Kleinspitz-Tysk spets

Sv: Kleinspitz-Tysk spets

Men inte alaskans! De är spetsar och de gapar inte i onödan! :love: (Hörde vår skälla mindre än 5 ggr under hennes 13 år. Och då jäklar var det inte ett löv eller en katt det va frågan om :devil:)

TS: Jag är inne på pomeranians (lika men inte samma ras..) och har besökt uppfödare. De sa till när nån kom men knep käft (utan tillsägelse!!) efter några skall. Och gudarna ska veta att det där bjäffet knappt kan kallas "skall".. iaf om man är van vid stora hundar :D Iaf om de skäller en i taget, hehe.. Har stött på en på sthlm horseshow, den var med i agilityteamet & gjorde konster. Ursöt :love: Pratat med en annan uppfödare, som jag står på kö hos utifall att, och hon har avkommor som tävlar lydnad & agility. Så de är liksom inte bara de soffhundar en del vill få dem till..

Trevligt är åxå att pälsvården inte är så jobbig som man kan tro, man FÅR inte ens borsta så ofta om man inte ska slita ut pälsen på dem.

Har hört en tjej säga att småhundar generellt är svårare att få rumsrena, men det uttalar jag mig inte om, för dålig erfarenhet med bara en i bagaget..

Och som ägare till en annan ras med låg skalltröskel kan jag bara hålla med Kanelbulle, gillar man inte skälliga hundar ska man inte skaffa en ras som har en benägenhet att göra det. Nu skäller inte mina i tid och otid, men kommer någon hem till oss så går det inte att ta miste om.
Det handlar alltså inte bara om uppfostran, utan lika mycket om arv. Däremot är det ju bra om man är medveten om det, och därför kan jobba på att
lära hunden ifråga att inte okynnesskälla.

Och som ägare till en annan ras med låg skalltröskel kan jag bara hålla med Kanelbulle, gillar man inte skälliga hundar ska man inte skaffa en ras som har en benägenhet att göra det. Nu skäller inte mina i tid och otid, men kommer någon hem till oss så går det inte att ta miste om.
Det handlar alltså inte bara om uppfostran, utan lika mycket om arv. Däremot är det ju bra om man är medveten om det, och därför kan jobba på att
lära hunden ifråga att inte okynnesskälla.

okej :D men alltså när ni säger en skällig hund,menar ni en hund som skäller mkt hela dagen eller som skäller när de kommer någon?för det gör ju många hundar..menmen vi har kontakat en uppfödare och ska komma och tiitta på en iaf :)

Nervösa, skälliga, konstant rinnande ögon och man fokuserar nästan inget på psyket inom aveln.

Kan bara instämma och lägga till att många individer är osäkra små symaskiner.. :crazy:

Finns säkerligen trevliga stabila exemplar också, men jag har inte träffat på någon ännu.

Jag är en lycklig ägare till en Mittelspitz. :love:
Tillhör alltså rasen Tysk spets men är storleken större än Kleinspitsen. Jag är såå nöjd med min hund. Hon är nu strax ett år och hon skäller inte!!!! Givetvis gör hon det ibland men absolut inte ihållande och då endast om det kommer någon obehörig när vi är i stallet. Hon är oerhört följsam och lättlärd. Är redan nu möjlig att ha lös på de flesta ställen, vill alltid vara till lags och är snäll mot alla, både människor och djur. Rumsren blev hon i det närmaste av sig själv. Hon är enkel att ha med sig och jag har än så länge inte träffat någon som inte tycker hon är helt bedårande. Jag är nu en van hundägare som tidigare har haft Engelsk cockerspaniel,....som i det närmaste har fått semester. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 272
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 944
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka