Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Nej, jag kan inte heller använda handen till det. Jag trodde bara det fanns andra kapitel i "boken Ridning" som kanske inte gemene man känner till. (och inte jag heller). Jag tycker f ö Helan har försökt beskriva flera gånger?

Och som sagt, jag har fått sitta barbacka och känna vad som kan hända i ryggen på en häst som hanteras via munnen, så en pytteliten aning har jag.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag har också svårt att se att effekten av att få hästen "lösgjord" i munnen skulle ha någon som helst betydelse om resten av hästen inte är lösgjord tex:confused: Munnen kommer av resten, som tjatats om i tråden nu, inte tvärtom, eller?
Om man ser på PK-filmen så är ju knappast hans häst "lösgjord" i munnen, eller tycker någon att den är det? Ytterst spänd i mina ögon, just i munnen:confused:


KOm på en annan sak, tror Fredrik skrev att separerande av hjälperna a la Anky tex skulle vara franskt, om jag fattade rätt? Men i så fall har det varit franska fåglar hos fler ryttare, eftersom det är många som talar om att separera hjälper, samt att - som även Anky säger - inte hålla på med en hjälp hela tiden, tex skänkeln, utan man ger en signal, sen ska hästen gå där tills man ber om mer. Det är väl ganska vedertaget numera, (sparkstöttingen)
Det är en del av förtydligandet av hjälperna, mer att separera än vad man lärt ut i vissa perioder.

En annan fundering är att till viss del finns fler franska fåglar, när man tex varierar formen sätter man en ram, vars främre gräns är munnen, hästen accepterar att mjukna och gå inom den ramen, det är ju en muninverkan det också. Även om den är passiv till stor del, på ett annat sätt.
Ungefär som även Carl H beskrev, om jag minns rätt nu, hästen accepterar och man "ger tillbaka" tygel, - eftergift, den går kvar.

Men kanske är det som skiljer det franska systemet mer aktiva tygeltag:confused: Samt att man anser sej kunna påverka resten av kroppen genom munnen, dvs bakvänt från det som flera av oss tänker:confused:

Frågor, frågor....
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag vet inte om separerade hjälper skulle vara ngt franskt. Iom att tyskarna är betydligt skicligare rent generellt, så kommer det nog mer därifrån.

För att hästen ska VÅGA röra sig på max. måste den kunna lita på att ryttaren inte rätt vara det är rycker den i munnen. I början får den förtroende för bettet o behöver det lilla stödet för att komma till balans. En mer utbildad häst bär sig utan det.

En förhållning betyder ju vad den ska göra med övriga kroppen inte bara broms. Det frenetiska tuggandet är nervöst betéende- klapprar med tänderna.
Hästen ska inte tycka att det är obehagligt eller tugga eftersom det ligger i lanen- dras inte upp mot tänderna. En sdn häst SUGER på bettet.

Samma effekt kan man se även på en harmonisk häst på bettlöst- Hack eller liknande. Har sett det på mina egna:cool:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag utgår ifrån att detta är en ung häst eller en outbildad/felutbildad häst som behöver skolas om. Mitt svar är inte riktat till någon speciell utan jag försöker att vara så tydlig som möjligt så att alla ska först vad jag åsyftar.

Att skola munnen på hästen är ett begrepp som lätt kan tolkas fel. Jag skulle gärna vilja kalla det ”vänja hästen vid bettet”. Jag anser att det är lika viktigt som att vänja hästen vid sadeln eller vid ryttarens tyngd vid inridning.

Så här gör jag när jag börjar arbeta med den unga hästen.

1) Jag står framför hästen och låter bettringarna vila i klykan mellan tummen och pekfingret. Försiktigt för jag bettringarna uppåt så att bettet påverkar hästens mungipor. Så fort hästen visar någon form av tuggande/snuttande/sugande (fortsättningsvis kallar jag detta mjuk i munnen) så ger jag en eftergift. Jag vill att bettet påverkar i mungipan på hästen eftersom tungan är mycket känsligare än mungiporna. Så fort bettet påverkar bakåt eller nedåt så klämmer det till viss del eller till stor del på tungan, och det vill jag undvika. Man får heller inte dra bettet för mycket uppåt så att det kommer emot tänderna.
2) När hästen är mjuk i munnen och kan stå stilla ger jag beröm. Detta är på en unghäst lika mycket en koncentrationsövning. Den ska inte dra huvudet uppåt, nedåt, hit&dit eller ta egna initiativ utan lära sig att lyssna till mina kommandon. På en häst som är rastlös kan det räcka med några sekunder i början.
3) När hästen kan ovanstående höjer jag ena handen och påverkar endast i ena mungipan och ber den böja huvudet åt antingen höger eller vänster. Den ska fortfarande vara mjuk i munnen och följa bettet så att den böjer sig i nacken. Jag vill att bettet ska ligga så stilla i munnen som möjligt och därför lyfter jag bara ena handen för att ena betthalvan ska påverka. Jag drar alltså inte handen utåt ála ledande tygeltag Hästen lär sig att detta tygeltag där endast ena betthalvan trycker i ena mungipan betyder ”böja halsen”. Det ledande tygeltaget ska senare betyda ”sväng” och därför är det viktigt att dessa tygeltag är olika så att hästen lätt kan särskilja på vad de betyder.
4) När hästens huvud kan följa handen smidigt åt sidorna ber jag den att sänka huvudet/formen med lätt bibehållen kontakt. Det ska den kunna göra både böjd och rakriktad. Hästen får inte ta eget initiativ att dra ner huvudet själv, eller att lyfta upp det själv.
5) Efter att ha arbetat hästen framifrån fortsätter utbildningen där ryttaren står vid sidan på hästen. Samma saker som ovan utförs, med skillnaden att ena handen håller i bettringen och den andra i yttertygeln som nu ligger över halsen.
6) När hästen klarar detta stillastående utförs övningen i skritt och trav. Då kommer nästa steg in i utbildningen; att lära sig förstå skänkelns inverkan.

Varför gör man detta?
Jag ser en stor fördel i att börja arbeta hästarna vid hand från marken. Dels kan jag börja med en ung häst som fortfarande inte är redo att bära en ryttare pga ålder eller för att den är dåligt musklad, valpig eller annat. Det är också fantastiskt bra på konvalecenter som av en eller annan anledning inte kan ridas. Hästarna får förtroende för bettet, kan börja muskla sig genom att arbeta i korrekt form och det bygger upp ett stort förtroende mellan ägaren och hästen. De blir smidiga, stretchar sig utan påverkan av ryttarens tyngd och lär sig att hitta sin egen balans. Det är en ypperlig koncentrationsövning och ledarskapsövning för hästen som lär sig att följa kommando och bli lyhörd för vad man ber den om. Jag föredrar att arbeta hästen vid hand på detta vis än att arbeta på lång töm då bl.a eftergiften kommer alldeles för sent pga tömmens längd och tyngd. Detta arbete blandas givetvis med andra pass som longering, löshoppning, promenader med backträning osv.

Sen då?
Varje ridpass börjar med ett kort pass markarbete för att kontrollera att allt fungerar. Sen sitter jag upp och kontrollerar att hästen kan stå stilla och följa mina tygeltag. Det kan vara riktigt svårt för en osäker unghäst, eller för en häst med spring i benen, och alltså en mycket bra koncentrations och samarbetsövning. Tack vare att hästen redan kan detta slipper jag i stor utsträckning ifrågasättande från hästen som t.e.x ”ska vi svänga NU säger du, eh, om en liten stund eller..” och ” menar du svänga eller bara böja på halsen” osv. Det gör både mig och hästen trygga med varandra. Fördelen med att arbeta hästen på detta sätt är att jag senare på den äldre hästen kan sitta av och lära in ett nytt moment (sidförflyttningar, tramp mm) från marken där jag både ser vad den gör och kan påverka på ett helt annat sätt. Dessutom tycker mina hästar att det är enormt roligt att markarbetas.

Det GÅR inte att påverka hästen med sätet om man inte sitter på den.

Fråga gärna mer om ni undrar.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Att som korrigering göra så kan jag förstå, men på en ung häst:confused:

Den har inga dåliga erfarenheter av bettet- menar ryttaren.

Den behöver inte ens kunna styras första gångerna- bara den går framåt-styrfart.
När man tömkör en unghäst har man linorna satt lågt- för att komma åt den i sidorna. Den förstår då även ryttarens signal ganska fort.
Jag förstår att du har fastnat för metoden o gillar den för att det inte har funkat innan. Tycker att den känns lite onödig:angel:
Anar en viss NH-träning oxå- som jag inte gillar som den utövas av de flesta.

Förtroendet för bettet kommer sig av all hantering o ridning- som med brevet..:grin: att den litar på en o är avspänd o lyssnar.
Du kan skritta på lång tygel o den får vit mun.

Med denna metod går det inte att göra en halvhalt- varav många utgår från tramp eller ryggning- som AR, men kommer inte vidare. Jag kan tycka att det borde gå att samla sig ur fart- inte tvärtom.

Kanske en fördom, men det borde då gå att hitta en film på sdn ridning av en svensk vid det här laget. Ett ekipage som kommit lite längre:idea:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Tack för dina utförliga svar:bow:

Jag kan förstå att man vill lära hästen vad bettet "vill", från marken. Delvis har jag gjort det också i och med att man vänjer vid träns ganska långt innan man sitter på en häst (jag i alla fall)
Men inte på så ingående sätt, det har jag svårt att se behovet av? Visst är det bra om hästen "känner igen" vad man vill med bettet, när man sen ska rida. Men det brukar inte vara så svårt, så att det behövs så mycket fokus på detta? Däremot om det är fråga om felinlärning/korrigering, då kan det vara en annan sak.

Tack vare att hästen redan kan detta slipper jag i stor utsträckning ifrågasättande från hästen som t.e.x ”ska vi svänga NU säger du, eh, om en liten stund eller..” och ” menar du svänga eller bara böja på halsen” osv. Det gör både mig och hästen trygga med varandra.

När man sitter på en unghäst och vill tex svänga så använder man ju lite vikt också, hästen följer vikten, kombinationen gör att hästen förstår, tycker jag. Man visar och berömmer när den svarar rätt, så det stycket förstår jag inte riktigt. Man svänger/vänder inte enbart för tygeln? Det bör inte bli så stora missförstånd i och med det.


Det GÅR inte att påverka hästen med sätet om man inte sitter på den.

Hur menade du nu, är det en fördel, eller hur tänkte du?

En fråga till: Om det är så PK arbetar, tycker du att hans häst ser nöjd ut på filmen tidigare, vad gäller just munnen? Ser vi så olika saker?
Vill du att hästen suger på bettet? För mej blir det viktigt att veta om vi ser olika på detta, om jag ska kunna förstå vad vi vill uppnå.

Anser du att genom det här arbetet så kan man genom munnen påverka resten av kroppen så småningom ?(jämför jackos funderingar) Eller är det helt enkelt bara att få hästen att förstå tygeltagen som är "skolad mun", inget mer?
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Tack, det var ett intressant och fylligt svar!

Jag är också konfunderad över metoden gällande unghästar. Inte att det ska vara skadligt utan mer att det blir lite överkurs för en unghäst. Lite som att "genväg blir senväg".

Såhär tänker jag:
När jag rider in en unghäst så longerar jag först. Detta för att den ska lära sig att
1. vad den än vill titta på/skygga för/spralla sig för så ska detta ske i framåtrörelse (när jag sen rider vill jag kunna hålla min tänkta linje - hästen får gärna titta/spralla/skygga men det ska ske framåt på linjen)
2. Hästen lär sig att följa volten, man lär den också att använda sina ben på ett korrekt vis, den hittar sin egen balans
3. Den lär sig mina kommandon som jag sedan använder när jag sitter upp.
Jag longerar även lite inspänd på yttersidan (för att hästen ska lära sig samspelet mellan bakben och mun/nos samt få förtroende för bettet och lära sig att gå in i bettet)

När jag sedan sitter upp är det viktigt att det blir så likt longeringssituationen som möjligt. Dvs hästen ska lyssna på mina kommandon, den ska gå på min tänkta linje, den ska sätta kroppen efter spåret, den ska ha förtroende för bettet .
Då får den en avslappnad upplevelse och kan börja jobba i sin kropp.
Här hittar den också TAKTEN som är steg 1 på vår utbildningsskala.

Efter det så börjar man att få hästen mjuk i sidorna. Det sker genom t.ex serpentiner och stora åttvolter t.ex. Då börjar vi komma till steg 2 som är LÖSGJORDHET.
Det funkar bäst om man har lite bredare händer och tänker "fjädrande inspänningstygel" med handen pendlande lite framåt om bettringarna. Absolut inte tvingande. Det ska vara behagligt för hästen. Då kommer vi till steg 3 som är STÖD.

Under denna tiden är skänkeln otroligt viktig och även att hästen lär sig lyssna på ryttarens kropp. A och O är att hästen är framför hjälperna, att den inte går och backar och håller i kroppen.
När allt detta funkar är hästen redo för mer "ställande i ganaschen" som det blir när man gör den form av uppåttygeltag som du redovisar.
Men även det tygeltaget vill man ju få bort för att enbart, i färdigt skick, få hästen att enbart böja kroppen för skänkeln och ställa i ganaschen genom att lyfta ringfingret lite.

Men, som sagt, jag tror inte det är skadligt att introducera olika tygeltag till en unghäst, jag tror bara att det är lätt att man glömmer rida den genom kroppen, man löser det mesta framtill och det känns lätt och glatt (men det kan bli lite som att kissa på sig - först är det varmt och skönt men sen blir det jävligt kallt);)
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

:rofl::rofl:
Alla gör vi olika. Jag har aldrig suttit upp o blivit longerad, utan lös..

Vet att din metod är ganska gängse.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Hästar ryggar inte i naturen- om det finns flyktvägar.

Johooo då


:)

Ledarstoet säger HUGG och lill valpen säger "jajamen ursäkta mig" Och ryggar så många steg som behövs för att undvika madams vassa tänder.


Tex.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Tänker på samma sätt som du beskriver.

Och jag kanske ska förtydliga att jag inte heller tror att det som Helan beskriver är skadligt, mest att det känns som överkurs.

Däremot undrar jag fortfarande om det gör hästarna mer nöjda i munnen lättare:confused: och varför det då inte syns på filmer med ryttare som rider enligt den skolan, (eller i alla fall tex PK själv, eller elever - som jag har sett alltså, någon kanske kan visa annat?)
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Nu kommer svar i annan färg efter dina frågor:

Tack för dina utförliga svar:bow:

Jag kan förstå att man vill lära hästen vad bettet "vill", från marken. Delvis har jag gjort det också i och med att man vänjer vid träns ganska långt innan man sitter på en häst (jag i alla fall)
Men inte på så ingående sätt, det har jag svårt att se behovet av? Det är lättare att förstå när man själv har sett fördelarna med det hela.
Visst är det bra om hästen "känner igen" vad man vill med bettet, när man sen ska rida. Men det brukar inte vara så svårt, så att det behövs så mycket fokus på detta? Nej, det är inte svårt annars heller, men jag markarbetar unghästen på ett annat vis än du troligen gör.
Däremot om det är fråga om felinlärning/korrigering, då kan det vara en annan sak.



När man sitter på en unghäst och vill tex svänga så använder man ju lite vikt också, hästen följer vikten, kombinationen gör att hästen förstår, tycker jag. Man visar och berömmer när den svarar rätt, så det stycket förstår jag inte riktigt. Man svänger/vänder inte enbart för tygeln? Det bör inte bli så stora missförstånd i och med det. Jag svänger också för vikthjälperna, men då hästen redan kan tygeltagen från marken så kan jag direkt lägga till vikten och den lär sig enklare. Sen har jag två olika tygeltag för svänga resp böja halsen




Hur menade du nu, är det en fördel, eller hur tänkte du?
Många skriver som svar på kommentarer här att all aktivitet ska komma bakifrån och det påverkar man med skänkel och säte. När jag går på marken har jag inget säte att påverka hästen med, alltså har jag två andra vägar att gå: via bettet eller via spöet vid skänkelläget.

En fråga till: Om det är så PK arbetar, tycker du att hans häst ser nöjd ut på filmen tidigare, vad gäller just munnen? Nej. Men jag har provat denna filosofi och sett att det finns många olika resultat. Det hindrar alltså inte mig från att göra dessa övningar för att få MIN häst att bli nöjd med munnen. MIN häst snuttar mer än tuggar. Ett litet tugg emellanåt, visst, men annars är den väldigt nöjd med tillvaron. Kanske beror det på att jag är tjej och därmed lite mjukare...??Ser vi så olika saker? Nej, det tror jag inte.
Vill du att hästen suger på bettet? För mej blir det viktigt att veta om vi ser olika på detta, om jag ska kunna förstå vad vi vill uppnå. Den ska "snutta":love:
Anser du att genom det här arbetet så kan man genom munnen påverka resten av kroppen så småningom ?(jämför jackos funderingar) Eller är det helt enkelt bara att få hästen att förstå tygeltagen som är "skolad mun", inget mer?
Först och främst är det för att hästen ska vänja sig vid tygeltagen. Jag kan dock såsmåningom använda detta för att kunna påverka hästen på olika sätt, i olika rörelser och vid olika moment, men det känns överkurs att gå in på nu.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Du får också svar i annan färg
[/COLOR]
Tack, det var ett intressant och fylligt svar!

Jag är också konfunderad över metoden gällande unghästar. Inte att det ska vara skadligt utan mer att det blir lite överkurs för en unghäst. Lite som att "genväg blir senväg". JAg upplever det som om hästarna snappar upp detta väldigt fort. Ett par gånger, sen funkar det. JAg jämför hur jag red in hästar tidigare och hur de uppfattade mig och vad jag gjorde då, med hur jag gör nu, och har upptäckt att det verkligen inte är en senväg.
Såhär tänker jag:
När jag rider in en unghäst så longerar jag först. Detta för att den ska lära sig att
1. vad den än vill titta på/skygga för/spralla sig för så ska detta ske i framåtrörelse (när jag sen rider vill jag kunna hålla min tänkta linje - hästen får gärna titta/spralla/skygga men det ska ske framåt på linjen)
Jag longerar också, och i KAPSON för att inte munnen ska påverkas när den brallar.
2. Hästen lär sig att följa volten, man lär den också att använda sina ben på ett korrekt vis, den hittar sin egen balans Det gör den även när jag travar den vid hand på volt. Lite jobbigare för mig bara att springa.
3. Den lär sig mina kommandon som jag sedan använder när jag sitter upp.
Jag longerar även lite inspänd på yttersidan (för att hästen ska lära sig samspelet mellan bakben och mun/nos samt få förtroende för bettet och lära sig att gå in i bettet) Jag skulle aldrig använda inspänningstyglar. Utom möjligen på en sjuk häst som har boxvila som måste ut och promenera, men då är det frågan om att förhindra olyckor som kan skada den.
När jag sedan sitter upp är det viktigt att det blir så likt longeringssituationen som möjligt. Dvs hästen ska lyssna på mina kommandon, den ska gå på min tänkta linje, den ska sätta kroppen efter spåret, den ska ha förtroende för bettet .
Då får den en avslappnad upplevelse och kan börja jobba i sin kropp.
Här hittar den också TAKTEN som är steg 1 på vår utbildningsskala.

Efter det så börjar man att få hästen mjuk i sidorna. Det sker genom t.ex serpentiner och stora åttvolter t.ex. Då börjar vi komma till steg 2 som är LÖSGJORDHET.
Det funkar bäst om man har lite bredare händer och tänker "fjädrande inspänningstygel" med handen pendlande lite framåt om bettringarna. Absolut inte tvingande. Det ska vara behagligt för hästen. Då kommer vi till steg 3 som är STÖD.

Under denna tiden är skänkeln otroligt viktig och även att hästen lär sig lyssna på ryttarens kropp. A och O är att hästen är framför hjälperna, att den inte går och backar och håller i kroppen.
När allt detta funkar är hästen redo för mer "ställande i ganaschen" som det blir när man gör den form av uppåttygeltag som du redovisar.
Men även det tygeltaget vill man ju få bort för att enbart, i färdigt skick, få hästen att enbart böja kroppen för skänkeln och ställa i ganaschen genom att lyfta ringfingret lite. Så även du använder ett uppåttygeltag, det var intressant.

Men, som sagt, jag tror inte det är skadligt att introducera olika tygeltag till en unghäst, Nej, det är en hjälp för hästen snarare.

jag tror bara att det är lätt att man glömmer rida den genom kroppen, man löser det mesta framtill och det känns lätt och glatt (men det kan bli lite som att kissa på sig - först är det varmt och skönt men sen blir det jävligt kallt);)
Jag slutade kissa på mig för ganska många år sen men minns att det var ganska läbbigt:eek: Vissa ryttare kanske glömmer att rida genom kroppen (så är det nog med alla ridstilar), men jag försöker att jobba dem mycket framåt för att få spänst och rörlighet. Sitter inte och mesrider och bara pillar med handen, utan aktiverar dem med mycket tempoväxlingar, raka & böjda spår osv. Du kan vara lugn:)
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Tänker på samma sätt som du beskriver.

Och jag kanske ska förtydliga att jag inte heller tror att det som Helan beskriver är skadligt, mest att det känns som överkurs. Det är inte överkurs, det är en grundkurs. På hästar som behöver skolas om så är det verkligen en bra hjälp.
Däremot undrar jag fortfarande om det gör hästarna mer nöjda i munnen lättare:confused: Det är väl olika vägar att gå. Jag har skolat om ett äldre sto som tidigare var ganska missnöjd med munnen, trots stilla stadig hand. Hon gillade dock inte att man red med skänkeln in i handen utan protseterade ganska vilt. Har provat en mängd olika tips, tricks, metoder men utan att hitta rätt knapp. Idag är hon tillfreds med sin mun.
Unghästen jag utbildar nu är ett nappflaskbarn. Han tuggar på allt i sin närhet, inkl mig, tyglar etc. Han kastar gärna sitt huvud när han får saker i mun, inkl bettet. På honom har bett-träningen varit en fantastisk hjälp.
En annan häst jag provade på var helt normalt riden men lite stum i munnen bitvis, men efter några pass så kände han hur skönt det var att kunna röra munnen igen och gick sen och snuttade på bettet och gäspade så han höll på att stupa. Han gjorde säkert inte detta av leda utan av att han kunde slappna av på ett helt annat sätt.

och varför det då inte syns på filmer med ryttare som rider enligt den skolan, (eller i alla fall tex PK själv, eller elever - som jag har sett alltså, någon kanske kan visa annat
?) Jag har inget bra att visa just nu, ska filma framöver. Det som finns inspelat visar inte riktigt det jag strävar efter, däremot visar det likheter med vad jag gör. Jag tycker nog att PK är bättre på att lära ut än att själv visa perfektion. Jag rider inte som han rider, jag rider som han säger att jag ska rida. Vilket är mjukt, aktivt, konsekvent och harmoniskt. Det passar mig bra. Framförallt har han fått mig att förstå samband mellan en mängd olika saker som har fört min ridning till en helt annan nivå än tidigare. Rent filosofiskt alltså.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

?) Jag har inget bra att visa just nu, ska filma framöver. Det som finns inspelat visar inte riktigt det jag strävar efter, däremot visar det likheter med vad jag gör. Jag tycker nog att PK är bättre på att lära ut än att själv visa perfektion. Jag rider inte som han rider, jag rider som han säger att jag ska rida. Vilket är mjukt, aktivt, konsekvent och harmoniskt. Det passar mig bra. Framförallt har han fått mig att förstå samband mellan en mängd olika saker som har fört min ridning till en helt annan nivå än tidigare. Rent filosofiskt alltså.

Det är väl just det här som fått folk att gå i taket och reagera men det var ju bra att det inte var din strävan då blir det ju lite enklare att förstå dina förklaringar.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ok, ja det blir klarare vad du tänker, tycker jag (Alla dina svar):idea:

Unghästen jag jobbar med har samma beteende som du beskriver, mycket "snuttig" på allt (men på ett mycket försiktigt sätt)
Han har som sagt varit riden på ett sätt som gjorde att han satte sej helt emot bettet, eller släppte, omväxlande, samt slog gärna med huvudet hela tiden. Den tid han nu hade varit riden, (är tre i år, så det var eg under våren kan man säga han reds så)

Kanske hade det varit motiverat med din träning, jag vet inte. Men å andra sidan, det gick det fort även på "mitt" sätt, det enda jag gjorde var att ha handen stilla och finnas där. När han stretade la jag till en aning mer skänkel, när han släppte, bad jag honom att gå fram lite.
Det dröjde inte länge innan han började gå och suga och känna på bettet även utan speciell träning. Honom har jag tömkört med kapson f ö eftersom jag vill undvika att det blir fel i munnen i början av det jag jobbade med, numera går det dock även med tränset.:idea:

Däremot är fortfarande det enda bett han accepterar ett rakt tränsbett. Men jag tänker att det får vara så ett tag, det kommer.

Jag ser fortfarande i det du skriver att det ser ut att vara mycekt att korrigera problem, och där kan det nog vara motiverat, kan jag förstå. På den förra unghästen var det inga munbekymmer i början, och då känns det som om all denna träning skulle varit överkurs. Däremot senare i perioder har hon tex försökt släppa ena sidan ibland, men det handlar mer om att hon vill ha utrymme att "agera" och det rättar man med skänkel/säte, att sitta rakt över henne och rida henne rak, så kommer kontakten tillbaka. Det är inget som skulle gå att korrigera genom munnen, anser jag.

Ang när det kommer till mer, (det som jacko skrev om, som du skrev var överkurs är) så är jag mycket tveksam till tänket, att fokusera på munnen så mycket, på det sättet.

Jag tror ändå att det kan vara en förklaring till att de hästar man sett inte ser så nöjda ut:cool: Däremot det du beskriver hittills ang unga hästar tror jag som sagt inte är skadligt eller påverkar negativt, det låter inte så på din beskrivning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ang när det kommer till mer, (det som jacko skrev om, som du skrev var överkurs är) så är jag mycket tveksam till tänket, att fokusera på munnen så mycket, på det sättet.
Jag tror ändå att det kan vara en förklaring till att de hästar man sett inte ser så nöjda ut:cool: Däremot det du beskriver hittills ang unga hästar tror jag som sagt inte är skadligt eller påverkar negativt, det låter inte så på din beskrivning.

Även på den mer utbildade hästen anser jag att munnen och bettet hör till helhetskonceptet ridning på ett eller annat sätt. Signalerna blir bara mindre och mindre, lättare och lättare och vissa kan man undvika helt därför att en annan signal tagit över betydelsen. Men jag FOKUSERAR inte mer på munnen än på något annat. Jag tycker bara att det hör ihop, alltså vill jag inte GLÖMMA munnen heller. För den som nu kommer att opponera sig; munnen finns alltid där, oavsett vad du gör med den. En stilla hand är fullständigt omöjligt att rida med, den är aldrig stilla så länge hästen är i rörelse. I skritt exv följer din hand rörelsen i hästens halsrörelse, det är också ett sätt att fokusera på munnen.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Självklart är det så, med stilla menar jag i förhållande till hästens mun så stilla som möjligt, vilket ju inte innebär att den verkligen är stilla förstås, då skulle det bli ryckigt i hästens mun...:cool:

Munnen är självklart viktig, men det jag har svårt för är om man vill påverka resten av hästens kropp genom munnen och tygeltag:confused:
För då tycker jag att man utgår från fel ände så att säga.

Men det är väldigt viktigt med kommunikationen i handen också. Men det som händer där är mycket en följd av vad som händer i kroppen, tänker jag. Därför är jag tveksam till tygeltag som tex uppresande, om det inte är ren korrigering och tillfälligt. Att vrida lite i handen för att ställa räknar jag inte som uppresande? Men om man är noga så kanske det kan kallas så, lite lite uppåt blir det ju.......:laugh:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ni som har ridit mycket på "vanliga" ridskolor; har ni fått utbilda händerna? Jag menar, ofta i trådar så pratas det om alla möjliga tygeltag; uppresande, magiska, ledande, trängande etc. Verkar finnas en uppsjö av olika funktioner för hur man ska leka med bettet i hästens mun. Men jag tycker inte att jag läst särskilt mycket om detta i de vanliga ridböckerna.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag tycker bara att det hör ihop, alltså vill jag inte GLÖMMA munnen heller. För den som nu kommer att opponera sig; munnen finns alltid där, oavsett vad du gör med den. En stilla hand är fullständigt omöjligt att rida med, den är aldrig stilla så länge hästen är i rörelse. I skritt exv följer din hand rörelsen i hästens halsrörelse, det är också ett sätt att fokusera på munnen.

det är nog knappast någon som opponerar sig mot det - en stilla hand SKA inte vara fullständigt stilla, då blir det en hård hand : )
Meckande är en annan sak dock.
Nyckeln till en levande hand, som jag lärt mig, och tycker håller i fråga om sanning, är framför allt en mjuk armbåde och axelparti. DÄR sitter den största följsamheten i handen. en avslappnad handled krävs givetvis också, men det betyder fortfarande inte meckande i munnen för mig - alls.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Hästen följer alltid vikten men ryttare kan sällan kontrollera var de har sin tyngpunkt och då behövs "styrandet" med tygeln.


Vikthjälpen är ändå 80 procent av hela ridningen - synd att den hoppas över så ofta


10 points :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp