Kleinspitz-Tysk spets

B

bortsprungenskitunge

Hejsan.

Jag och min pv funderar på att köpa hund och är allra främst intresserad av rasen Kleinspitz.

Är det någon har inne som har eller har haft en sådan hund?

Hur är dem i psyket?

Undrar mest överlag vad ni har för erfarenheter och vet om kleinspitzen. Har haft hund förut men bara stora hundar :P

Mvh

Sv: Kleinspitz-Tysk spets

Dom är sjukkkt söta! :love:

Vad jag vet om dem så är de lättlärda, sällskapliga och de gillar barn. De jagar inte, men de kan ibland jaga efter en katt eller hare bara för att det är kul att springa. Dom är vänliga, flexibla och lättsamma.

Pomeranian?

Är det en sådan du menar måste jag säga: Inte min typ.

Nervösa, skälliga, konstant rinnande ögon och man fokuserar nästan inget på psyket inom aveln. Finns andra små, trevliga hundar jag skulle välja istället.

kanske inte:o

Vansinnigt lika iaf:D:D

men jag är inte tillförlitlig nånstans idag. Sovit för lite och jobbat för mycket.

Det var nog detta Jag hakade upp mig på (markerat):

Pomeranian härstammar från den urgamla tyska vargspetsen, som var oenhetlig till typen, och som har givit upphov till samojed, chow-chow, keeshond, finsk spets med flera. Från början var den ingalunda någon dvärghund utan vikten höll sig omkring 12-15 kg, en tämligen stor hund alltså, som hölls som någon slags hushund. Den hade ett ganska besvärligt temperament och saknade jaktanlag, varför den inte blev särdeles populär i England, dit några exemplar importerats omkring 1800. Där fick den namnet ”spitzdog”, men efter en tid döptes den om till pomeranian. Att denna hund kom att tillhöra dvärgraserna berodde närmast på en tillfällighet. Det hade nämligen fötts dvärgexemplar i kullarna, vilka avlivades då man trodde att de var mindre livsdugliga än valparna av normal storlek. I slutet på seklet lät man på försök några dvärgvalpar leva och fann då att dessa var lika fullvärdiga som sina normalstora syskon. Därmed var dvärgspetsen etablerad; man började renavla dvärgexemplare, som omedelbart rönte stort intresse, inte minst därför att drottning Viktoria 1888 satte igång med egen uppfödning av de små pomeranians. I USA introducerades dvärgspetsen så tidigt som 1891, och den kom till Sverige 1905. Drygt 10 år senare kom den svenska uppfödning av rasen igång på allvar. Numera registreras ca 200 Pomeranian/dvärgspets årligen.

Senast ändrad:

Dom är sjukkkt söta! :love:

Vad jag vet om dem så är de lättlärda, sällskapliga och de gillar barn. De jagar inte, men de kan ibland jaga efter en katt eller hare bara för att det är kul att springa. Dom är vänliga, flexibla och lättsamma.

ja jag veeeet,såna smä söta fluffbollar :D:love:

Oh,det låter ju positivt fast man kan lära alla hundar att gilla barn ;) har du haft en själv?=)

Kanelbulle: nej de är nog inte helt samma ras.

Nej, det är inte riktigt min typ av ras. Men jag brukade vara "doggy-walker" åt en sådan förut, med andra ord: hjälpe en tant med den för att hon inte orkade gå ut så ofta.

de har jag hört ja, men man borde kunna lära en hund att skälla mindre.det kommer vara en valp..har varit inne på den sidan men frågade efter era egna erfarnheter.

okej du skulle inte vilja förklara vf du inte tycker det?vad tycker du är bra resp dåligt med den?

de har jag hört ja, men man borde kunna lära en hund att skälla mindre.det kommer vara en valp..har varit inne på den sidan men frågade efter era egna erfarnheter.

Men det är en ras med låg skälltröskel.
Alltså är den mer benägen att skälla än många andra raser.
Så det handlar inte enbart om uppfostran.

japp,det ser du i högra hörnet...

Kanelbulle.aha hur vet du det?hur kan man få reda på det?eller har alla andra småhundar det?

Jaha, jag gillar hundar som lite korthårigare, större och lite "livligare".

Annars är kleinsspitzen en mycket trevlig vovve.

Det är en hund av spetstyp;)
Spetsar skäller generellt sett mycket och lätt.
Det är dessutom en liten vaksam vakthund, och jag sätter 100:- på att den skäller för att varna, samt i största allmänhet.

Hittade även detta:

Tysk spets härstammar från stenålderns torvhundar
familiaris palustris Rüthimeyer” och senare boplatskulturers spetsar
och är Mellaneuropas äldsta hundtyp. Många andra
sitt ursprung från den. I icke tysktalande länder är wolfspitz
som keeshond och zwergspitz som pomeranian.

Den belgiska Schipperken och de Rhenländska raserna Wolfspitz, Mittelspitz och Kleinspitz var och är varnare och fanns bl.a på bogserbåtar och pråmar repektive magasin och varulager.
Att bevaka och varna har alltid varit spetsarnas passion. Med fantastisk hörsel och uppmärksamhet är de mycket medvetna om sitt revir minimal och oftast ingen jaktinstinkt.
Drottning Victoria av England började sin hunduppfödning med en Kleinspitz från Tyskland och Drottning Victoria skapade från denna Pomeranian (dvärgspets).

Bullen, som har svårt att släppa tanken på att kleinspitz och pomeranian är samma sak:D.

Senast ändrad:

är de bevisat eller är de som föder upp dem själv,eller folk med fördommar som säger det?menar inget dumt mot dig,är bara jättenyfiken!:idea: så dt är alltså mer en vakthund än jakthund.taack för citaten,intressant läsning!

Jopp, det är en hund som använder rösten för att varna.
Det är ingen fördom, utan ett faktum. Spetsar skäller, det är de avlade för oftast.
Sen skäller en del fåglar och andra på grannen.

Du ska vara medveten om att även om den är liten, så hörs den.

Den belgiska Schipperken och de Rhenländska raserna Wolfspitz, Mittelspitz och Kleinspitz var och är varnare (brandlarm:D;)) och fanns bl.a på bogserbåtar och pråmar repektive magasin och varulager.
Att bevaka och varna har alltid varit spetsarnas passion. Med fantastisk hörsel och uppmärksamhet är de mycket medvetna om sitt revir minimal och har oftast ingen jaktinstinkt.

Där måste jag flika in och hålla med.
Som ägare av ett tjuvlarm så kan jag berätta att skällandet är inget man ska sticka under bordet med.

Du kan aldrig bortse från rasernas ursprung, däremot kan du, i det här fallet lära din hund att inte okynnes skälla.
Att varna dig med 2-3 skall istället för att skälla i evigheter osv.

Jag är fortfarande aningen grinig för att Schipperken alltid glider in i spetsgruppen.
:mad:

P.S. Det är Kanelbullens dag imorgon!:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 272
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 944
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka