Kompitensen hos hästägare är för låg!

Jag har inte orkat läsa heeeela tråden, men jag håller med dig om att kunskapsnivån hos dagens hästägare generellt sätt är mycket låg!

Det diskuteras om ett hästkörkort, och jag tror som många andra att det inte hjälper hästarna, utan snarare tvärtom!!! Jag menar - vem tar körlektioner efter att ha fått körkortet???
Istället tycker jag att det ska arbetas för typ en kunskapsbank där man "lätt" kan hitta information, antagligen mot en LITEN kostnad, och därmed slippa missförstånd. Dagens böcker har en tendens att bli ruskigt dyra, bara för att nån känd varit med i produktionen. (Inte alla böcker, men en del...)
En knutpunkt för alla tränare, veterinärer, hovslagare, sadelmakare m m vore nog också bra, för att man lättare ska få den hjälp man behöver.

Vi har i vårt stall en hovis som kommer regelbundet o skor hästarna. Sen har vi oxå en kille som kan komma på ganska kort varsel o slå i tappskor. Det är ju en lösning på tappsko-problemet.

Oviljan att lära sig eller ens lyssna känns just nu ganska stor hos hästägare runt om i landet. Är det nån epidemi som går, eller?
Man kan ALDRIG bli fullärd vad gäller hästar, så varför inte bara lyssna på hur andra ser situationen? De kanske inte har rätt, men dina egna vyer kanske vidgas?

Men, vad kan man göra, egentligen, när folk inte vill lyssna?

Att ha kunskap om musklerna för att få en hållbar häst, kan man få utan att kunna massage.
Jag har läst en del om muskler innan jag kunde ngt alls om massage.

Med svårskodda hovar menar jag att det inte FINNS några sömhål kvar! Och hur kan man då spika i samma sömhål? :smirk:
Sådan är min häst. Åker en dojja av honom så fransas hoven direkt om vi är ute och rider, så sömhålen är borta.
Alternativt det trillar ur en REJÄL bit, biten mellan hoven och sömhålet.
Och för att få dit en dojja igen, så måste det även RASPAS.
Och då ska man som lekman INTE börja "laborera"! För då kan man ha en halt häst för LÅNG framtid!

Många hästar förstör inte hovarna om de går i hagen med en tappsko. Bara en av alla hästar jag har haft har fått sämre hov av att gå i hage med en bar hov efter tappsko ngn dag.
Och det är den jag inte låter annan än hovis sko.

Mina referenser är att jag trots ihärdigt tävlande aldrig haft en förslitningsskada på en av mina hästar, samt nu i min ägo har en 22-åring som är fullt brukbar som jag ägt i 15 år.
OCH fräsch så fysioterapeft (som bla masserar) samt veterinär är imponerade.
Men jag har å andra sidan "lärt mig häst" av sk "gamla hästkarlar".
Och jag lärde mig massera för 2 år sedan... :smirk:

Bra sagt där om körkort!
Och en sak till angående det, VILKA ska vara de som godkänner "uppkörningarna"?!

Jag har själv kuggat bla på ridprovet på hästskötarexamen pga av att jag enligt eximentatorerna hade "dålig grundsits, uppdragna knän och kullagda händer" och inte kunde MOTIONSrida en skolad häst.

Ett par månader senare så red jag själv min 4-åring i kvalitetstävlan med rutan "väl gynnat" ikryssad i protokollet!
Den 4-åringen har jag själv ridit in och utbildat!

Så SNACKA om att det beror på VEM som dömer om man ska bli godkänd!
Och vill vi ha det så om det skulle krävas hästkörkort?!

Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

Har du sett hur det är när det erbjuds att lära sig annat än ridning på en ridskola?

Byts ngt ridpass ut mot teori är det ALLTID en eller flera i gruppen som säger "vi har betalt för att RIDA", eller struntar i att komma till lektionen!

Och erbjuds det kurser och liknande (gratis) om hur man hanterar och sköter hästar annat än när man rider, så är intresset ENORMT svalt!

Som flera tidigare har skrivit är det ju svårt att lära sig ALLT om ALLA situationer man som hästägare kan hamna i. Jag håller självklart med om att man bör ha goda baskunskaper innan man skaffar en egen häst, men jag tror också att det absolut viktigaste är att man har kunnigt folk omkring sig som man kan ta hjälp av när man är osäker - och vissa av de sakerna lär man sig och kan klara själv sedan och andra fortsätter man att anlita proffs till. Jag skulle ALDRIG försöka ge mig på hovarna på min häst; såg i somras när en hjälpsam stallkamrat (som minsann visste hur det skulle gå till för hon har haft häst i 22 år) slog på en annans häst en tappsko - tyvärr hamnade sömmarna alldeles för högt upp och vips var hästkraken halt i 5 månader... Jag har istället sett till att ha en hovslagare som kan komma med kort varsel.

Sedan kan jag inte sluta fnissa åt folk som skriver om "kompitens" och "profisionalitet" - helt fel ord att stava fel på om man vill ge ett kompetent och professionellt intryck...

Körkort

Jag har inte orkat med att läsa alla inlägg, men förstår inte riktigt kopplingen mellan körkort och ägande. Det krävs inte körkort för att ÄGA bil, det krävs körkort för att framföra bil!

För att köpa en andel i en tävlingstravare eller går in och sponsra en toppryttare som behöver någon miljon för att behålla sin tävlingshäst behövs väl inte kunskaper i vare sig utfodring eller massage?

Om en familj köper en gård så skulle det vara OK att de utan vidare får skaffa får, getter, kor och strutsar, men vill de ha en gammal ponny att kupa potatisen med skulle de behöva ta körkort om de inte skaffar en foderponny?

Ett körkort för "normalhästägeren" kommer väl rimligtvis att ligga på en rätt låg nivå? Skulle man i så fall inte kunna komma längre genom att införa mer riktade men betydligt hårdare krav på de personer som yrkesmässigt ägnar sig åt häst? Idag är det väl bara djurskyddslagen (och bristen på presumptiva kunder) som skulle hindra mig från att sko, massera, raspa tänder, köra in, rida in, stalla upp, "hästprata", prova ut sadlar osv (med/till)andras hästar. Är det rimligt att ställa krav på ägeren men inte på den som försörjer sig på hästarna? Jag tycker nog det borde ställas större krav på den som tar emot 20 hästar på helinackordering än på de ensklida hästägarna. Det krävs utbildning för att föda upp och sälja marsvin och möss men inte hästar...

Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

Men VARFÖR tror du dessa människor skulle vara mer intresserade av att lära sig om de tvingades ta hästkörkort? Det är liksom där den springande punkten är. De måste VILJA lära sig och vara MOTTAGLIG för kunskap. Är de inte det kan vi ha körkort till förbannelse.
Om man "tvingas" gå en kurs innan man får ta ansvar för en häst, kanske man sållar bort de som egentkligen inte är intresserade? En kurs ökar kanske förståelsen för vad det innebär att ha en egen häst?!
En människa som är intresserad lär sig i regel en hel del på egen hand och många som söker kunskap vet inte vart de ska vända sig ör att skaffa sig den.

Däremot tycker jag att du ställer för höga krav.
Det ver medvetet högt ställda krav för att få igång en diskution... :)

Problemet med just ridskola,är ju att många faktiskt bara vill rida... de har ingen önskan efter en egen häst och där av kommentarere som du beskrev..

Re: Körkort

Håller med.........ska man "köpa tjänster" nu gäller det att ha ett stort kontaktnät för att veta vilka personer som är seriösa och vilka man ska akta sig för.
Häromdagen ville vi tex ha ett kvitto på en "tjänst" vi betalade för och personen ifråga tittade på oss som om vi var galna :angel:......han visste inte hur rätt han hade :rofl:

Min första tanke när jag läser dina inlägg är varför du generaliserar alla hästägare som så okunniga ??? Varför har du så negativa åsikter och varför har det blivit så ??
Alla är absolut inte okunniga!!! :bow: :bow:
Men de negativa åsikterna kommer bla. av att läsa runt här på Bukefalos ett tag och av att jag träffar många olika hästägare! Många av dem är jätte duktiga med en stor kunskaps törst, men många är oxå totalt likgiltiga inför att försöka lära sig!?
Jag har även jobbat som instruktör på ett häst gymnasium, där faktiskt större delen av eleverna inte hade någon vilja alls att lära sig! :(

Många som sysslar med andra grenar inom hästnäringen ( trav, galopp ) har en märklig förmåga att inkompetensförklara de som sysslar med ridsport.
Jag inkompetens förklarar ingen gren... utan ifågasätter "hästägaren"... Sen blir det ju såklart, som du beskriver, en skillnad genom att jobba proffisionellt och att ha sin egen häst... Den som "bara" har en häst, lär sig ju inte på ett lika brett område, som en som jobbar proffisionellt!

Att inneha baskunskap om foder/handhavande/viss sjukdomslära är ju en stor fördel men man kan ju också ta hjälp om man är osäker.
Som jag förut beskrivit så är det inte ett alternativ till proffisionell hjälp jag eftersöker, utan ett kompliment! Och det är just Baskunskaperna jag saknar!

Om en 13-åring ska köpa häst anser jag att den bör ha minst en förälder som är insatt och har kunskap om hästar!

när du skaffade din första häst, hade du den kunskapen då?
Nej, långt ifrån! När jag köpte min första häst, gjorde jag alla misstag man kan göra och några till... :( Och det är en av anledningarna till att jag vet hur det är att vilja men inte kunna och inte ha en aning om vart man ska vända sig för att skaffa kunskap!

hur många skador tro du det skulle bli om alla som hade häst skulle sko på tappskor själva??
Varför skulle det bli skador om man gått en utbildning?

misslyckade hästägare
Jag har inte träffat någta misslyckade hästägre, snarare ointresserade och okunninga!

Och en sak till (från det område där jag faktiskt HAR yrkeskompetens, till skillnad emot hovslageri): det heter KOMPETENS och inget annat
Va bra... ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag stavat fel... och tycker det var en himla tur att du förstod ändå!

Varför väljer alla att uppfatta det som att jag efterlyser alternativ till proffisionell hjälp?
Självklart är det viktigt att omge sig av kunniga människor och att ta hjälp med situationer som man inte behärskar!

Sedan kan jag inte sluta fnissa åt folk som skriver om "kompitens" och "profisionalitet" - helt fel ord att stava fel på om man vill ge ett kompetent och professionellt intryck...
Jag bjuder på det skrattet och tycker det var tur att du förstod va jag menade ändå... Sen är jag ju hemskt glad för att bara vara "slarivg" och inte dyslektiker och bli ledsen och ta hemskt illa upp... :smirk:

Jag har inte orkat med att läsa alla inlägg, men förstår inte riktigt kopplingen mellan körkort och ägande. Det krävs inte körkort för att ÄGA bil, det krävs körkort för att framföra bil!

För att köpa en andel i en tävlingstravare eller går in och sponsra en toppryttare som behöver någon miljon för att behålla sin tävlingshäst behövs väl inte kunskaper i vare sig utfodring eller massage?
Bilen mår heller inte dåligt av att bli avställd utan tillsyn och bensin!
Och att äga en andel i en travhäst innebär inte att man har hela ansvaret för hästen, utan den lämnas över till en tränare som genom att ha genomgått en kurs har fått ta ut licens...

Re: Egen häst

Jo, men alla som rider på ridskola vill inte ha en egen häst.. Just därför kan det vara svårt att ta "ridtiden" till teori lektioner...

Jag kan väl hålla med om att det brister i kunskaperna hos många hästägare (så även gällande mina egna kunskaper, får jag erkänna) men att kräva "körkort" för hästägande tror jag faller på sin egen orlimlighet.

Den stora frågan där tycker jag är vem som ska avgöra vad som är rätt och fel. Se bara här på Buke, det diskuteras barfotagång, hjälptyglar etc. i ganska hårda ordalag. Om vi då antar att "dressyrnörden" (OBS! GENERALISERING!) skulle vara den som författar ett sådant prov skulle alla som vill ha sin häst ute mer än 4 timmar/dag, de som vill rida utan skor etc. underkännas.

Vore det istället "naturfanatikern" (GENERALISERING IGEN!) så skulle alla som vill ha hästen på stall nattetid eller ha skor på den underkännas.

I stället tycker jag att man borde göra det enklare för hästägare och blivande hästägare att få kunskapen. Visst finns det redan idag enstaka "clinics" som tar upp hästvård/träningslära, men de är ofta skrämmande dyra. Och något som ofta är en brist hos hästägare är väl just pengar.
Som ledamot i en liten ridklubbs styrelse vet jag hur dyrt det är för en klubb att arrangera dylikt, så självklart måste arrangörerna åtminstone få tillbaka sina pengar.

Så det som saknas är dels vilja från "högre makt" (Ridsportförbundet, kommuner...) att hjälpa till med finansieringen och dels samarbete klubbarna imellan. Dessutom är många (inte alla!) yrkesmänniskor motvilliga att ställa upp, vilket är förståeligt med tanke på att det oftast är deras lediga tid som klubbarna vill disponera.

Att man sedan kan lära sig mycket genom att vara allmänt nyfiken, ja visst, men jag tror att många av oss håller oss mycket inom "egna kretsar" och umgås med andra hoppryttare, skogsmullar osv. där man ofta tänker relativt lika. Dessutom är vissa skador och andra företeelser vanligare inom vissa delar av hästvärlden än inom andra. Personligen är jag jätteglad över att ha fått en "omkolad travmänniska" till stallet, de håller på att köra in familjens ridhäst nu och jag har haft förmånen att hjälpa till lite. Och selar, inkörning och sådant är en helt ny värld för mig, trots att jag är en hyfsat erfaren "ridmänniska".

Om nu någon orkat läsa ända till slutet så vill jag i alla fall slänga in en uppmaning till alla hästmänniskor: dela med er av era kunskaper! Alla har vi något att lära ut och något att lära.

Och att äga en andel i en travhäst innebär inte att man har hela ansvaret för hästen, utan den lämnas över till en tränare som genom att ha genomgått en kurs har fått ta ut licens...

Ska jag tolka det som att du håller med om att det inte är ägaren utan "brukaren" som i så fall skulle ha körkortet?

Liknande trådar

Hästvård Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare. Så därför...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 555
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna