Humelibumlan
Trådstartare
Sv: Kompitensen hos hästägare är för låg!
Tappsko kompetens är att man klarar av att slå tillbaka en tappad sko.. och att den sitter där de 4 dagar det tar för en hovslagare att ha tid att komma ut...
Det du beskriver är ju som att säga att man inte ska lära sig sårvård, för då tror man att man är veterinär?
För mig är det stor skillnad på tappsko kompetens och att själv ansvara för alla hovvård på hästen!* Slå på en tappsko och lära sig hur hästens hovar ska se ut!
Jag känner många i min omgivining som har tappskolicens och därmed verkar och skor sina hästar helt själv, för att komma ifrån de kostnaderna och en del hovar jag sett där kan man GRÅTA åt.
Tappsko kompetens är att man klarar av att slå tillbaka en tappad sko.. och att den sitter där de 4 dagar det tar för en hovslagare att ha tid att komma ut...
Det du beskriver är ju som att säga att man inte ska lära sig sårvård, för då tror man att man är veterinär?
Grundläggande är att man kan hjälpa hästen att lossa de spänningar och låsningar som uppstår av vardags ridning... alltså INNAN de de blir ett problem... Behöver du hjälp, ringer du någon som kan, vill du ha en mjuk och smidig vardags häst och förebygga skador, lär du dig grundläggande massage!* Grundläggande Massage och Stretchig.
Även här, finns det RISKER. Behöver JAG hjälp, så går inte jag till grannen som gått helgkurs i massage, utan jag går till en person som har fullvärdig utbildning, läkare och sjukgymnast. Behöver min häst hjälp med massage, vill jag inte stå och experimentera själv med helgkurs och sånt jag läst från bilder i böcker, utan jag kostar hellre på min häst experthjälp, för det förtjänar hon.