Kofoderstat

Trissa

Trådstartare
Vad behöver kor för foderstat, jämfört med hästar? Jag antar att det skiljer en del mellan mjölkkor och köttdjur också. Varför är koensilaget så mycket blötare, och hur mycket ensilage tuggar en ko i sig egentligen? Vad är önskvärt när det gäller protein och energi?

Sv: Kofoderstat

Trissa skrev:
Vad behöver kor för foderstat, jämfört med hästar? Jag antar att det skiljer en del mellan mjölkkor och köttdjur också. Varför är koensilaget så mycket blötare, och hur mycket ensilage tuggar en ko i sig egentligen? Vad är önskvärt när det gäller protein och energi?

inte för att ja en sån ko människa längre (gick på jordbruksskola)
men de va länge sedan,

men lå tmej se *hmm* *tänker*

en ko behöver krossad havre
ja tror att de har nått med matsmältningen *rätta mej gärna om ja har fel, har inte sysslat med kor på läääänge*
Men det där med att ko ensilaget e blöttar än det andra har ja ng inte hört om,

som sagt de va skit lännge sen ja höll på med kor,,,

:smirk:

kan inte så mycket, men en kort förklaring kan jag ta på det jag vet... Till att börja med är ensilaget blötare därför att det inte varit så viktigt för bonden att vänta tills gräset är riktigt torrt. Många gånger blir höet intaget löst om det torkat så pass mycket som behövs för att göra hösilage. Det är alltså samma "tillverkning" vid rullningen men olika fuktighet i gräset.
Dom mjölkkor som folk omkring mig haft (morfar och farbror) har som kraftfoder fått en blandning mellan kornkross och "nötfor", andelarna kommer jag tyvärr inte ihåg. dom fick iallafall en skopa var av detta morgon och kväll (ca 2kg sammanlagt) Vikt på hö kan jag inte säga då det bara fylldes upp i ätan tills den var full, dessutom användes löst hö. Min farbror har fortfarande kvar 2nötter" men nu lkastrerade tjurar istället för mjölkkor. kan inte heller nu säga vikt på hö, men dessa äter iallafall ensilage... på samma sätt dras det bara ut "lämplig" mängd mat. Kraftfoder som getts då jag varit där är krossat korn ca1-2kilo/dag.. sen har han även något pelleterat kraftfoder som ges ibland, men vet inte om det kanske är under någon tillväxtperiod eller liknande?

Det jag kan säga skillnad mot hästars foderstat är väl att jag väldigt sällan varit med om tillsatser av mineraler, betfor, eller noga uppvägda hövikter. nu är detta visserligen ute på landet här uppe i västerbotten i en ganska liten besättning, så jag vet inte hur det är söderöver eller på dom riktigt stora gårdarna. i boskapskretsarna häromkring har jag eller aldrig hört någon tala om höanalyser eller proteinmängd m.m. känns höet fräscht och grönt och fint brukar korna inte behöva lika mycket... är det ett år med sämre kvalitet får dom mer... så enkelt har vi haft det här omkring :-)

Trissa skrev:

Mjölkbonden här i närheten han räknar ut sina kossors foderstat efter konstens alla regler. De äter nog bättre än gemene man. ;) Så det är analys och tillsats av alla mineraler och vitaminer och kraftfoder som behövs.

Lena skrev:
kan inte så mycket, men en kort förklaring kan jag ta på det jag vet... Till att börja med är ensilaget blötare därför att det inte varit så viktigt för bonden att vänta tills gräset är riktigt torrt.

Men när man ger hästar spelar ju ts-halten stor roll? Är det för blött blir det ju svårt att få i dem tillräckligt mycket grovfoder, helt enkelt.

Jag antar att det inte är direkta siffror du vill ha - mjölkkor utfodras utefter var i dräktigheten dom befinner sig och hur mycket mjölk dom ger - oftast är det svårt att överutfodra en mjölkande ko - kan tom vara svårt att fodra tillräckligt.
De flesta mjölkkor äter idag individuellt anpassade foderstater utträknade av datorer.

Köttdjur efter den optimala tillväxten i kg i relation till ekonomi. Du fodrar så att djuret sätter "rätt" sorts kött till den lägsta kostnaden.

Ensilaget överlämnar jag till någon annan som har färskare kunskaper än mig.

det stämmer säkert att det har med vikt på grovfoder m.m att göra att hästägare vill ha torrare. personligen tycker jag dessutom att det är trevligare att hantera hösilage då inte syran verkar vara lika stark i det och det inte är lika tunghanterat.
Som någon skrivit här över finns det bönder som är noga med fodret men dom jag haft kontakt med har bara givit en mängd som "ser bra ut" och djuren blivit mätta på = lugna och harmoniska djur som ser ut att trivas med livet. Då är det inte så viktigt om ensilaget är mycket tungt trots lite grovfoder eftersom det blir volymen och inte vikten som spelar roll...

Trissa skrev:
Jo, lite "normal"-siffror hade varit roligt, för jämförelsens skull!

Ja och vilka värden i grovfoder som är önskvärt?

Är det inte viktigt med högt proteinvärde (och hög kvot) för både mjölkkor och köttdjur?

Jag och Trissa diskuterade med andra om detta i forumet "Foder" och då gällande till hästar - men det kom på tal att borde det inte vara lika viktigt, fast med andra siffror kanske, för kossor?
Om de inte analyserar sitt grovfoder, vilket påstods av vissa i diksussionen, händer det då aldrig att kossorna lider av proteinbrist? :confused: Mjölkkorna borde magra och köttdjuren blir tunna och får inga muskler (kött).
Eller andra brister?!

Här har det visserligen framkommit att kunniga bönder gör också analyser och foderstater till sina djur. :smirk:
Men det vore intressant att veta mer.

Ja, och det borde ju verkligen vara önskvärt att veta värdena på grovfodret om man försörjer sig på sina kor, för att få maximal avkastning. Han som vi köper silage av analyserar visserligen inte, men har bra koll ändå på protein och energi i alla fall.

Framförallt mjölkkor borde väl kräva mycket protein? (tänker på digivande ston, deras proteinbehov ökar ju rejält)

Ja, där kan man snacka om stora fodermängder! Dessutom ska man tänka på att kossor inte kan äta hela tiden eftersom de måste idissla också. Hästar kan ju äta i fler timmar per dygn än vad kossor kan.

Mjölkkor kräver mycket mer protein och bättre foder än t ex en häst. Ofta får dom fri tillgång på både kraftfoder och grovfoder. Det är även vanligt att man ensilerar otröskad havre (den huggs innan den är riktigt mogen) ihop med ärtor som ett kombinerat grov- och kraftfoder till kött- och ungdjur i lösdrift. Ofta får de då också fri tillgång på det. Sedan finns det bra möjligheter att efter anlys av grovfodret få special tillverkat kraftfoder som har rätt innehåll av allt som behövs för att komplettera grovfodret. Allt då beroende på vilketn typ av djur som ska äta det, kor, ungdjur m m.

Ett bra ensilage ska ha över 11 MJ, över 150 smrp och NDF =fiber under 500. Ekonomin ligger i att bärga ett bra ensilage och därmed minska på kraftfoderkostnader. Dom äter max 12 kg Ts. I medel ca 9 kg Ts. På grund av dom olika lagringssystemen som finns för ensilage. tex plansilo kan man inte lägga in ensilage med högre Ts-halt än 35. För att det ska bli en bra ensilering krävs det att det inte är för torrt. Jämför man med hösilage så kan man inte riktigt säga att det är ensilerat. Mer lufttätt lagrat.

Att analysera grovfodret är jätteviktigt! Vet inga mjölkbönder som inte gör det även om det säkert finns. Hur ska man annars tjäna pengar? Varje månad efter provmjölkningen räknas en individuell foderstat fram, vad som tex spelar in är mjölkmängd och hull och om man är i KRAV får kossorna inte äta så mycket kraftfoder efter 90 dagar.

Marie_C skrev:
Ett bra ensilage ska ha över 11 MJ, över 150 smrp och NDF =fiber under 500. Ekonomin ligger i att bärga ett bra ensilage och därmed minska på kraftfoderkostnader. Dom äter max 12 kg Ts. I medel ca 9 kg Ts. På grund av dom olika lagringssystemen som finns för ensilage. tex plansilo kan man inte lägga in ensilage med högre Ts-halt än 35. För att det ska bli en bra ensilering krävs det att det inte är för torrt. Jämför man med hösilage så kan man inte riktigt säga att det är ensilerat. Mer lufttätt lagrat.
Det stämmer inte med vad min kobonde säjer. Han föder upp köttdjur på lösdrift. Jag köper ensilage av honom till mina avelston, samma som korna får. Deras analys är 4,1MJ 44SmRp TS 56
De vill inte ha högre SmRp för kornas skull:confused: De ger inte sina djur så mkt mer än ensilage och är ekologiska.

Det ensilaget är ju nödföda i så fall! Jag undrar om det verkligen stämmer för det är sämre MJ än i halm (6,6). Förstår inte riktigt vad du menar med att han inte vill ge högre smrp?

Pratade med bonden nu. Det är stor skillnad på en mjölkko som producerar mängder med mjölk varje dag med en köttko.
När deras kor har kalvat så får de annat ensilage med högre halter i men det är som med stona, inget extra förrän den sista tiden och så vill de inte att kalven ska växa för mkt så kon får problem med kalvningen. Han räknar foderstatus precis som jag gör,coolt;)

Han förstod sig inte på folk som köpte vilket oanalyserat hös om helst till sina djur. Det var bara dumma hästtjejer som gjorde:o

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Gnägg Min kompis ska köpa ett föl och jakten på den perfekta fölungen har gjort att jag börjat fundera på detta med hästraser. Jag upplever...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 563
Senast: megasus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar