Kommentarer till mina ritningar

Sv: Kommentarer till mina ritningar

:o jag är helt vimmsig men visst är dom lika! :)

Fjunet: Mascot, svart sele globusrockard
Geisli: Ragge, naturfärgad egengjord sele ponnysulky med barnvagns hjul
Är dom släkt? :D

Du ska måttbeställa vagn?
Eller ska du göra den själv?

/L

Jag måttbeställer gärna, men hittar jag ett skal i storlek minishettis så kan jag tänka mig att bygga själv.

Aha, vilka mått skulle du o pålle behöva?
Vilka mått är det på en normal ponny sulky/sulkett?

/L

Är inte helt klar över måtten i nuläget, ska ta alla måtten jag behöver i nästa vecka.
Vanliga sulkys brukar vara så himla breda, typ 130-140. Tycker att det är lite mycket, eftersom jag ändå inte vill sitta i gynekologsits :p :D

Fjunet skrev:
1.) Han heter det han är! :D Han heter Mascot.
2.) Inte lika?
a603c837.jpg

Är det du som har svängt in skaklarna då? Jag menar, har du gjort något med själva skalet på vagnen?

*skrattar* Hm, ja när du lägger in dem så så ser de ju lika ut vid första intrycket... Men i mina ögon så är ju Ragge Ragge, och Mascot har en annan sorts utstrålning, därför jag tycker att de är olika. Om jag inte kände någon av dem så skulle jag nog tycka att det var ännu mer lika då jag inte kände skillnaden inne i bröstet utan bara kunde använda ögonen. Men då är ju faktiskt benen väldigt olika behårade, i a f nu i vinterskrud. Vi får jämföra sommarbilder!

Nej, jag har inte rört skaklarna, de var sådana. De är ju till lite större shettis, men den skulle var för liten till en stor shettis. Min 96 cm är den precis lagom till.

Är de släkt, månntro? Som L undrade...

Tillägg: Jag får ju erkänna att jag hajade till när jag såg dina körbilder med Mascot. Bakifrån, särskilt på bilden då han har huvudet lite lägre, så var det grymt likt! Hihi...okej då. De ÄR lika!

Senast ändrad av en moderator:

Innan du ger dig ut och kör på vägarna i sulky/speedcart tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

En sulky har ingen fjädring, det har en speedcart. En speedcart är dessutom längre så att du kommer en bit ifrån hästen.
Speedcart
6206.jpg

Jag kan tänka mig att en speedcart är hyffsat skön att köra i på vanliga vägar.

En sulky är det INTE!!! Jag talar av erfarenhet då vårens motionskörning skett i sulky eftersom rockarden varit sönder...

I en sulky sitter du väldigt nära hästen.

Du har ingen stötdämpning, och att bygga till det har jag svårt att se som möjligt.

Pga att du sitter på en kudde lika stor som rumpan är du utlämnad åt vägens öde, var gång det kom en grop höllt jag på att ramla ur, till och med i skritt!
Sulky
DSC_0844.jpg

Eftersom min vagn ska specialbyggas så tror jag inte att den kommer klassas som varken sulky eller speedcart, det blir ett sorts mellanting. Jag vill inte sitta så nära hästen som man gör i en sulky, men jag vill ha den lika lätt som en sulky.

Har kört i sulky innan, så det du säger är jag medveten om. Det har dock fungerat bra för mig och min lille att använda en sulky innan, och det är därför jag valt att fortsätta på det spåret.

Jag har sommarbilder. Har du? :)

Kan inte svara på om de är släkt, min ponny är en byracka :p

Geisli skrev:
Hihi...okej då. De ÄR lika!

Jag sa ju det! :devil:

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 762
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka