Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja vem som missförstår skall jag låta vara osagt...

Lång ram = längre häst = längre kliv.
Ja tygeln bestämmer ramen - men det är inte den som håller hästen inom ramen. Just därför så fungerar överstrykning.

En överstrykning kombineras med andra övriga hjälper än en ökning

Man har hästen på sin sits inte på sin hand - därför kan man göra en överstryktning (eller borde kunna :angel:)
Läs det fetstilta igen.
Då behövs det ingen ram eller hur? inga tyglar heller:grin:

När hästen tar längre kliv= ökning. Menar du att den då ska vara riktigt lång för att få till en bra mellantrav?

......har följt tråden....lite väl på ibland..men kul & intressant.......
Lite trådkap kanske men bara för att bryta lite.....tänk vad skönt det
hade varit att slippa bettet överhuvudtaget.....rön hit & dit ang. olika sorter,
om man ska använda olika varje dag eller ibland eller inte alls.
Personligen är det så skönt när vi kör ett pass med repgrimman
eller sidepull som ett komplement till vanliga tränset med bett.
Tränar ni inte så alls eller ibland.........???? Skulle vara kul att veta // Mi

......har följt tråden....lite väl på ibland..men kul & intressant.......
Lite trådkap kanske men bara för att bryta lite.....tänk vad skönt det
hade varit att slippa bettet överhuvudtaget.....rön hit & dit ang. olika sorter,
om man ska använda olika varje dag eller ibland eller inte alls.
Personligen är det så skönt när vi kör ett pass med repgrimman
eller sidepull som ett komplement till vanliga tränset med bett.
Tränar ni inte så alls eller ibland.........???? Skulle vara kul att veta // Mi

Jodå, jag som inte får ramla av har haft små galopprusningar med repgrimma med tyglar fastknåpade i knuten under hakan på damen och paraply i högsta hugg som värja... :angel: O sen, fina voltböjningar o avsaktningar här o var, med hjälp av säte o vikt... :love:

Sidepull m repnos, har också visat sig vara ett fint komplement. Men den är utlånad till min kompis, får se om jag kan få den tillbaka snart.

Och ett kapitel består i att vänja hästen vid sadel....

En orsak är att vi är ganska många som arbetar våra hästar vid hand från marken en längre tid innan vi sitter upp. Då är det väldigt bra att lära hästen tygeltagen i som ett eget kapitel. Då kan man lära hästen ganska många saker som man har nytta av då man börjar rida.

Alla kommer inte till bergets topp, men börjar man inte vid foten kommer man ingenstans.

men det är väl ingen som säger att man INTE jobbar hästen vid hand innan man sitter upp? dock har jag aldrig behövt lära in bettets inverkan genom mick och meck och olika specifika övningar. Varken avsuttet eller uppsuttet. Och det har blivit helt normala och fina hästar, mycket välutbildade och mjuka för bettet. :D Både under ridning och på töm.

Läs det fetstilta igen.

Både ja och nej, har man hästen på sätet så är det sätet som håller hästen inom ramen inte tygeln (helst) men tygeln säger till hästen att stanna inom ramen även om det inte innebär att tygeln bestämmer ramen. Alltså det ena funkar inte utan det andra.

Om du blev något klokare av det :cool:

Läs det fetstilta igen.

När hästen tar längre kliv= ökning. Menar du att den då ska vara riktigt lång för att få till en bra mellantrav?

Nä bara längre än arbetstrav - att den skall vara lång och att ryttaren måste gå fram med handen i en ökad trav är allmänt känt

Jo tygeln behövs som indikator

Om man säger såhär då

Tygeln bestämmer hur lång hästen får vara - när tygeln går framåt släpper man ut den i en längre ram (om man släpper den ur sitsen också - vilket man inte gör i en överstrykning)

Men tygeln bestämmer inte hur kort hästen får vara - för hur kort hästen är beror på hur mycket den sätter sig - och man samlar inte hästen för tygeln.

Utan för sitsen - sätet som fio skriver

De som försöker samla för tygeln får ofta en ihopdragen hals stelt hållen hals, med för stark kontakt, en häst som faktiskt är framtung och som saknar losgelasenheit. ser ledsen ut och som inte är så himla ridbar... Halvhalterna går inte igenom...

Lyckas man samla för sitsen får man en helt annan uppenbarelse på hästen kontakten är precis så lätt som efterlyses och hästen är ridbar och alla tecken på losgelassenheit uppvisas bla huvudhalsrörelser som är ett kvitt på att hästen jobbar över ryggen.

Den stora poängen är att grejjar man för mycket med tygeln så blir halsen stel och ryggen stel och bakbenen i tjotahejti.

Det är ett biomekaniskt faktum

Men för att förstå " att ha hästen på sätet" så måste man nog ha upplevt det.

Det är ju svårt - och det är ju därför som man sällan ser ngn överstrykning utförd på unghästarna på Breeders.

Eftrsom ryttaren använder tygeln för att hålla hästen inne i ramen.

Det var samma problem på Balkenhol clinincen - ingen kunde GE framåt För ingen kunde hålla hästen med sätet

KL

Kan jag glänsa runt och ha hästen på sätet i varje steg?
nej - men jag försöker lära mig :o

Och för att lära mig det nmåset jag ha mitt fokus på sätet - inte på handen

Senast ändrad av en moderator:

Att hästar börjar springa i ökade gångarter beror på att ryttaren inte från början har dem satta på rumpan öht - och det beror ju på brister i inverkan med sätet

är de satta på rumpan har de balans nog :idea:
- är de ihophållna med tygeln så tapapr de balansen utan tygel :devil:

Det är ju det överstrykning handlar om - går de i egen balans :cool: eller....

De som har börjat "bära sin hals" och inte följer handen framåt pga för stark handinverkan, har ju aldrig uppnått "suget" som uppstår när de börjar sätta sig bakifrån, man har helt enkelt inte fått igång dem bakidfrån :o

Och därför har de ju ingen impulsion, markbundna framtunga gångarter och ingen elasticitet.

Har man sug - så söker hästen handen, framåt, åt sidan, whatever

Fråga: upplever du/ni att hästar som inte suger i bettet alltid per definition blir markbundna och får "tråkiga" gångarter?

Jag har givetvis erfarenhet av att rida hästar på bogarna :o, och givetvis även av markbundna gångarter. Men på nuvarande hästen kan jag ibland känna att gången kan bli mer flashig om jag förlorar suget. Jag inser givetvis att hästen går över spänning och vevar med benen i en salig röra, utan takt och finess, men från backen får jag inte sällan kommentarer om hur fint hästen går.

Är detta ett vanligt "problem" inom den "moderna" halvblodskonstitutionern? Jag upplever mitt djur (med alla sina 400 exteriöra fel) som en ganska "modern" sporthäst, högbent, hög manke, naturligt byggd i uppförsbacke, bakben som är ganska lätta att stoppa in under kroppen och lång ståtlig hals. Är det något i denna hästtyps mekanik som gör att gångarterna faktiskt kan upplevas som häftigare när hästen börjar att gå över spänning? För jag lyckas knappt få honom "traditionellt" bogtung när jag inte lyckas få bitarna på plats. Jag får honom snarare mer och mer "uppåt".

(Han kan givetvis vara "tung" på en bog, men det är inte i närheten av den "gamla" typen av halvblod jag ridit förut).

Både ja och nej, har man hästen på sätet så är det sätet som håller hästen inom ramen inte tygeln (helst) men tygeln säger till hästen att stanna inom ramen även om det inte innebär att tygeln bestämmer ramen. Alltså det ena funkar inte utan det andra.

Om du blev något klokare av det :cool:
Det är jag med på.
Har nog lyckats rida så ibland t o m på tävling- körde mantrat- Sitt på bakbenen o rid!!!!

Menar du att den går bakom hand o släpper bettet o den inte arbetar igenom kroppen:confused:
Mkt kan man säga om min ridning, men jag har aldrig hämmat mina hästars rörelse- tvärtom.

Jag tycker att din häst är riktigt fin, men visst är det svårare med en såå lång hals- att inte dra ihop den. Tänker då på Gielens stora hingst-fuxen. Å vad fint hon red den- med lång buren hals- en konst.

Tycker att tråden förutsätter handridning- där hästen INTE kan/ vill röra sig på max.

Fråga: upplever du/ni att hästar som inte suger i bettet alltid per definition blir markbundna och får "tråkiga" gångarter?

Jag har givetvis erfarenhet av att rida hästar på bogarna :o, och givetvis även av markbundna gångarter. Men på nuvarande hästen kan jag ibland känna att gången kan bli mer flashig om jag förlorar suget. Jag inser givetvis att hästen går över spänning och vevar med benen i en salig röra, utan takt och finess, men från backen får jag inte sällan kommentarer om hur fint hästen går.

Är detta ett vanligt "problem" inom den "moderna" halvblodskonstitutionern? Jag upplever mitt djur (med alla sina 400 exteriöra fel) som en ganska "modern" sporthäst, högbent, hög manke, naturligt byggd i uppförsbacke, bakben som är ganska lätta att stoppa in under kroppen och lång ståtlig hals. Är det något i denna hästtyps mekanik som gör att gångarterna faktiskt kan upplevas som häftigare när hästen börjar att gå över spänning? För jag lyckas knappt få honom "traditionellt" bogtung när jag inte lyckas få bitarna på plats. Jag får honom snarare mer och mer "uppåt".

(Han kan givetvis vara "tung" på en bog, men det är inte i närheten av den "gamla" typen av halvblod jag ridit förut).

Ha jag vet precis hur du menar, jag tror dock inte din häst hamnar bakom hand egentligen när du upplever den som flashig, hästar som hamnar bakom hand kan inte trava taktmässigt eller öka eller länga taktmässigt så flashiga kan dom nog aldrig bli....Dom kan backa av från handen och vara flashiga OM grundarbetet är någorlunda bra gjort men jag tycker det är en stor skillnad där mellan backa av från handen och vara bakom hand.

*delvis knapplån*

En del ab problemet i den här debatten är att vi ser olika saker.

Bidrar med en film:

http://www.viddler.com/explore/oldmastertour/videos/35/

där domarna har sagt att det ligger mellan ganska bra och bra i betyg.

Jag håller med dem! Det jag ser är dock att ryttaren använder sina händer nästan hela tiden. Jag är nyfiken på vad ni andra ser?

Skulle också vara intressant att få reda på vad DU ser och vad du menar.

JAG ser en mycket väl genomförd ritt på en väl avstämd häst där ryttaren har mycket bra kontroll.
Hästen ser nöjd ut och arbetar bra.

Man ser att den troligen inte är helt befäst i denna klass, den ser inte hundra stark ut, i passagen hamnar den med bakbenen lite bakom sig och orkar inte bära riktigt. Men hon supportar och hjälper den bra.
Det du ser med händerna är nog just det, hon hjälper hästen att ligga kvar i sin balans hela tiden, hon stämmer av i varje/vartannat steg. När den blir lite starkare och mer befäst kommer den inte att ligga på riktigt lika mycket.

Men mycket skickligt ridet på en häst som inte "lider". Väl avstämt. Bra kontakt mellan nos och bakben. Ibland går inte halvhalterna helt igenom och den ligger på lite mycket fram men det kommer lösa sig med styrka.

Nå, vad ser DU?

Malin - det är precis det jag ser!

Det jag skulle vilja se - men då kanske ekipaget skulle få ännu högre poäng - är större lätthet i fram - att hon inte skulle behöva hålla så mycket.

Kanske vi kan vara överens om det också?

Mitt otränade öga ser en mycket lydig häst som ser rolig ut att rida (även om det såklart beror på att ryttaren är följsam och rider bra), en häst som ändrar böjning (ställning) i varje steg när man ser den uppifrån och som inte är avslappnad i rygglinje/nacke - spänner underkäken och blir spänd i halsen, dock inte hela tiden. En häst som tenderar att släppa rygen och inte gå igenom hela vägen. Kollat de första minuterna.
Lite miljöskadad är man allt! :angel:

En jättefin häst.:love:
Den blir lite stark ibland. En häst som hela tiden ska vara beredd på att öka vid minsta signal måste man säga åt att- vänta- med handen. Vet att de flesta här:devil: kan bromsa med bara sätet:grin:

Man vill ju inte att den ska korta sig, utan samla sig o vänta.
Tycker att hon lotsar runt den med bravur:bow:
Den stannar inte upp innan piaffen- bra övergång.

Håller helt med Malinigbg

Jag brukar säga att det finns en miljon sätt att gå till postlådan på och detsamma gäller ju hästen.

Det finns inte två eller ngra få lägen utan en stor variation.

men jag undrar med vad du menar med uppåt?
Att frambenen går uppåt betyder inte att hästen går i uppförsbacke.

Sedan vet ju du att om man stabiliserar en del så frigör det rörelse i en annan - och den extra rörelsen i frambenen - var har den rörelsen tagits ifrån -vad har stabiliserats så mycket att det där är möjligt
- är ju en fråga.

Det är ju samma mekanismer - men det ser väldigt olika ut när olika typer av hästar gör det

Jag tror att det är lättare att missta sig på halvblod av den moderna typen - att imponeras av flash

medan de som har koll och undrar var Dressyren är på väg ställer en retorisk fråga; Är det rätt?

Eller ännu mera var går gränsen mellan korrekt och cirkus

För cirkushästar går aldrig genom kroppen.

Sedan kan jag säga att oj oj oj så mycket beröm jag får när min Nordis balanstravar

ojojoj så mycket åsikter det finns om vad som är rätt det finns - det är bara att kolla här på buke.

Det finns alltid folk som kan svära på vad de ser, och det kan ofta se ut på ett sätt för ögat - sedan om man höghastighetsfilmar eller kollar ruta för ruta så ojsan - den där framhoven går i före bakhoven.

Likaså med att trilla på ena bogen.
Jag vet inte vad sådan där spel heter som man rullar en kula i en labyrint förbi hål - men det är ett mekansikt faktum skall kulan i övre högra hörnet så måste man luta skivan så att så att det hörnet blir lägre - och där skivans tyngpunkt närmare det hållet.

Hästen orkar inte hålla tyngdpunkten bakåt om den inte är RAK dvs belastar sina bogar jämnt

Det är därför utbildningskalan ser ut som den gör - det går inte att samla utan de föregående komponeneterna

Nu kanske jag skrev självklarheter - men det verkade finnas flera frågor inbyggda i din text.

*delvis knapplån*

En del av problemet i den här debatten är att vi ser olika saker.

Bidrar med en film:

http://www.viddler.com/explore/oldmastertour/videos/35/

där domarna har sagt att det ligger mellan ganska bra och bra i betyg.

Jag håller med dem! Det jag ser är dock att ryttaren använder sina händer nästan hela tiden. Jag är nyfiken på vad ni andra ser?

Absolut ser vi olika saker - och prioriterar olika saker

Och detta är ett läge i diskussionen som om man säger vad man ser och tänker riskerar att provocera så att en del tappar sin netiquette :angel:

Men eftersom jag är modigare än du - så tänker jag säga - Jag gillar inte Holländsk ridning så som jag sett den på TV och film - av den enkla orsaken att det är levande vävnad i hästens mun. Bettet inverkar på njukdelar.

Och hästen är en levande varelse och har känsel, så när jag ser ryttare som i avsaknad av bål styrka och koordination tom använder sin egen vikt och lutar bakåt i tygeln så blir jag ledsen:cry:

Självklart är det en skicklig ryttare och hästen är fantastisk, jag bara föredrar kontakten och inverkan med sätet i min länk.

Om man kollar på Holländskan så drar hon in hästnäsan i varje galopp språng - Just genom en felaktig teknik ( don't shoot the messenger - it's common knowledge) med sitt säte.

Det gör inte Hubbe alls på samam sätt- och han rider bättre enligt mig och brukar få upp till 10:or på sitt galopp program

Man kan hitta fel på allt och jag påstår inte att Hubbe är perfekt och Hollöndskan sopor - men ur kontaktsynpunkt ser ju min länk mycket trevligare och mjukare ut tycker jag

Angående att använda händerna - så handlar det ju också om till vad?

Gör de vad de skall eller får de kompensera andra brister :o :o :o

Hubbe använder ju också händerna - men han gör ju så mycket mer
Kolla hur HUbbes tygel ofta hänger.

Han GÖR JU NÅGOT med sätet - som Holländskan INTE gör...

och därför får hon så mycket mer i handen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar