Kommentarer till mina ritningar

F

Fjunet

Har tyvärr ingen scanner, så jag fick fotografera lite av mina ritningar.

Vad tror ni, kan den fungera? Borde jag ha en "pinne" mellan skaklarna också, för att stabilisera skaklarna eller den klarar sig ändå? Fråga om det är något ni inte förstår, så ska jag försöka att förklara. Fritt fram att spara bilderna, rita exempel på dem och lägga upp på nätet igen (*sneglar på _L_* :D )

11_orig_SE.jpg

12_orig_SE.jpg

Sv: Kommentarer till mina ritningar

Anade det... Sidan där jag har dem upplagda lägger av titt som tätt numera.

är du säker att du inte glömde dem då jag inte ser någon länk eller nåt som tyder på att det skall vara en eller flera bilder där:confused:

Använd mypix då det brukar funka! :D
Annars kan du prova photobucket, fotogalleriet eller webshots :D

Tack för tipset _L_. Här kommer ritningarna:

56e25629.jpg

7461200b.jpg

Jag blandar fortfarande ihop din ponny/dig med den andra lilla fuxen :o
Nu kommer det bli ännu svårare när du tänker saffa liknande vagn :rofl:
Fast din heter Fjunet (eller?) och har svart "köpt" sele. Den andra heter Roger/Ragge och har hemmagjord brun/natur sele *ska lära mig* :D

Jo jag rynkade näsan o tänkte ska jag oxå kladda på papper?
Nej det får bli ritprogram, ujja vad svårt...
Men dom har ju bild på små vagnar, sulkys :idea:
Så jag snodde en ponny sulky från stall berg :cool:
Bild såklart :o :rofl:

Klicka för större!
Så om du "fixar" dit en axel kan du sätta stötdämpning (jag har ritat två svarta streck upp till, under sitsen=två stötdämpningsfjädrar) en eller två. Sen har du gångjärn i sittsens framkant så fjädringen arbetar fritt men inte svajjigt!

Du kanske kan ha fötterna på axeln ändå :idea: fast den sitter rätt långt under mot sittsen?
Gynekolog-ställning kanske inte alltid är så kul, jag menar fotbyglarna :o :rofl:

Jag tänkte oxå på att du inte snackar med den andra lilla fuxen - heter hennes nick "Ragge_"?
För hon har ju nått liknande o kör med :idea:

/L

Senast ändrad:

_L_ skrev:
Jag blandar fortfarande ihop din ponny/dig med den andra lilla fuxen :o
Nu kommer det bli ännu svårare när du tänker saffa liknande vagn :rofl:
Fast din heter Fjunet (eller?) och har svart "köpt" sele. Den andra heter Roger/Ragge och har hemmagjord brun/natur sele *ska lära mig* :D

Jo jag rynkade näsan o tänkte ska jag oxå kladda på papper?
Nej det får bli ritprogram, ujja vad svårt...
Men dom har ju bild på små vagnar, sulkys :idea:
Så jag snodde en ponny sulky från stall berg :cool:
Bild såklart :o :rofl:

Klicka för större!
Så om du "fixar" dit en axel kan du sätta stötdämpning (jag har ritat två svarta streck upp till, under sitsen=två stötdämpningsfjädrar) en eller två. Sen har du gångjärn i sittsens framkant så fjädringen arbetar fritt men inte svajjigt!

Du kanske kan ha fötterna på axeln ändå :idea: fast den sitter rätt långt under mot sittsen?
Gynekolog-ställning kanske inte alltid är så kul, jag menar fotbyglarna :o :rofl:

Jag tänkte oxå på att du inte snackar med den andra lilla fuxen - heter hennes nick "Ragge_"?

/L

Om hon vill ha en så lätt speedcart som möjligt så är nog inte Bullet att rekomendera! de finns betydligt lättare vagnar.

_L_ skrev:

/L

Hähä, det är jag som är "den andra lilla fuxen" - "Geisli" var namnet! Herregud människa, Ragge å Fjunet är ju hur olika som helst! Fjunet är ju en söt blondin (vilket kön?) å Ragge är en rödhårig ståtlig hingst för fasen! :rofl: Eller nåt... ;)

Min gamla sulky med bytta hjul till barncykel hjul är minst 30 år gammal och har okänt ursprung. Väger max ca 20 kg, för jag lyfter den med lätthet. Jättekäck, men inte så enkel i konstruktionen. Massa böjar å svetsar i konstiga vinklar, om man tänker sig att nykonstruera nåt litet å lätt. Men visst, jag är öppen för frågor om så skulle vara! ;)

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1615795.html
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1628399.html

Senast ändrad av en moderator:

Jo men Fjunet vill bygga sin egen vagn och jag tyckte det var svårt att rita därför använde jag den bilden! :idea:
Det blir föresten bra ju som Fjunets ritning (där axeln mellan hjulen är böjd frammåt :idea: ) fast man kan sätta stötdämpningsfjädrar mellan den och axeln/fotpinnen som jag ritade :idea:

/L

Vänta nu här ni två! Haha, nu yrar ni:

1.) Mitt lilla troll heter inte Fjunet :p
2.) Är min kuse blondin? Visst, Ragge är lite rödare men annars så ser de i stort sett likadana ut.

Geisli:
Har du svetsat något själv på din vagn, eller den var så från början? Tycker skaklarna ligger bra och vagnen ser inte så bred ut heller.

_L_:
Ska fila på det här med axeln, det var en bra lösning!

Fjunet skrev:
Vänta nu här ni två! Haha, nu yrar ni:

1.) Mitt lilla troll heter inte Fjunet :p
2.) Är min kuse blondin? Visst, Ragge är lite rödare men annars så ser de i stort sett likadana ut.

Geisli:
Har du svetsat något själv på din vagn, eller den var så från början? Tycker skaklarna ligger bra och vagnen ser inte så bred ut heller.

1.) Vad heter ditt lilla troll? Vi gissar ju friskt här! :D
2.) Tycker t o m du att de är lika?? Jag trodde att det var som typ att att vi tycker alla kineser ser likadana ut, medan alla kineser tycker alla vi vitingar ser likadana ut... Jag tycker inte alls de är lika...hehe, jag är väl en minishettis egentligen, ser lättare skillnaden på "min ras" än ni "människor"... :p

Nej, jag har inte svetsat något själv. Skaklarna är ju insvängda i en böj mot hästen, så då kan vagnen vara lite bredare än att det passar hästen. Vagnen tvingas ju att bli smalare med raka skaklar, men man vill ju inte välta lätt liksom...

Senast ändrad av en moderator:

1.) Han heter det han är! :D Han heter Mascot.
2.) Inte lika?
a603c837.jpg

Är det du som har svängt in skaklarna då? Jag menar, har du gjort något med själva skalet på vagnen?

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 762
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka