Oj, tack. Det värmer =)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om man "tvingas" gå en kurs innan man får ta ansvar för en häst, kanske man sållar bort de som egentkligen inte är intresserade? En kurs ökar kanske förståelsen för vad det innebär att ha en egen häst?!Men VARFÖR tror du dessa människor skulle vara mer intresserade av att lära sig om de tvingades ta hästkörkort? Det är liksom där den springande punkten är. De måste VILJA lära sig och vara MOTTAGLIG för kunskap. Är de inte det kan vi ha körkort till förbannelse.
Det ver medvetet högt ställda krav för att få igång en diskution...Däremot tycker jag att du ställer för höga krav.
Alla är absolut inte okunniga!!!Min första tanke när jag läser dina inlägg är varför du generaliserar alla hästägare som så okunniga ??? Varför har du så negativa åsikter och varför har det blivit så ??
Jag inkompetens förklarar ingen gren... utan ifågasätter "hästägaren"... Sen blir det ju såklart, som du beskriver, en skillnad genom att jobba proffisionellt och att ha sin egen häst... Den som "bara" har en häst, lär sig ju inte på ett lika brett område, som en som jobbar proffisionellt!Många som sysslar med andra grenar inom hästnäringen ( trav, galopp ) har en märklig förmåga att inkompetensförklara de som sysslar med ridsport.
Som jag förut beskrivit så är det inte ett alternativ till proffisionell hjälp jag eftersöker, utan ett kompliment! Och det är just Baskunskaperna jag saknar!Att inneha baskunskap om foder/handhavande/viss sjukdomslära är ju en stor fördel men man kan ju också ta hjälp om man är osäker.
Nej, långt ifrån! När jag köpte min första häst, gjorde jag alla misstag man kan göra och några till... Och det är en av anledningarna till att jag vet hur det är att vilja men inte kunna och inte ha en aning om vart man ska vända sig för att skaffa kunskap!när du skaffade din första häst, hade du den kunskapen då?
Varför skulle det bli skador om man gått en utbildning?hur många skador tro du det skulle bli om alla som hade häst skulle sko på tappskor själva??
Jag har inte träffat någta misslyckade hästägre, snarare ointresserade och okunninga!misslyckade hästägare
Va bra... ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag stavat fel... och tycker det var en himla tur att du förstod ändå!Och en sak till (från det område där jag faktiskt HAR yrkeskompetens, till skillnad emot hovslageri): det heter KOMPETENS och inget annat
Jag bjuder på det skrattet och tycker det var tur att du förstod va jag menade ändå... Sen är jag ju hemskt glad för att bara vara "slarivg" och inte dyslektiker och bli ledsen och ta hemskt illa upp... :smirk:Sedan kan jag inte sluta fnissa åt folk som skriver om "kompitens" och "profisionalitet" - helt fel ord att stava fel på om man vill ge ett kompetent och professionellt intryck...
Bilen mår heller inte dåligt av att bli avställd utan tillsyn och bensin!Jag har inte orkat med att läsa alla inlägg, men förstår inte riktigt kopplingen mellan körkort och ägande. Det krävs inte körkort för att ÄGA bil, det krävs körkort för att framföra bil!
För att köpa en andel i en tävlingstravare eller går in och sponsra en toppryttare som behöver någon miljon för att behålla sin tävlingshäst behövs väl inte kunskaper i vare sig utfodring eller massage?
Och att äga en andel i en travhäst innebär inte att man har hela ansvaret för hästen, utan den lämnas över till en tränare som genom att ha genomgått en kurs har fått ta ut licens...
Ska jag tolka det som att du håller med om att det inte är ägaren utan "brukaren" som i så fall skulle ha körkortet?