Om vi inte hade krav på att ta körkort skulle det antagligen hända fler olyckor...
Att ha "körkort" på häst behöver i praktiken inte vara svårare att man genomgår någon form av kurs, som i sin tur ökar kunskapen och förståelsen för hästen, med ett slut prov och ett diplom att visa upp...
Det betyder inta att ALLA kommer sköta hästar efter bästa förmåga, men man kanske kan få bort de mesta av den vanvård som handlar om okunskap?
Den mesta vanvården handlar om en kombination av okunskap och brist på intresse ATT lära sig. Därför är det ofta samma personer som om och om igen vanvårdar sina djur tills de efter en halv evighet får djurförbud. De som missköter sin ahästar av ren okunskap har ofta LYSSNAT PÅ NÅGON SOM SÄGER SIG KUNNA...
Hur tycker du Grönt Kort fungerar? ALLA som tävlar måste ha GK eller en målsman med GK. Likförbannat ser man på varenda tävlingsplats sådant som är stick i stäv med vad man lär sig när man tar GK. VARFÖR tror du på allvar attd et skulle vara annorlunda med körkort för häst? Kunskapen FINNS redan där, den är LÄTT att nå, men folk VILL INTE. Herregud, titta bara på buke... Någon ger sin häst 4 kg hö/dag, vilket är 4 kg för lite rent djurskyddsmässigt sett. Men nejdå, personen har trettiofjorton olika anledningar till varför just DENNES häst bara behöver två kilo hö och mår bra av det yada yada. Dessa människor kan ta körkort hur många gånger som helst, de är ändå av åsikten att för DERAS häst gäller andra regler..
Jag är ledsen, men jag har en tappsko var tredje år ungefär. Det är inte tillräckligt underlag att öva på. Och i ärlighetens namn har jag ingen lust att öva på levande hästar, ett sömstick kan bli världans otrevligt. Och visst, jag kan roa mig med att spika skor på dödhovar en gång i månaden, men VARFÖR? Varför i hela friden ska jag det? Om hästen tappar en sko så ringer jag hovslagaren som kommer inom två dagar. Så varför ska jag själv hålla på och laborera och chansa med mina hästar? Jag raspar inte fölis hov själv heller. Vet tyckte jag kunde hålla efter utsidan själv, jag anser att jag inte ger mig på och fipplar med en växande individs benställning och hovis gör det istället. Det är liksom det jag HAR hovslagaren till, sköta om mina hästars fötter på bästa sätt..
Om du ser att jag från början skrev: "I samband med att man införskaffar och därmed ansvarar för en häst bör skaffa sig viss grundläggande kompitens som gör att man kan klara av en hästs vård i vardagen!"
Så har du svaret...
HUR får man den grundläggande kunskapen? Man kan läsa all böcker som finns och gå alla kurser som finns. När du står där och din häst har ett blodigt ben så är textraderna i böckerna och de pedagogiska kurserna i sårtvätt och bandagering på oskadat hästben snabbt som bortblåsta. Det räcker att du kan tvätta rent ett sår med vatten och ev mild tvål, samt att lägga ett bandage. Sen har du gott om tid att ta hjälp med resten. Är det akut ringer du vet och det gör du även om du kan grundläggande sårvård.
Det är ju oxå ett konstigt resonemang? Man ska alltså inte lära sig för mycket enligt dig?
Är det inte bra med kunskap när man t.ex har en sjuk häst och ska ringa veterinären som undrar vad hästen har för symtom? Att själv kunna upptäcka en skada innan det utvecklats till en allvarlig skada?
Att ringa veterinären när häten är 1 grad halt istället för 3 grader?
Om du kunde vara konstruktiv skulle det här vara meningsfullare. Jag sa aldrig man inte skulle lära sig, däremot så läser väldigt många sig till en hel massa som är käpprätt åt helvete, men frågar man dem så "kan de minsann, de behöver inte hjälp", vilket gör ATT de inte ringer vet när hästen är 1 grad halt, utan väntar i tre veckor tills hästen är 3 grader halt. För de "har lärt sig" att hältor oftast går över med några veckors hagvila/boxvila/annat. Att det i det specifika fallet var en spricka som utvecklades till en fraktur hade de ingen aning om, men om de inte varit så himla säkra på vad som är "rätt" (som i själva verket inte är det) så hade hästen skonats.
Kunskap är alltid bra om det är RÄTT kunskap. Problemet är att olika människor tolkar samma fakta på olika sätt. T ex "Hästar skall ha daglig utevistelse". För en person innebär det att hästar ska få ut och lufta sig nån timme, för andra att de ska vara ute minst 12 h. Förstår du hur jag menar?