Hästvård.

Sv: Hästvård.

knapplån

Jag tror inte att det går att lära sig allting man behöver veta för att ha egen häst i en bok. Därför tror jag att det är viktigt att man kan vara någonstans och prata, fråga och se andra som har hästar. Sedan kan jag hålla med om att man kan naturligtvis råka välja "fel" personer så att man lär sig fel saker. Jag tror på en kombination av olika möjligheter är den bästa.
Naturligtvis vill jag att det jag läser är hämtat från vetenskapen. Vad ska vi annars gå efter? Jag ser inte det som ett hinder att forskningen går framåt. Det tycker jag är positivt. All naturvetenskap bygger vad jag vet på olika förklaringsmodeller som vi använder oss av för att kunna förstå olika samband. Det är hela tiden förenklingar av vad som sker tex när hästen spjälkar maten. Det går ju att hålla sig uppdaterad.

Hur bör man införskaffa denna grunskunskap, på ett forum eller i verkligheten

Absolut inte på ett forum.

Ibland får jag tyvärr uppfattningen att man först köper en häst och därefter på olika sätt skaffar sig grund läggande kunskap i hästvård.
Det händer ju det oxå. Tjejer som alltid önskat sig en egen häst som köper sig en billig häst bara för att den är billig och inte riktigt förstår ansvaret av att äga en häst. [/QUOTE]

Som ngn nämnde så är det ju bra om man gått på ridskola ett tag och även tagit del av teorilektionerna. Även att man kanske varit medryttare ett tag,det är väl det närmaste egen häst man kan komma. Så att man lär sig vilket stort ansvar det är att verkligen äga en egen häst.

Att köpa häst är ju ett stort steg, ett ansvar man tar på sig 24 timmar om dygnet och att det här med semester kanske inte bli lika lätt att ta om man inte ha ngn som ställer upp åt en eller om man blir sjuk. Att hästen får mat vatten, motion och tak över huvudet. Nu finns det ju dem som har turen att ha hästkunniga föräldrar så att man får lära sig genom den vägen.

Dessutom är det inte billigt att ha häst. har man inget eget stall så tillkommer stallhyra, strö och mat.
Har jag råd att verkligen ge hästen det den behöver? hovslagare,vetrinärkostnader, försäkring mm

Viktigt är ju även att man verkligen vet vad man vill ha för häst och vad man ska använda den till så att allt bli så bra som möjligt från första början. Att man ta hjälp av hästkunnigt folk eller ngn uppfödare.

Som sagt va så blir man aldrig fulllärd, hur länge man än hållt på med hästar, jag lär mig nästan alltid ngt nytt dagligen fast mina 38 år med hästar:D oj vad jag babblar:o;)

Sen är det viktigt att man köper en häst som passar ens egenskaper o ambitioner.
Har man ingen unghästvana- köp en läromästare som förstahäst.

En vettigt skolad o uppfostrad häst kan ju lära en mkt både om ridning- inne som ute, hantering, lastning- ja you name it.
Det kostar inte mer att ha en bra häst i stallet:cool:

Jag tror att det är mkt svårt och förvirrande för en nybliven hästägare som inte har lång erfarenhet att ta in allt "kunnande" som vi hästfolk rapar ur oss i tid och otid:crazy:

FINNS det envisare människor än hästfolk?

Alla har sin egen teori och alla är experter...hur ska man sålla då?

Inte lätt - jag drar mig till minnes när mina föräldrar köpte ett par russåringar ( 1971! ) till familjen. Det var gröna vågen som gällde då och vi flyttade ut på landet:) Jag tror att de lärde sig av sina misstag helt enkelt, lyssnade på den lokale veterinärens råd, lyssnade på den gamle hovslagaren ( f d ryttmästare ). Allt var så mycket mindre "proffsigt" på den tiden. De hade känsla för djur, att de skulle må bra och skötas men inte mer än så. Nu måste det vara väldigt svårt att vara nykläckt hästmänniska - folk är snabba att fördöma tycker jag. Och man är "expert" alldeles för tidigt:cool:

Jag tycker det är ganska skrämmande trend som pågår idag med hästägandet.

Folk skaffar sig hästar till höger o vänster o har noll koll på läget o ridskolan går de inte på för där är de är bara idioter.

De har sina ideer som i mina ögon många gånger blir ganska sektliknande. Folk ser inte individen i hästen längre utan alla dras över en kam o så ska det va... barfota funkar för ALLA hästar, täcken är skit osv... jag säger SE individen o se till så den mår bra!!

Jag anser att man kan börja som medryttare o lära sig den vägen ett par år INNAN man skaffar sig häst. Alla växer ju inte upp i hästfamiljer o får allt via "modersmjölken" Ställ många frågor o låna allt som finns på biblan! Klart hästar inte är som böcker men mycket lär man sig ur just böcker o faktafilmer. Nån har ju lixom gjort de där o har nog tänkt till lite...:idea:

Man ska som hästägare ha hyfsad koll på hovar, foder, utrustning, träning, hästens hälsa osv...

Att bläddra bland annonser på blocket o hitta hästar med KATASTROFAL utrustning, benskydd som sitter upponer, selar som är totalt fel tycker jag är tragiskt o deprimerande!! De lär ju ta en sk. bra bild till annonsen... hur ser det då ut i verkligheten?? Nej mer kunskap behövs!! Varför inte nån sorts körkort för häst grönt kort är ju bra men det är ju bara till för tävlingsintresserat folk.

Allt är lixom så fel... kompetensbevis behövs för proffsen idag för att de ska får transportera sina hästar... hobbyfolket då?? De om några behöver ett sådant bevis för hur många lastar inte hästar fel o kör dem fel så de blir livrädda osv...:devil:

Tror du att det är en tillfällighet att hästfolk också ofta är hundfolk...:devil:

:bow:
Sen gör inte säljarna saken bättre när de utelämnar mkt som har hänt i hästens liv.

en mer erfaren kan se igenom o kolla upp lite mer.
Alla har inte tillgång till att få med sig en sdn person.

Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare.

Så därför ställer jag frågan till alla här vad som anses som grundläggande hästkunskap innan man själv kan känna sig "grundtrygg" för att köpa sin första häst och klara av att vårda den.

Hur bör man införskaffa denna grunskunskap, på ett forum eller i verkligheten genom att vara vetgirig och intresserad av att lära sig från mer hästvana personer och vilken hjälp bör man genom kontakter införskaffa innan man köper sin första häst.

Ibland får jag tyvärr uppfattningen att man först köper en häst och därefter på olika sätt skaffar sig grund läggande kunskap i hästvård.

Egentligen behöver man ingen kunskap alls om man är ödmjuk och har vett att fråga om saker till hästkunnit folk.
Och att man kan ta till sej den infon och kritiken .
Be hästfolk komma o kika på ens häst odyl är oxå bra:)

Men visst ha grundläggande kunskaper i vad en häst äter och att den behöver utevistelse och kompisar.

Allt annat kommer ju på köpet sen när det tex blir sjukdommar eller dyl.

Ingen kunskap alls:devil:
tjolahopp:bump::mad:

Bad en karl som knappt hade sett en häst på bild, hålla i min häst en stund igår. Han var livrädd- fast hästen stod parkerad:rofl:

Grundkunskaper i både ridning o hästhållning är A o O.

Jamen vetenskapen bedriver ju ständigt forskning och det framkommer alltid nya rön så hur ska man kunna lita på den källhänvisning som för dagen går att ta del av??

Om man nu går tioår tillbaka och tar del av all tillgänglig vetenskap och forskning om te.x. foder så stämmer ju inte den alls utifrån vad man kommit fram till i dagsläget.

Det vetenskapen visar är det rätta är endast vad man för dagen genom forskning anser vara det rätta. I många fall så inom en snar framtid så framkommer det att det man trodde va det rätta visade sig inte alls vara rätt.:confused::confused:

Här tar du upp en viktig och intressant sak tycker jag. :idea: :)

Utvecklingen/forskningen går ju framåt som med allt annat och mycket av det jag t ex lärde mig som ung häst-tjej kan man nu bara konstatera att det inte längre är relevant.

Själv har jag inga problem att ändra inställning till saker och ting men så är jag också en nyfiken och vetgirig person utan någon som helst prestige-ångest.

Jag har fått en hel del "aha-upplevelser" genom åren i umgänget med hästarna och mycket av den nya kunskapen har fått mig att inse att en del av det jag lärde mig som tonåring (ca 30 år sedan :eek:) kan man "lägga på hyllan".

Däremot tycker jag inte man ska förkasta allt gammalt. Det finns mycket gammal hästkunskap som är bra - det gäller bara att försöka sortera ut det.

Någon tog upp att man ska kolla på andra hästägare med lite mer hästerfarenhet. Jo, det ska man absolut göra men det gäller som sagt att vara klok nog att förstå att bara för att någon haft si eller så många hästar genom åren , det betyder inte att de har en riktig och sund hästhållning.

När vi köpte häst för snart 5 år sedan så hade vi mycket av grunden, dels genom mitt eget hästförflutna men även genom att min dotter, när hon var liten, började på en mycket bra, mindre ridskola där barnen inte bara lärde sig rida.

Det var en liten ridskola med en ridlärare som var som en "spindel i nätet". Djupt engagerad och hade koll på allting. Barnen fick lära sig massor som handlade om hantering, skötsel, behov etc.

Dessutom hade jag min egen "häst-guru" - en mycket god vän som har lång och bra erfarenhet av hästeriet. Hon hjälpte mig mycket om det uppstod något som jag blev osäker på.

Däremot har jag ofta sett en hel del s k "hästkunniga" personer som jag inte på något sätt skulle vilja utbyta kunskap med! Det är personer som har låååång erfarenhet (och gärna "skryter" med det också) men som gör saker som jag tycker är helt horribelt.

Exempel är att ge alldeles för lite grovfoder! Inget grovfoder över huvud taget från det att hästen går ut på morgonen tills den kommer in på kvällen. Hästarna kommer in på kvällen och får hö som räcker max 1 timme och står sedan utan mat igen 10-11 timmar. Ingen halm heller :(

Man har låååånga skoperioder och bedömer när det är dags för hovis genom att titta på hur slitna skorna är i stället för att titta på hovarna! Man lägger inte märke till att hovarna antingen blivit jättehöga eller långa.

En s k "hästkunnig" stallägare jag vet, gav sig till att sparka in hästarna i hagen när de vägrade gå in i knädjup lera! :eek:
Jag kan ge hur mycket exempel som helst men man blir bara deprimerad :(

Så jag har slutat med att värdera lång erfarenhet som den enda sanna "meriten" för att vara en god hästägare.

En person med mindre erfarenhet har ju inte en massa gammalt bagage i "ryggsäcken" och kan utan några förutfattade meningar börja insupa all bra kunskap som finns.

Sen är det viktigt att man köper en häst som passar ens egenskaper o ambitioner.
Har man ingen unghästvana- köp en läromästare som förstahäst.

En vettigt skolad o uppfostrad häst kan ju lära en mkt både om ridning- inne som ute, hantering, lastning- ja you name it.
Det kostar inte mer att ha en bra häst i stallet:cool:

Jag kan ju ta mig själv som ett bra exempel på ett dåligt exempel..:angel:
Fick min första egna häst när jag var 16 - ett 6 månaders föl :eek: Då hade jag haft egen foderhäst i 2 år och varit medryttare 2 år innan dess (och ridit på ridskola såklart). Men jag hade inte mer unghästvana än från ett par 3-åriga russ..
Det funkade jättebra - för att hästen från början var välhanterad och världens bussigaste & för att jag hade otroligt mkt stöd från kvinnan som ägde fölets mamma (vuxen och hästvan).

Så, för att återgå till trådämnet tror jag att det viktigaste är (som flera tidigare sagt):
* Ödmjukhet inför sin egen okunskap - så att man vågar fråga om hjälp
* Bra människor omkring sig - inte bara hästkunniga, mina föräldrar var ovärderliga trots att de inte visste mycket om hästar
* Vetgirighet
* Såklart en grundläggande kunskap om vad djuret häst är ;)

"Fölet" har jag fortfarande kvar - han är 17 år nu..

Senast ändrad:

Ja men i kalkylen så ingår det om man har talang o känsla o om man kan få goda råd eller har förebilder i sin närhet.
Sen är det lite skillnad om det är en ponny:D

min kompis fick en megastor unghäst som 16-åring- 2 år tror jag o den skickade henne konstant. nu var o är hon en tuffing, men vad 17 man kan ju slå ihjäl sig på kuppen:eek:

en dag när han skickade henne 3 ggr på stallbacken fick jag nog:devil:
Det var mer än 20 år sen o vi hjälps åt än idag.

Absolut inte på ett forum.

Håller med dig men samtidigt kan ett forum ändå vara bra till viss del.

Man utbyter tankar och ideer och jag måste säga att jag har fått en hel del info här som har hjälpt mig.

Inne på foder-sidan har vi t ex Helena Handberg som kan jätte mycket om den biten. Sen har vi "Madick" som i alla fall har svarat på många av mina undringar när det gäller maskar och avmaskning.

Finns många fler som jag tycker har en gedigen och även sund kunskap.

Håller med om att det finns stor kunskap här.
Hade stor nytta av veterinärmedicinsk kunskap i somras.:bow:Även andras erfarenheter, men där får man lyssna på en som man VET har rätt kunskap. Det märker man.

För att köpa en häst tycker jag att man skall ha tillägnat sig praktisk kunskap i hantering, ridning, enklare skadevård mm tex på en ridskola eller av någon privat person. Sedan bör man läsa på så att man har teoretiska kunskaper i utfodring, sjukdomar, träningslära mm. Men hur mycket man behöver kunna beror på vilket stöd som finns runt omkring. Stallar man upp på en anläggning där andra erfarna personer hjälper till och håller ett vakande öga behövs mindre kunskaper än om man stallar upp i ett eget stall. Det verkar idag som att många saknar de grundläggande kunskaperna innan de skaffar häst. Jag tror det tar minst några år att tillägna sig dessa grundläggande kunskaper. Jag tycker inte man skall skaffa första hästen och ha den som ett försök för om man klarar det eller inte, man skall vara säker på att man har rätt kunskaper innan man köper en häst.

Ja men i kalkylen så ingår det om man har talang o känsla o om man kan få goda råd eller har förebilder i sin närhet.
Sen är det lite skillnad om det är en ponny:D

min kompis fick en megastor unghäst som 16-åring- 2 år tror jag o den skickade henne konstant. nu var o är hon en tuffing, men vad 17 man kan ju slå ihjäl sig på kuppen:eek:

en dag när han skickade henne 3 ggr på stallbacken fick jag nog:devil:
Det var mer än 20 år sen o vi hjälps åt än idag.

Ja, det var ingen ponny jag fick men ingen megahäst heller.
Även om jag också blev langad en del i början (särskilt när vi skulle börja galoppera :bump:) - så har min pålle alltid varit genomsnäll. Förstår inte hur såna där människor vågar sitta upp på bråkande höghus..:eek: Fanns en sådan liten tjej i grannstallet - fullkomligt fearless.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 190
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 525
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 726
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna