Kompitensen hos hästägare är för låg!

Anser att om man inte är utbildad massör ska man inte ge sig på att känna igenom hästens muskler. Finns ju en anledning till att det finns ´hästmassage utbildningar. Och det är ju just för att om man inte kan så ger din massage mer skada än nytta.

Re: Egen häst

men det finns viisa ridskolor som har en stunds teori före eller efter varje ridpass!! Det tycker jag e smart!! :idea:

Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

På ridskolan jag gick i förut BYTTES INTE ridlektioner ut mot teori utan teorin var med i planeringen var 4:e eller 5:e vecka, så det var bra.

Men håll med om att det skulle gå att göra MYCKET på ridskolenivå när det gäller undervisning/-sinnehåll. Inte bara genom teorilektioner utan också genom att ha kunnig stallpersonal och regler.

Alla som rider på ridskola har inte heller målet att en gång bli hästägare så då tycker jga inte att man kan ställa samma kompetenskrav på dem.

Men jag håller med. intresset är för lågt för teorin

Varför försvarar du dom som inte vill lära sig? :confused:

En del (många?) ridskolor har inte ens grundläggande
teoriutbildning! :eek:

Lite underlig tråd det här, vad är egentligen problemet?
Ligger det i att det inte går att införskaffa sig kompetent rådgivning eller i att man inte vill?
Den bästa kombinationen är väl ändå den familj/ person som inser sin lekmanna ställning oberoende av var i utbildningsstadiet man befinner sig och söker lära sig mer.
Om det sen handlar om basutfodring, anatomi eller ex galoppombyten spelar ingen roll. Jag skulle vilja råda personer/ familjer som vill skaffa häst att först skaffa en plats i ett stall där de kan få utbildning med boxhyran, dvs lägga ner lika mycket engagemang på att ordna plats som att skaffa häst. Jag skulle vilja påstå att de flesta hästarna blir betydligt mycket mer lätthanterliga och friska om man har rätt stöd från början och kravet på den nytilltänkta hästkraken kan sänkas betydligt.

Jag har ofta haft inackorderingar och de som i på minst tid besitter mest kompetens är de som var ödmjuka och frågad från början, inte de som ansåg sig ha färdiga kunskaper och körde sitt race från början.

För övrigt tillhör jag den gamla skolan som kallar NH för sunt förnuft och som tycker att massage och stretching till 90% är för ägarens skull istället för hästen. En daglig rykt räcker för att de flesta av hästarna i vårt land skall må bra både av ryktens effekt samt umgänget med "sin person".

Ja att utbildad och kunnig personal spelar roll för hur mkt hästkunnande som kan läras ut, DET kan jag skriva under på!

Jag har jobbat många år i en ideell förening som drev ridskola ideellt.
I början var det en helt ok verksamhet, men sista åren var det BEDRÖVLIGT!

Vissa i personalen struntade totalt i hästars säkerhet (kunde släppa ut dem i en trasig hage, för h*n orkade inte laga eller rapportera det), viss i personalen som tog ut sin egen ilska och klådde upp hästar, uteblev från morgonstall så hästarna stod utan mat, osv, osv i alla oändlighet.
Ansvariga hade inte en susning hur hästar skulle skötas osv.

Vidare så fanns det EN som hade NGN utbildning alls i klubben till slut, och det var jag. Och min utbildning räckte inte på långa vägar tyckte jag själv.

Och man fick se en skrämmande utveckling av uttrycket "barn gör inte som man säger utan som man gör"!
Hela synen på hästar var horribel bland ridskolans elever!

Så vikten av KUNNIG och UTBILDAD personal på våra ridskolor kan inte betonas NOG mkt!

Jag har funderat ännu lite mer.
Teori på ridskola är det nödvändigt? OK baskunskaper om var man har fram och bak och hur man leder etc. Ridterms teori efterfrågas på alla nivåer annat borde vara för dem som särskilt så önskar.

Anledning till min frågeställning;
Bor själv på hästgård med mindre uppfödning och tävlingsridning med 2 ridande barn. Nåja delvis ridande, minsta flickan 8 år har fått hästhanterande med modersmjölken och får dagligen, men går på ridskola för det är den ridning hon är nöjd med. Hon blir utless på 45 minuters teori efter ridpasset eftersom hon dagligen blir matad både från mig och storasyster med "teori" direkt från verkligheten.

Hur stor glädje har hon i att sitta på teori och lära sig var länden sitter eller hur man tvättar sår?
Min dotter är inte i någon särställning, det finns massor av lektionsridande som bara vill rida och betalar för det, både vuxna och barn.

Det har onekligen en poäng!

Men jag tycker "basic" teori ska vara på ridskolan, så alla elever har i allafall NGN kunskap.
Det för ridskolehästarnas skull om inte annat!

Varför ska man sadla rätt tex?
Ett bra skäl är att instruktören ska slippa ta tid till att rätta till fel påsatt utrustning så eleverna får mindre ridning.
Ett annat är att hästen tar skada av att utrustningen sitter fel.
Eller det faktum att ridpriserna kommer höjas om personal måste avlönas för att fixa det till eleverna.

Varför ska hästen gå i rätt form, och varför är det så viktigt att ryttaren lär sig korrekt sits så den kan rida hästen i rätt form så fort som möjligt?
Jo för att lektionshästen inte ska slitas ut i förtid.
Enklare muskellära ngn timme känns i mina ögon ok.

Likaså att kunna sadel- träns och hästens delar.
Samt att visitera hästen före och efter sin lektion om man hämtar/tar den i stallet.

Och då är det TYVÄRR ju så att en del elever redan KAN det där basic, men det är ju så viktigt att ALLA kan det, så det känns bättre att "offra" att de som redan kan får repetera än att de som inte kan inte får lära sig.

Fö så tycker jag detta "Vi i stallet" är ett utmärkt sätt att få barn och ungdomar att VILJA läsa teori!

Jo, fast din dotter är ju som sagt "matad" med praktisk hästkunskap från början.

De flesta ridskoleelever är inte det, och även om vissa bara är intresserade av själva ridningen vore det väl inte rätt att ta bort teorin från alla de barn och ungdomar som faktiskt är mer hästintresserade än så, men som inte har hästintresserade föräldrar? Deras enda möjlighet att inhämta kunskap är ju just ridskolan (och kanske för den riktigt ambitiösa, faktaböcker). Dessutom kan ju inte eleverna veta om de tycker teori är kul o nyttigt eller bara pest om de aldrig får prova.

Tror att många ridskolor är väldigt duktiga på att lära ut grunderna både vad det gäller ridning och allmän hästkunskap.

Ridsportförbundet i vårt distrikt har under 2003 anordnat ett par Hästhanteringkurser för nyblivna och gamla hästägare. Jag gick på en sådan kurs, för alltid kan man lära sig något nytt även om man haft häst ett tag :). Till min stora förvåning så var det inte många som var med på kursen, totalt var vi 9 st. Omgången efter fick de lägga ner i brist på intresse. Kurserna kostade 180 kr för 3 kurstillfällen, vilket inte är speciellt dyrt.

Med tanke på hur mycket hästar och hästfolk det finns i detta distriket så borde det har varit fullt på kursen :smirk: . Tyvärr är det väl så att inte alla är intresserade av att lära sig nya saker.

Det är väldigt enkelt att alltid göra som man gjort - det går så länge det går. :angel:

Ändå så behöver man gå lite kurser när man är hästägare. Framför allt när det gäller vilken mat hästen ska ha och hur man ska lägga upp ett vettigt träningsupplägg. Det är väl där man märker att många brister. Hur många av er har inte varit med om folk som trycker i sina hästar stor mängder eller helt fel mängd mat och som sedan rider hästen helt fel, för oregelbundet, för lite eller för mycket. :crazy:

Tyvärr kan man inte tvinga folk att ta in kunskap när de inte är motiverade för det.

Kanske borde ridsporten också förnya sig lite precis som andra idrotter "tvingats" till.
Idag när vi säger ridskola kan jag nästa hoppa upp och sätta mig på att 98% av de som hörde tänker exakt lika. Vi tänker ridlektion 16,00, anlända senast 15,45 så vi hinner borsta av och sadla, teori 15 min därefter rida med eller utan ledare i 45 minuter. (med eller utan variation på upplägg och tid)
Måste det vara så?

Kan inte en sk ridskola ha friskvård till häst för företag utan teori, lektioner för fd hästägare, hästkurser, tävlingskurser. Lektioner i block som skall "tentas av" ( dvs möjligheter att sälja extra privatlektioner). Allt detta och mycket mer som komplement till den ordinarie ridskolan som också fyller ett stort behov.
Det finns en stor grupp människor som gärna betalar lite mer om de får lite special treatment. Låt dem betala och bidra till annan verksamhet som kanske inte är så självfinansierad!

Detta skapar ett intresse som leder till ökad kunskap på olika plan.

Men om man nu tar de som skriver på Bukefalos...vilka är det då????? Amatörer ? Tonåringar ? Människor som arbetar med hästar ? Vet vi det då ? Vilka är det egentligen som inte har "kompetens"? Och vem skall bedöma om "kompetensen" är hög, låg eller fullt tillräcklig...... :confused: Jag själv tycker tex att jag sköter min häst "rätt"...ändå har grannen och jag olika åsikter om vilket som är "rätt" ....Mvh Aker som tycker att man måste acceptera olikheter...även hos hästälskare

Varför försvarar du dom som inte vill lära sig?
Det var inte meningen... :( menade bara att det kan vara svårt att byta ut ridtid mot teori, eftersom det finns de som inte är intresserade av att betala för något annat än att rida!?
jag tycker precis som du att ridskolorna skulle ta strörre ansvar och lära ut mer om hästar, inte bara ridning...

Ridsportförbundet kanske skulle införa något typ av kvalitetssäkrings- och utvärderingssystem för ridskolorna gjord av utomstående, med vikt på många olika faktorer. så att sånt som du pratar om upptäcks i tid och kan göras nåt åt. Men inte vet jag, det kanske ändå inte skulle fungera.

Om din dotter bara är 8 år kan jag förstå att det blir lite för mycket med teori också men då har hon ju en möjlighet att lära sig i stallet och familjen i stället och den möjligheten är absolut inte unnad många.

För barn som är så små och även lite äldre får man ju ta deras intressen med en nypa salt eftersom de måste få känna efter vad de tycker är kul och inte, men sen när de börjar komma upp i tonåren kan man ju börja undra om de verkligen ska hålla på med ridning om de inte är intresserade av resten av hästkunskapen också.

DEssutom kan teorilektioner av praktiska skäl vara bra på ridskolan av anledningen att i stället för att ridläraren ska gå runt och visa var och en hur man sadlar, hur man rengör sadel och träns, hur man leder eller vad det nu kan vara, så avsätter man tid för att ha en gemensam genomgång. Tidsbesparande.
Fast det var bara en poäng på någon annan fråga! :)

Liknande trådar

Hästvård Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare. Så därför...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 555
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka