Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trissa skrev:Vad behöver kor för foderstat, jämfört med hästar? Jag antar att det skiljer en del mellan mjölkkor och köttdjur också. Varför är koensilaget så mycket blötare, och hur mycket ensilage tuggar en ko i sig egentligen? Vad är önskvärt när det gäller protein och energi?
Trissa skrev:Vad behöver kor för foderstat, jämfört med hästar? Jag antar att det skiljer en del mellan mjölkkor och köttdjur också. Varför är koensilaget så mycket blötare, och hur mycket ensilage tuggar en ko i sig egentligen? Vad är önskvärt när det gäller protein och energi?
Lena skrev:kan inte så mycket, men en kort förklaring kan jag ta på det jag vet... Till att börja med är ensilaget blötare därför att det inte varit så viktigt för bonden att vänta tills gräset är riktigt torrt.
Trissa skrev:Jo, lite "normal"-siffror hade varit roligt, för jämförelsens skull!
Det stämmer inte med vad min kobonde säjer. Han föder upp köttdjur på lösdrift. Jag köper ensilage av honom till mina avelston, samma som korna får. Deras analys är 4,1MJ 44SmRp TS 56Marie_C skrev:Ett bra ensilage ska ha över 11 MJ, över 150 smrp och NDF =fiber under 500. Ekonomin ligger i att bärga ett bra ensilage och därmed minska på kraftfoderkostnader. Dom äter max 12 kg Ts. I medel ca 9 kg Ts. På grund av dom olika lagringssystemen som finns för ensilage. tex plansilo kan man inte lägga in ensilage med högre Ts-halt än 35. För att det ska bli en bra ensilering krävs det att det inte är för torrt. Jämför man med hösilage så kan man inte riktigt säga att det är ensilerat. Mer lufttätt lagrat.