Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp, hästar överlever en hel del saker... Och det är inget måste utan något man bör skaffa sig kunskapen om... Genom ffa. massage skaffar man sig kunskap om hästens muskulatur och har man den kunskapen kan man slippa en massa onödiga t.ex hältor..Men jag anser nog att hästen faktiskt överlever utan det! Så jag anser inte att det är ngt man MÅSTE kunna för att skaffa häst.
Det värsta är väl inte att man inte kan rida? Hästen går väl i hagen och sliter på hoven... I värsta fall sliter den bort delar av hoven vilket ju gör att det blir problem senare..Hästen klarar sig utan en eller fler avtrampade dojjor, det värsta som händer är ju att man får skippa ridning tills hovis slagit på skorna igen.
Att slå på en tappsko, betyder ju oftast att man spikar i samma hål...Fö så har min ena häst "svårskodda" hovar, man måste ta ENORMT höga sömtag, vilket jag inte törs låta ngn annan än en utbildad hovis göra!
Anser inte att tappskokompetens är något viktigt. Betydligt mer viktigt att kunna välja en bra hovis och förstå varför, när och hur hästen ska skos.
Anser att det är viktigare att kunna anpassa sin utrustning till hästen än att kunna stretcha stela muskler efter felaktig utrustning.
I samband med att man införskaffar och därmed ansvarar för en häst bör skaffa sig viss grundläggande kompitens som gör att man kan klara av en hästs vård i vardagen!
När man skaffar häst bör man oxå skaffa kunskapen att klara av:
* Slå på en tappsko och lära sig hur hästens hovar ska se ut!
* Grundläggande Massage och Stretchig.
* Grundläggande sårvård.
* Läran om hästens anatomi och fysiologi.
* Foder och träningslära..
* Kunskap om hästens sjukdommar
Inför "körkort" för hästägare!
Konstigt resonemang!Körkort för hästägare skulle göra exakt VAD? Vi har körkort för motorfordon, likförbannat kör folk lite som de vill. Vi har Grönt Kort för att få tävla med hästar, likförbannat ser man på i princip varje tävlingsplats beteenden som är tvärtemot vad man lär sig när man tar GK.
Övning ger färdighet...Jag HAR tappskokompetens. Jag slår INTE på tappskor själv, jag ringer hovslagaren. Jag har nämligen för det första inte lust att hålla mig med verktyg för att rikta en krokig sko och för det andra så är jag för rädd att slå söm fel. Jag låter hellre hovslagaren slå på den, och betalar för det om det är så.
Som jag beskrivit tidigare är det inte ett alternativ till proffisinonell hjälp utan ett kompliment... Och för att misstänka ett problem behövs viss kunskap...Jag kan grundläggande massage och stretching, och jag tillämpar det. Jag ringer ändå equiatrikern om jag misstänker problem, och för "allmän översyn och rejäl massage
Grundläggande sårvård är ju inte detsamma som att klara av att sy..Jag kan MYCKET MER än grundläggande sårvård. Jag kan faktiskt sy också, men jags aknar utrustning. Så ska det sys eller jag är minsta tveksam och hur djupt eller lednära ett sår är så ringer jag veterinären.
Om du ser att jag från början skrev: "I samband med att man införskaffar och därmed ansvarar för en häst bör skaffa sig viss grundläggande kompitens som gör att man kan klara av en hästs vård i vardagen!"Om du har en nybliven hästägare som inte kan ett ENDA av dina krav kan den ÄNDÅ vara en SUPERB hästägare. Det handlar INTE om vad man kan från början, utan om hur väl man tar emot hjälp och vad för hjälp man har.
Det är ju oxå ett konstigt resonemang? Man ska alltså inte lära sig för mycket enligt dig?Och sen en brasklapp.. Ju mer hästägare "kan" dessto sämre är de på att ta emot hjälp och dessto längre väntar de innan de söker hjälp, för de "kan minsann själv". Den som får sitta i kläm är hästen..
Den pratiksa kunskapen är oftast mer viktig än den teoretiska..