Kompitensen hos hästägare är för låg!

ja tycker också det är viktig med att kunna slå på en tappsko!! Jag kan grunden. Ta väck skor, sömmar och sätta dit sömmar. Har skott på nån sko 2-3 ggr, med fint resultat :) ;)
Min pappa är själv b-tränare. Han slår av, och sätter på skor.Jätte bra om man tävlar och ska byta balans. Men han verkar inte, det får hovslagaren göra :)
Det andra är också väldigt bra att kunna som du säger! :bow:

Håller med DELVIS! :)

Jag stretchar min häst, och har även lärt mig "underhållsmassage" eller vad man kan kalla den.
Vilket jag tycker är ngt som är MKT bra för min häst!

Men jag anser nog att hästen faktiskt överlever utan det! Så jag anser inte att det är ngt man MÅSTE kunna för att skaffa häst.

Hur hovarna ska se ut tycker jag man ska kunna.
Men inte nödvändigtvis slå på en tappsko, även om det är BRA att kunna det.
Hästen klarar sig utan en eller fler avtrampade dojjor, det värsta som händer är ju att man får skippa ridning tills hovis slagit på skorna igen.
Fö så har min ena häst "svårskodda" hovar, man måste ta ENORMT höga sömtag, vilket jag inte törs låta ngn annan än en utbildad hovis göra!

Men det andra du skrivit skriver jag under på att man SKA kunna när man köper häst! :bow:

håller med dig till stor del, men det värsta idag tycker jag faktiskt är brist på kunskap ang. ridning och foderlära. Fast det kanske bara är mitt stall... som jag lyckligtvis ska flytta från! :bow: där ger folk OTROLIGA mängder kraftfoder till stillastående hästar och knappt något hö(hästarna står på spån så de får inte ens växttråd från halm)(behöver jag säga att hästarna får kolik med ämna mellanrum???!!!)och sen rider 95% aldrig, några av idioterna de rider kanske 2 ggr i veckan, och då rider de skiten ur hästen som om den vore i full kondis och undrar varför hästen e så besvärlig? har ont överallt och inte står still vid borstning/sadling/uppsittning/inte vill komma in från hagen/grinig/halt/småtokig under ridning och när massören kommer så har han ju spänningar och ont överallt... OJ så konstigt! ett annat exempel är ju donnan som varje dag red ca 1 h på volten(tempo trav/galopp 80% av tiden) på en pinnig unghäst, drog ihop hästen med järnhand och sedan travade av hästen på asfalt hela vägen upp till stallet... otroligt konstigt sen att hästen får stenhårda stora som händer pålagringar på frambenen och sen blir blockhalt och tvungen att ha boxvila i 6 veckor???

dett är knappt toppen av isberget... suck...

Jag anser tvärt emot dig att sveriges hästägare är duktiga!

Tack vare all forskning som skett, närheten de flesta har till både veterinär och hovslagare samt med möjligheten att kunna söka info via internet anser jag gör att dagens hästar mår bra!

Anser inte att tappskokompetens är något viktigt. Betydligt mer viktigt att kunna välja en bra hovis och förstå varför, när och hur hästen ska skos.

Anser att det är viktigare att kunna anpassa sin utrustning till hästen än att kunna stretcha stela muskler efter felaktig utrustning.

Men jag anser nog att hästen faktiskt överlever utan det! Så jag anser inte att det är ngt man MÅSTE kunna för att skaffa häst.
Japp, hästar överlever en hel del saker... Och det är inget måste utan något man bör skaffa sig kunskapen om... Genom ffa. massage skaffar man sig kunskap om hästens muskulatur och har man den kunskapen kan man slippa en massa onödiga t.ex hältor..

Hästen klarar sig utan en eller fler avtrampade dojjor, det värsta som händer är ju att man får skippa ridning tills hovis slagit på skorna igen.
Det värsta är väl inte att man inte kan rida? Hästen går väl i hagen och sliter på hoven... I värsta fall sliter den bort delar av hoven vilket ju gör att det blir problem senare..

Fö så har min ena häst "svårskodda" hovar, man måste ta ENORMT höga sömtag, vilket jag inte törs låta ngn annan än en utbildad hovis göra!
Att slå på en tappsko, betyder ju oftast att man spikar i samma hål...

Anser inte att tappskokompetens är något viktigt. Betydligt mer viktigt att kunna välja en bra hovis och förstå varför, när och hur hästen ska skos.

Anser att det är viktigare att kunna anpassa sin utrustning till hästen än att kunna stretcha stela muskler efter felaktig utrustning.

Varför måste man välja ut vad som är viktigast? Är det inte nödvändigt att ha så mycket kunskap som möjligt? Eller ska man bara sätta sig nöjd med att om man behöver finns det tillgång?
Har man kunskap kan man ju avgöra när det är dax att ringa veterinär... då i ett ganska tidigt skede....

I samband med att man införskaffar och därmed ansvarar för en häst bör skaffa sig viss grundläggande kompitens som gör att man kan klara av en hästs vård i vardagen!

När man skaffar häst bör man oxå skaffa kunskapen att klara av:
* Slå på en tappsko och lära sig hur hästens hovar ska se ut!
* Grundläggande Massage och Stretchig.
* Grundläggande sårvård.
* Läran om hästens anatomi och fysiologi.
* Foder och träningslära..
* Kunskap om hästens sjukdommar

Inför "körkort" för hästägare!

Körkort för hästägare skulle göra exakt VAD? Vi har körkort för motorfordon, likförbannat kör folk lite som de vill. Vi har Grönt Kort för att få tävla med hästar, likförbannat ser man på i princip varje tävlingsplats beteenden som är tvärtemot vad man lär sig när man tar GK.

Sen, ang dina "Hästägarkriterier"..

Jag HAR tappskokompetens. Jag slår INTE på tappskor själv, jag ringer hovslagaren. Jag har nämligen för det första inte lust att hålla mig med verktyg för att rikta en krokig sko och för det andra så är jag för rädd att slå söm fel. Jag låter hellre hovslagaren slå på den, och betalar för det om det är så.

Jag kan grundläggande massage och stretching, och jag tillämpar det. Jag ringer ändå equiatrikern om jag misstänker problem, och för "allmän översyn och rejäl massage"

Jag kan MYCKET MER än grundläggande sårvård. Jag kan faktiskt sy också, men jags aknar utrustning. Så ska det sys eller jag är minsta tveksam och hur djupt eller lednära ett sår är så ringer jag veterinären.

Jag kan både träningslära, foderlära och de andra lärorna du rabblade. Jag tar likförbaskat hjälp ändå vid minsta tveksamhet.

Kunskap om hästens sjukdomar har jag också mer än de flesta, men jag saknar de diganostiska verktyg som krävs för att skilja en hudinfektion från en annan, ett virus från ett annat, en hälta från en annan etc.

Om du har en nybliven hästägare som inte kan ett ENDA av dina krav kan den ÄNDÅ vara en SUPERB hästägare. Det handlar INTE om vad man kan från början, utan om hur väl man tar emot hjälp och vad för hjälp man har.

Och sen en brasklapp.. Ju mer hästägare "kan" dessto sämre är de på att ta emot hjälp och dessto längre väntar de innan de söker hjälp, för de "kan minsann själv". Den som får sitta i kläm är hästen..

Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

Jag instämmer i att problemet ofta är lika stort när det gäller hästägare som läst en massa men inte lyckats sålla ut vad som är riktigt o viktigt, det blir ofta väldigt fel. Dessa personer är dessutom ofta väldigt pigga på att pådyvla andra sina "kunskaper".
Jag är helt emot ett körkort för hästägare, tror inte att det skulle tillföra någonting.
Att ha "tappskokompetens" är förstås praktiskt men tillför egentligen hästhållningen någonting.
PL

Körkort för hästägare skulle göra exakt VAD? Vi har körkort för motorfordon, likförbannat kör folk lite som de vill. Vi har Grönt Kort för att få tävla med hästar, likförbannat ser man på i princip varje tävlingsplats beteenden som är tvärtemot vad man lär sig när man tar GK.
Konstigt resonemang!
Om vi inte hade krav på att ta körkort skulle det antagligen hända fler olyckor...
Att ha "körkort" på häst behöver i praktiken inte vara svårare att man genomgår någon form av kurs, som i sin tur ökar kunskapen och förståelsen för hästen, med ett slut prov och ett diplom att visa upp...
Det betyder inta att ALLA kommer sköta hästar efter bästa förmåga, men man kanske kan få bort de mesta av den vanvård som handlar om okunskap?

Jag HAR tappskokompetens. Jag slår INTE på tappskor själv, jag ringer hovslagaren. Jag har nämligen för det första inte lust att hålla mig med verktyg för att rikta en krokig sko och för det andra så är jag för rädd att slå söm fel. Jag låter hellre hovslagaren slå på den, och betalar för det om det är så.
Övning ger färdighet...

Jag kan grundläggande massage och stretching, och jag tillämpar det. Jag ringer ändå equiatrikern om jag misstänker problem, och för "allmän översyn och rejäl massage
Som jag beskrivit tidigare är det inte ett alternativ till proffisinonell hjälp utan ett kompliment... Och för att misstänka ett problem behövs viss kunskap...

Jag kan MYCKET MER än grundläggande sårvård. Jag kan faktiskt sy också, men jags aknar utrustning. Så ska det sys eller jag är minsta tveksam och hur djupt eller lednära ett sår är så ringer jag veterinären.
Grundläggande sårvård är ju inte detsamma som att klara av att sy..

Om du har en nybliven hästägare som inte kan ett ENDA av dina krav kan den ÄNDÅ vara en SUPERB hästägare. Det handlar INTE om vad man kan från början, utan om hur väl man tar emot hjälp och vad för hjälp man har.
Om du ser att jag från början skrev: "I samband med att man införskaffar och därmed ansvarar för en häst bör skaffa sig viss grundläggande kompitens som gör att man kan klara av en hästs vård i vardagen!"
Så har du svaret...

Och sen en brasklapp.. Ju mer hästägare "kan" dessto sämre är de på att ta emot hjälp och dessto längre väntar de innan de söker hjälp, för de "kan minsann själv". Den som får sitta i kläm är hästen..
Det är ju oxå ett konstigt resonemang? Man ska alltså inte lära sig för mycket enligt dig?
Är det inte bra med kunskap när man t.ex har en sjuk häst och ska ringa veterinären som undrar vad hästen har för symtom? Att själv kunna upptäcka en skada innan det utvecklats till en allvarlig skada?
Att ringa veterinären när häten är 1 grad halt istället för 3 grader?

Så enligt dig är kunskap något farligt? :confused:
Man ska inte läsa och försöka lära? :confused:

Att kunna sko, massera osv har iallafall gett min hästhållning en hel del... :)

Riktig kunskap är absolut inget farligt, däremot är halvsmält kunskap utan sunt förnuft farligt. I hästsammanhang (o i andra liknande sammanhang) sprids ofta en massa missförstånd av folk som anser sig väldigt kunniga men inte har baskunskaperna för att bedömma vad de läser.
Läs på bara men var försiktig med att sprida vidare om du inte är alldeles säker på att du hittat relevant information o bedömmt den rätt.
Att kunna slå på en tappsko själv är jättepraktiskt o på sikt blir man bättre på att bedömma hovslagarens arbete men det får inte ses som nödvändigt för att bli en bra hästägare.
PL

För mig betyder att lära och skaffa kunskap inte att bara läsa en bok, utan även pratisk kunskap...
Dvs. Att jag kan läsa om böjsenor, men anser mig inte ha kunskapen utan att kännt på en böjsena.
Att lära sig hästen muskulatur är lättast om man får tillfälle att disekera en hel häst osv..

Den pratiksa kunskapen är oftast mer viktig än den teoretiska.. :angel:

Inte när det gäller hästägarkörkort. :devil:
Vilka skulle sitta o bedömma de blivande hästägarna, jag tror inte att proffsen skulle ställa upp utan det skulle nog bli de "halvkunniga".
PL

Den pratiksa kunskapen är oftast mer viktig än den teoretiska..

Ok, men hur skaffar man sig den kunskapen då om man inte får skaffa häst utan körkort. :confused:

Joho... jag vill även påpeka att jag är hemskt ödmjuk oxå :p :D

Bedömma? Tja, det jag menar att att man för att få skaffa häst behöver genomgå en kurs... med skriftligt prov? Behöver ju inte vara nå direkt avancerat, men det kan kanske avhjälpa viss del av den vanvård som sker pga okunskap.. ??
Och de flesta gör saker för pengar...

Jag är kanske pessimist men jag tror att dom riktiga idioterna kan läsa på tillräckligt för att svara på enkla frågor utan att egentligen fatta något eller egentligen bry sig.
PL

Liknande trådar

Hästvård Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare. Så därför...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 555
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)
  • Dejtingtråden del 38