Görel
Moderator
Så om man ska köpa ett föl då, är det ren chansning? Eller finns det vissa linjer som ärver ner olika temperament?
Jag är helt med på att personligheten formas när hästen växer upp men hur vet man vilka egenskaper den har med sig genetiskt?
Vissa linjer ger olika temperament, vi som är insatta vet oftast vilka linjer vi ska leta efter om vi är ute efter ett visst temperament. Flera av oss har också linjer som som vi undviker på grund av erfarenhet att vi inte passar ihop med hästar med sånt temperament.
Jag som fött upp hästar med olika fäder men samma mamma kan se vilka av mammans egenskaper som slagit igenom i de olika avkommorna, och ibland är det egenskaper som kan ha olika sidor. T ex en känslig häst kan bli både argsint och orolig beroende på vilka situationer den utsätts för. Därför kan det vara svårt att se hur egenskaperna ett föl har utvecklas hos den vuxna individen och hur den fungerar under ryttare.
Vad gäller att forma hästen själv så behöver man inte passa ihop bara för att man är med från början. Den av mina uppfödningar som jag hade tänkt behålla funkade inte ihop med mig. Vi kunde inte läsa varandra. Istället har jag kvar lillasyster som alltid valt mitt sällskap ända sedan hon föddes.