Kollega eller vän?

På vilket sätt är det att styra?
Han vill umgås/prata, men han bestämmer att ni inte är vänner utan kollegor. Jag tänker mig att han kan ta det hur långt som helst och sedan knycka tillbaka allt med orden "jag har ju sagt att jag inte vill vara annat än kollegor".

Allt medan du är förvirrad och hoppfull. Jag är rädd för att han gör som den förra killen och drar ner dig igen.

Han vill umgås/prata, men han bestämmer att ni inte är vänner utan kollegor. Jag tänker mig att han kan ta det hur långt som helst och sedan knycka tillbaka allt med orden "jag har ju sagt att jag inte vill vara annat än kollegor".

Allt medan du är förvirrad och hoppfull. Jag är rädd för att han gör som den förra killen och drar ner dig igen.
jaha, du menade så.

På jobbet är man alltid kollegor, även om man är vänner. På fritiden är man vänner.

Det som blir problematiskt är när man i en fritidssituation pratar jobb, säger man då saker som kollegor eller säger man det som vän? Jag tycker att är det på fritiden så är man bara vänner.

Det beror nog på hur och med vad man jobbar.
Jag är kollega med min bästa kompis och vi är bästisar oavsett om det och jobb eller fritid. Vi pratar en del jobb även privat och gör det då som både vänner och kollegor.

Jag och en kollega ramlade in på den diskussionen idag.
Där vi pratade om när en kollega övergår till att vara en vän, samt vad som är skillnaden på en kollega och en vän egentligen.

Vi var inne på att till en vän kan man berätta lite mer och att en kollega är man mer ytlig, men samtidigt stämmer det?

Lite spontant tänker jag att kollegor kan vara både sådana man jobbar med, samtidigt som de kan vara goda vänner på jobbet. Fast om de är goda vänner på jobbet, då kanske de är både kollegor och vänner eller? O_o

Jag antar att det inte finns något rätt och fel här, men skulle va intressant att höra vad ni tycker om detta och hur ni ser på det? :)

Intressant frågeställning!

För mig: kollega=person med samma yrke.
Abertskamrat = alla på jobbet oavsett yrke.

Vän= någon jag umgås med privat.
Kan kan ju ha en vän som både kollega och arbetskamrat.

Intressant frågeställning!

För mig: kollega=person med samma yrke.
Abertskamrat = alla på jobbet oavsett yrke.

Vän= någon jag umgås med privat.
Kan kan ju ha en vän som både kollega och arbetskamrat.
Oh, det där har jag inte ens tänkt på att det är olika med arbetskamrater, kollegor.

Jag och en kollega ramlade in på den diskussionen idag.
Där vi pratade om när en kollega övergår till att vara en vän, samt vad som är skillnaden på en kollega och en vän egentligen.

Vi var inne på att till en vän kan man berätta lite mer och att en kollega är man mer ytlig, men samtidigt stämmer det?

Lite spontant tänker jag att kollegor kan vara både sådana man jobbar med, samtidigt som de kan vara goda vänner på jobbet. Fast om de är goda vänner på jobbet, då kanske de är både kollegor och vänner eller? O_o

Jag antar att det inte finns något rätt och fel här, men skulle va intressant att höra vad ni tycker om detta och hur ni ser på det? :)

En kollega övergår till att bli vän när man börjar hänga på fritiden och umgås tycker jag.

Så vad blir man då om man t ex fastnar på stadiet och pratar i telefon/fb messenger med en kollega och snackar allt mellan himmel och jord?

Tycker man är vänner. Jag har några kollegor som jag skriver och pratar massor med men vi ses knappt utanför jobbet och de är absolut mina vänner.

Precis som flera andra varit inne på så tycker jag att man går från kollega till vän när man umgås, ses och/eller hörs om privata saker och utanför jobbkanaler, utanför jobbet.

Utan att ha läst alla svar och så men jag tycker såhär, vän som vän liksom. Sen kan man vara kollegor, stallvänner, festavänner, prata-om-allt-närsomhelst-vänner osv osv.

Jag tycker man märker tydligt när folk vill ha kontakt eller inte, tex om man ringer en kollega vilket ju är en jobbvän, efter arbetstid och den inte svarar. Då drar jag slutsatsen att på jobbet är man "vänner" alltså kollegor och arbetskamrater och på fritiden så går man skilda vägar. Detsamma i stallet, många bra vänner jag har i stallet men skulle ju aldrig träffa dom ute eller komma hem till dom. Inte vänner på den djupare nivån liksom.

Sen finns det vänner som man kommer närmre och som man ringer när man känner att man vill prata av sig eller vill träffa eller liknande. Vänner som man träffar både på fester och semestrar och lite när som helst helt enkelt.

Rätt vad det är så kommer man en människa närmre, helt plötsligt så sitter man och pratar med dom i telefon efter arbetstid tex, helt plötsligt har man gjort upp planer på att umgås och göra nåt efter jobbet.

Jag har vänner för olika situationer och det tror jag många har. Jag har bara två stycken riktigt nära vänner som jag umgås med i alla situationer i livet, kan prata med oavsett vad det gäller osv. Sådana som man kan göra allting tillsammans med.

Utan att ha läst alla svar och så men jag tycker såhär, vän som vän liksom. Sen kan man vara kollegor, stallvänner, festavänner, prata-om-allt-närsomhelst-vänner osv osv.

Jag tycker man märker tydligt när folk vill ha kontakt eller inte, tex om man ringer en kollega vilket ju är en jobbvän, efter arbetstid och den inte svarar. Då drar jag slutsatsen att på jobbet är man "vänner" alltså kollegor och arbetskamrater och på fritiden så går man skilda vägar. Detsamma i stallet, många bra vänner jag har i stallet men skulle ju aldrig träffa dom ute eller komma hem till dom. Inte vänner på den djupare nivån liksom.

Sen finns det vänner som man kommer närmre och som man ringer när man känner att man vill prata av sig eller vill träffa eller liknande. Vänner som man träffar både på fester och semestrar och lite när som helst helt enkelt.

Rätt vad det är så kommer man en människa närmre, helt plötsligt så sitter man och pratar med dom i telefon efter arbetstid tex, helt plötsligt har man gjort upp planer på att umgås och göra nåt efter jobbet.

Jag har vänner för olika situationer och det tror jag många har. Jag har bara två stycken riktigt nära vänner som jag umgås med i alla situationer i livet, kan prata med oavsett vad det gäller osv. Sådana som man kan göra allting tillsammans med.
Finns det olika sorters vänner också? :eek::eek: Oj, vad jag inte hängt med på sistone.

Finns det olika sorters vänner också? :eek::eek: Oj, vad jag inte hängt med på sistone.
Osäker på om jag ska ta det där som ironi eller inte men utifrån ditt inlägg från början så verkade det inte som att du tycker man är vänner ifall man är kollegor, alltså som att det är skillnad på vän och kollega. Det var ju det din fråga var egentligen. Och jag tycker att vänner är man oavsett, dock olika sorters och vissa vänner umgås man bara med på jobbet, inte svårare än så.

Osäker på om jag ska ta det där som ironi eller inte men utifrån ditt inlägg från början så verkade det inte som att du tycker man är vänner ifall man är kollegor, alltså som att det är skillnad på vän och kollega. Det var ju det din fråga var egentligen. Och jag tycker att vänner är man oavsett, dock olika sorters och vissa vänner umgås man bara med på jobbet, inte svårare än så.
Jaha, nu blir det tolkat som ironi när jag bara är sanningsenligt också, trist.. :(:down:

Jaha, nu blir det tolkat som ironi när jag bara är sanningsenligt också, trist.. :(:down:
Nej jag skrev att jag inte visste om det var ironi eller inte i och med den smileyn, är ju bara jag som tolkar den typen av smileyn som en smiley som man kan ta till när man är ironisk, därför blev jag osäker.

Nu vet jag ju att det uppenbarligen inte var ironi och då var det ju bra att jag skrev då kanske att man kan ha olika sorters vänner på olika platser. Att vänner är dom, men alla blir inte den typen av vän som sträcker sig över alla delar i ens liv.

Tänk inte så mycket på kategorier. Är det en trevlig person att prata med och du får ut något av det så är det ju bra, vänner är ni ju oavsett.

Nej jag skrev att jag inte visste om det var ironi eller inte i och med den smileyn, är ju bara jag som tolkar den typen av smileyn som en smiley som man kan ta till när man är ironisk, därför blev jag osäker.

Nu vet jag ju att det uppenbarligen inte var ironi och då var det ju bra att jag skrev då kanske att man kan ha olika sorters vänner på olika platser. Att vänner är dom, men alla blir inte den typen av vän som sträcker sig över alla delar i ens liv.

Tänk inte så mycket på kategorier. Är det en trevlig person att prata med och du får ut något av det så är det ju bra, vänner är ni ju oavsett.
Jag ser den smileyn mest som förvånad, men men jag är väl naiv som trott att det bara fanns en typ av vän.

Jag ser den smileyn mest som förvånad, men men jag är väl naiv som trott att det bara fanns en typ av vän.
Jo jag ser den också som förvånad men den kan även tolkas som att "whaaat..som om jag inte visste det stuket" smiley. Allt kan tolkas olika i olika situationer.

Jag har för övrigt också funderat en del på det där med vänner, därför har jag gjort det enkelt för mig att kategorisera vännerna beroende på i vilka situationer jag pratar med dom. Stallvänner kallar jag ju tex inte mina vänner som jag pratar med om allt och umgås med överallt. Dom är bara riktigt bra vänner, bästa vänner helt enkelt, trygga pålitliga som jag kan få hjälp av oavsett.

Sen är det stallvännerna och dom skulle jag aldrig liksom få för mig att ringa för att fråga om dom ville gå ut och festa eller shoppa eller vad som helst. Stallvänner hör jag tex bara av när det gäller just hästar och stallet. Men vänner är dom. Men kontakten slutar utanför häst och stallprat ungefär.

Detsamma gäller allt. För mig är det så iallafall. Rätt vad det är så börjar man dock prata med någon lite mera, och tillslut i andra situationer än jobbet eller stallet. Då har man en vänskap som sträckt sig lite längre osv..rörigt men det är lite så jag tänker. Vänner är dom iallafall allihop.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 121
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 767
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 798
Senast: starcraft
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 774
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar