Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

"INTE skola munnen" borde vara det verkligt brutala.
Skolning handlar ju om inlärning - hästen ska förstå vad tygel/bettet betyder och slappna av och söka bettet. Med sluten mun lugnt tugga som det står i TR. /T_B :cool:

Hur ska du kunna undvika att "skola munnen" i den sekund du börjar jobba hästen från marken eller sitter på den uppsuttet? Mycket märkligt i min värld att behöva ägna ett särskilt kapitel till just det - det kommer med en stadig och följsam sits och hand per automatik vågar jag drastiskt påstå :angel: Inte av att man behöver sitta på en volt i skritt och fokusera på just munnen.

Det är väldigt få hästar som har problem i munnen.
Problemen kommer bakifrån eller från bogarna. Oftast. (självklart finns det undantag men det är inte de jag pratar om nu, jag pratar alltså inte korrigeringar).
JAG tror att det är skrammlandet och rasslandet med bettet är något som gör så det blir bekvämt för ryttaren. Istället för att leta problemet någonannanstans (som, för att lösa det, krävs både uthållighet, finurlighet och kunskap kanske) så plockar man bort hästen från bettet.
Vi ryttare har ju en förmåga att bara se och känna det som finns framför näsan på oss...
Alltså, hästen känns lättare att rida och behagligare att rida om den är tom på bettet och kanske inte på bettet alls?Men troligen är *ryggen inte med *bakbenen är kvar i stallet *hästen är bakom hjälperna.

Vi vet att en del har talets gåva, det är ett som är säkert.
Jag är då, till 99% säker på, att ni blir blåsta på era kurser. Det är någon som tjänar fett med pengar på att bryta ner ridningen till mikroskopisk nivå...

jag håller med dig och jag hoppas du såg min tidigare kommentar ang. hur bekvämt det känns att rida en häst som lärt sig att backa av från bettet. som jag nämnde tidigare har jag haft äran att sitta på flera såna, och de har placeringar i höga LA klasser, de är skolade att böja sig för bettet så fort handen ber om det. Det är däremot inte ridning jag söker efter när jag själv väljer eller hur jag vill rida mina hästar.

Allt det här vågar jag inte svara på eftersom inlägget var utifrån en metod som -jag- personligen lagt på is för att jag upplever min sits för dålig! ;)
.

skippa "man ska" och beskriv hur du gör helt sonika istället, oavsett vilken "metod" - det var ju det Fredrik frågade om, NÅGON metod måste du ju rent logiskt ha eftersom du rider eller hur?

Ja så rider du - men så lär de inte ut på beridarutbildningen

ursäkta men asgarv.
Har du gått beridarutbildningen?
blir fascinerad av att talets gåva diskuteras här, axel och malingbg med flera har tävlat och tävlar höga klasser och ridit/rider för elit tränare, du låter som du utbildat unghästar och är beridare, men det är du ju långt ifrån eller hur?

Motsatsen - "INTE skola munnen" borde vara det verkligt brutala.
Skolning handlar ju om inlärning - hästen ska förstå vad tygel/bettet betyder och slappna av och söka bettet Med sluten mun lugnt tugga som det står i TR.. /T_B :cool:

Men vad har det fetstilta med "skola munnen" att göra:confused:

Det ingår ju i helheten när man utbildar en häst, tycker jag. Gör du det på något särskilt sätt med en unghäst? Hur exakt skolar du munnen på en unghäst?

Jag menar att det i fetstil kommer om man rider en unghäst med stilla hand, fram emot bettet. Hur menar du?

Ja så rider du - men så lär de inte ut på beridarutbildningen

Gud så svårt att förklara

Tygellängden bestämmer hur lång hästen skall vara.

Som jag skrivit förut så fungerar hästens rygg halskotpelkare som en enhet - den måste böjas jämnt annars orkar hästen inte hålla ihop sig bakifrån.

En kort tygel fram måste matchas av samma böj i pilbågen bakifårn

Alla betonar att det inte är ryttaren som skall ta kontakt utan hästen. Därför å halar man inte in tygeln så att den inte glappar. Utan man rider hästens näsa framåt så att tygeln inte längre glappar.

Det blir inte så bokstavligt när proffsen rider, att de går från glapp till kontakt - det man ser är att halsen välvs jämnt istället för att vara mest böjd högre upp. Det ser ut som om halsen plötsligt börjar under sadeln ( det är detta som menas med upp med manken eg. ) Att hästen ändrar hålning i sin främre halva ( vilketgivetvis är en fortsättning på att den gjort det i den bakre)

Får man till detta (välving uppåt - startad bakifrån) - så kommer hästen att hela tiden söka handen - den följer altså bettet framåt.
Det står det ju i "instruktionen" att hästen alltid skall själv söka framåt nedåt - Det syntes så tydligt i traven på CH's häst. hela hans hästhals ändrar helt form

Så ja - går du fram med handen så skall hästen följa med. dvs halsen skall bli längre.
Sedan bestämmer resten av din kropp vad som skall hända. Skall hästen söka sig framåt nedåt så släpper du ramen bakifrån nästan helt.

Skall hästen öka - så lägger du till ram bakifån och länger halsen och energin kommer då att gå framåt uppåt.

Jämför dragläget

Lite gas kräver lite koppling släpp kopplingen och bilen rullar framåt.

Sätt hästen = mycket gas/tryck och släpp kopplingen och vroom.

Om du jämför med piaff - där sitter hästen vädligt djupt - ja nästan som en kosack - och i det tillståndet blir steget kort automatiskt.

Om du behåller samma energi men släpper den framåt - så kommer hästen ta längre kliv. detta kan man ju känna om man går ur en bra skola. Att skolorna ökar gasen = trycket bakifårn fast den inte går framåt föränn den tillåts gå framåt.

Sedan så skall inte hästen bära halsen med sina muskler - Hästen skall bära sig själv - bakifrån bäckenet - gör den det så kommer halsen att hänga i ligamentsystemet - och halsens längd kommer då att variera beroende på var i stegsekvensen hästen är.

Och ju mer manken kommer upp - ju mer kommer halsen sträckas framåt

Det sista klarar jag inte att svar på utan lunch
Å vilket svammel för att yra bort min fråga:rofl:
Du skrev att hästen tar längre kliv om man länger tygeln!
Nu bestämmer återigen tygeln ramen.
Hästen ska inte falla isär eller gå fortare/ ta längre kliv för att man länger tygeln- se överstrykning. Den bevisar att man inte rider hästen framifrån.

Förresten ser jag nu att du har missförstått det där med dragläget

Senast ändrad:

Å andra sidan tror jag att om man har väldigt mkt på plats innan (t ex som en duktig ryttare har), tror jag absolut att man kan spela på andra skalor än bara förhållning/eftergift via bettet.

Fast då borde ju mästaren som vi diskuterar i tråden kunna visa detta :confused: Det gör han ju inte. Det är då¨man undrar om det finns mer än det som JAG kan fatta, eller inte, kanske ser vi bara olika på hur en tuggande häst ser ut tex, en missnöjd stressad tuggande häst eller mjukt sugande häst på bettet.
Jag fick svaret ang hans filmer att hästen TUGGAR vilket sas att hästar SKA göra, men jag ser inte en förnöjt tuggande häst utan en inte så förnöjt tuggande häst. Kanske är det ok i andras värld, DET vet jag ju inte.:confused:
Jag är inte nöjd med det. JAg vill ha det mjuka förnöjda suget.

Vi ser ju ändå vad vi diskterar, vi har något att referera till i alla fall, även om det säkert kanske finns delar som jag inte kan fatta heller.

Vi ser också hur hästen arbetar i kroppen med den handen som mästaren har, och de tygelhjälper han förespråkar. Det blir ju ett tecken i sej, för mej, att det inte ger vad jag vill ha helt enkelt.

Så funderar jag i diskussionen även om jag är öppen för att det finns delar jag inte förstår vitsen med.

Senast ändrad av en moderator:

:confused:Det är väl likadant med att lära hästen skänkel isåfall ju. Det är väll hjärnan som ska lära sig innebörden av de me.?

Varför blev hästen rädd för bettet?
Det låter ju jättekonstigt.

Jag tycker okså att skola munnen låter lite konstigt. (En skola kan ju va typ öppna och sluta också. ) Jag kan inte komma på nåt bra annat ord. Eller förresten, VÄNJA hästen vid bettet, låter inte det bättre:idea:
Fast GÅ på tygeln är ju ganska konstigt det me.:grin: Å skänkelvikning, ska man vika skänkeln då eller vika hästen runt skänkeln :crazy: ?

... är det ordet "skola" som är konstigt? Lära hästen att förstå vad jag vill när jag ger signaler via bettet ... så att hästen förstår och söker bettet med mjuk mun... låter det bättre?

Och många här kanske inte använder handen/tygeln/bettet när de rider svåra klasser - men de flesta i den internationella elit gör det.

Jag har sett en elitryttare rida sitt nationella-mästerskaps-kür-program på repgrimma ... det fungerade rätt bra, bettlöst. hmmm

Lära hästen att förstå vad jag vill när jag ger signaler via bettet ... så att hästen förstår och söker bettet med mjuk mun... låter det bättre?

Det är nog just här det blir konstigt i diskussionen...
För i min, och många andras, värld handlar det inte om att "skola" en mun.
Munnen löser sig självt när hästen går rätt.
Att börja i fel ända gör bara att man får börja om senare i hästens utbildning.

Visst ska hästen ha bettet i munnen på rätt sätt utan att bita fast på det eller tugga frenetiskt på det. Jag är långt ifrån en komplett ryttare och jag lovar, jag kan sitta upp på vilken inriden häst som helst och lära den bettet på 30 sekunder.
Därför undrar jag vad jag skulle lära mig på de övriga 44,5 minuterna som jag antar att lektionerna pågår? :confused:

Kontakten med bettet kommer egentligen inte förrän hästen är ihopkopplad mellan bakbenen och nosen. I min värld.

... är det ordet "skola" som är konstigt? Lära hästen att förstå vad jag vill när jag ger signaler via bettet ... så att hästen förstår och söker bettet med mjuk mun... låter det bättre?

Och många här kanske inte använder handen/tygeln/bettet när de rider svåra klasser - men de flesta i den internationella elit gör det.

Jag har sett en elitryttare rida sitt nationella-mästerskaps-kür-program på repgrimma ... det fungerade rätt bra, bettlöst. hmmm

Undrar fortfarande hur du menar? Kan du förklara mer konkret hur du gör på tex en unghäst? Lär du hästen det särskilt? Hur? Hur lång tid ägnar du åt det?
Vad gör du?

Innebär det sen att hästen är ja, mjuk, eller vadå i munnen, oavsett hur bakben och resten av kroppen arbetar? Eller hur fungerar det? Kommer bakbenen med lättare för att du ägnat tid åt speciellt munnen?

Jag är nyfiken eftersom jag ser det som flera andra att det hänger ihop med helheten, munnen kommer på köpet.
Eller är det så att du inte gör så mycket, utan kanske i praktiken som jag tänker, fast du kallar en del av det "skola munnen"?

Ang repgrimma, vad tänkte du med det? Det måste ju mycket väl fungera på en välriden häst, fast inte i längden eftersom fnliret inte blir samma, men att rida pass med det eller annat bettlöst alternativ ser jag inte som konstigt på en välriden häst, munnen är ju som sagt bara en liten del, det mesta sker i ryttarens kropp trots allt.

Du är välkommen till Örebro o prova en "vanlig häst fast vit"... :bow: Mina kompisar tycker att min dam är lat och segriden. Men nu har jag äntligen kommit på varför de tycker det. Om de rider på lång tygel, rätar upp sig, eller trampar ner hälen tvärstannar hon, likaväl om de rider lite framåt i skritt, trav eller galopp och rätar upp sig eller trampar ner hälen, då är det halvhalt, övergång till lägre gångart eller halt som svar... beroende på när/om "den vanliga hästen fast vita" får eftergift.

Det är så himla härligt, med en sån häst. Men jag blir också totalt handikappad när jag rycker in på ridskolan och får låna ridskolehäst, som fattar nada... av mina hjälper.

Tackar tackar! :bow:

Skoj med fler som är sådana även, om de är vita.... Min är en långbent brunett:banana:

Lite OT kanske - jag bara undrar varför "skola munnen" låter tom brutalt????
Motsatsen - "INTE skola munnen" borde vara det verkligt brutala.
Skolning handlar ju om inlärning - hästen ska förstå vad tygel/bettet betyder och slappna av och söka bettet. Med sluten mun lugnt tugga som det står i TR. /T_B :cool:

Menar du vid inridning att hästen ska lära sig att följa tygeltag och få en positiv introduktion till bettet. Att få förtroende för handen (bettet) och på det stora hela: Tycka om bettet... lixom.. ;)

eller?

Jag fattar nog inte heller;)
Om ryttaren erbjuder ett mjukt levande stöd så är den harmonisk, men jag får för mig att de menar formen. För i nästa stund får den inte ta ngt stöd alls- som jag fattar det.:confused:
Om ryttaren bara inte blir statisk / hård o har egen balans o vet med sig när hästen jobbar igenom kroppen- du vet-känslan, så hänger den sig inte på bettet- för att det då inte finns ngt att hänga på:grin:

Formen kommer av sig själv- om ryttaren skolar sig själv- först:cool:

Menar du vid inridning att hästen ska lära sig att följa tygeltag och få en positiv introduktion till bettet. Att få förtroende för handen (bettet) och på det stora hela: Tycka om bettet... lixom.. ;)

eller?

Absolut!

Och om det inte har funkat - görs när det behövs.

Jag rider inte för PK så jag kan inte uttala mig om hans lektioner. Att skola munnen går fort om du gör rätt och sen sitter rätt och har oberoende hand så blir det aldrig problem.

mvh/T_B

Det är nog just här det blir konstigt i diskussionen...
För i min, och många andras, värld handlar det inte om att "skola" en mun.
Munnen löser sig självt när hästen går rätt.
Att börja i fel ända gör bara att man får börja om senare i hästens utbildning.

Visst ska hästen ha bettet i munnen på rätt sätt utan att bita fast på det eller tugga frenetiskt på det. Jag är långt ifrån en komplett ryttare och jag lovar, jag kan sitta upp på vilken inriden häst som helst och lära den bettet på 30 sekunder.
Därför undrar jag vad jag skulle lära mig på de övriga 44,5 minuterna som jag antar att lektionerna pågår? :confused:

Kontakten med bettet kommer egentligen inte förrän hästen är ihopkopplad mellan bakbenen och nosen. I min värld.

Jag rider inte för PK så jag kan inte uttala mig om hans lektioner. Att skola munnen går fort om du gör rätt och sen sitter rätt och har oberoende hand så blir det aldrig problem.

mvh/T_B

beskriv som sagt gärna exakt vad det innebär, bortsett från teorin, utan hur DU praktiskt gör så folk fattar, för ingen här fattar uppenbarligen ngt mer bara för att fler teoretiska påståenden läggs in i tråden.

beskriv som sagt gärna exakt vad det innebär, bortsett från teorin, utan hur DU praktiskt gör så folk fattar, för ingen här fattar uppenbarligen ngt mer bara för att fler teoretiska påståenden läggs in i tråden.

Ja jag instämmer.

True_blue
Nu är det nog tredje gången i denna fråga jag ber dej berätta vad du egentligen rent konkret och praktiskt gör, på en unghäst:confused:

Det blir som sagt svårt att diskutera med bara rent teoretiska påståenden om det ena eller andra.

Jag trodde det låg mer i begreppet en skolad mun, men jag tolkar ju bara fritt och har inte riktig koll. det ska glatt erkännas. :D

Jag har trott att en skolad mun gör att ryttaren kan via bettet be hästen om ex höjd rygg, bättre bakbensaktivitet osv. En mjuk och soft tunga. (Fast det ska den ju helst alltid ha...)

Jag har trott att en skolad mun gör att ryttaren kan via bettet be hästen om ex höjd rygg, bättre bakbensaktivitet osv. En mjuk och soft tunga. (Fast det ska den ju helst alltid ha...)

Fast detta åstadkommer man väl med säte och skänkel, eller?
Det kan hända att jag gör fel, men jag ber hästen om mer bakben mm med en impuls av skänkeln, det brukar funka. Brukar inte använda handen till det.
Men, som fler här skriver, så vore det bra om någon med erfarenhet av "skola munnen" mer i klartext kunde beskriva vad som avses, hur det görs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar