Hedinn
Moderator
Bra beskrivning. Jag vill ju dock även skilja på personlighet och mentalitet, för mentaliteten anser jag i allra högsta grad är med i aveln. Mentaliteten ser ju jag som en "större" grej, om hästen är tuff, mjuk, stabil, känslig... Och där ser man ju skillnader i olika raser också, baserat på vad man avlat fram. Ett bra exempel är väl att titta på hästar som prestationsavlas, där mentaliteten sett till enkelhet i hantering och så får komma i andrahand (om överhuvud taget) efter tävlingsprestationer, medan arbetshästar i större utsträckning är väldigt stabila eftersom det varit ett krav om de ska kunna dra timmer och harva en åker, t.ex.Personligheten har inget med arvet i sig att göra, du föds med en personlighet och den formas efter din omgivning och uppväxt, inte hur bra dina föräldrar är på att hoppa högt. Man avlar inte för att få personliga hästar, man avlar för att få sunda, hållbara hästar som är bra på att trava eller galoppera fort, hoppa högt, klara av att gå de högre klasserna i dressyr, 5-gångare osv. Personligheten får du på köpet då det handlar om individer, alla är inte stöpta i samma form mentalt.
Personligheten ser jag som något "mindre", det är liksom småsaker och mer kanske det där som gör att man klickar med en viss häst bland flera som har mer eller mindre identiska egenskaper i övrigt.