Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

och för mig så är "mecka med handen" bara onödigt/dumt och inte samma sak som att skola hästens mun...

Helan har skrivit väldigt utförligt och bra, vi gör inte lika, jag gör mycket enklare - be om mjuk tuggande respons och belönar minsta lilla positiva svar mycket generöst. Funkar bra för mig. Med unga och gamla hästar.

och för mig så är "mecka med handen" bara onödigt/dumt och inte samma sak som att skola hästens mun...

Helan har skrivit väldigt utförligt och bra, vi gör inte lika, jag gör mycket enklare - be om mjuk tuggande respons och belönar minsta lilla positiva svar mycket generöst. Funkar bra för mig. Med unga och gamla hästar.

Känns rätt "meckigt" om man behöver göra ett helt separat utbildnings kapitel av munnen tycker jag.

Instämmer. :bow:

Mecka, det är när man mekar bil eller grejar med tekniska prylar och andra döda ting.

Skola, det är när man på ett pedagogiskt sätt, genom att ge och lära "eleven", vare sig den är två eller fyrbent, verktyg för att få saker och ting att fungera.

Och jag är inne på T_B's linje av hur skolning av hästmunnen fungerar.

Senast ändrad:

KLKL

Läste igår lite i Michael Peace`s bok, där det står bla om skolning av unghästen, att man kan be den flytta vikten från det ben den behöver använda för att påbörja tex en vändning åt vänster, genom att höja innerhanden. Inte utåt, utan rakt upp. Då flyttas vikt tillhö fram och vä fram får frihet att röra sig.
Han skriver även att man kan "titta på en skicklig dressyrryttare som rider sin häst genom ett hörn, så ser du att ryttarens innerhand är en aning högre än ytterhanden, helt enkelt för att ryttaren vill tala om f hästen vilken grad av böjning som krävs."
Jag vet inte om detta ska kategoriseras som "meckande" med handen?

varför behöver man skola munnen som ett separat kapitel i utbildningen av en unghäst? Det är ju det som diskuteras, inte att handen de facto inverkar under ridning.

Så här rider jag i den traditionella dressyren. Enligt Kyra och Richard, mfl världsnamn

KLKL

Han skriver även att man kan "titta på en skicklig dressyrryttare som rider sin häst genom ett hörn, så ser du att ryttarens innerhand är en aning högre än ytterhanden, helt enkelt för att ryttaren vill tala om f hästen vilken grad av böjning som krävs."

Nej, en skicklig ryttare böjer hästen för enbart skänkeln och vikten. Om hästen inte är tillräckligt lyhörd vid just denna hörnpassering/öppnan/slutan/whatever så får man även vinkla ringfingret lite för att tala om för hästen att den ska ställa i ganaschen, men på riktigt välridna hästar räcker de med böjning i bålen för att böjningen ska bli rätt från bakhov till nos...

varför behöver man skola munnen som ett separat kapitel i utbildningen av en unghäst? Det är ju det som diskuteras, inte att handen de facto inverkar under ridning.

Mycket bra fråga! Hoppas t_b kommer med ett svar!

Varför inte?

Ett av "kapitlen" i utbildningen av unghästen, är ju att vänja unghästen att ha bett över huvud taget.

Varför då inte ett underkapitel, där man följdaktligen utbildar unghästen i/talar om för unghästen vad, hur och varför bettet ska användas?

Jag ser ingenting som motverkar det andra... men... :confused: Jag missförstår säkert, som vanligt frågeställningen.

Och ett kapitel består i att vänja hästen vid sadel....

En orsak är att vi är ganska många som arbetar våra hästar vid hand från marken en längre tid innan vi sitter upp. Då är det väldigt bra att lära hästen tygeltagen i som ett eget kapitel. Då kan man lära hästen ganska många saker som man har nytta av då man börjar rida.

Alla kommer inte till bergets topp, men börjar man inte vid foten kommer man ingenstans.

Men man kan också ta ner allting i FÖR små beståndsdelar som gör att man har svårt att se, och lära sig, helheten.

Det är som att, vid bergsklättring, klättra på varenda sten för att ta sig upp, istället för att lära sig tekniken - få in känslan för klättringen.

Jag kan bli lite skrämd av det fanatiska jag känner när det gäller vissa gurus.
Man köper allt med hull och hår.

Jag kan bli lite skrämd av det fanatiska jag känner när det gäller vissa gurus.
Man köper allt med hull och hår.

Detta håller jag med om till hundra procent och det gäller ALLA inriktningar och ALLA gurus inom dessa inriktningar oavsett vem, hur och varför någon skriver om dessa gurus.

Däremot finns det några som lyssnar till sina gurus och kan sila kameler och svälja myggorna i stället - de är mer lättsmälta, och där nånstans vill jag i alla fall TRO att alla vi som skriver om våra inriktningar på klassisk ridkonst är även om alla vil vrida, vända och krama sönder vartenda ord som någon har svårt att stava till.

Senast ändrad:

Detta håller jag med om till hundra procent och det gäller ALLA inriktningar och ALLA gurus inom dessa inriktningar oavsett vem, hur och varför någon skriver om dessa gurus.

Absolut!
Det spelar ingen roll vilken disciplin vi pratar om där.
Men finns inom denna genre också och det är lika skrämmande var man än är.

Krävs ju också en del erfarenhet för att kunna sila, det är nog därför gurus gärna vill ha sina elever så råa som möjligt.

Varför inte?

Ett av "kapitlen" i utbildningen av unghästen, är ju att vänja unghästen att ha bett över huvud taget.

Varför då inte ett underkapitel, där man följdaktligen utbildar unghästen i/talar om för unghästen vad, hur och varför bettet ska användas?

Jag ser ingenting som motverkar det andra... men... :confused: Jag missförstår säkert, som vanligt frågeställningen.
Bästa sättet är att tränsa den o ge den kraftfoder:d
Unghästar lär sig skitfort. Det är det som är så himla kul med dem:love:

Å vilket svammel för att yra bort min fråga:rofl:
Du skrev att hästen tar längre kliv om man länger tygeln!
Nu bestämmer återigen tygeln ramen.
Hästen ska inte falla isär eller gå fortare/ ta längre kliv för att man länger tygeln- se överstrykning. Den bevisar att man inte rider hästen framifrån.

Förresten ser jag nu att du har missförstått det där med dragläget

Ja vem som missförstår skall jag låta vara osagt...

Lång ram = längre häst = längre kliv.
Ja tygeln bestämmer ramen - men det är inte den som håller hästen inom ramen. Just därför så fungerar överstrykning.

En överstrykning kombineras med andra övriga hjälper än en ökning

Man har hästen på sin sits inte på sin hand - därför kan man göra en överstryktning (eller borde kunna :angel:)

Jag trodde det låg mer i begreppet en skolad mun, men jag tolkar ju bara fritt och har inte riktig koll. det ska glatt erkännas. :D

Jag har trott att en skolad mun gör att ryttaren kan via bettet be hästen om ex höjd rygg, bättre bakbensaktivitet osv. En mjuk och soft tunga. (Fast det ska den ju helst alltid ha...)

Hur gör du för att få bättre bakbens aktivitet med handen?

KLKL

Läste igår lite i Michael Peace`s bok, där det står bla om skolning av unghästen, att man kan be den flytta vikten från det ben den behöver använda för att påbörja tex en vändning åt vänster, genom att höja innerhanden. Inte utåt, utan rakt upp. Då flyttas vikt tillhö fram och vä fram får frihet att röra sig.
Jag vet inte om detta ska kategoriseras som "meckande" med handen?

jag vet inte vem Michael Peace är men lyfter du innerhanden så avlastar du innerbogen genom att du ändrar din tyngdpunkt till att mer balasta yttre bak än inner fram och då underlättar du böjandet.

Man böjer inte på detta sätt - men man balanserar på ytterbak och är då med i rörelsen på ett annat sätt.

Du kan se det på Kyras clinics men - hennes elever använder det för att komamned på vä sittben - de håller högerhanden upp i byten och skolor - så att de bättre sitter _i_ rörelsen

Det här tygeltaget påverkar alltså inte munnen eg. - om det inte samtidigt börjar gå bakåt - men det skall det inte.

Bästa sättet är att tränsa den o ge den kraftfoder:d
Unghästar lär sig skitfort. Det är det som är så himla kul med dem:love:

De unghästar och ridtravare som jag ridit in eller ridutbildat har inte behövt träns på sig för att äta... och nej, jag vet. Det var inte det du menade heller. Men jag måste ju få nafsa lite, jag också :devil:

Men...

Det jag menade, är att inget hindrar att man gör på det sätt man tycker är tillämpligt för just den individen. Inget motsätter det andra

Jag vet inte om du har bläddrat i Lussans dressyrbok... Där har hon visat på övningar avsuttet där hon går bredvid hästen och jobbar hästen ibland på töm o nån gång enbart på träns om jag inte missförstått... och det är väl på sätt och vis också ett sätt att skola hästens mun? Att visa hur bettet inverkar och ska inverka för hästen, samtidigt som man lättare kommer åt att även arbeta avsuttet från skänkelläge...

Eller...

Min signatur gäller fortfarande... :grin:

Ja jag skulle säga det.

men rent generellt så är man inte så kunnig i biomekanik inom ridsproten, så en instruktör kan uppmana en elev att göra ett uppresande tygeltag på ena tygeln som svar på att hästen lagt huvudet på sned.

det "heter" att hästen undandrar sig arbete så, men huvdet är på sned för att hästen belastar den bogen mer - så...

Iofs belastar den den bogen mer för att den inte vinklar det diagonala bakbenet - utan bara skjuter på med det - men ryttare och häst brukar samarbeta där....

Sedan så kommer den höjda hande få upprepas tills ryttaren lär sig att behålla sin torso där den skall vara - oftast handlar det om en slokande ( framåt nedåt) höger inner axel på högerhänta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar