Kompitensen hos hästägare är för låg!

Re: Korpulensensen hos hästägare är för låg!

Om jag hade all tid i världen att praktiskt och teoretiskt kunna lära mig av kunniga hästmänniskor inom alla ovanstående kategorier skulle jag jättegärna göra det! Skulle gärna ta hästskötarexamen, bli hovslagare, veterinär, hästtandläkare, hästmassör osv. Men det finns vare sig tid eller pengar till det. För alla som jobbar med hästar kan jag anse att de har större "skyldighet" att kunna mer än gemene hästägare men för sistnämnda är hästeriet en hobby.
man behöver ju inte överdriva :crazy:

Man lär sig dessutom mest under resans gång och har man vett att ta hjälp från andra när det behövs kommer inte hästen att lida av det.
Som jag sa, man lär sig under resans gång? Då är det väl UTMÄRKT att ta hjälp av andra kunniga och det håller väl de flesta med om att man snappar upp saker av dem hela tiden coh sen måste man ju bedöma om man håller med dem eller ej.
Problemet är att de flesta inte verkar vilja lära utan sätter sig nöjd med att hjälp finns att tillgå i akuta situationer...

Får jag fråga förresten varför du just satte upp dessa "kriterier" för hästägarskap? Som det som alla har fastnat på med tappsko, anatomi....?
Kan man inte hästens anatomi och fysiologi kan man ju egentligen ingenting? Det är ju HÄSTEN!
Jag tycker att man som hästägare ska kunna slå på en tappsko och kunna med enkla medel ta ur söm och raspa hoven jämn i väntan på hovslagaren... Och här går åsikterna isär.. Men det jag skriver är ju min personliga åsikt! :)

Både ja och nej. Om jag tänker tillbaka på de drygt 20 år jag har hållt på med hästar har det hänt mycket, mest i positiv riktning. Om man är intresserad utvecklar man en fingertoppskänsla och känner eller ser direkt när hästen inte är som vanligt. Vid ett sånt tillfälle kontaktar jag nån som har kompetens att hjälpa mig, tyvärr finns det många "hjälpsamma" människor som kommer med alla möjliga förslag. Om man är intresserad av att lära sig mer finns det idag bra föreläsningar att gå på, med experter på respektive område. Det lär man sig mycket av och skapar dessutom kontakter som kan vara bra att ha i framtiden.

Visst finns det många som inte skulle ha häst, och oftast är det okunskap och ointresse som ligger bakom. Kanske skulle en obligatorisk kurs för nyblivna hästägare minska problemet, men hur skulle det betalas och administreras?

Grundläggande anatomi och fysiologi är väl bra att kunna, lär inte ridskolorna ut lite sånt på teorin? Jag tar regelbundet ut massör och equiterapeut och underhåller akilleshälarna däremellan. Det anser jag nödvändigt för att se skador i tid.

All form av skoning överlåter jag åt hovslagaren, på drygt 1 år har Simlir haft en tappsko så det är inget stort problem.

Många situationer vet jag inte riktigt hur man skulle kunna öva sig till?

Men varför har du ex hakat upp dig så mycket på tappsko och inte på huruvida hästar rids i korrekt form eller huruvida alla analyserar sitt hö eller vad det nu kan vara?

Det här med folks inställning till lärande är som jag skrev MYCKET BEROENDE PÅ UPPFOSTRAN och inlärt beteende.

Sen det en del här skriver kan jag tänka mig att de menar att man måste prioritera sitt lärande just för att tiden inte räcker till ex. Om man tex har en fånghäst kanske man lägger in sina resurser på att komma till rätta med allt som har med det att göra och sen när det kommer till någonting helt annat, tex lägga om en viss typ av sår, så kanske inte tiden och orken finns till det.

DEt man lägger ner tiden på är ju ganska individuellt för varje häst och människa även om alla måste ha en bra grund att stå på.

För övrigt så skulle jag gärna ha den kunskap som de hästyrken jag skrev ovan innebär.

Så sant! Alla situationer kan man inte öva sig i.. men om man söker och är intresserad kan man finna fler..

Jag har inte hakat upp mig på tappskor, men det är ju ett problem anser många när skorna ramlar av och hovslagaren inte kan komma på en vecka... Dessutom vad det just denna punten som ifrågasatts mest... därav diskutionen..

Att jag inte tog upp ridningen, beror på att alla inte har hästar för ridning och att just den biten verkar folk vara intresserade av att utveckla...
Foder analyser går under foderlära..

Sen det en del här skriver kan jag tänka mig att de menar att man måste prioritera sitt lärande just för att tiden inte räcker till ex. Om man tex har en fånghäst kanske man lägger in sina resurser på att komma till rätta med allt som har med det att göra och sen när det kommer till någonting helt annat, tex lägga om en viss typ av sår, så kanske inte tiden och orken finns till det.
Det skulla jag kalla lathet och ointresse!
Självklart prioriterar man sitt lärande... men allt borde ju vara intressant att lära sig..

För övrigt så skulle jag gärna ha den kunskap som de hästyrken jag skrev ovan innebär.
Jag med! :D

Jag vet att foderanalyser går under foderlära, bara att ingen fastnade på det. ...

Får man ha andra intressen än hästar? Familj? Ett vanligt 8-5 jobb? Vad jag menar är att tiden inte räcker till till att lära sig allt! Så är det bara! Finns massor av andra saker de flesta vill göra också, som inte involverar hästar.

Alltså har man inte tillräckligt med tid ska man ju inte ha häst överhuvudtaget men man kan inte ge hur mycket tid somhelst heller.

DEt du skrev om att du mötte ett stort ointresse från gymnasieungdomar är inte specifikt för hästämnen. De tycker inte att nåt annat ämne utanför det de måste lära sig är intressant heller... Många ser det omedvetet som ett för stort tvång med skolan. Funkar oftast bättre om man får kunskap insmugen i sig i såna fall.

Får man ha andra intressen än hästar? Familj? Ett vanligt 8-5 jobb? Vad jag menar är att tiden inte räcker till till att lära sig allt! Så är det bara! Finns massor av andra saker de flesta vill göra också, som inte involverar hästar.
Ja visst självklart! Jag menar ju inte att man måste rå plugga oavbrutet! Utan att det många gånger räcker att ta tillfället i akt och försöka lära sig så mycket som möjligt!
Det kostar sällan något att fråga...

DEt du skrev om att du mötte ett stort ointresse från gymnasieungdomar är inte specifikt för hästämnen. De tycker inte att nåt annat ämne utanför det de måste lära sig är intressant heller... Många ser det omedvetet som ett för stort tvång med skolan. Funkar oftast bättre om man får kunskap insmugen i sig i såna fall.
Instämmer! Men tyvärr möter jag ofta samma ointresse från hästägare.. :smirk:

De jag uppfattar som de mest ointresserade av att lära sig något nytt är de människor som hållt på i 15+ år och som är mer eller mindre självlärda. De som är nybörjare på att ha häst vill oftast lära sig ALLT och gärna på en gång.

Gammalt hästfolk sitter mer än gärna fast i sina ideer och försöka lära dem om foderstat och analys är som att försöka tvångsmata en katt!
Likaså bettstorlek, utrustning osv..
Det enda jag kan säga är att de ofta kan slå på tappsko, men det är självlärt och inte kurs.

Problemet som jag ser det är att hästägaren inte VILL lära sig?!
jag försöker alltid när jag bahandlar få ägaren att förstå vad jag menar och vad "felet" på hästen är.. Ger dem "läxor" i och visar hur de ska massera och Stretcha för att underhålla... Men när jag kommer tillbaka så är det sällan det skett något? Man frågor om de gjort "läxan" men får svar som "njea.. jag massera väl lite och har stretchat 1 gång"? Varför? Jag står där, redo att lära dem och visa dem... Men intresset finns inte?

Men VARFÖR tror du dessa människor skulle vara mer intresserade av att lära sig om de tvingades ta hästkörkort? Det är liksom där den springande punkten är. De måste VILJA lära sig och vara MOTTAGLIG för kunskap. Är de inte det kan vi ha körkort till förbannelse.

Jag har lät en hel del ämnen i skolan som jag har MVG i. Jag borde således kunna vad det nu är mycket väl. I realiteten minns jag kanske 10%. Det var helt enkelt inte intressant, så jag pluggade in det så jag skulel få mitt betyg, men jag *lärde* mig inte direkt någonting. På samma sätt kan man ju plugga till sig sitt Hästkörkort utan att egentligen ha lärt sig ett smack, minnas ett msack eller bry sig ett smack om vad man 'lärde' sig..

Det går inte att TVINGA på folk kunskap, det blir bara information som rapas upp utan förståelse då..

De måste VILJA lära sig och vara MOTTAGLIG för kunskap. Är de inte det kan vi ha körkort till förbannelse.

Jag har lät en hel del ämnen i skolan som jag har MVG i. Jag borde således kunna vad det nu är mycket väl.

Det går inte att TVINGA på folk kunskap, det blir bara information som rapas upp utan förståelse då..

Du är min sundhetsminister :bow: :bow:så ung så klok ;) :bump:

Jag förstår vad du menar och är ute efter.
Däremot tycker jag att du ställer för höga krav.

Dom som VILL lära, ser nog till att skaffa sig nödvändig kunskap.
Många ridskolor som försökt lägga in ämnen, utanför själv ridningen, har lagt ner projektet p.g.a. ointresse från föräldrar/elever.
En vanlig kommentar är: "Jag betalar för att RIDA, inte för något annat"!

I Dalarna har dom börjat med utbildningar i "Hästkörkort".
Vi får väl se hur det blir mottaget.

Jag håller både med dig och de andra.

Den allmänna kompetensen hos hästägare är PÅ TOK för låg. Speciellt när det gäller allmänna grundläggande kunskaper om hästens natur, behov och fysiologi. Jag tycker däremot inte att man måste kunna t.ex. massera eller slå på tappskor själv. Har man råd är det ju bättre att anlita någon utbildad! Man skall däremot ha kompetensen att avgöra om/när det behövs! Det är där som många går bet, anser jag. Lite bättre koll på hästens signaler skulle inte heller skada... Kan man läsa av att hästen t.ex. har ont, så behöver man ju inte veta var den har ont. Det räcker ju med att veta att den har det för att plocka upp telefonen och ringa veterinären (massören, kiroprakorn m.m.). Hästägaren skall ju inte själv behöva ställa diagnoser. Jag har varit med om hästägare som bestämt sig för att "min häst fungerar så här", så när jag säger "grundproblemet sitter här" så lyssnar de inte :crazy:

De flesta lär sig idag rida på ridskolorna (så även jag, fast jag använder inte mycket av den "kunskapen" idag) och jag tror faktiskt att det är där som den stora förändringen måste ske. Det finns ju faktiskt bra ridskolor som lär ut mer än att bara sitta på hästarna, men det är inte många :( Slopa körkort för hästägarna och se till att förbättra förhållandena på ridskolorna istället!
Där går hästarna oftast bara ute ca 4 timmar/dag och äter mycket kraftfoder för att orka gå tre-fyra lektioner om dagen, sadlarna passar oftast inte och man lägger på massor med dynor under dem som bara förvärrar saken. Protesterar hästarna mot en hård hand löser man det med spöt. Man får lära sig att "visa vem som bestämmer" och att stunta i de signaler som hästarna skickar till oss... Inte konstigt att folk behandlar sina hästar som de gör!

Mvh/Marie

PS. Snälla sluta stava fel på kompetens, det känns så fel att diskutera "kompitens" :o

Min första tanke när jag läser dina inlägg är varför du generaliserar alla hästägare som så okunniga ??? Varför har du så negativa åsikter och varför har det blivit så ??? Eller beror det på " revirtänkande". Många som sysslar med andra grenar inom hästnäringen ( trav, galopp ) har en märklig förmåga att inkompetensförklara de som sysslar med ridsport. ( egen erfarenhet från 30 års hästerfarenhet, även inom travet). Du måste ju kunna se vilken enorm skillnad det är på att jobba professionellt inom hästbranschen mot att ha sin egna häst som sitt största intresse och försöka lära sig under resans gång ! Varför inte då försöka delge sin kunskap till alla dessa "okunniga" istället ?? Skulle det sen inte fungera så får man väl acceptera det. ALLA hästar mår ju inte dåligt bara för att de inte sköts på det viset som just du tycker...man får faktiskt acceptera att vi människor tolkar behov olika. Givetvis ska man inte stillatigande åse ren vanvård/djurplågeri. Sen vad gäller t.ex. tappskor så finns det ju utbildade hovslagare som kan det bäst..det kan ju inte vara en förutsättning att kunna för att ha en häst :confused:. det finns tyvärr också hovslagare som skor så dåligt att hästen får tappsko inom ett par veckor....Att inneha baskunskap om foder/handhavande/viss sjukdomslära är ju en stor fördel men man kan ju också ta hjälp om man är osäker. Ett problem som jag stött på under mina 30 med häst är alla som utger sig för att vara s.k. kunniga som inte alls är det. Hur ska man då kunna välja ut de som står för den "rätta" kunskapen???? Det finns ju många skolor.....och lite sunt förnuft kommer man ofta långt på. Min åsikt är att tyvärr finns det alltid vissa människor som inte vill lära eller vara ödmjuka inför ny/annan kunskap och att ett "körkort" skulle hjälpa det är nog en utopi. Tyvärr och i princip håller jag med dig om att många hästägare har för lite "kunskap" framförallt i allmän hantering av hästar typ att leda dem/lasta osv. Det är väl en av anledningarna till att de s.k. horsemanshipskurserna har brett ut sig kanske. Mvh Aker

Jag tycker däremot inte att man måste kunna t.ex. massera eller slå på tappskor själv. Har man råd är det ju bättre att anlita någon utbildad! Man skall däremot ha kompetensen att avgöra om/när det behövs!
Mycket bra sagt!! Precis min åsikt.
Jag tycker dessutom att kunna slå på tappsko är överkurs. Oftast lider ju inte hästen av att vara utan sko några dagar tills hovslagaren kommer, snarare får ägaren ta konsekvensen att inte rida på hästen bara. Sen är det naturligtvis individuellt hur ömfotad hästen är o vilket underlag det är i hagen - det kan ju påverka.
Jag har själv gått tappskokurs en gång och det jag KAN ge mig på är att dra loss en sko som sitter "på svaj" och då kan irritera och göra att hästen inte kan gå. Slå på den skulle jag dock INTE göra - det känns bättre om min hovslagare som är proffs gör det!

Massagekurs har jag gått och det använder jag ibland. Men även det känns som överkurs - många hästar behöver inte nödvändigtvis massage, även om det säkert är skönt! Hur många av oss människor går regelbundet på massage? :D

Jag säger som ovanstående: att kunna avgöra NÄR man ska ringa vet/hovis/massör är viktigast!

När jag var liten fick man alltid ha teori på ridskolan - det ingick att lära sig hur man borstar o varför, lite om varför man skor, varför man har vojlock mm. Jag tror att en del ridskolor skippar den nödvändiga biten för de vuxna nybörjarna. Många rider i flera ÅR på ridskolan, men kan fortfarande inte "läsa av" hästen eller ens vågar gå in till den i spiltan. Det är ett problem.... frågan är om inte det lika mkt är elevens fel - det finns ofta kunskaper på ridskolan, men jag tror (fel??) många elever (speciellt vuxna) faktiskt är ganska ointresserade av att göra mer än bara rida.....

haha jag känner mig väldigt ivägen när veterinären e i stallet,även fast det e för andra hästar än mina.
ska helst stå på han o kolla vad han gör och måste höra varenda ord.
eller när det e massör,hovslagare m.m
och olika träningar, rider själv barock men lyssnar mycket på dressyr träningar vet ej varför, bara intressant att veta vad dom gör. :)

hejsan, jo jag förstår allt utom det med tappskon...

om 13åringar (inget ont)som har häst och kan allt utom det, tycker du att dom borde lära sig det då? har de styrkan?

de som har mindre hästar och ponnyer, tror du att de klarar av att sko på en tappsko?

när du skaffade din första häst, hade du den kunskapen då?

själv tycker jag att man ska ha en hovslagare som kan komma ut senast dagen efter när hästen tappat en sko.

att inte kunna raspa jämt, men sömmen då?
hur många skador tro du det skulle bli om alla som hade häst skulle sko på tappskor själva??

men men, nu blev det här bara surr. men förstår du lite hur jag tänker???

Min spontana tanke är att "folk" kommer tycka "jag har minsann hästkörkort, nu behöver jag inte lära mig mer".

Jag instämmer i att problemet ofta är lika stort när det gäller hästägare som läst en massa men inte lyckats sålla ut vad som är riktigt o viktigt, det blir ofta väldigt fel. Dessa personer är dessutom ofta väldigt pigga på att pådyvla andra sina "kunskaper".

Instämmer helt! :bow:
Tror att den typen är klart mer farliga än totala nybörjare som faktiskt också inser att de har ett behov av att hämta in kunskap. :crazy:
Dessutom är de ganska tröttsamma också eftersom de i allmänhet inte är särskilt öppna för andra infallsvinklar. :smirk:

Har inte läst hela tråden (är på sidan 2) och orkar nig inte göra det heller. Håller med dig i stort om att man måste kunna mycket för att ha häst. Själv har jag dock haft glädjen att slippa träffa så många misslyckade hästägare som du tycks ha gjort.

Ett par små kommentarer bara: Varför denna hysteri om tappskokompetens? Om man bryr sig om sin häst och ser till att få ut hovis på studs är väl det mist lika bra? Pålle lär dessutom inte bli sjuk om det dröjer 2-3 dagar, och längre tid än så har iaf jag ALDRIG behövt vänta på min duktige och kompetente hovslagare. Den enda en eventuell tappskokomptetens underlättar för är ju en själv, som slipper jaga hovis i panik. Tycker det verkar väl hårt att idiotförklara alla hästägare som inte kan/ vill slå på tappsko!? Det viktigaste är ju, som någon skrev, att man omger sig med kompetent yrkesfolk, och att man själv har goda "allmänkunskaper" i hästhållning samt att man handlar med hästens bästa för ögonen.

Så visst håller jag med om att man behöver mycket kunskap för att ta hand om en häst på ett bra sätt, men detta betyder inte att man måste ha fackmannamässiga kunskaper i varken veterinärmedicin, fysiologi, hovvård eller foderlära. Som tur är finns det ju experter på sådant, och de är till för att användas.

Och en sak till (från det område där jag faktiskt HAR yrkeskompetens, till skillnad emot hovslageri): det heter KOMPETENS och inget annat :smirk:

AKO

Revirtänkande finns överallt och absolut inte mer inom exempelvis travet än inom ridsporten. Att skriva som du gör om trav/galoppfolk tycker jag enbart är onödigt.Det finns massor av eldsjälar som brinner för sina hästar inom alla grenar (även inom trav och galopp), eller hur :confused:

Jag måste haft en väldig tur som både inom ridsporten,travet och aveln hittat massor av trevliga kunniga människor som prestigelöst delat med sig av sina erfarenheter.

// Suzanne

Alexandra!

Du är kanon!!! Skönt att det finns fler som har ett resonerande synsätt istället för att "bara ha bestämt sig".

Tjohej från
Anna-Karin

Liknande trådar

Hästvård Nyfiken fråga efter att ha läst lite "gnäll" i en annan tråd där vissa kallas för okunniga och andra för värlsdmästare. Så därför...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 555
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna