Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Det där med halvhalter är lite intressant.
PK´s lära är jag inte så insatt i, men däremot finns det andra läror vet jag där det är just "tygelskolningen" som används i halvhalten. Att en halvhalt -när hästen redan är skolad i munnen och ekipaget är i balans så den har en chans att lyssna- är att bara vara lite mindre följsam i handen en halvsekund = förhållning som "går ner" i bakdelen.. Dock ska sitsen såklart vara bra om man ska klara av den ridningen.Sitsen kan man med den skolningen inte få samma effekt med = annat verktyg
Tanken som slår mig när jag läser tråden är att det pratas mycket om att skola munnen.Och för mig låter det bakvänt otrevligt och att börja i fel ände.
Jag kanske har gått i en väldigt knepig skola.
Men av någon anledning får jag för mig att skolar man bakdelen så följer hästen mun med. på ett bra sätt. Är jag helt ute och cyklar då?
Jag kan uppleva det så när jag ridit olika hästar.Att munnen behöver inte skolas utan det är bakdelen som behöver det?
Och sedan på sätt och vis fortsätter man skola framåt i hästens kropp tills det blir en helhet. ?
Ang halvhalterna så kommer de för mig inte genom tygeltag öht. Det handlar om min förhålling i sitsen och hur jag där sätta en taktförändring i takten hos hästen. Hästen ska växa uppåt framåt.Tar man halvhalten via tygeln tycker i allafall jag att det resulterar i att hästen dyker på bogarna? alternativt höjer huvudet och låser ländryggen helt - går av på mitten - min tillagda kommentar
Varför skulle sitsen vara "annat verktyg" Min erfarenhet är i så fall en helt annan.
Att vara stilla i handen en halv sekund gör inte skillnad om du inte gör något i mellandelen, då är det bara handinverkan. Det du gör i sätet/melandelen är så litet att det knappat syns, men det ska (idealt) vara tillräckligt. Snabbt spänna till i magen, och släppa fram igen.
*kl*
Det där med halvhalter är lite intressant.
PK´s lära är jag inte så insatt i, men däremot finns det andra läror vet jag där det är just "tygelskolningen" som används i halvhalten. Att en halvhalt -när hästen redan är skolad i munnen och ekipaget är i balans så den har en chans att lyssna- är att bara vara lite mindre följsam i handen en halvsekund = förhållning som "går ner" i bakdelen. Sitsen kan man med den skolningen inte få samma effekt med = annat verktyg. Dock ska sitsen såklart vara bra om man ska klara av den ridningen.
Det är det som blir så knasigt i debatten. "Jag förstår inte hur..." som argument!
Handinverkan kommer göra skillnad när hästen är skolad i munnen. Det påverkar hela rygglinjen för att få reaktionen att hästen vinklar lite mer i bäckenet som följd av den långa "ärliga" överlinjen. Man kan åstakomma det på andra sätt, men när hästen är så skolad i munnen filosoferar "läraren" i det området att man ska störa hästen med sitsen så lite som möjligt.
Handinverkan i det här fallet kommer inte inverka störande eftersom hästen är skolad i munnen och mjuk och avslappnad i nacke/underkäke så hästen reflexmässigt inte kommer spänna emot. Spänning emot stör, vilket man ofta stöter på vid tygeltag, dock är det ju det som man är ute efter att lära bort när man "skolar munnen", att inte få någon instinktiv spänning emot utan avslappning mot (observera mot och inte från).
Det är det som blir så knasigt i debatten. "Jag förstår inte hur..." som argument!
Främsta inverkan med sitsen är att underlätta understödja dvs sluta störa - den som säger det du skriver använder sits på ett annat sätt än vad då tex jag menar
Ja, det är också ett dilemma när det gäller defenitioner.
Sitsen kopplar man ofta ihop med "tanke"/fokus. Jag tror alltid man genom att rida med tanke/fokus kommer råka blanda in sitsen (vilket man bör göra, man sitter ju inte hjärndött och såsar omkring.. åtminstone är det knappt så jag vill kalla det ridning isf). Vilket jag ändå ser som ganska stor skillnad mot att medvetet t ex spänna en muskel för att påverka hästen.
F ö så är samma lärare flitig med att använda bålen för att balansera upp hästen. Dock ser jag det som ett annat syfte än det som benämns som "halvhalt" när man vill be hästen vinkla aningens mer. Även om det (och annat beroende på hur det används) kan ge samma effekt, och även om man kan använda det i kombination för att uppnå ett visst syfte.
Jag är själv inte värst kunnig och får lite rysningar av disskutionerna som förs här på buke i bland. Övningar beskrivs i sin korthet utan någon som helst grund ..bara hur de görs. Visst saker och ting behöver disskuteras och det är intressant många gånger. men jag skulle önska att folk kunde ransaka sig själv lite och ifrågasätta sig själva något i stället för att ordbajsa ut saker så det låter vackrare än det är.
Finns en man som sa ..
Prata inte så mycket om vad du läst .Men gärna om det du själv har upplevt.
Och tyvärr är det många i dessa trådar som just gör det.. pratar om vad dom läst men inte om sina egna upplevelser.
Och så länge man själv inte upplevt så har man heller ingen aning om vad man pratar om.