Kompitensen hos hästägare är för låg!

Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

Nu provar jag att sticka ut hakan med frågan varför man måste vara hästintresserad för att rida?
Jag kör dagligen bil och tycker det är ganska kul också, men vill för den delen inte lära mig hur motorn fungerar eller annat fungerar på bilen. Så länge maken tar hand om det behöver jag inte heller betala extra för den tjänsten vilket jag annars hade gjort.
Samtliga här på buke använder datorn, hur många av oss här ringer aldrig någon form av support? Hur många av oss föräldrar har barnskötar och pedagogik utbildning?

Varför skall man inte kunna avancera ridmässigt utan att bli expert på hästar?

Jag är medveten om att tråden har bytat inriktning något och steget till egen häst kontra egen bil skiljer sig också.

Jag vill bara ta upp frågan eftersom vi i Sverige är tämligens unika på att alla skall ta hand och kunna ta hand om sina hästar. Se hur det är i Danmark, Tyskland, Italien massor med människor rider på relativt hög nivå utan att göra ett jota i övrigt själv med hästen. De betalar istället andra för att utföra det åt dem, helt ok tycker jag så länge de betalar för sig och inte gör anspråk på att förändra hela hästvärlden dithän.

Dom som är de "OLÄMPLIGA och EV FARLIGA" hästägarna är dom som tror sig kunna...(förklaring kommer)
Och dessa människor rekomenderar till höger och vänster till andra som inte kan så bra och då är dom inte bara olämpliga utan även farliga. För det dom rekomenderar (utifrån deras kunskap) är inte alls rätt och då dras fler människor och hästar in i den "onda cirkeln".
Jag har ett par ex på människor och hästar som blivit drabbade pga annan hästägares inkompetens.

Detta är ett av mina värre exempel.
En tjej som varit hästägare(nr1) i nästan 1år. Hennes häst blir sparkad av en annan häst i hagen(med broddar) detta hände en måndag. Hästen får ett par rejäla sår, ägaren tvättar och lindar benet. Efter rekomendation av en annan hästägare (nr2) så ska hästägare 1 sluta linda(onsdag). Hästens ben sväller upp samma dag. Nr 2 tillfrågas om råd och säger att det borde gå ner till efter helgen så nr 1 tvättar och smörjer såren(lindar ej). Jag träffar hästägare och häst på lördag lunch. Ägaren berättar denna historia och frågar om jag kan kolla. Och det gör jag....
Hästens ben är lika tjockt från hoven och upp till knäet. Såren var lite infekterade.
Min diagnos:Lymfangit!
Åtgärd:säger åt ägaren att ringa veterinären! Och det gjorde hon. Veterinären undrade varför hon inte ringt tidigare...
Det var lymfangit och hästen kom under behandling.

Här är ett mycket bra exempel på hur någons så kallade kunskap drabbat en som saknade kunskap just på detta område.
Hästägare Nr2 är en farlig person!
Om inte jag hadde kollat på hästen så hadde den sägert fått gå sådär till efter helgen. Visst tycker jag att hästägare nr1 borde ha insett att det inte var ok att hästen var så svälld i benet, men hon förlitade sig på hästägare nr2 som sa sig kunna detta.

Om det är nått man inte kan själv så ska man inte bara fråga 1 person om hjälp. Rådfråga flera...
Vem vet... Du kanske får flera svar!

Körkort för hästägare är väll lite att ta i.
Men helt klart borde det vara lite bättre koll iaf på vissa hästägare.
Helt klart så ska man skaffa sig den grundläggande kunskapen innan man skaffar sig en häst, det är man skyldig som hästägare. Men för den skull behöver man inte kunna masage och slå fast tappskor.
Träningslära är många ridskolor bra på att lära ut men foder är dom ofta sämre på.
På ridskolor borde det vara en bredare utbildning av elever för varje elev är en potensiell hästägare.
Då tror jag att många fler hästägare skulle ha en bättre grundläggande kompetens.

När det gäller kurser i Örebrodistriktet så "stupar" det när det gäller i allafall MIG på att de styrande i distriktet inte tror det finns en värld norr om Lillån! Förutom Fellingsbro folkhögskola, som är ÄNNU längre bort! :smirk:

Alltså, resvägen blir för lång för oss "norrlänningar i distriktet"!

Förbundet HAR sådan kvalitetssäkring.
Två st olika vill jag minnas.
Bla för hur utbildad personal ridskolan i fråga har.

Ridskolan i fråga hade inspektion bara ngt halvår innan den gick i KK.
Med BERÖM godkänt i hästskötseln och anläggningens skick! Men den som besiktigar ser ju inte sådant slarv som var på ridskolan i fråga!
Den tittar ju bara på hästarnas hull, hagarnas skick och sådant. OCH talar om i tid innan den kommer på inspektion...

Så jag tror det är SVÅRT för förbundet att få tillräcklig koll!
Det enda som kan sålla bort de oseriösa är ju kunderna, dvs ridskolans elever.

Intressant inlägg och till viss del kan jag hålla med........

Problemen kommer väl när med folk som enbart lär sig rida förr eller senare vill bli medryttare på en häst.Hästägaren kan lätt luras att tro (eller tar för givet) att ryttaren är lika duktig på marken som på hästen. Då kan det bli jättefel.........det krävs oerhört mycket självkritik och kunskap från ryttarens sida för att verkligen förstå och förklara för hästägaren att hans/hennes kunskaperna är begränsade till enbart ridning. Det är ju stor skillnad på att rida i ridhus eller på preparerade ridstigar mot att rida i den "verkliga" naturen.....flummigt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.........

Knepig fråga det här.......och när jag tänker efter så är ju inte en medryttare "ägare" utan "brukare"........svårt att dra gränsen för vilka som ska ha körkort så det är nog praktiskt ogenomförbart även om tanken är god :confused:

Aha, så det finns alltså någon sorts inspektion. Men man skulle kanske önska att ex. innehåll i ridlektioner, "tonen" mellan elever och anställda och sånt som inte är lika konkret som ex. hästarnas hull osv. Men det är nog praktiskt ogenomförbart och som du sa, om inspektörerna kommer anmälda så hinner ju saker städas bort samt att alla sätter på sig ett påklistrat leende...

Vet du var det finns att läsa om förbundets kvalitetssäkran?

Jag tycker nog att hästskötsel hör ihop för mycket med ridningen för att det ska vara vettigt att bara rida och sen strunta i resten, men delvis håller jag med dig om att man (om man nu ville) skulle kunna bara rida för att det är det man tycker är kul, ex på ridskola eller så.

Vad gäller folk som betalar för att få häst- och stallskötseln gjord, som du nämnde främst i andra länder, så ses inte dessa med blida ögon. Snobberi av hög grad, tycker jag själv. Kan tänka mig att såna människor inte har så stor förståelse för den dagen då hästen inte kan ridas för att den ex. är halt, då dessa inte vet vad det innebär. De kommer till viss grad tro att de kan köpa sig till det mesta. Kanske.

Din jämförelse med bilen... ja, jag kör bil och är inte motorintresserad, men skulle dock tycka att det var väldigt praktiskt om jag kunde tillräckligt om bilar för att underhålla den själv. Men bilar är ju allmänna fortskaffningsmedel som cyklar och ja... vet inte om det är så jämförbart egentligen...

Här håller jag med dig helt och fullt ! De farligaste är de som tror sig kunna. Men sen är det som någon annan skrev (jag tror det var sanwan) Var och en blir salig på sin tro !

Visst sjutton finns det hästägare som inte borde ha häst, men de som *jag* tycker är de värsta är antaligen inte samma som nån annan tycker är de värsta.

Kanske kunde inspektörerna vara på samma ställe flera dagar i sträck? För då blir det ju svårare att gömma bristerna?
De behöver ju inte ens vara där hela tiden i flera dagar, bara komma dit när som helst under en flerdagarsperiod.

Det stod mkt om detta kvalitetssäkrande i Ridsport när det infördes. Men det borde väl stå på förbundets hemsida ngnstans? www.ridsport.se

En liten passus. Det är en sak att man kvalitetssäkrar eller åtminstone försöker att göra det med anläggningar som folk betalar för att nyttja. Grundfrågan handar ju om kompetens hos hästägare...den enskilda hästägaren.

Jag tycker att det är bra med instpektioner fast det är ju lite dumt att de är aviserade i förväg. Eftersom man kan lätt sopa undan spår av sånt som skulle kunna föranleda nån form av anmärkning. Men å andra sidan om det finns en massa nöjda kunder så borde det vara ett tecken på att det inte står alltför illa till.

Orkade inte läsa alla inlägg, bara de första nio sidorna=)
Iaf.. Kunskap är Alltid bra att ha..
Men.. Jag tycker så här..
Skit samma om du kan läsa allt i en bok, förstå mig rätt nu.. Som andra har skrivit.. en häst blev sjuk av fång, men visade andra tecken än vad som stod i böcker om hur fång yttrade sig..
Nu ska jag komma till saken..

Det ABSOLUT viktigaste är ju att veta hur hästen beteer sig när den är FRISK?! Hur ska man sjutton annars kunna veta att den är sjuk, om den nu inte visar några tydliga tecken?!
Och jag ringer hellre vetrinären i TID, som många andra redan har påpekat om, istället för att vänta..
Visst, jag kan se om mina hästar visar några tecken på hälta mm.. Men då tar jag ju hellre ut vetrinären eller åker in till vetrinärinrättningen för att få ett Riktigt utlåtande om vad det kan vara... Och som många redan har sagt tidigare.. Foder, sjukdomar, enklare sårbehandling, hälta.. ja de grundläggande sakerna är mer eller mindre ett måste att veta.. MEN bättre att kontakta experterna och rådfråga istället för att pröva på egen hand..

Jag anser att man ska läsa på.. Fråga mkt osv.. Men man blir heller aldrig fullärd...

Men något som jag tycker verkar väldigt underligt är att det är INGEN som har skrivit det MINSTA om att man ska veta hur hästen är när den är FRISK för att kunna se om den är SJUK....?

Rätt bra poäng där med att man måste veta hur hästen år/beter sig när den är frisk. :bow: Men det är ju lättare att få den erfarenheten än vid sjukdomar eftersom de flesta hästar är friska större delen av sina liv, det är ju vardagstillståndet!

Sv: Kompetensen hos hästägare är för låg!

Humelibumlan skrev:
Nej inte alls... utan det var svaret på Peter Lundins fråga hur man skulle få proffsen att hjälpa till... :) :angel:

Intressant inlägg....
Proffsen kanske är bra på att få hästen att gå bra i dressyr/hoppning/trav osv. men när sattes hästens trivsel och välmående i första rummet sist?
Med tanke på att de flesta så kallade "proffs" har sina hästar instängda i sina boxar större delen av dagen för sin egen bekvämlighets skull. Inga påhopp tack! Jag vet att många av de hästarna också har det bra, men långt ifrån alla av dem.

En häst i det vilda rör sig ca 3 mil om dagen och söker under största delen av dygnet efter föda och vatten. Inga av hästarna har täcken och inga är skodda för att inte slita ut hovarna.

På tal om tappskokompetens...
Av vilken anledning? När det till och med finns utbildade hovslagare som inte kan sko riktigt, varför ska man då låta relativt okunniga människor ge sig på sådana saker som kan ställa till så mycket smärta för hästen? Överhuvudtaget så är skoningen i sig inte bra för hästen. Hovmekanismen blir hämmad och blodcirkulationen i sin tur hämmas. Vissa skodda hästar är kall upp till knäna och som många får lära sig så ska inte hästen vara varm i hovarna, vilket är helt fel. Är hästen oskodd blir den varm i alla hovar och blodcirkulationen fungerar som den ska. Hovväggens tillväxt stimuleras av belastning Det om något borde väl mäniskor lära sig? Observera att det här gäller hovar som är friska i sig.

Tävlingshästar som står hos erkänt duktiga tränare osv...
Vet många som går på Butta för att inte ha ont överallt.
Är det en sådan person som skulle bedöma?

Vi kan ta ett exempel...

Många små flickor får en egen ponny. De blir hopplöst förälskade i sin häst. Hästen blir deras bästa vän. Hästen och flickan känner varandra otroligt bra, för vem lägger ner sin själ så helt och fullt i sin häst som sådana barn?
Okej, till saken tänker ni nu...
Jo, det jag vill ha sagt är att dessa barn med "kontakt" till sin häst många gånger är bättre på att se när något är fel än vilken hästidkare som helst.
Eller så kan den kanske snarare vara så att de inte blundar för att något är på tok.
Missförstå mig rätt.. jag har inte i och med det här sagt att de är bättre än andra men det finns fall där detta är tydligt.

Massage... Visst jättebra att kunna för att hålla hästen i bra skick om man tränar lite hårdare. Till vardagshästen kan det vara ett bra tillfälle att få kontakt med hästen

Körkort? Hur har du tänkt att det ska utformas?
Ska hästägarna lära sig vilket täcke som används var och när och hur man lindar ben? Hur mycket onödigt kraftfoder hästen ska ha?
Har hästen bara fri tillgång till hö och vatten (eventuellt mineraler och vitaminer), hästkompisar och stora hagar med utevistelse dygnet runt som gör det möjligt för dem att röra på sig tillfreddsställande mycket så klarar de låga temperaturer och väta tusen gånger bättre än något hi-tech täcke.
Bara en sådan sak som ett "körkort" kan hålla sig till sådant som är väsentligt för hästen kan jag tycka att det vore en bra idé. Men tyvärr så kommer det nog att finnas lika många sätt att hålla häst på som det finns hästfolk.
Och som någon tidigare nämnde: Vi kanske skulle börja med att införa körkort för sådana som skaffar barn? De flesta hästar har det många gånger bättre än vissa barn.

Hoppas att inte alltför många blev förbannade på mig för det här... Bara mina åsikter.

Sv: Re: Kompitensen hos hästägare är för låg!

Tyvärr vet jag flera som "hemmaskor" sina hästar när de inte tycker att de har råd att låta dem gå barfota. De kan hyfsat spika på en tappsko som redan är inpassad, så de köper nya skor och försöker forma lite hjälpligt mellan stallgolv och hammare och spikar på...
Däremot inpassning av utrustning, sårvård, hysat fodervett och kunna visitera och stall/hästvett är viktigt! Vet folk som har häst som knappt kan mocka....

Sv: Kompitensen hos hästägare är för låg!

jajjamänsan, jag gick en tereårig utbildning innan jag köpte häst, det borde alla göra. där fick jag lära mig det mesta. men varför skulle det vara för mycket begärt att kunna slå på en tappsko? det är lätt när man kan det och viktigt att kunna om hästen tappar en sko och man vill undvika onödiga kostnader. min häst har gått utan höger framsko en vecka nu för att jag inte kunnat hitta den och hovslagaren har inte kunnat komma.

Så du menar att handikappade och personer med öm rygg och/eller axlar eller dyl inte ska få ha häst för att de inte klarar av tappskor och massage på egen hand?

Det tycker jag är lite väl hårt hörru du.

Förstår vad du säkert menar och jag håller med om att kompetensen bland hästägare är på tok för låg. Kompetensen på ridskolor där de flesta "lär sig grunderna" är på tok för låg.

Men att man måste kunna slå i tappsko och massera sin häst själv det tycker jag inte. Jag tycker däremot att kompetensen hos en hästägare ska vara tillräckligt hög för att:

*inse att hästen måste skos på snarast vid tappsko. Får man inte tag på sin ordinarie hovis så letar man efter en som kan komma.

*inse att en häst mår riktigt bra av massage och stretching och i många fall behöver det. Man ska leta upp en kompetent, utbildad hästmassör som gör detta åt en.

Klarar man av underhållsmassage och stretching samt att slå på tappsko är ju det finfint. Men att det skulle vara ett krav för att vara hästägare är inte rättvist.

Vem bestämmer när man har tillräckligt med kunskap och när man är tillräckligt bra för att köpa häst?? Alla tycker ju olika och alla tycker att de vet bäst.... :smirk:

Sv: Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

peter_lundin skrev:
Inte när det gäller hästägarkörkort. :devil:
Vilka skulle sitta o bedömma de blivande hästägarna, jag tror inte att proffsen skulle ställa upp utan det skulle nog bli de "halvkunniga".
PL

men om man införde ett enkelt prov som en person med någon hästvana klarar, så kan man iaf undvika att folk som inte har någon erfarenhet ihuvudtaget köper häst bara för kul skull. tänk bara på alla dessa föräldrar som blir övertalade att köpa häst av sina barn som åkt omkring på en ponny några ggr i ett ridhus på ridskolan. allt för vanligt tyvärr...

Jag håller helt med om att körkort för hästägare vore toppen. Men jag måste tyvärr uppmärksamma dig på problem som kan uppstå och rent ut sagt, säga emot dig på några punkter.

* Slå på en tappsko och lära sig hur hästens hovar ska se ut!

Jag känner många i min omgivining som har tappskolicens och därmed verkar och skor sina hästar helt själv, för att komma ifrån de kostnaderna och en del hovar jag sett där kan man GRÅTA åt.

* Grundläggande Massage och Stretchig.

Även här, finns det RISKER. Behöver JAG hjälp, så går inte jag till grannen som gått helgkurs i massage, utan jag går till en person som har fullvärdig utbildning, läkare och sjukgymnast. Behöver min häst hjälp med massage, vill jag inte stå och experimentera själv med helgkurs och sånt jag läst från bilder i böcker, utan jag kostar hellre på min häst experthjälp, för det förtjänar hon.

* Grundläggande sårvård.

HÄR håller jag HELT med dig

* Läran om hästens anatomi och fysiologi.

Klar fördel, ja.

* Foder och träningslära..

Risken är här, att man tror att man är självutnämnd expert, kan och ser allt. Man ser näringsvärdet i höet och man riktigt SER hur musklerna poppar upp, när kvoten är den och den och så vidare. Likväl, som att man tränar hästen efter konstens alla regler, men missar något i fodret eller tvärtom.

Även här, bör man ha någon slags backup och ha kontakt med de foderrådgivare som finns runt om i landet, dit man skickar fodret på analys.

För träning, är det bra om man har en hel del på fötterna. Men även här finns risken att man blir självutnämnd expert och hemmablnd med skygglappar som vägrar ta emot tips, råd och nya influenser. "Så här har jag ridit i 58 år och jag har bara behövt avliva 3 för kotledinsflammationer" osv...

* Kunskap om hästens sjukdommar

Håller med, för att man ska kunna se varningstecken i tid och söka hjälp innan det är för sent.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Sv: Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

cemax skrev:
Nu provar jag att sticka ut hakan med frågan varför man måste vara hästintresserad för att rida?
Jag kör dagligen bil och tycker det är ganska kul också, men vill för den delen inte lära mig hur motorn fungerar eller annat fungerar på bilen. Så länge maken tar hand om det behöver jag inte heller betala extra för den tjänsten vilket jag annars hade gjort.
Samtliga här på buke använder datorn, hur många av oss här ringer aldrig någon form av support? Hur många av oss föräldrar har barnskötar och pedagogik utbildning?

Varför skall man inte kunna avancera ridmässigt utan att bli expert på hästar?

Jag är medveten om att tråden har bytat inriktning något och steget till egen häst kontra egen bil skiljer sig också.

Jag vill bara ta upp frågan eftersom vi i Sverige är tämligens unika på att alla skall ta hand och kunna ta hand om sina hästar. Se hur det är i Danmark, Tyskland, Italien massor med människor rider på relativt hög nivå utan att göra ett jota i övrigt själv med hästen. De betalar istället andra för att utföra det åt dem, helt ok tycker jag så länge de betalar för sig och inte gör anspråk på att förändra hela hästvärlden dithän.

det var en riktigt bisarr jämförelse! kanske funkar så länge man lallar runt på banan för en instruktör som kan se ifall hästen inte mår bra eller utrustningen inte sitter som den ska.. men dessa personer blir nog förvånade om de rider ut själva och hästen reagerar som en häst och inte som en bil ifall den blir skrämd!

tycker att alla som vill hålla på med ridning ska veta vad en häst är utöver ett fordon, hur den uttrycker sig, vad den har för behov, anatomin och framför allt hur den uppfattar oss människor och omgivningen med sina sinnen!

som hästägare tycker jag att den största glädjen ligger i att lära känna sin häst bara genom att umgås med den utöver ridningen, kunna vara som vänner och förstå varann. vem jämför sitt barn med en dator??

bilar och datorer har ingen själ, känner inte smärta osv.. hur ett barn fungerar kan man lista ut genom att utgå från sig själv, en häst däremot är en helt annan historia...

jag förnekar inte att dessa människor finns, jag vill bara inte tänka på det...hoppas bara att de håller sig till ridskolan och inte köper sig en egen häst. tar liksom för givet att ett ridintresse och hästintresse ska gå hand i hand...

Liknande trådar

Hästvård Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare. Så därför...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 555
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka