Könsroller, jämlikhet och BARN

Ersättning på tetra, typ 20 kr per dag för 2 st som jag hade på språng. pulver hemma. kostade typ barnbidraget varje månad. en billig lösning sett till den stora skillnaden den gjorde för mig.

Ersättning på tetra, typ 20 kr per dag för 2 st som jag hade på språng. pulver hemma. kostade typ barnbidraget varje månad. en billig lösning sett till den stora skillnaden den gjorde för mig.

Vi fick köra ersättning med förra, måste vara glutenfri denna gång. Jag kan vara lite avundsjuk på just möjligheten att så lätt kunna trösta och ge närhet. Det ger sig, det finns stora fördelar med bägge sätten. Mår jag bra kommer jag nog försöka, annars ersättning från start.

Jag tänkte på den här tråden när min man nu precis frågade mig om jag köpt present till ett ettårskalas i helgen. Det är min kompis barn som fyller år, men han har bättre koll på det än vad jag har. Det är inget jag tänkt särskilt mycket på innan, men nu gjorde jag det. Jag måste säga att jag känner mig extra tacksam över min man och vårt förhållande efter att ha läst här.

Jag tänkte på den här tråden när min man nu precis frågade mig om jag köpt present till ett ettårskalas i helgen. Det är min kompis barn som fyller år, men han har bättre koll på det än vad jag har. Det är inget jag tänkt särskilt mycket på innan, men nu gjorde jag det. Jag måste säga att jag känner mig extra tacksam över min man och vårt förhållande efter att ha läst här.
Frågan som lätt inställer sig då är ju förstås varför han inte köpt presenten? ;)

Jag tycker inte att studier "anser saker", och i övrigt är det väl bara en person (@Hyacinth) som förklarar varför hon tycker det är bra att hon och familjen bor i stan.

Okej. Sätt in valfri mer korrekt term då :) Om poängen med mitt inlägg verkar vara om vilken korrekt term är för att beskriva vad en studie säger/indikerar/pekar på/kommer fram till har jag nog misslyckats.

Om det finns en studie som beskriver (?) problemen med att inte bo i innerstaden och ha nära till jobbet så antar jag att det bygger på mer än en person och att någon har dragit någon form av slutsats. Men kanske inte :)

Jag ifrågasätter inte studien. Den stämmer säkert och det är ju oavsett omöjligt för mig att avgöra av den pyttelilla del av den jag har tagit del av.

Min poäng var inte att försvara mitt eget val. Jag har redan konstaterat att vi nog gjort helt fel val i den aspekten. Min poäng var att det är väldigt lätt att anse att det ger bäst förutsättningar för ett jämställt familjeliv att bo i innerstaden och ha nära till jobbet. När det i verkligheten bara är en möjlighet för de ekonomiskt och/eller socialt priviligierade.
Fast det där att köpa hus utanför staden i någon sorts attraktivt område är ju också ett privilegierat val.

Jag har inte kollat upp det, men jag är rätt säker på att min bostadskostnad skulle minst fördubblas om jag gjorde mig av med den centrala hyresrätten och köpte hus istället. (Det skulle den även om jag gjorde mig av med hyresrätten och istället köpte en motsvarande bostadsrätt.)

Det finns en svensk avhandling som visar hur det där paketet "få barn och köpa hus utanför stan" förstärker ojämställdhet. Snabbt blir mannens yrke och karriär viktigare än kvinnans, hon som ändå tjänar minst (delvis därför att hans karriär prioriteras) går ner i arbetstid. Inte sällan söker hon sedan jobb nära hemmet för att lättare finnas till hands när tex barn blir sjuka mitt på dagen i förskolan/skolan. Med den begränsade arbetsmarknad som ytterområdet/kranskommunen erbjuder. Arbetsfördelningen i hemmet och med barnen i den studien rör sig på en skala mellan genustraditonell fördelning till ytterligheten att hon gör i princip allting, både "manligt" och "kvinnligt", även det tyngsta som tex snöskottning.

Det låter så himla logiskt.

Okej. Sätt in valfri mer korrekt term då :) Om poängen med mitt inlägg verkar vara om vilken korrekt term är för att beskriva vad en studie säger/indikerar/pekar på/kommer fram till har jag nog misslyckats.

Om det finns en studie som beskriver (?) problemen med att inte bo i innerstaden och ha nära till jobbet så antar jag att det bygger på mer än en person och att någon har dragit någon form av slutsats. Men kanske inte :)
Studien beskriver givetvis inte problemen med att inte bo i innerstaden! Hur skulle det ens kunna beskrivas?

Studien handlar om livsval, yrkesliv och föräldraskap i villaområden utanför städer, där själva fältarbetet utförts i ett par, tre olika villaområden. Resultatet är alltså det man kan se i de områdena. Det säger ingenting, absolut ingenting, vare sig om hur det är eller hur det inte är i centrala staden.

Jag vet heller inte om vi har statistik som visar att just innerstädernas barnfamiljer är jämställda. Jag tycker att jag ser ömsom vin ömsom vatten omkring mig.

Senast ändrad:
Studien beskriver givetvis inte problemen med att inte bo i innerstaden! Hur skulle det ens kunna beskrivas?

OT men det där påminner mig om en (av de många) animerad(e) LCHF-diskussion(erna) där en tidig entusiast pratade om nån obskyr studie som visade att margarin var livsfarligt. När det ifrågasattes kontrade hon med: Visa mig en studie som visar att margarin INTE är farligt!

:laugh:

OT men det där påminner mig om en (av de många) animerad(e) LCHF-diskussion(erna) där en tidig entusiast pratade om nån obskyr studie som visade att margarin var livsfarligt. När det ifrågasattes kontrade hon med: Visa mig en studie som visar att margarin INTE är farligt!

:laugh:
Jag har minsann läst en studie som visade att alla som äter margarin förr eller senare dör!

Frågan som lätt inställer sig då är ju förstås varför han inte köpt presenten? ;)
För att det är min kompis barn och han ska inte ens med på kalaset. Jag hade inte köpt present åt hans kompis barn till ett kalas jag inte skulle på heller.

För att det är min kompis barn och han ska inte ens med på kalaset. Jag hade inte köpt present åt hans kompis barn till ett kalas jag inte skulle på heller.
Aha, han ska inte med. Köpa present skulle han väl kunna göra ändå, i och för sig. Enklast vore väl om den som har fem minuter över att göra det på också köper presenten.

Ja! Varför tror du annars att de dör?

(Fast inte i @hypsterns kvarter, där kärnar de eget smör)

Hypster:love:

Jag ÄLSKAR att jag personifierar medelklassen här:D
Vi lever på en medelinkomst, långt under medel för området och kommunen i stort. Min KÄRASTE är egenföretagare mm och jobbar minimalt. Vi har aldrig råd att åka utomlands, lönen är slut innan månaden generellt sett och BARNET ärver typ alla kläder utom ytterkläder. Jag och Partner handlar second hand av dels miljöskäl, dels ekonomiska. Vi har inga feta löner eller sparkonton. Vi har typ vår bostad, övrigt är ett litet ruttet torp jag köpte för 15 år sedan för under 100 000. Att vi gillar museer, vin, god mat osv är en del av det, den andra att vi krisar varje kvartal när alla äckliga kvartalsräkningar ska betalas.
Men det faktum att vi bor på en dyr adress gör att man förutsätts ha större ekonomiskt kapital än vad som är fallet. Vi har ett förhållandevis stort kulturellt och socialt kapital vilket inte ska föraktas, men jag tror många hushåll har betydligt större inkomster än vi.
Är det mina medleklassvärderingar som fäller mig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka