Kompitensen hos hästägare är för låg!

Sv: Kompitensen hos hästägare är för låg!

* Slå på en tappsko och lära sig hur hästens hovar ska se ut!

Jag känner många i min omgivining som har tappskolicens och därmed verkar och skor sina hästar helt själv, för att komma ifrån de kostnaderna och en del hovar jag sett där kan man GRÅTA åt.
För mig är det stor skillnad på tappsko kompetens och att själv ansvara för alla hovvård på hästen!
Tappsko kompetens är att man klarar av att slå tillbaka en tappad sko.. och att den sitter där de 4 dagar det tar för en hovslagare att ha tid att komma ut...
Det du beskriver är ju som att säga att man inte ska lära sig sårvård, för då tror man att man är veterinär?

* Grundläggande Massage och Stretchig.

Även här, finns det RISKER. Behöver JAG hjälp, så går inte jag till grannen som gått helgkurs i massage, utan jag går till en person som har fullvärdig utbildning, läkare och sjukgymnast. Behöver min häst hjälp med massage, vill jag inte stå och experimentera själv med helgkurs och sånt jag läst från bilder i böcker, utan jag kostar hellre på min häst experthjälp, för det förtjänar hon.
Grundläggande är att man kan hjälpa hästen att lossa de spänningar och låsningar som uppstår av vardags ridning... alltså INNAN de de blir ett problem... Behöver du hjälp, ringer du någon som kan, vill du ha en mjuk och smidig vardags häst och förebygga skador, lär du dig grundläggande massage!

mycket bra skrivet :bow: håller helt med dig fridolin84

Senast ändrad av en moderator:

Körkort för att klara av att hantera och sköta en häst i vardagen... Om du inte skor din häst, finns det igen anledning att du behöver kunna slå på skor... men däremot kompetens att klara av att se on och när din häst behöver skos..

Proff för mig är männsikor som arbetar med hästar och har stor erfarenhet! Oavsett använsnings område!
Om du vill ha hästen på lösdrift med tjock vinterpäls, så spelar det ju ingen roll om du lär dig grunderna i att ha ansvaret för en häst!
Lösdrift, stall, bete, skor, ridning osv... Du behöver iallafalll ha grundläggande kunskap!
Eller skiljer sig sjukvård ppå hästar i lösdrift och i stall?

Hurvida skon är fel eller rätt hör inte hit!
Jag skor mina för att de arbetas på ett sätt som gör att hoven inte håller utan sko!

Jag hade hoppats att få slippa skriva detta inlägg. Jag hade hoppats att du skulle kunna förstå själv hur ditt f-de uttalande om vad man som hästägare själv ska klara av. Du har KRÄNKT mig och visste jag vem du personligen är, så skulle jag ANMÄLA DIG. Fattar du NU då?

Jag är född med ett handikapp, klena muskler och leder. Men jag är inte förståndshandikappad och det har heller inte med saken att göra. Det finns många förståndshandikappade som är långt mkt bättre hästägare än andra.

Jag var för några år sedan med om en allvarlig stallolycka och har diagnosen "Spinal contusion med tetra pares". Jag ska undvika att stå och gå mycket, undvika att bära tunga saker och undvika tunga lyft och monotona rörelser. Jag har känselstörningar och bortdomningar i fingrar, händer, armar, bål, ben och fötter. Jag kan tappa saker som är varma eller kall. Det tar ett tag innan min hjärna fattar att det är VÄLDIGT varmt eller väldigt kallt.

Innan olyckan, ringde folk ideligen och ville ha hjälp med sina hästar från morgon till kväll. Jag har haft fullt stallansvar för hästar i 25 år och fått goda omdömen av både veterinärer och hovslagare, som har VÄGRAT komma ut när hästägarna har varit i stallet. Jag har av en av Örebros "skarpaste" veterinärer vid flera tillfällen fått höra att om inte jag hade varit hade inte hästarna han kom ut för att behandla LEVT. Jag har även gjort flera specialarbeten som Örebro miljö och hälsas djurskyddsinspektör har kopierat upp och skickat runt i landet till flera andra djurskyddsinspektörer. Jag har när jag var aktiv i SHV i stort sett haft en "hot line" med både veterinärer, hovslagare och djurskyddsinspektör. Om man säger så "Alla känner apan, men apan känner ingen."

Jag förstår dig, när du anser att alla måste ha en kompetens inom allt. Men du måste också vara så f-b-t ödmjuk att fatta att alla inte har den möjigheten att inneha den kompetensen, men de kan ändå vara en bra mkt bättre hästägare än andra.

Du kan inte döma ut oss funktionshindrade från rätten att ha häst!!!!

Med vänliga hälsningar

Ingela Hallblom
Örebro

Jag klarar inte allt inom hästeriet och det är jag medveten om. Jag klarar inte att köra upp en överfull skottkärra på en hal "hönsbräda" vintertid, för då skulle jag halka omkull. Jag har svårt med broddningen på vintern, då jag måste hålla upp Timas ben en längre tid och har som sagt problem med finmotoriken. Jag brukar ha broddat fram i stort sett hela vintern och sedan bara kämpa med bakbrodden... Jag kan ha svårt att lyfta upp eller ner saker till/från hyllor över huvudhöjd. Jag har svårt att stå länge i taget och borsta Tima. Jag får ta kortare pass med pauser. Men jag har än så länge inte blivit anmäld för vanvård av min häst. Jag tar regelbundet ut veterinär, massör, hovslagare, tandraspare och så vidare.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Sv: Re: Kompitensen hos hästägare är för låg!

Boj skrev:
Desstutom ligger det väl ett stort intresse för ägaren att få på en tappsko, och den egetliga snedbelastningen kommer mest i från ridning.

Som jag ser det, så skulle nog 80% av hästaägarna isåfall inte ens få äga häst, det största slitaget kommer genom felaktig ridning. Handen på hjärtat alla, och även du humilibumlan rider ni korrekt så att hästen inte utsätts för onödigt slitage. ;)

:bump: :rofl: :love:

Pontevecchio skrev:
Jag anser tvärt emot dig att sveriges hästägare är duktiga!

Tack vare all forskning som skett, närheten de flesta har till både veterinär och hovslagare samt med möjligheten att kunna söka info via internet anser jag gör att dagens hästar mår bra!

Anser inte att tappskokompetens är något viktigt. Betydligt mer viktigt att kunna välja en bra hovis och förstå varför, när och hur hästen ska skos.

Anser att det är viktigare att kunna anpassa sin utrustning till hästen än att kunna stretcha stela muskler efter felaktig utrustning.

Tack! :bow:

Sv: Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

Boj skrev:
Vet du jag tror inte att det är så många procent av hästägarna som inte har haft något med hästar att göra, innan sitt eget ägande av häst.

Jag har träffat människor som besitter större kunskap och som fortfarande går kvar på ridskolan, sen hästägare som ägt hästar hela sitt liv och fastnat någonstans på vägen. Så det som Alexandra och Peter nämner, äger nog stor riktighet.

Jag håller med om att vissa grundkunskaper kunde nog vara bra att ha, men jag tycker nog att det där med massage etc är nog att ta i överkant. Foderlära och baskunskap ja, tappskor nej. :confused: Sårvård en självklarhet, bas/grund anatomi kan ju vara bra att veta.

Tackar! :love:

Sv: Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

norpan skrev:
som hästägare tycker jag att den största glädjen ligger i att lära känna sin häst bara genom att umgås med den utöver ridningen, kunna vara som vänner och förstå varann. vem jämför sitt barn med en dator??

jag förnekar inte att dessa människor finns, jag vill bara inte tänka på det...hoppas bara att de håller sig till ridskolan och inte köper sig en egen häst. tar liksom för givet att ett ridintresse och hästintresse ska gå hand i hand...

Men det är ju DIN åsikt, eller hur? Även om jag inte själv bara skulle vilja rida kan jag förstå dem som verkligen vill förkovra sig och bli duktiga ryttare, utan att ha tid eller lust med resten. Och jag tror att de håller sig till ridskolan, i Sverige har vi knappast några alternativ när det gäller att hålla egen häst. Ja, kanske i storstäderna, det vet jag inte?

Det vore hursomhelst mycket trevligare om man kunde inse och acceptera att alla har olika mål och inriktningar med sitt ridande och hästägande.

Magdalena skrev:
Min spontana tanke är att "folk" kommer tycka "jag har minsann hästkörkort, nu behöver jag inte lära mig mer".

Precis så är det. Inför mitt slutarbete till fritidspedagog, frågade jag en förskollärare 55+ om hon fortfarande gick på fortbildningskurser. Nej, det slutade jag med för 15 år sedan. Jag har ju jobbat inom yrket i 30 år, då går man på rutin.... :eek:

putte_nutte skrev:
Det värsta är inte att ha låg kompetens, det är när man tror sig ha kompetens och inte ber om hjälp trots att det behövs.

Så sant, så sant! :bow:

hopp_o_galopp skrev:
Så du menar att handikappade och personer med öm rygg och/eller axlar eller dyl inte ska få ha häst för att de inte klarar av tappskor och massage på egen hand?

Det tycker jag är lite väl hårt hörru du.

Förstår vad du säkert menar och jag håller med om att kompetensen bland hästägare är på tok för låg. Kompetensen på ridskolor där de flesta "lär sig grunderna" är på tok för låg.

Men att man måste kunna slå i tappsko och massera sin häst själv det tycker jag inte. Jag tycker däremot att kompetensen hos en hästägare ska vara tillräckligt hög för att:

*inse att hästen måste skos på snarast vid tappsko. Får man inte tag på sin ordinarie hovis så letar man efter en som kan komma.

*inse att en häst mår riktigt bra av massage och stretching och i många fall behöver det. Man ska leta upp en kompetent, utbildad hästmassör som gör detta åt en.

Klarar man av underhållsmassage och stretching samt att slå på tappsko är ju det finfint. Men att det skulle vara ett krav för att vara hästägare är inte rättvist.

Tack för ett bra inlägg! :love:

hejsan, håller helt och fullständigt med dig!
som det är idag är det alldeles för låg kompitens hos hästägare, och det skall ju självklart inte vara så eftersom det straffar hästarna.
Jag anser att man är skylldig att ta reda på allt som du har skrivit, men också endel andra faktorer som

* tandraspning, och hästens tuggsystem.
* betsel - hur ett korekt bett skall ligga i munnen
* sadel- hur en rätt sadel skall ligga
* Hästens gdagliga hälsa och tillsyn
* foder och dom rätta mineralerna och vitamineran för att inte hästen skall få brist på något och komma i obalans.
* hur hästen skall jobbas rätt för att slippa onda förslitningsskador i rygg, leder och ben.
* kunna hur viktigt det är att vaccinera mot det som går att vaccinera mot - stelkramp, flunsan A:1 och A:2, abortvirus, botulism om man har hästen på hösilage eller liknande mm mm.

det finns ju säkert dom som inte tycker att detta är så viktigt, men jag anser att om dessa punkter inte uppfylls eller tas reda på kan det orsaka väldig skada hos hästen, och dom som inte tycker att det är så viktigt och inte vill ta reda på det, anser ingen orsak till det, anser jag att man inte skall ha någon häst, då denförr eller senare kommer att må dåligt.

så en en gång - håller helt med dig !

hejsan, håller helt och fullständigt med dig!
som det är idag är det alldeles för låg kompitens hos hästägare, och det skall ju självklart inte vara så eftersom det straffar hästarna.
Jag anser att man är skylldig att ta reda på allt som du har skrivit, men också endel andra faktorer som

* tandraspning, och hästens tuggsystem.
* betsel - hur ett korekt bett skall ligga i munnen
* sadel- hur en rätt sadel skall ligga
* Hästens gdagliga hälsa och tillsyn
* foder och dom rätta mineralerna och vitamineran för att inte hästen skall få brist på något och komma i obalans.
* hur hästen skall jobbas rätt för att slippa onda förslitningsskador i rygg, leder och ben.
* kunna hur viktigt det är att vaccinera mot det som går att vaccinera mot - stelkramp, flunsan A:1 och A:2, abortvirus, botulism om man har hästen på hösilage eller liknande mm mm.

det finns ju säkert dom som inte tycker att detta är så viktigt, men jag anser att om dessa punkter inte uppfylls eller tas reda på kan det orsaka väldig skada hos hästen, och dom som inte tycker att det är så viktigt och inte vill ta reda på det, anser ingen orsak till det, anser jag att man inte skall ha någon häst, då denförr eller senare kommer att må dåligt. Detta anser jag vara grundläggande punkter som man skall lära sig innan man skaffar häst.

så en en gång - håller helt med dig !

IngelaH skrev:
Jag hade hoppats att få slippa skriva detta inlägg. Jag hade hoppats att du skulle kunna förstå själv hur ditt f-de uttalande om vad man som hästägare själv ska klara av. Du har KRÄNKT mig och visste jag vem du personligen är, så skulle jag ANMÄLA DIG. Fattar du NU då?

Jag är född med ett handikapp, klena muskler och leder. Men jag är inte förståndshandikappad och det har heller inte med saken att göra. Det finns många förståndshandikappade som är långt mkt bättre hästägare än andra.

Jag var för några år sedan med om en allvarlig stallolycka och har diagnosen "Spinal contusion med tetra pares". Jag ska undvika att stå och gå mycket, undvika att bära tunga saker och undvika tunga lyft och monotona rörelser. Jag har känselstörningar och bortdomningar i fingrar, händer, armar, bål, ben och fötter. Jag kan tappa saker som är varma eller kall. Det tar ett tag innan min hjärna fattar att det är VÄLDIGT varmt eller väldigt kallt.

Innan olyckan, ringde folk ideligen och ville ha hjälp med sina hästar från morgon till kväll. Jag har haft fullt stallansvar för hästar i 25 år och fått goda omdömen av både veterinärer och hovslagare, som har VÄGRAT komma ut när hästägarna har varit i stallet. Jag har av en av Örebros "skarpaste" veterinärer vid flera tillfällen fått höra att om inte jag hade varit hade inte hästarna han kom ut för att behandla LEVT. Jag har även gjort flera specialarbeten som Örebro miljö och hälsas djurskyddsinspektör har kopierat upp och skickat runt i landet till flera andra djurskyddsinspektörer. Jag har när jag var aktiv i SHV i stort sett haft en "hot line" med både veterinärer, hovslagare och djurskyddsinspektör. Om man säger så "Alla känner apan, men apan känner ingen."

Jag förstår dig, när du anser att alla måste ha en kompetens inom allt. Men du måste också vara så f-b-t ödmjuk att fatta att alla inte har den möjigheten att inneha den kompetensen, men de kan ändå vara en bra mkt bättre hästägare än andra.

Du kan inte döma ut oss funktionshindrade från rätten att ha häst!!!!

Med vänliga hälsningar

Ingela Hallblom
Örebro
:eek: Snacka om att ta i! :confused:
Självklart tytcker jag ffa de som saknar armar ska kunna slå på en tappsko? Vad trodde du?
Att ha en funktionshinder eller handikapp på något sätt gör ju att man automatiskt inte klarar av vissa saker.... Däremot är det inte ursäkt för att inte kunna se och avgöra hur t ex en skoning bör se ut! Eftersom du räknar upp all din kunskap och alla goda erkännanden den fått, så är du ju inte DE jag vänder mig till i denna tråden, eller hur?
Att inte kunna pga av olika omständigheter är inte detsamma som att inte VILJA/orka skaffa sig den kompetens man bör ha!

Mvh. Johanna
Arboga
Som missat "apan" i örebro! ;)

IngelaH skrev:
Tack för ett bra inlägg! :love:

Varsågod. :) Tråkigt att höra att du har sådana problem. Måste vara jobbigt och frustrerande emellanåt... :( Kul att du orkar kämpa på med hästarna ändå! :banana:

Detta är till alla som känner sig träffade..

Ni skriver om att folk tror sig kunna saker.. Men här ska ni riktigt överbevisa att NI KAN..
Ni hugger mot varandra, "jag kan mer". Men sjutton, lär er utav varandra!
Som ngn annan skrev tidigare, att man ska ta in så mkt information som möjligt för att själv avgöra om det är ngn vettig information!

Jag kan till viiiiiiss del hålla med om att hästhållningen är dålig. Men det som JAG anser är dåligt kanske inte andra tycker. Smaksak.
Tex, jag vill att mina hästar är ute så mkt som möjligt om dagarna, inte stå i ett stall. De får vanligtvis inte komma in förens vid nio-tio tiden... Då kan JAG tycka att det är "fel" att andra tar in sina hästarna tidigare. MIN ÅSIKT.
Detta var ett exempel så ni behöver ju inte koncentrera PRECIS på mitt exempel!

Sen kan man väl inte säga att folk i allmänhet är ointresserade att lära sig?!
Sen en annan sak om de är så dumma, för enligt MIN åsikt så är de dumma, så att de tror sig kunna.

Alla nybörjare kan inte ha möjlighet att vara hos någon som är superduktig. Man lär sig inte att ha egen häst på en ridskola så det får man läsa o öva sig till när man väl har häst.
Och NEJJJJ, nu menar jag INTE att man bara ska köpa sig en häst o inte kunna ngt. För jag hoppas verkligen att folk är så smarta så att de har vart med liiiite innan de ens överväger att köpa häst. Hoppas jag....

Bara för att jag svarade menar jag inte att alla har fel o jag har rätt. Men värst va alla ska missförstå o vända o vrida på vad de andra säger.
Det blir som påhopp och det är ju inte därför man har dessa forum. Nä, lite hyffs tack!

Liknande trådar

Hästvård Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare. Så därför...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 555
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka