Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller helt med.Fast vad är det för egenskaper, undrar jag? Det jag har sett hos mops och fralla är väl att de är ”långsamma” dvs osmidiga och har, enligt min uppfattning, en kropp som inte fungerar som jag anser en hundkropp ska. Förstår att många ser det som praktiskt, för de är ju enkla att ha lösa så sett att de inte hinner långt om de får för sig att dra utan går lätt att fånga in. Och det är väl även det som gör att de upplevs mer ”clowniga” än andra av vissa, att rörelserna ser roliga ut ihop med ett ”leende” ansikte baserat på hur nosen är utformad så de ser glada ut när de öppnar munnen för att få ordentligt med luft?
Jag kan liksom inte komma på några andra egenskaper de har som inte finns hos exempelvis sällskapsterriers.
Men är det inte en kortbent hund? En mops har normallånga ben.Det föds individer i rasen bichon havanais med kort päls(typ spaniel). Dem avlar man dock absolut inte på eftersom rasen enligt standarden ska ha lång päls. Samtidigt har en stor andel av havanaisägarna sina hundar nedklippta.
Ironi.
Absolut, och jag säger inte emot att det finns detaljer som tilltalar vissa mer, men att dra det till att det inte finns likvärdiga hundar utan problemen som dessa raser har låter för mig extremt.Tänker att många egenskaper passar in på flera raser men att det är något speciellt med vissa rasers personlighet ändå?
Menar, varför väljer vissa golden framför labbe? Eller malle framför schäfer? På pappret torde de ju inte skilja sig så mycket men ändå har vi olika preferenser.
Nej, jag skulle inte rekommendera mops eller fralla till någon men jag kan förstå att det finns något hos dem som vissa dras till som man inte riktigt kan sätta fingret på.
Likvärdiga och likvärdiga beror ju på hur man ser det.Absolut, och jag säger inte emot att det finns detaljer som tilltalar vissa mer, men att dra det till att det inte finns likvärdiga hundar utan problemen som dessa raser har låter för mig extremt.
Säg t.ex att golden skulle få extrema höftproblem så ”alla” avlivades vid tre års ålder för att de inte kunde gå, typ. Det är nog få som hade fortsatt köpa golden för att de inte ansåg labradorer vara nog likvärdiga. Det innebär ju inte att det inte finns skillnader i raserna, men att de attraktiva egenskaperna är så extremt unika att ingen normalfrisk ras kan vara ett likvärdigt(/bättre) val tycker jag låter märkligt när det handlar om en sällskapshund.
Men är det inte en kortbent hund? En mops har normallånga ben.
Hjälp, de är svinsöta…Det föds individer i rasen bichon havanais med kort päls(typ spaniel). Dem avlar man dock absolut inte på eftersom rasen enligt standarden ska ha lång päls. Samtidigt har en stor andel av havanaisägarna sina hundar nedklippta.
Ironi.
Så sjukt fin! Får mig att tänka rejäl pappis, ungefär.Det handlade mer om varför(nästan) alla sällskapshundar är långhåriga.
Men bichonraserna har inte extremt korta ben.
Visa bifogad fil 132675
Likvärdiga och likvärdiga beror ju på hur man ser det.
Jag är ju hellre hundlös än köper en annan ras trots att jag riskerar att få en ny hund med dcm (och mår piss utan hund). På pappret finns det ju ett antal andra raser som jag skulle kunna ha istället - men de tilltalar mig inte.
Sen väljer ju jag att inte ha hund isf men förstår till viss del de som fortsätter köpa mops/fralla trots allt.
Ja, man är ju olika på den fronten. Jag är som sagt hellre hundlös än köper annan ras (eller för den delen rätt ras men fel linjer).Jag själv har haft många hundar och en hund är en hund är en hund oavsett ras. Jag skulle ha väldigt svårt att vara hundlös och kan nog ta vilken ras som helst hellre än ingen hund.
Till och med en jakthund fast jag är totalt ointresserad av jakt men jag skulle väl få bredda mina horisonter då för likväl som hundarna uppfyller ett behov hos mig (sällskap, komma ut, träning) så är jag mån om att mina hundar ska få sina behov uppfyllda.
Jag undrar också vad folk menar när de säger att de tilltalas av vissa hundraser? Är det baserat på utseende eller funktion?
Jag kan tilltalas av vitt olika hundar irl, ibland träffar man bara en hund och känner att det klickar och det verkar inte ha nåt med rad eller utseende att göra utan personligheten.
Men wow, utseendemässigt den perfekta sällskapshunden… är det en korthårig havanais alltså? Älskar ju dem egenskapsmässigt, och med det utseendet blev de plötsligt tiopoängareDet handlade mer om varför(nästan) alla sällskapshundar är långhåriga.
Visa bifogad fil 132675
Jag har definitivt hundraser jag kan tänka mig och andra jag absolut inte kan tänka mig att leva med oavsett om jag tycker att de är vackra eller. Det finns både en gräns på hur mycket jag vill och kan anpassa mitt liv för att hålla en hund nöjd och glad, och det finns även "rastypiska personligheter" som inte klaffar med min egen. Vi ska ju ändå bo ihop. En spaniel eller labbe kommer till exempel aldrig någonsin att bo här, inte en bullhund eller vallhund liknande BC eller Keplie heller. Då är jag mycket hellre utan.Jag själv har haft många hundar och en hund är en hund är en hund oavsett ras. Jag skulle ha väldigt svårt att vara hundlös och kan nog ta vilken ras som helst hellre än ingen hund.
Till och med en jakthund fast jag är totalt ointresserad av jakt men jag skulle väl få bredda mina horisonter då för likväl som hundarna uppfyller ett behov hos mig (sällskap, komma ut, träning) så är jag mån om att mina hundar ska få sina behov uppfyllda.
Jag undrar också vad folk menar när de säger att de tilltalas av vissa hundraser? Är det baserat på utseende eller funktion?
Jag kan tilltalas av vitt olika hundar irl, ibland träffar man bara en hund och känner att det klickar och det verkar inte ha nåt med rad eller utseende att göra utan personligheten.
Samma här. Jag gillar ju hundar såklart, men om någon plötsligt dumpade en kangal på mig tror jag inte det hade varit kul för varken mig eller hunden…Jag har definitivt hundraser jag kan tänka mig och andra jag absolut inte kan tänka mig att leva med oavsett om jag tycker att de är vackra eller. Det finns både en gräns på hur mycket jag vill och kan anpassa mitt liv för att hålla en hund nöjd och glad, och det finns även "rastypiska personligheter" som inte klaffar med min egen. Vi ska ju ändå bo ihop. En spaniel eller labbe kommer till exempel aldrig någonsin att bo här, inte en bullhund eller vallhund liknande BC eller Keplie heller. Då är jag mycket hellre utan.
Visst är de hundar allihop, men de är samtidigt väldigt, väldigt olika.
Men wow, utseendemässigt den perfekta sällskapshunden… är det en korthårig havanais alltså? Älskar ju dem egenskapsmässigt, och med det utseendet blev de plötsligt tiopoängare
Det handlade mer om varför(nästan) alla sällskapshundar är långhåriga.
Men bichonraserna
Den benlängden är ju ok. Kanske de svenska hundarna är närmare marken, men jag måste erkänna att jag inte är säker på vilken sorts bichon jag brukar möta.Det handlade mer om varför(nästan) alla sällskapshundar är långhåriga.
Visa bifogad fil 132675
Ja, jättekonstigt. Är övertygad om att fler skulle bli nyfikna på de hyfsat friska och väldigt trevliga havanaisarna om man fick veta att de kunde ha två hårlag. Tror många avskräcks av pälsvården när de tänker sig att rasen antingen måste se ut så här eller klippas regelbundet.Det är helt obegripligt att man inte bara accepterar att det finns två hårlag i rasen och att det inget ärvbättre än det andra.
Ja, man är ju olika på den fronten. Jag är som sagt hellre hundlös än köper annan ras (eller för den delen rätt ras men fel linjer).
Det är nog en kombination av hela rasens egenskaper, både funktion, mentalitet och utseende. Det skiljer sig ju vitt mellan raser trots att de alla är hundar
Jag träffar en massa trevliga hundar från en massa olika raser - men jag vill inte leva med dem och skulle aldrig köpa dem.
Den benlängden är ju ok. Kanske de svenska hundarna är närmare marken, men jag måste erkänna att jag inte är säker på vilken sorts bichon jag brukar möta.