställer sig då är ju förstås varför han inte köpt presenten?
Äter man margarin i innerstan?
För att det är min kompis barn och han ska inte ens med på kalaset. Jag hade inte köpt present åt hans kompis barn till ett kalas jag inte skulle på heller.Frågan som lätt inställer sig då är ju förstås varför han inte köpt presenten?
Ja! Varför tror du annars att de dör?Äter man margarin i innerstan?
Aha, han ska inte med. Köpa present skulle han väl kunna göra ändå, i och för sig. Enklast vore väl om den som har fem minuter över att göra det på också köper presenten.För att det är min kompis barn och han ska inte ens med på kalaset. Jag hade inte köpt present åt hans kompis barn till ett kalas jag inte skulle på heller.
Hemgjort smör på getgrädde.Nej. Vi gör eget smör, om vi överhuvud taget äter smör.