Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl
Lite OT kanske - jag bara undrar varför "skola munnen" låter tom brutalt????
Motsatsen - "INTE skola munnen" borde vara det verkligt brutala.
Skolning handlar ju om inlärning - hästen ska förstå vad tygel/bettet betyder och slappna av och söka bettet. Med sluten mun lugnt tugga som det står i TR. /T_B
Jag har intresserat följt tråden men inte velat skriva tidigare. Vill bara säga att jag tycker att ditt "svammel" är väääldigt bra "svemmel" och jag instämmer till fullo
Jag förstår inte heller uttrycket "skola munnen", tycker det låter som fel väg att gå och dessutom ger det ett aningen brutalt intryck. Som du tidigare skrev så sker ju allt arbete bakifrån. Om motorn är igång så att hästen arbetar bakifrån så blir också kontakten med munnen rätt. Skulle det börja kärva i munnen så måste man åter gå till bakdelen och se efter vad den gör, eller rättare sagt inte gör. Jag tycker det verkar råda en mun-fixering här o där. Det är också något man ser ute på tävlingar o träningar där många ryttare är uppenbart fixerade vid nacken, jag har tom sett inspänningstyglar användas under ridning vilket visserligen gav en snyggt böjd hals, men desto mindre aktivitet bakifrån då ryttaren tyvärr var fixerad vid halsen.
Lite OT kanske - jag bara undrar varför "skola munnen" låter tom brutalt????
Motsatsen - "INTE skola munnen" borde vara det verkligt brutala.
Skolning handlar ju om inlärning - hästen ska förstå vad tygel/bettet betyder och slappna av och söka bettet. Med sluten mun lugnt tugga som det står i TR. /T_B