Sel
Trådstartare
Fast nog tycker då jag (bara som vanlig hundmänniska som helt enkelt träffat väldigt många hundar) att det finns väldigt tydliga rastypiska personligheter som man helt enkelt kan räkna med när man väljer vissa hundtyper oavsett linje. En del överlappning förekommer givetvis men jag har aldrig träffat en shiba som socialt uppfört sig som en golden retriever eller en greyhound som bemöter människor eller andra djur som en BC.Motsvarigheten till att kunna förlita sig på ras är ju att man tar en helt slumpmässig individ av en viss ras baserat på rasens resultat som helhet på MH och MT, inte tittar på linjer alls, och utifrån det förväntar man sig en god prognos på just den individen. Jag tror att många inte skulle göra så, många skulle nog vilja titta mer specifikt på olika linjer just eftersom flera raser inte verkar vara tillräckligt homogena vad gäller bland annat mentala egenskaper för att vilja chansa på det viset i nuläget.
Fördelen med renrasiga hundar är förstås att man i större utsträckning kan titta på just linjer, vilket som du säger kan vara praktiskt användbart vid hundköp. Men den processen är något annat än att kunna förutsäga beteende utifrån just ras eller att vissa personligheter skulle vara specifika för vissa raser - det var väl mer sådant mitt inlägg handlade om, snarare än att köpa hund. Jag kanske skulle ha citerat någon för tydlighetens skull, men det blev ett rätt allmänt riktat "apropå mentalitet" inlägg så jag gjorde inte det.