Kompitensen hos hästägare är för låg!

Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

Förhoppningsvis besitter man viss kunskap innan man skaffar häst? Om inte tycker jag man ska se till att skaffa fram den... innan man skaffar sig en häst!
Sewn kan man ju få en hel del kunskap genom att ta "körkort" dvs. gå en kurs för blivande hästägare med teoretisk och praktisk föreläsning..

Och att tro att man kan få massa kunskap av att äga 1 häst är väl lite väl optimistiskt?

Och de flesta gör saker för pengar...

Hur menar du då, att hästägaren struntar i vissa saker pga ekonomin eller? För iså fall spelar det ju ingen roll hur många prov en sådan person skriver, pengarna kommer före ändå.

Ja visst självklart... och alla som har tagit körkort för bil följer inte trafiklagarna...
Men det är en större del gör det efter att ha tagit körkort och lärt sig... Och den delen som gör det kanske inte alls gjort det utan utbildningen?!

Nej inte alls... utan det var svaret på Peter Lundins fråga hur man skulle få proffsen att hjälpa till... :) :angel:

Vet du jag tror inte att det är så många procent av hästägarna som inte har haft något med hästar att göra, innan sitt eget ägande av häst.

Jag har träffat människor som besitter större kunskap och som fortfarande går kvar på ridskolan, sen hästägare som ägt hästar hela sitt liv och fastnat någonstans på vägen. Så det som Alexandra och Peter nämner, äger nog stor riktighet.

Jag håller med om att vissa grundkunskaper kunde nog vara bra att ha, men jag tycker nog att det där med massage etc är nog att ta i överkant. Foderlära och baskunskap ja, tappskor nej. :confused: Sårvård en självklarhet, bas/grund anatomi kan ju vara bra att veta.

Ridskolorna spelar en ganska stor roll i detta om kunskap innan hästägande, och om de blev mycket bättre på den teoretiska undervisningen skulle nog stor skillnad synas eftersom många någongång under sin tid som hästmänniskor går på en ridskola.

Som många redan har skrivit så är väl en obligatorisk kurs ingen garanti för att de som har gått den i praktiken klarar av att göra det de skulle lära sig.

Men jag förstår din idé om att det behövs mer kunskap generellt sett. Och ingen kan någonsin bli fullärd, men det tycker jag att vi hästmänniskor är ganska bra på att erkänna jämfört med många andra "grupper". Och igen, som flera har skrivit, så är det ju MYCKET bättre att ta hjälp av någon som är RIKTIGT bra än att försöka själv.

Mycket av hästkunskap bygger ju på erfarenhet och den tar det ju ett tag att få även om man går kurser och allt möjligt. Skulle man då måsta sätta någon sorts åldersgräns för att få vara hästägare?? Verkar knepigt.

Om man gör en lite drastisk jämförelse med sig själv så är det ju ingen vanlig människa som går omkring och kan människans muskler, skelett, näringslära, sjukdomsbehandlingar osv. FÖR DÅ GÅR MAN TILL DOKTORN ELLER MASSÖREN ELLER DIETISTEN ELLER NAPRAPATEN!!!

Ska man ha körkort för att skaffa hund? Katt? BARN??

KNAPPAST.

Men ja, många behöver kunna mer om hästar så att vi slipper se någon häst lida. Men det största felet sitter nog då i människans psyke om man tycker att man redan kan tillräckligt och inte behöver lära sig mer. Alla andra som erkänner sin okunskap har i alla fall vett att skaffa sig mer kunskap eller be om hjälp!

Vet du jag tror inte att det är så många procent av hästägarna som inte har haft något med hästar att göra, innan sitt eget ägande av häst.
Vart vill du komma?

Jag har träffat människor som besitter större kunskap och som fortfarande går kvar på ridskolan, sen hästägare som ägt hästar hela sitt liv och fastnat någonstans på vägen. Så det som Alexandra och Peter nämner, äger nog stor riktighet.
Det handlar väl om intresse att lära sig? vare sig du har egen häst eller rider på ridskola?

Jag håller med om att vissa grundkunskaper kunde nog vara bra att ha, men jag tycker nog att det där med massage etc är nog att ta i överkant. Foderlära och baskunskap ja, tappskor nej. Sårvård en självklarhet, bas/grund anatomi kan ju vara bra att veta.
Varför skulle det vara fel att ha grundläggande kunskaper? Om möjlighetnen fanns, varför skulle det vara överkurs att klara av att ge hästen lättare massage för att förebygga de skador man skapar av sin ridning och träning?
Varför inte ha kompitensen att slå på tapp skor och att raspa hoven så den slipper spricka?

bas/grund anatomi kan ju vara bra att veta.
Kan ju vara bra att veta?? :confused: I hästens anatomi och fysik ligger ju grunden till allt.. träning, foder, sårvård, hantering osv??

Ridskolorna spelar en ganska stor roll i detta om kunskap innan hästägande, och om de blev mycket bättre på den teoretiska undervisningen skulle nog stor skillnad synas eftersom många någongång under sin tid som hästmänniskor går på en ridskola.
:bow: :bow: :bow: :bow:

Men jag förstår din idé om att det behövs mer kunskap generellt sett. Och ingen kan någonsin bli fullärd, men det tycker jag att vi hästmänniskor är ganska bra på att erkänna jämfört med många andra "grupper". Och igen, som flera har skrivit, så är det ju MYCKET bättre att ta hjälp av någon som är RIKTIGT bra än att försöka själv.
Och som jag svarat på dessa svarar jag dig... Kunskapen är inget alternativ till proffisionell hjälp, det är ett kompliment.. med kunskap kan du ta hjälp tidigare...

Ska man ha körkort för att skaffa hund? Katt? BARN??
Ja!! Om man tar hund så kräver många uppfödare att man går en kurs med hunden...

Om man gör en lite drastisk jämförelse med sig själv så är det ju ingen vanlig människa som går omkring och kan människans muskler, skelett, näringslära, sjukdomsbehandlingar osv. FÖR DÅ GÅR MAN TILL DOKTORN ELLER MASSÖREN ELLER DIETISTEN ELLER NAPRAPATEN!!!

Ja den är lite väl drastiks efter som människan själv bestämmer...

Om vi inte hade krav på att ta körkort skulle det antagligen hända fler olyckor...
Att ha "körkort" på häst behöver i praktiken inte vara svårare att man genomgår någon form av kurs, som i sin tur ökar kunskapen och förståelsen för hästen, med ett slut prov och ett diplom att visa upp...
Det betyder inta att ALLA kommer sköta hästar efter bästa förmåga, men man kanske kan få bort de mesta av den vanvård som handlar om okunskap?

Den mesta vanvården handlar om en kombination av okunskap och brist på intresse ATT lära sig. Därför är det ofta samma personer som om och om igen vanvårdar sina djur tills de efter en halv evighet får djurförbud. De som missköter sin ahästar av ren okunskap har ofta LYSSNAT PÅ NÅGON SOM SÄGER SIG KUNNA...

Hur tycker du Grönt Kort fungerar? ALLA som tävlar måste ha GK eller en målsman med GK. Likförbannat ser man på varenda tävlingsplats sådant som är stick i stäv med vad man lär sig när man tar GK. VARFÖR tror du på allvar attd et skulle vara annorlunda med körkort för häst? Kunskapen FINNS redan där, den är LÄTT att nå, men folk VILL INTE. Herregud, titta bara på buke... Någon ger sin häst 4 kg hö/dag, vilket är 4 kg för lite rent djurskyddsmässigt sett. Men nejdå, personen har trettiofjorton olika anledningar till varför just DENNES häst bara behöver två kilo hö och mår bra av det yada yada. Dessa människor kan ta körkort hur många gånger som helst, de är ändå av åsikten att för DERAS häst gäller andra regler..

Övning ger färdighet...

Jag är ledsen, men jag har en tappsko var tredje år ungefär. Det är inte tillräckligt underlag att öva på. Och i ärlighetens namn har jag ingen lust att öva på levande hästar, ett sömstick kan bli världans otrevligt. Och visst, jag kan roa mig med att spika skor på dödhovar en gång i månaden, men VARFÖR? Varför i hela friden ska jag det? Om hästen tappar en sko så ringer jag hovslagaren som kommer inom två dagar. Så varför ska jag själv hålla på och laborera och chansa med mina hästar? Jag raspar inte fölis hov själv heller. Vet tyckte jag kunde hålla efter utsidan själv, jag anser att jag inte ger mig på och fipplar med en växande individs benställning och hovis gör det istället. Det är liksom det jag HAR hovslagaren till, sköta om mina hästars fötter på bästa sätt..

Om du ser att jag från början skrev: "I samband med att man införskaffar och därmed ansvarar för en häst bör skaffa sig viss grundläggande kompitens som gör att man kan klara av en hästs vård i vardagen!"
Så har du svaret...

HUR får man den grundläggande kunskapen? Man kan läsa all böcker som finns och gå alla kurser som finns. När du står där och din häst har ett blodigt ben så är textraderna i böckerna och de pedagogiska kurserna i sårtvätt och bandagering på oskadat hästben snabbt som bortblåsta. Det räcker att du kan tvätta rent ett sår med vatten och ev mild tvål, samt att lägga ett bandage. Sen har du gott om tid att ta hjälp med resten. Är det akut ringer du vet och det gör du även om du kan grundläggande sårvård.

Det är ju oxå ett konstigt resonemang? Man ska alltså inte lära sig för mycket enligt dig?
Är det inte bra med kunskap när man t.ex har en sjuk häst och ska ringa veterinären som undrar vad hästen har för symtom? Att själv kunna upptäcka en skada innan det utvecklats till en allvarlig skada?
Att ringa veterinären när häten är 1 grad halt istället för 3 grader?

Om du kunde vara konstruktiv skulle det här vara meningsfullare. Jag sa aldrig man inte skulle lära sig, däremot så läser väldigt många sig till en hel massa som är käpprätt åt helvete, men frågar man dem så "kan de minsann, de behöver inte hjälp", vilket gör ATT de inte ringer vet när hästen är 1 grad halt, utan väntar i tre veckor tills hästen är 3 grader halt. För de "har lärt sig" att hältor oftast går över med några veckors hagvila/boxvila/annat. Att det i det specifika fallet var en spricka som utvecklades till en fraktur hade de ingen aning om, men om de inte varit så himla säkra på vad som är "rätt" (som i själva verket inte är det) så hade hästen skonats.

Kunskap är alltid bra om det är RÄTT kunskap. Problemet är att olika människor tolkar samma fakta på olika sätt. T ex "Hästar skall ha daglig utevistelse". För en person innebär det att hästar ska få ut och lufta sig nån timme, för andra att de ska vara ute minst 12 h. Förstår du hur jag menar?

Precis, hur får man praktiskt kunskap genom teori? Kurser i all ära, men det är stor skillnad att slå på en tappsko på en dödhov, eller på en livs levande häst men med en lärare som trygghet som övervakar. Det är en sak att bandagera ett ben i utbildningssyfte, en helt annan sak att göra det korrekt när blodet rinner och paniken är runt hörnet. Det är en sak att läsa sig till vad symptomen på kolik är, men en annan att känna igen dem.

Dessutom, jag var RUSKIGT påläst om fång. trodde jag... Bara det att de TVÅ fånghästar jag haft så har INGEN av dem visat de symptom som finns i boken. Utan helt andra.. Om jag hade tyckt att "nej, jag vet hur fång yttrar sig, det här är inte fång" och struntat i och ringa vet så hade det gått åt skogen med båda två, nu var det bara en som fick sätta livet till för vi missade det..

Vart vill du komma?

Vart jag vill komma, jo jag tror inte att det är så många som köper häst utan att ha någorlunda kunskap och vetskap. För de som gör så ändå, brukar sälja inom en snar framtid.

Varför skulle det vara fel att ha grundläggande kunskaper? Om möjlighetnen fanns, varför skulle det vara överkurs att klara av att ge hästen lättare massage för att förebygga de skador man skapar av sin ridning och träning?

Det är inget fel, men överkurs vid tex ett sk körkort för häst. Detta anser jag vara en fördjupning i ett ägandeskap, men inget krav för.

Kan ju vara bra att veta?? I hästens anatomi och fysik ligger ju grunden till allt.. träning, foder, sårvård, hantering osv??

Hästens anatomi är för mig hästens skelett, dvs hasled, kotled, höft, bäcken, kors osv. Sen kan vi fördjupa det genom att ge oss på muskler, senor, ligament osv. Sen borde man vara familjär med den ras man köper, så att man kan avgöra eventuella exteriöra avvikelser. Men så funkar det ju inte, det är snudd på orimligt.

Foder är viktigt, och här bör man kunna baskunskaperna. Hur mycket grovfoder hästen behöver, när kompletteringar behövs osv.

Avslutningsvis, med din kunskap se till att sprida den så att de som inte har samma kunskaper får ta del av den. Det är den enklaste vägen att gå, och männsikor med häst lär du väl träffa genom ditt jobb. Den effektivaste läro och spridningsmetoden har visat sig vara från mun till mun vägen. :D

Den mesta vanvården handlar om en kombination av okunskap och brist på intresse ATT lära sig. Därför är det ofta samma personer som om och om igen vanvårdar sina djur tills de efter en halv evighet får djurförbud. De som missköter sin ahästar av ren okunskap har ofta LYSSNAT PÅ NÅGON SOM SÄGER SIG KUNNA...

Hur tycker du Grönt Kort fungerar? ALLA som tävlar måste ha GK eller en målsman med GK. Likförbannat ser man på varenda tävlingsplats sådant som är stick i stäv med vad man lär sig när man tar GK. VARFÖR tror du på allvar attd et skulle vara annorlunda med körkort för häst? Kunskapen FINNS redan där, den är LÄTT att nå, men folk VILL INTE. Herregud, titta bara på buke... Någon ger sin häst 4 kg hö/dag, vilket är 4 kg för lite rent djurskyddsmässigt sett. Men nejdå, personen har trettiofjorton olika anledningar till varför just DENNES häst bara behöver två kilo hö och mår bra av det yada yada. Dessa människor kan ta körkort hur många gånger som helst, de är ändå av åsikten att för DERAS häst gäller andra regler..
Jag vet faktiskt inte hur GK fungerar, har väldigt liten erfarehet av tävlingar inom ridningen.. Inom travet måste man genomgå en mycket grundläggande kurs i allmän hästkunskap för att få bli tränare, alltså stå som ansvarig för en häst..

Att folk inte vill ta till sig kunskap och lära sig är ett fenomen jag oxå märkt av.. Just därför denna tråd... Som tyvärr numer handlar om hurvida man ska ha körkort eller inte... Grundmeningen är att jag tycker att hästägaren idag är för slö, lat och ointresserad av att lära sig!

Att ha tappsko kompitens innebär ju inta att man behöver sko eller slå på en sko om man inte vill.. Men det är en bra grund... Man får en bättre syn på hästens hovar och man KAN faktiskt slå på en sko, om hovslagarn av någon anledning inte kan komma...

HUR får man den grundläggande kunskapen? Man kan läsa all böcker som finns och gå alla kurser som finns. När du står där och din häst har ett blodigt ben så är textraderna i böckerna och de pedagogiska kurserna i sårtvätt och bandagering på oskadat hästben snabbt som bortblåsta. Det räcker att du kan tvätta rent ett sår med vatten och ev mild tvål, samt att lägga ett bandage. Sen har du gott om tid att ta hjälp med resten. Är det akut ringer du vet och det gör du även om du kan grundläggande sårvård.

Kunskap får man genom att intressera sig och ställa frågor..
Att lära sig grundläggande sårvård betyder att man kan ta hand och sköta ett sår så det inte varar och orsakar lymfangit mm
Det du beskriver att man bör klara allrs Göra rent ett sår och lägga om det, är det faktiskt inte alla som klarar!?

Om du kunde vara konstruktiv skulle det här vara meningsfullare. Jag sa aldrig man inte skulle lära sig, däremot så läser väldigt många sig till en hel massa som är käpprätt åt helvete, men frågar man dem så "kan de minsann, de behöver inte hjälp", vilket gör ATT de inte ringer vet när hästen är 1 grad halt, utan väntar i tre veckor tills hästen är 3 grader halt. För de "har lärt sig" att hältor oftast går över med några veckors hagvila/boxvila/annat. Att det i det specifika fallet var en spricka som utvecklades till en fraktur hade de ingen aning om, men om de inte varit så himla säkra på vad som är "rätt" (som i själva verket inte är det) så hade hästen skonats.

Och vart lär man sig att en hälta på 1 grad inte är något att oroa sig för? Inte via kvalificerade lärare iallafall..

Kunskap är alltid bra om det är RÄTT kunskap. Problemet är att olika människor tolkar samma fakta på olika sätt. T ex "Hästar skall ha daglig utevistelse". För en person innebär det att hästar ska få ut och lufta sig nån timme, för andra att de ska vara ute minst 12 h. Förstår du hur jag menar?
Ja, jag förstår precis..
Men det finns lika många hästägare/hästfolk som det finns åsiker.. och vad som är rätt och fel är i många fall svårt att avgöra..

Enligt min åsikt vill hästfolk ogärna lära sig nya saker och de har svårt att fråga..
:devil:

Som jag skrev till någon annan... Praktisk erfarenhet är mycket viktig för att man ska förstå det teoretisk fullt ut!

Jo man kan läsa alla böcker i världen, men ändå inte riktig förstå förens man fått uppleva det.. :)

precis,det e super att ha en kunnig tränare som man kan få hjälp av :)
frågar tusen frågor jämt o allt funkar som hon svarar för det mesta :D

Om jag hade all tid i världen att praktiskt och teoretiskt kunna lära mig av kunniga hästmänniskor inom alla ovanstående kategorier skulle jag jättegärna göra det! Skulle gärna ta hästskötarexamen, bli hovslagare, veterinär, hästtandläkare, hästmassör osv. Men det finns vare sig tid eller pengar till det. För alla som jobbar med hästar kan jag anse att de har större "skyldighet" att kunna mer än gemene hästägare men för sistnämnda är hästeriet en hobby.

Man lär sig dessutom mest under resans gång och har man vett att ta hjälp från andra när det behövs kommer inte hästen att lida av det.

DEt som verkar vara problemet i denna diskussion är folks vilja/ovilja att skaffa kunskap och erkänna sina egna misstag, och ärligt, de problemen finns överallt. Sånt sitter snarare i uppfostran av människan i såna fall. Då sitter det i föräldrarna så det kanske är deras "fel"?

Men vad som är rätt eller fel är i hästvärlden så subjektivt.

Det man lär sig av någon annan, är det det rätta eller inte? Har hovslagaren rätt i det han säger? Det där man lärde sig i studiecirkeln, stämmer det verkligen?

Får jag fråga förresten varför du just satte upp dessa "kriterier" för hästägarskap? Som det som alla har fastnat på med tappsko, anatomi....?

Har alla som vill ha en egen häst möjlighet att få tag i denna kunskap som du eftersträvar? Det tror inte jag.

Som jag sa, man lär sig under resans gång? Då är det väl UTMÄRKT att ta hjälp av andra kunniga och det håller väl de flesta med om att man snappar upp saker av dem hela tiden coh sen måste man ju bedöma om man håller med dem eller ej.

Bla, bla, bla, lite ostrukturerat blev det här, hoppas ni fattar nåt! :)

Vart jag vill komma, jo jag tror inte att det är så många som köper häst utan att ha någorlunda kunskap och vetskap. För de som gör så ändå, brukar sälja inom en snar framtid.
Läs denna tråden:Första_hästen så förstår du vad jag menar...

Avslutningsvis, med din kunskap se till att sprida den så att de som inte har samma kunskaper får ta del av den. Det är den enklaste vägen att gå, och männsikor med häst lär du väl träffa genom ditt jobb. Den effektivaste läro och spridningsmetoden har visat sig vara från mun till mun vägen.

Problemet som jag ser det är att hästägaren inte VILL lära sig?!
jag försöker alltid när jag bahandlar få ägaren att förstå vad jag menar och vad "felet" på hästen är.. Ger dem "läxor" i och visar hur de ska massera och Stretcha för att underhålla... Men när jag kommer tillbaka så är det sällan det skett något? Man frågor om de gjort "läxan" men får svar som "njea.. jag massera väl lite och har stretchat 1 gång"? Varför? Jag står där, redo att lära dem och visa dem... Men intresset finns inte? :confused:

Samma när jag jobbade som instruktör på ett Häst Gymnasium... Jag hade lektioner i Myologi... Men bara ett fåtal var intresserade, Varför? Jo för de BEHÖVDE inte lära sig muskulaturen, för det stod inte i läroplanen?! :confused: :crazy:

Att man ska behöva ha körkort för att få köpa häst är att ta i.. Men jag tycker att man bör ha lite mer kunskap innan man skaffar sig en egen häst... När jag läser trådar här blir jag mörkrädd! Folk som haft häst i 10 år vet inte hur man lägger bandage? För nog har de väl någon gång sett någon bandagera och kunnat fråga om de kunnat få en "lektion"? (Nu var detta bara ett exempel)
Kunskapen och läran finns att få, bara man är intresserad av att lära sig..

Så är jag med... Hoppar nästan bock över hästarna för att höra vad veterinären har att säga..
Tjatar hål i huvudet på tränare mfl... :o :D

Liknande trådar

Hästvård Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare. Så därför...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 555
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)
  • Dejtingtråden del 38