Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Riktigt så enkelt är det nog inte alltid tyvärr, det finns mängder av länge felridna hästar som blivit helt felbyggda i kroppen (muskler) och som faktiskt måste läras om mer aktivt och tålmodigt än så:cool:

I of s skriver du inte hur lång tid det brukar ta för dej att lära om såna:confused: Du kanske menade under en längre period?

Du kanske kan förklara lite närmare hur du gör när du rider till såna och hur lång tid det brukar ta, (beroende på förstås..men ändå) För du menar nog inte att en sån häst börjar arbeta annorlunda från första stund, för att du lägger på ny sadel och hittar tyngdpunkten:confused: Det lät lite så.

Jag menar att det största hindret för att komma till arbete sitter i ryttaren. OCH SADELN

Det baserar jag på att jag hittils aldrig upplevt att en häst inte kunnat komma till arbete om rätt förutsättningar ges. Och det baserar jag på undervisning. jag utger mig inte för att vara ngn beridare

Sedan måste givetvis muskler till så att det korrekta kan fortgå längre än 3 sekunder :D ;)

Ja absolut, det ska en duktig ryttare göra! Men i övrigt håller jag med om din fundering, för i vissa fall kommer det att ta tid, beroende på hästens historia. Man måste ju också tänka på att vara en aning försiktig om en häst ska börja arbeta radikalt annorlunda, och inte gå för fort fram.

Absolut. Nu medger jag att jag inte har kommit så långt att jag kan "veta" något i det här fallet, därav funderingen.
Som ser ut ungefär såhär: hur stor är risken att ryttaren kommer börja spänna fel muskler eller behöva parera -för mycket- för att kunna bibehålla en bra helhet hela tiden om hästen verkligen försöker flytta ryttaren eller vinglar i varje steg?
Egentligen känns det som att jag redan fått svar, delvis iaf, att förmodligen kommer det inte kunna bli 100% perfekt men att en såpass sits-skicklig ryttare snabbt kan hjälpa hästen att sluta med det även om ryttaren stundvis kommer behöva spänna fel muskler, inverka lite "för mycket" för helheten eller dylikt. Eller finns det seriöst ryttare som kan sitta perfekt -hela tiden- och inverka perfekt på en häst som är såpass svårsutten till en början? :p Hade varit intressant att se.

:bow:
Till din tränare!
Mycket inspirerande att se att det går om man jobbar hårt nog och blir skicklig nog! :)

Rätt skall vara rätt

Tränares tränare är det.
Min tränare är utbildad av HH ( hon har gått beridarutbildningen i Tyskland - så hon kan kalla sig beridare)

Senast ändrad av en moderator:

Sedan måste givetvis muskler till så att det korrekta kan fortgå längre än 3 sekunder :D ;)

Ok ja, det var det jag menade......

Visst kan en duktig ryttare få hästen att arbeta mer rätt genom sin sits och inverkan men sen att det ska bli varaktigt lär inte gå på en kvart. Gäller inte bara stjärnkikare utan även tex (apropå annan tråd) fd stjärnkikare som ridits med graman:crazy: Inte helt ovanligt....

Ja, om hästen går FÖR lågt under en lång period så belastar det frambenen ohälsosamt mycket. Det är heller inte bra att aldrig rida hästen i en låg form då den aldrig får chans att stretcha ut överlinjen.
Det många missar är att hästen förutom att gå låg också samtidigt böjer in huvudet, då påverkas även nacken och andra delar negativt.

Men det beror väl på hur man rider sin häst lågt?
Man ska ju alltid sträva efter att inte lägga ner den så att frambenen belastas mer, man rider lågt men lyfter upp bogen och frambenen, bara för att hästen ska stretchas i överlinjen betyder det inte att hästen ska läggas framtung.

Och vad menar du med böjer in huvudet?

Man kan rida låg form på olika sätt, ett är att när man lägger ner se till att hästen samtidigt tar fram sin näsa, eller huvud om man väljer att säga så, självklart då med stöd på bettet, ett annat är att behålla samma ganaschvinkel som i den formen där nacken är högsta punkten,då ser det ut som hästen är bakom lod, alltså att näsan eller huvudet är indraget, men det är det inte.

Senast ändrad:

Jag tycker man kan se det t ex vid bruksproven då de tyska testryttarna sitter upp på häst efter häst och rider. Ett exempel bara.

Om jag fattade det rätt, mätte de ryttarna i förhållande till hästarna, så att den duktigare ryttaren (eller den mer erfarna, kanske man ska säga?) alltid förhöll sig på samma sätt till hästen. Dvs hade vissa avstånd mellan sig själv och hästen, oavsett hur hästen gick. Men det kan jag ha missuppfattat.

Flashlight> försöket var ett första steg mot att mäta harmoni, jag förstod det inte som att man kom fram till något "handfast".

Nja, så har inte jag fått det förklarat, men det är väl olika skolor.Är det inte risk det blir grovt på ditt sätt?

Nej, det blir inte grovt. Det är inte lätt att förklara utan bilder/live, men eftersom det var en som undrade så försökte jag mig på en förklaring.
Hur vill du förklara det på ett enkelt sätt?

Men det beror väl på hur man rider sin häst lågt?
Man ska ju alltid sträva efter att inte lägga ner den så att frambenen belastas mer, man rider lågt men lyfter upp bogen och frambenen, bara för att hästen ska stretchas i överlinjen betyder det inte att hästen ska läggas framtung.

Och vad menar du med böjer in huvudet?

Man kan rida låg form på olika sätt, ett är att när man lägger ner se till att hästen samtidigt tar fram sin näsa, eller huvud om man väljer att säga så, självklart då med stöd på bettet, ett annat är att behålla samma ganaschvinkel som i den formen där nacken är högsta punkten,då ser det ut som hästen är bakom lod, alltså att näsan eller huvudet är indraget, men det är det inte.

JA, allt är relativt. Har följt ryttare som tränat en viss typ av dressyr (vill inte hänga ut nån här) som har ridit sin häst i djup "dammsugarform", låg, låg form i fler år utan att komma vidare. Det anser jag kan vara skadligt. Där har ryttaren fastnat i en felaktig ridning.
Hur gör du rent praktiskt när du "lyfter upp bogen och frambenen" samtidigt som du länger ut och stretchar överlinjen (finns flera teorier här, vill gärna veta hur DU gör)?
Framtung häst för mig är inte det samma som låg form. Framtung är när den lägger vikten mycket på bogarna, släpper bak och också ibland tynger i handen (inte helt ovanligt hos oerfarna ekipage).
Böjer in huvudet = bakom lodplan för mig.
Jag rider gärna hästen i låg form omväxlande med högre form. I den låga formen väljer jag att låta hästen ha näsan lite framför lod men ändå med nacken som högsta punkt. Eller, jag försöker så gott det går.

Det många missar är att hästen förutom att gå låg också samtidigt böjer in huvudet, då påverkas även nacken och andra delar negativt.

Jag håller inte med om ovan under förutsättning att ganaschvinkeln inte krympes.

Om man rider i mer tävlingsform, nacken högst, nos i lod eller lite framför, och sedan ska ex bara checka av och lägger ner hästen, då behåller jag samma form på den häst jag har som är längst kommen, alltså samma vinkel i ganaschen. Det innebär, att om man lägger ner hästen så kommer näsan någon inåt, men man har ändå inte ändrat något på ganaschvinkeln, vill man rida med näsan framför lod i den låga formen då måste man göra den vinkeln större.

I den låga formen väljer jag att låta hästen ha näsan lite framför lod men ändå med nacken som högsta punkt. Eller, jag försöker så gott det går.

Men i den låga formen så vill man inte ha nacken högst, och hur kan man ha det när hästen ska läggas ner?

Hur vill du förklara det på ett enkelt sätt?

Som att man vispar ägg, men enbart med handleden, sedan minskar man vispandet till i princip obetydlighet, men håller kvar rörelsen och en viss kvickhet, de små vibrationer som blir kvar fortplantar sig till handen så det räcker.

En person i min närhet som tidigare jobbat som ridlärare sa ibland att man kunde tänka sig att man skulle pudra florsocker över semmellocket. Små, små, snabba "skakningar" - blir inte det ungefär samma som dina gammelsvenska vispningar? (Har för mig jag har hört att vispliknelsen hängt med sedan en av våra gamla ryttmästares tid - dock minns jag inte om det var Ehrengranat eller någon annan. Och handen på hjärtat, vem bryr sig vilken av gubbarna det var... :D)

Men i den låga formen så vill man inte ha nacken högst, och hur kan man ha det när hästen ska läggas ner?

Jag vill ha det, eftersom det är en mer naturlig position för hästen att ha huvudet där. Jag förstår inte din fråga riktigt men jag tolkar det som om du undrar över hur hästen kan gå låg OCH med nosen framför lod? Är det rätt uppfattat?

Missade på mig själv, manken upp.

Jag vill ha det, eftersom det är en mer naturlig position för hästen att ha huvudet där. Jag förstår inte din fråga riktigt men jag tolkar det som om du undrar över hur hästen kan gå låg OCH med nosen framför lod? Är det rätt uppfattat?

Nej, inte alls, jag undrar hur du rider lång och låg, med nosen framför lod, och med nacken som högsta punkt?

Nja, så har inte jag fått det förklarat, men det är väl olika skolor.Är det inte risk det blir grovt på ditt sätt?

För mig låter "att skaka på handen som om man fryser" som ett utmärkt sätt att lära hästen backa av från bettet" dvs skola den att ta avstånd från bettet. sen kan man mycket väl uppnå en hög behaglighetskänsla som ryttare på en häst som skolats så - man har inget i handen och nacken ger efter omedelbart. Ja - jag har ridit såna skolade hästar så jag vet precis känslan, den är mycket behaglig faktiskt på sitt sätt och hästarna tävlas i högre LA klasser med mycket goda placeringar: )

Men jag anser inte att det är en skola jag vill hålla mig till över huvud taget, då jag vill att hästen har förtroende för handen.

Senast ändrad:

Det var en överdriven förklaring från min sida, mycket dumt att försöka förklara på det sättet. Tanken är att själva handlingen inte ska synas, men kännas. VID BEHOV. Man sitter inte och skakar på handen hela tiden:mad: Men det är ett bra hjälpmedel för hästar som gärna glömmer bort vad de håller på med. Så istället för att ta ett kraftigare tygeltag som en del gör så vibrerar jag lite på handen istället. Det anser jag påverkar mindre i hästens mun än det kraftigare taget. Och jag tycker inte alls att hästarna drar sig bort från bettet, snarare tvärt om så upplever jag en bättre kontakt. Jag använder vibrerandet lika väl när hästen av någon anledning har eller håller på att släppa kontakten.

Vilken "skola" vill du hålla dig till?

Inte för att jag kan svara för just den här "skakningen", men som jag ser det så spelar den största rollen -när, och -när ges eftergiften. En metod säger egentligen inte så mycket om resultatet om man inte vet dessa två bitar tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar