Sv: könslöst barn
Tack Cilla!
Och tack Cirkus!
kanonbra inlägg!!!!
Tack Cilla!
Och tack Cirkus!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kanonbra inlägg!!!!
Vid en middag vi hade bestämde sig värdparets då 4 åriga son att han skulle minsann va ballerina, så det blev ballerinaklänning (med tyll och allt) över skjortan med slips (så slipsen hängde ut över klänningen ). Ingen tyckte att det var konsigt och ingen försökte stoppa honom.
I min kompiskrets och även på dagis låter man barnen vara som de är.
Jag tycker bara att det är lite överdrivet med alla som ska vara så superduktiga hela tiden. För mig är könsneutralt typ att alla barn, oavsett kön ska ha bruna kläder (för att överdriva en massa). Om man köper rosa till sin dotter så är man en hemsk människa, köper man en bil till sin son, ja då är man inte riktigt lika illa, men snudd på.
Tjejer får inte vara prinsessiga för då har de dåliga föräldrar som inte låter dem vara barn och de kommer inte få samma "rättigheter" i samhället. Nåde den som dessutom köper kläder som är "killiga" till sina pojkar. Då börjar man bli riktigt illa ute.
Jag tycker att det hela är rätt löjligt om jag ska vara ärligt. Just det är duktighetssyndromet. Något som jag tycker har eskalerat här på föräldrar sista tiden...
Nej jag tycker inte att barn ska ha stringtrosor och bh:ar. Jag tycker inte att barn ska ha "vuxenkläder" och jag tycker inte att unga tjejer ska ha tröjor som slutar strax nedanför vad som ska vara bröst och ha byxor som har linning så lågt att man ser stringtrosorna som sticker upp. Men ibland verkar debatten lika känslig som "vargdebatten". Gillar man inte kläderna så köper man dem inte, man behöver väl inte göra politiska frågor av allt? Kan man inte bara vara lite mer och njuta av barnen som de är och deras personligheter?
Och nej, jag tror inte att min son kommer att gå i klänning, enbart för att han aldrig har varit intresserad av det. Och även om jag hade tvingat på honom rosa klänningar hela hans liv så är han en så stark person att han aldrig hade accepterat det eller gillat det, bara för att han är han och han har sin egen stil.
Lika lite tror jag att min dotter kommer att älska byxor, trots att jag envist försöker få henne att acceptera dem.
För övrigt så tror jag mer på att barn ser på hur föräldrarna agerar. Om man har uppdelat hemma, att mamman lagar mat och pappan skruvar bil, ja då ser barnen det. Om man däremot, naturligt, gör det man är intresserad av och gör det av den anledningen och inte för att "det ska va" på ett sätt, ja då kommer barnen att anamma det. Tror mer på det än debatten om prinsessklänningars vara eller icke vara.
Var ser du detta? Är det vanligt? Det här är något helt främmande för mig.
Det blir som i andra diskussioner när skällsordet är "PK". Som om man (=jag/vi) egentligen inte tycker t ex jämställdhet är viktigt utan bara "låtsas" tycka det för att vi inte "vågar" stå för att vi egentligen tycker som de som är motståndare till det. Som om vi försöker verka duktiga i någon slags större politiskt perspektiv.Duktighetssyndrom, jag blir faktiskt ledsen när du missuppfattat diskussionen å det grövsta och tror att "vi" som tror på könsneutralt är ute efter att vara duktiga :/
Tycker du? Jag tycker mig se att detta genomsyrar manga manga inlagg har pa Buke...
Jag tycker att det ar FEL nar man som foralder NEKAR sitt barn att leka med en viss leksak eller ha en viss farg pa kladerna for att man ar pojke eller flicka. Jag har t.ex. en vaninna som ylade hogt av missnoje nar hennes lille son var hemma hos oss och lekte med en (bla) dockvagn. Annu mer forfarad blev hon nar han plockade upp en docka och hon ryckte den ur armarna pa honom
Hon ar forovrigt danska
Exakt så som jag känner inför denna diskussionen. Det blir en tävling i vem som kan köpa flest rosa klänningar till sin son och vem som kan köpa flesta döskalletröjor till sin dotter.
Tycker du? Jag tycker mig se att detta genomsyrar manga manga inlagg har pa Buke...
Var ser du detta? Är det vanligt? Det här är något helt främmande för mig.