könslöst barn

Sv: könslöst barn

Inser du att om alla resonerade som du så skulle du inte ha alternativet att ha byxor på dig?

"Byxan har ända in i vår tid varit– och är i viss mån fortfarande – ett typiskt manligt klädesplagg. Det uppfattades långt in på 1900-talet som provocerande och skandalöst samt särdeles okvinnligt om kvinnor bar byxor. Så berättas det att, när skådespelerskan Marlene Dietrich skulle anlända till Paris 1933, hade högste polischefen varnat henne för att komma iklädd byxor, och i så fall lämna staden. [1]
Under 1960 började även kvinnor att använda långbyxor. Idag är byxor kanske mer använda än någonsin, även om både kjol och klänning fortfarande är vanligt använda plagg bland kvinnor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Byxor

Senast ändrad:

Jag har sett åtminstone ett par män med sådana Irl.

Min man (som är av skotsk börd) brukar använda kilt (alltså hela kittet) i sin klans tartan istället för kavaj/kostym/frack, när det är klädkod på fester. Alltså även i Sverige. Han får alltid massor av komplimanger för sin kilt.

Han gillar dock inte Blåkläders snickarkilt, den är felaktigt skuren på något vis. Däremot har han en annan kilt, som är just en vardagskilt i ett ganska kraftigt tyg. Den är typ militärgrön/mossgrön. Även i den får han massor av komplimanger, av främmande personer på gatan! Ofta av sådana som är väldigt medvetet/snyggt/moderiktigt klädda själva. Och även om han bara har kilten och en simpel t-shirt på sig (alltså inte alls är uppklädd).

Fast byxor är en helt annan sak i mina ögon! Kvinnor är snygga i byxor, dock allra snyggast i kjol eller klänning! (enligt mig då)

En man kan inte vara snygg i klänning öht oavsett!

Du visar dig faktiskt lite pinsamt okunnig och omedveten om kläder i relation till förändringar av normer och mode över tid, för att ha det nick du har.

Hur var det nu med de gamla bilderna på barn? Kom du fram till vilka av barnen som är pojkar och vilka som är flickor?

Kunnighet och åsikter är olika saker, uttala dig inte om något du inte vet när du inte känner mig på ett personligt plan.

Du kanske är otroligt väl insatt egentligen, men man kan bara döma av det du presenterar här och inte är det vidare kunnigt måste jag säga. Vad mer exakt var fel med escodobes inlägg?

Du säger att du är emot mobbning. Vad kommer du säga till ditt barn den dagen han kommer hem från förskolan och säger att hans kompis Pelle har haft klänning på sig? Att det är fel? Så ditt barn går till skolan nästa dag och säger att Pelle är konstig som har klänning. Det är du, och andra med så inskränkta åsikter, som skapar mobbning i vårt samhälle. Jag kommer att berätta för mina barn att de ska acceptera andra som de är.

Det finns vissa saker som är till för killar och vissa saker som är till för tjejer, låt det få vara så!
(Inom rimliga gränser såklart, inget av könen ska få diskrimineras)

Och den "rimliga gränsen" är att diskriminera kön på grund av färger och snitt på kläder? Vilka kläder vi har är väl en sak som borde ha den allra allra minsta betydelsen i livet och historien?

Jag säger såhär: kan man/du/folk/samhället inte ens acceptera att just en sån "skitsak" som kläder eller färger är tillåtna för båda kön; hur kan man då någonsin förvänta sig att lika förutsättningar i arbetslivet, lika möjligheter till att välja fritidsintresse, lika möjligheter till att få leva som man själv önskar ska kunna uppnås?!? :confused:

Sen om du själv vill gå runt i kanindräkt dagarna i ända för att visa vilken god människa du är så gör det, men blanda inte i dina barn i dina val, för då får dom ju ändå inte välja själva, eller hur! :idea:

Och ändå tvingas mängder av pojkar (mest tror jag) till att höra "nej, det är för flickor", "haha har du nagellack", "gå på balett?? *tveksam min från mamma/pappa*, "klart du ska spela hockey!!", "nej, inte ska du leka med spisen heller" .... vilka val har de pojkarna tror du?

Och återigen förutsätter du (liksom hundratals före dig) att pojkar med klänning självklart aldrig kan ha valt det själva utan att det måste handla om ett tvång från en förälder. Det visar hur starkt rotat idén om att pojkar inte KAN gilla klänningar är i dig (liksom många andra).

Vår son har inte frågat efter klänning, men han trivs i alla sina färgglada kläder och väljer gärna rosa plagg när han väljer själv. En kusin till honom som också är 3 år har helt själv frågat sina föräldrar om inte han också kan få en klänning (som sin lillasyster). Så; nog kan barn uttrycka vilja. Sen beror det på föräldrarnas svar om de vill/vågar/kan fråga igen. Eller om de någonsin har på sig den där klänningen eller ej.

.

images

http://www.blaklader.com/sv/produkter/hantverk/shorts/85661370-kilt-hantverk/svart-9900/

Min man har en sån:love: Han skänkte en till grannen också, när grannens sambo uttryckte sin förtjusning, men jag tror inte grannen vågat ha den på ännu. (Kanske privat;) )

knappar...

nu ligegr ja lite efter i diskutionen , det tar sin lilla tid att läsa egenom!!! ;)

reagerar på att ingen utom visslan påpekar kläders egentliga funktion, att skydda och vara praktiska! jag klär sällan Matilda i klänning, hemskt opaktiskt.
alla vita kläder är köpta av farmor, hemskt oprakrisk färg.

väljer mjuka mjukisar i harmemodell, gott om plats för blöja och ben, eller tights, supersmidigt när det ska på överdragasbyxor, eftersom tights inte knölar inop sig.

hon är en blond liten människa, mede blont hår och lite mörkare ton i huden, vilket gör att hon passar jättebra i alla starka färger, som turkos, neongrönt, klarblått, cerise och gult.
inge pastell i hennes garderob inte.

hon älskar katter, har därför en hel del plagg med katter på.
hennes pappa kör båt och hon, som ibland inte vill ha kläder alls, sätter mer än gärna på sin farfarströjan eller tunikan (2 plagg i samma tyg) med "pappabåp" på, eftersom vi leker att en av de små båtarna på plaggen är just pappas båt.

pojkar och flickor är människor, små människor, med stora funderingar och ibland starka åsikter, som passar olika bra i olika färgskalor och har olika kroppsformer, så jag, för min del, försöker välja de praktiska plaggen i de färger och motiv M gillar och trivs i.
Dock vägrar ja hello kitty fram tills den dagen hon själv väljer det.
vägrar även nalle phu, bamse och alla andra figurer, jag vill inte klä in mitt barn i någon av de formerna heller. kan dock ha överseende om det är ett väldigt praktiskt plagg och inte stör för mycket med sitt tryck.
farmor däremot...... :D
men ett plagg är ett plagg och eftersom det inte är jag som lagt ner pengar på den vita tröjan och den rosa kjolen, så får hon gärna använda det om det blir tillfälle för det.
det brukar inte gå att använda så många gånger innan det är skrot ändå.

björks kläder hade ja gärna haft en hel kollektion av, praktiska plagg, fina färger och framför allt fläckdöljande! :love:

genumfrågan är ju inte löst iom att vi sätter rosa på män eller blått på pojkar, det är när vi börjar se männiksor som männioskor och kläder som kläder.

i min lilla stad finns det en man, runt 50 år.
han är lång, har långt helskägg, kort slitet hår, bär ofta keps.
en rejäl ölmage har han jobbat upp under åren åxå.
en gubbe med stora bokstäver alltså.

det roliga och lite speciella med honom är att han går helt emot vad man "ska" och "bör", går alltid i tajta jeans eller tights, i komination med sina favirotskor, låthöga röga stövlar med liuten klack, vita vadhöga stövlar utan klack eller sina vita ballerinaskor.
steroetypt man över höften, stereotypt kvinna under.
han har blivit intervjuad av tidningar för detta.... (?)
"jag är väl varken eller och både och och tycker det är bekvämt med ballerina och känner mig vacker i stövlar."

folk skrattar nog lite bakopm ryggen på honom, men han fortsätter sin promenad som om inget är konstigt med sitt ganska unika sätt att klä sig.
han ägnar dessutom mycket tid till modellflyg.

jag ligger inlagd på sjukhus nu, men sjukt barn i magen och småpratade med ena BM om denna frågan igår.
hon berättade att henes som älskar rosa och klär sig i den färgen ofta. när jag fråage hur gammal han var så blev svaret 7.
frågade lite försiktigt om han hade haft problem med vännerna i skolan för sitt "vågade" (missförstå mig rätt) färgval och blev så otroligt glad när hon svarade nej. :love:
vi kanske är på väg åt rätt håll åndå? :idea:

knappar...

nu ligegr ja lite efter i diskutionen , det tar sin lilla tid att läsa egenom!!! ;)

reagerar på att ingen utom visslan påpekar kläders egentliga funktion, att skydda och vara praktiska! jag klär sällan Matilda i klänning, hemskt opaktiskt.
alla vita kläder är köpta av farmor, hemskt opraktisk färg.

väljer mjuka mjukisar i harmemodell, gott om plats för blöja och ben, eller tights, supersmidigt när det ska på överdragasbyxor, eftersom tights inte knölar inop sig.

hon är en blond liten människa, mede blont hår och lite mörkare ton i huden, vilket gör att hon passar jättebra i alla starka färger, som turkos, neongrönt, klarblått, cerise och gult.
inge pastell i hennes garderob inte.

hon älskar katter, har därför en hel del plagg med katter på.
hennes pappa kör båt och hon, som ibland inte vill ha kläder alls, sätter mer än gärna på sin farfarströjan eller tunikan (2 plagg i samma tyg) med "pappabåp" på, eftersom vi leker att en av de små båtarna på plaggen är just pappas båt.

pojkar och flickor är människor, små människor, med stora funderingar och ibland starka åsikter, som passar olika bra i olika färgskalor och har olika kroppsformer, så jag, för min del, försöker välja de praktiska plaggen i de färger och motiv M gillar och trivs i.
Dock vägrar ja hello kitty fram tills den dagen hon själv väljer det.
vägrar även nalle phu, bamse och alla andra figurer, jag vill inte klä in mitt barn i någon av de formerna heller. kan dock ha överseende om det är ett väldigt praktiskt plagg och inte stör för mycket med sitt tryck.
farmor däremot...... :D
men ett plagg är ett plagg och eftersom det inte är jag som lagt ner pengar på den vita tröjan och den rosa kjolen, så får hon gärna använda det om det blir tillfälle för det.
det brukar inte gå att använda så många gånger innan det är skrot ändå.

björks kläder hade ja gärna haft en hel kollektion av, praktiska plagg, fina färger och framför allt fläckdöljande! :love:

genumfrågan är ju inte löst iom att vi sätter rosa på män eller blått på kvinnor eller sätter kjolar på män, det är när vi börjar se männiksor som männioskor och kläder som kläder.

i min lilla stad finns det en man, runt 50 år.
han är lång, har långt helskägg, kort slitet hår, bär ofta keps.
en rejäl ölmage har han jobbat upp under åren åxå.
en gubbe med stora bokstäver alltså.

det roliga och lite speciella med honom är att han går helt emot vad man "ska" och "bör", går alltid i tajta jeans eller tights, i komination med sina favoritskor, lårhöga röda stövlar med liten klack, vita vadhöga stövlar utan klack eller sina vita ballerinaskor.
steroetypt man över höften, stereotypt kvinna under.
han har blivit intervjuad av tidningar för detta.... (?)
"jag är väl varken eller och både och och tycker det är bekvämt med ballerina och känner mig vacker i stövlar."

folk skrattar nog lite bakopm ryggen på honom, men han fortsätter sin promenad som om inget är konstigt med sitt ganska unika sätt att klä sig.
han ägnar dessutom mycket tid till modellflyg.

jag ligger inlagd på sjukhus nu, men sjukt barn i magen och småpratade med ena BM om denna frågan igår.
hon berättade att henes som älskar rosa och klär sig i den färgen ofta. när jag fråage hur gammal han var så blev svaret 7.
frågade lite försiktigt om han hade haft problem med vännerna i skolan för sitt "vågade" (missförstå mig rätt) färgval och blev så otroligt glad när hon svarade nej. :love:
vi kanske är på väg åt rätt håll åndå? :idea:

Ja det är bara att fortsätta strävan att låta barn var barn och inte snöa in sig på just könet..

Men jag får gå emot dig, klänning är ju ett jättepraktiskt plagg tycker jag :D
Min dotter är uppfödd med strumpbyxor(kalasbyxor) som nu är utbytt till vanliga tights och klänning/tunika. Detta ger henne mer rörelsefrihet än om man ska dra på henne byxor. Jag upplever att tights ofta har mjukare och bättre passform..

Exempel:
31547990.jpg

29873274.jpg

Senast ändrad:

Just tunika(som ju är en kort klänning egentligen) upplever jag som ett väldigt praktiskt plagg för barn(även om jag inte själv har några). Kanske dags för en renässans av koltanvändandet? Fast med lite modernare material och roligare färger.

Vad gäller kolt läste jag förresten någonstans att barnen ofta fick använda kolt tills de klarade av att knäppa knappar själva, mycket praktiskt uttänkt.

Tack ;).

På nedersta bilden är det ju omöjligt att säga om hon är en han rent utseendemässigt. Det var ganska många som tog fel :). Ja tunikor/klänningar är jättepraktiskt, jag har sparat de flesta om det blir en nr 2 .

håller med dig, hon är hur superfin som helst. och har så varit från första start!

klänning menar ja plagg som går nedanför knä. resten kallar ja tunika och jag håller med Cala, mycket praktiskt plagg. funkar med tights, tröja, byxor eller bara för sig själv! funkar lite sämre med överdragskläder.
jag själv avskydde när plagg knorrade sig under överkläder och rymde tillåmä från dagis när ja var runt 4 för att ingen hjälpte mig att sätta på vanten utan att tröjan knorrade sig. :mad:
så jag bara tar för givet att M åxå ogillar det. :D

och kjol då. va är det för extremt opraktiskt plagg för barn? bara en prydnad, som ett halsband, fast med mindre stryprisk. :idea:

och kjol då. va är det för extremt opraktiskt plagg för barn? bara en prydnad, som ett halsband, fast med mindre stryprisk. :idea:

Jag vägrade ha kjol när jag var liten, den enda möjligheten för mamma att få mig att ha något sådant plagg på mig var att muta mig med ett nytt mjukisdjur. :D Vid skolavslutningen i andra klass var det helt hopplöst att övertala mig att ha något annat än det min äldre bror skulle ha på sig på sin skolavslutning och alltså dök jag upp bland alla kjol- och klänningsklädda flickor i klassen iklädd ett par turkosa, hemsydda shorts och en kortärmad vit skjorta. :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 278
Senast: Enya
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat