Kommer det alltid att vara såhär??

millan10

Trådstartare
Som sagt, har börjat gymnasiet, teknisk linje och är nu inne på min andra vecka. Vet inte hur stort hoppet är från grundskolan till gymnasiet men jag tycker att vi har sjukt mycket läxor. I alla ämnen. Det är väl fyra-fem om dagen som måste vara klara till dagen efter. Som idag har jag t.ex gjort matte, kemi, fysik och engelska. Och läxorna är ju inte så små heller. De är ganska tunga att göra och tar lång tid. Sitter nog med läxor iaf minst 3-4 timmar om dagen. Har ingen fritid över just nu för all ledig tid ägnar jag åt läxor. Går till 15.30 varje dag och man har ej tid att göra läxorna i skolan, utan de förväntar sig att man ska göra de hemma. Kommer det alltid att vara såhär eller kommer det att lugna ner sig sen? Är det så att de kör väldigt hårt nu i början bara för att se om det är några som väljer att hoppa av? Eller är det helt enkelt såhär det är. Försöker hålla motivationen uppe, men om jag ska behöva ha det såhär i tre år så tror jag det kan bli svårt...
 
Vad är det för läxor? Kan det vara så att du helt enkelt inte har hittat en studieteknik som passar dig och därför tar det sån tid?
 
@millan10

När jag började gymnasiet minns jag att vi klagade över att vi aldrig hann klart med våra uppgifter. Då förklarade lärarna någonting i stil med att vi förväntades lägga en "heltidstjänst" dvs 40 h/vecka på studierna och att vi själva var ansvariga för att disponera den tid som var utöver schemalagd undervisning.

Jag tror att du kommer att tycka att det känns lättare snart. Det är mycket som känns ovant när man kommer till gymnasiet men man vänjer sig fort. :)
 
Som sagt, har börjat gymnasiet, teknisk linje och är nu inne på min andra vecka. Vet inte hur stort hoppet är från grundskolan till gymnasiet men jag tycker att vi har sjukt mycket läxor. I alla ämnen. Det är väl fyra-fem om dagen som måste vara klara till dagen efter. Som idag har jag t.ex gjort matte, kemi, fysik och engelska. Och läxorna är ju inte så små heller. De är ganska tunga att göra och tar lång tid. Sitter nog med läxor iaf minst 3-4 timmar om dagen. Har ingen fritid över just nu för all ledig tid ägnar jag åt läxor. Går till 15.30 varje dag och man har ej tid att göra läxorna i skolan, utan de förväntar sig att man ska göra de hemma. Kommer det alltid att vara såhär eller kommer det att lugna ner sig sen? Är det så att de kör väldigt hårt nu i början bara för att se om det är några som väljer att hoppa av? Eller är det helt enkelt såhär det är. Försöker hålla motivationen uppe, men om jag ska behöva ha det såhär i tre år så tror jag det kan bli svårt...

Det blir ju lite snäppet värre på gymnasiet för många men det brukar kännas av mest i början.
Man förväntas även lägga ner viss studietid hemma, så helt fritid blir det ju inte på vardagarna. Vad jag minns var ettan jobbigast på den biten, sen tvåan lite lugnare och trean lite tuffare första terminen..men det är ju helt olika beroende på linje.

Vi hade ca 1-3 prov i veckan samt veckoläxa/inlämning/större redovisning minst i vardera ämne
 
Tänk. Vi hade inga läxor alls. Det var helt enkelt upp till oss själva att plugga såpass mycket att vi klarade oss igenom tent-veckan (som var den sista veckan på perioden, där man tentade alla periodens kurser. Det kunde alltså vara flera prov på en dag, varje dag i en vecka.)
 
@em-pirre

(som var den sista veckan på perioden, där man tentade alla periodens kurser. Det kunde alltså vara flera prov på en dag, varje dag i en vecka.)
Världens i särklass kassaste system tycker jag.
 
Jag vet inte, och bryr mig inte. Jag tycker att hela gymnasiet är så otroligt fånigt och onödigt att det inte är sant. :devil:
 
Jag vet inte om det kommer bli då för er, men jag upplevde det som att det var väldigt mycket läxor/uppgifter i början av varje kurs för att alla lärare vill starta upp ordentligt. Då blir det ju väldigt mycket samtidigt så här vid skolstarten. Håll ut! Du ska säkert se att det blir bättre snart! Om inte annat så lär du dig ha vant dig vid det laget ;) Men fundera gärna över det där med studieteknik. Min studieteknik var kass i början av gymnasiet, väldigt osmidigt eftersom det resulterade i att jag fick lägga sååå mycket onödig tid på skolan. Kan varmt rekommendera boken Plugga smart och lär dig mer! av Björn Liljeqvist :)
 
Vi hade turen att kunna beta av de mesta på skoltid då jag hade ungefär hälften av tiden i praktik. Visst fick man göra lite hemma men inte så mycket. Vilket jag var glad för i för som jag pendlade varje dag och oftast inte var hemma före fem halv sex på eftermiddagen. Ettan och tvåan var lugn men i trean satte helvetet igång sista veckorna undrade jag vad fasiken jag hade givit mig in på ;-) Men då var ju studenten nära så var bara att bita ihop!
 
Ändå är finlands skolsystem så mycket bättre än Sveriges ;)
Det behöver inte betyda att det systemet med tentor är bra. Min sambo har samma system på sitt universitet och det är TUFFT. Jag personligen tycker att det suger röv att man ska ha alla tentor samma vecka. Oavsett hur bra Finland är.
 
Kanske struntprat men många brukar säga att alla program som inte är yrkesförberedande innehåller plugg. Sen till vilken grad är olika. Läste exempelvis Handel och behövde knappt vara i skolan medans mina vänner som gick samhäll och ekonomi bodde i läxor, förhör och prov. :)
 
Det behöver inte betyda att det systemet med tentor är bra. Min sambo har samma system på sitt universitet och det är TUFFT. Jag personligen tycker att det suger röv att man ska ha alla tentor samma vecka. Oavsett hur bra Finland är.
Vi hade det i min gamla skola med, jag ser fördelar och nackdelar. Jag kan inte prestera på tentor och prov i vilket fall så för mig kvitta det ;)
 
Det behöver inte betyda att det systemet med tentor är bra. Min sambo har samma system på sitt universitet och det är TUFFT. Jag personligen tycker att det suger röv att man ska ha alla tentor samma vecka. Oavsett hur bra Finland är.

Precis. Vi har ett bra skolsystem. Det är bara gymnasiet överlag jag tycker är så onödigt. Det är ju typ... ingenting. Vad blir man? Student? Yay. Här väljer man inte linje, utan man bara fortsätter som i högstadiet, typ. Tacka vet jag yrkesutbildningar.

(Nej, jag är ingen akademiker. Kommer aldrig att bli)
 
Som sagt, har börjat gymnasiet, teknisk linje och är nu inne på min andra vecka. Vet inte hur stort hoppet är från grundskolan till gymnasiet men jag tycker att vi har sjukt mycket läxor. I alla ämnen. Det är väl fyra-fem om dagen som måste vara klara till dagen efter. Som idag har jag t.ex gjort matte, kemi, fysik och engelska. Och läxorna är ju inte så små heller. De är ganska tunga att göra och tar lång tid. Sitter nog med läxor iaf minst 3-4 timmar om dagen. Har ingen fritid över just nu för all ledig tid ägnar jag åt läxor. Går till 15.30 varje dag och man har ej tid att göra läxorna i skolan, utan de förväntar sig att man ska göra de hemma. Kommer det alltid att vara såhär eller kommer det att lugna ner sig sen? Är det så att de kör väldigt hårt nu i början bara för att se om det är några som väljer att hoppa av? Eller är det helt enkelt såhär det är. Försöker hålla motivationen uppe, men om jag ska behöva ha det såhär i tre år så tror jag det kan bli svårt...
Jag gick naturvetenskapsprogrammet för några år sedan och det gick väldigt mycket i cykler med läxor och prov. Men jag kommer ihåg att lärarna hade förståelse för att någon läxa blev ogjord om det var flera prov i andra ämnen, och det var okej att lämna in den lite för sent ibland. Flera gånger gick det också att styra om hur proven skulle läggas, så att det inte blev för många under samma vecka. Så om du och kanske till och med flera i klassen tycker att det är för mycket så tycker jag att ni kan prata med lärarna och fråga om det verkligen är nödvändigt med så många och täta läxor.
 
När jag gick i gymnasiet så hade vi inte jättemycket hemuppgifter, nästan inga alls vad jag minns. Dessutom samarbetade lärarna i de olika ämnena och skrev upp sina prov i en kalender så man max hade 1-2 per vecka under hela provperioden. Jag tyckte det var soft att gå gymnasiet, man fick lära sig på lektionerna och hade fritiden till stallet :D
 
Som sagt, har börjat gymnasiet, teknisk linje och är nu inne på min andra vecka. Vet inte hur stort hoppet är från grundskolan till gymnasiet men jag tycker att vi har sjukt mycket läxor. I alla ämnen. Det är väl fyra-fem om dagen som måste vara klara till dagen efter. Som idag har jag t.ex gjort matte, kemi, fysik och engelska. Och läxorna är ju inte så små heller. De är ganska tunga att göra och tar lång tid. Sitter nog med läxor iaf minst 3-4 timmar om dagen. Har ingen fritid över just nu för all ledig tid ägnar jag åt läxor. Går till 15.30 varje dag och man har ej tid att göra läxorna i skolan, utan de förväntar sig att man ska göra de hemma. Kommer det alltid att vara såhär eller kommer det att lugna ner sig sen? Är det så att de kör väldigt hårt nu i början bara för att se om det är några som väljer att hoppa av? Eller är det helt enkelt såhär det är. Försöker hålla motivationen uppe, men om jag ska behöva ha det såhär i tre år så tror jag det kan bli svårt...

Det låter mer än vad jag hade, skulle tippa på att jag hade ett par läxor i veckan och utöver det oftast hade något arbete eller prov som tog en del tid också.
4-5 per dag innebär ju att ni får läxor på i stort sett varenda lektion.
 
Vi hade inte alls mycket läxor. Lite i engelska och svenska. Resten skulle klaras av i skolan.

Jag gick elprogrammet så vi läste bara inför prov och sedan hade vi praktiska övningar på skoltid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 087
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp