Kofoderstat

Sv: Kofoderstat

Oj ja jag var helt inne på mjölkkor, kan ju vara bra att läsa ordentligt!:o

Det med oanalyserat hö är nog sant att bara dumma hästtjejer köper.:D Ska man få någon ekonomi i det gäller det ju att veta vad man stoppar i dom och inte slösa dyrt kraftfoder;)

Welsh skrev:
Det stämmer inte med vad min kobonde säjer. Han föder upp köttdjur på lösdrift. Jag köper ensilage av honom till mina avelston, samma som korna får. Deras analys är 4,1MJ 44SmRp TS 56
De vill inte ha högre SmRp för kornas skull:confused: De ger inte sina djur så mkt mer än ensilage och är ekologiska.

Det kanske är så att han pratar per kg ts, och du per kg foder? Intressant det här!

Trissa skrev:
Vad behöver kor för foderstat, jämfört med hästar? Jag antar att det skiljer en del mellan mjölkkor och köttdjur också. Varför är koensilaget så mycket blötare, och hur mycket ensilage tuggar en ko i sig egentligen? Vad är önskvärt när det gäller protein och energi?

ko foder det är en blandning mellan (typ tror jag :angel: ) pellets (sort vet jag ej), krosad havre (typ såna som är i musli) och nått mera minns inte tror att mann kan köpa sånt färdigt det gör mina grannar iallafall på lantmännen (elr grangrden skiit samma :rofl: )

rätta mig om nått är fel via mejlen :bow: :bow: :bow:

Trissa skrev:
Vad behöver kor för foderstat, jämfört med hästar? Jag antar att det skiljer en del mellan mjölkkor och köttdjur också. Varför är koensilaget så mycket blötare, och hur mycket ensilage tuggar en ko i sig egentligen? Vad är önskvärt när det gäller protein och energi?

mellan kött och mjölk kor jupps det gör det kött djur ska ha mera av nånting för att köttet ska bli bra och mjölk korna ska ha mera av nått för att mjölken ska vara bra

( bra svar va fniss tss :p )

"Sällskapskossor", vad käkar dom?
Alltså kor/kvigor eller vad det nu kan vara som bara går som sällskap ungefär och inte används till att producera ngt eller föda fram kalvar.

Welsh skrev:
Jag köper ensilage av honom till mina avelston, samma som korna får. Deras analys är 4,1MJ 44SmRp TS 56

Har du sett analysen på det här hösilaget ?
Står det verkligen 4,1 MJ per kg ts ?

Det är som "Marie C" sa sämre än halm !!!

Welsh skrev:
...och så vill de inte att kalven ska växa för mkt så kon får problem med kalvningen.
Man kan inte påverka kalvens storlek genom att dra ner på fodret. Fostret tar ju näring först !
Först när mamman står på grov svält så påverkas fostret...

Vill man ha små behändiga kalvar så ska man välja tjur noga ! :smirk:

Lena skrev:
sen har han även något pelleterat kraftfoder som ges
Det jag kan säga skillnad mot hästars foderstat
är väl att jag väldigt sällan varit med om tillsatser av mineraler, betfor,

I det du kallar pelleterat kraftfoder
ingår:
Vete
Korn
Raps
Vetekli
Soja
Melass
Kli
Palmkärnor

Calcium
Fosfor
Magnesium
Kalium
Salt

A-vitamin
D-vitamin
E-vitamin
Koppar
Selen

Mvh Sirpa

Vi kan säga så här:
Kossan Beda mjölkar i snitt 45 l/dygn.
Hon är alltså en högmjölkande ko och kräver en foderstat efter detta.
Vi ger alltså fri tillgång på ensilage från tornet (ca20-30kg/dygn) sen får hon även hö eller rundbalsensilage för att få struktur på det hon äter, annars idisslar hon dåligt.
Kraftfoder givan kan se ut så här:
8-10 kg korn/havre kross
8-10 kg koncentrat (pellets, finns i olika former beroende på vilket näringinnehåll med fibrer, protein, energi osv man behöver)
mineraler, salt, E-vitamin
eftersom hon är högmjölkande får hon även ett extra energi kraftfoder för att komma igång ordentligt med brunster osv. Det får hon 1/2 kg /dag av.
1/2 kg betfor (torr, kor kan äta det så) för att få i henne tillräckligt med fibrer.

Kossan Rosa mjölkar ca 20l /dygn. Hon är en lågmjölkande ko som snart ska gå i sin.
Hon får i princip lika mycket ensilage som Beda men får även lite halm.
Kraftfodergivan ser helt annorlunda ut. Hon ligger på ca 3kg kross och 1 1/2 kg koncentrat. Inget extra energifoder, ev lite betfor.
Mineraler och salt. Kraftfodergivan sänks automatiskt vid varje fodergiva tills den är nere på noll.

Kraftfodervagnen gå automatiskt 6 gånger per dag, så det blir inga jättegivor med foder på en gång.
På sommaren är det ju självklart fri tillgång på bete som gäller och rundbalsensilage när dom är inne för mjölkning.

Ungdjuren kan få 1/2- 1 kg kross och fri tillgång på grovfoder.

Självklart är allt foder analyserat och en speciell foderrådgivare kommer och räknar foderstaterna 1 gång i månaden.
tänkte bara att man skulle få se lite skillnader ;)

Tack för ett utförligt svar! :bow: Jag är helt fascinerad av hur mycket en ko kan sätta i sig varje dag. Men det är klart, ska man producera så mycket mjölk så krävs det ju en del...

Ensilaget från tornet, hur blött är det ungefär? Ger ni hö eller rundbalsensilage för de längre fibrernas skull då? (jag antar att ensilaget i tornet är hackat)

Masse skrev:
Det är även vanligt att man ensilerar otröskad havre (den huggs innan den är riktigt mogen) ihop med ärtor som ett kombinerat grov- och kraftfoder till kött- och ungdjur i lösdrift. Ofta får de då också fri tillgång på det.

Det där fungerar ypperligt till får också. Fungerar som flushing på tackorna.

Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men skulle gissa på en ts på 32 % (är säkert helt ute och cyklar nu...) Ja det ensilaget är hackat och för att en ko ska kunna idissla så behövs det struktur, antingen via hö, rundbalsensilage (som är långstråigt) eller halm.
Hackat foder=kossan får i sig större mänd foder och tillgodogör sig fodret på ett bättre sätt= mer mjölk
"Struktur foder"= idisslingen sätter igång och djuret utnyttjar fodret på ett bättre sätt=mer mjölk

Jag är inte speciellt duktig på hur mycket av protein, energi, fibrer osv som en ko behöver ha, men jag kan säga så här att fodret har stor inverkan på vilken protein-och fetthalt kossan har i mjölken.
Ju högre den är i tanken(ligger ungefär på 4,32% fett och 3,60% protein) dessto bättre betalt för mjölken får du! Men kollar man på enskilda kor så finns det dom som har över 5% i fetthalt, tänk om den mjölken skulle säljas i affären ;)

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Gnägg Min kompis ska köpa ett föl och jakten på den perfekta fölungen har gjort att jag börjat fundera på detta med hästraser. Jag upplever...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 563
Senast: megasus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar