Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Det var en överdriven förklaring från min sida, mycket dumt att försöka förklara på det sättet. Tanken är att själva handlingen inte ska synas, men kännas. VID BEHOV. Man sitter inte och skakar på handen hela tiden:mad: Men det är ett bra hjälpmedel för hästar som gärna glömmer bort vad de håller på med. Så istället för att ta ett kraftigare tygeltag som en del gör så vibrerar jag lite på handen istället. Det anser jag påverkar mindre i hästens mun än det kraftigare taget. Och jag tycker inte alls att hästarna drar sig bort från bettet, snarare tvärt om så upplever jag en bättre kontakt. Jag använder vibrerandet lika väl när hästen av någon anledning har eller håller på att släppa kontakten.

Vilken "skola" vill du hålla dig till?

Jag anser ju då att om hästen biter sig fast lägger sig på eller släpper kontakten så är det ju fel bakifrån eller att hästen ha lagt sig på den ena bogen och då föredrar jag att fixa den biten.

Hur hjälper skakningarna i handen bristande aktivitet bakifrån eller för mkt påskjut eller om hästen har lagt sig på ena bogen ?

Men om hästen är korrekt skolad i munnen/för handen, då kan man väl påverka den framifrån och bak - är det inte det som menas med skolad mun?

Samma sak som att du gör en halvhalt, på en skolad häst går den ju från munnen, via nacke, hals, rygg, rumpa och ner i bakhoven och sen fram igen.

(Jag spekulerar bara, jag är ute på hal is)

Då halkar jag efter dig!:laugh:

och, om hästen lagt sig på, och man försöker aktivera motorn, bakifrån, kan man ju råka få enbart påskjut med ännu mer mot handen alternativt för hög fart. Men en signal i bettet att mjukna i överlinjen kan aktiveringen bak ge mer lyft i kroppen och bäckenet kan vinklas lite till och markytan hästen täcker med bakbenen fördelas mer under kroppen mot för bakom kroppen.

Att enbart jobba bakifrån kan göra att det fattas i mjukhet i halsen tycker jag.
De som rider med ingen kontakt alls, på tex bettlöst eller hellång tygel kan få väldigt rak och inaktiv hals tycker jag, eller hals som inte välvs framåt utan rätt upp med krökt nacke -ingen sökning.
En helhet är väl att föredra.

Inget backande från bettet är önskvärt, men det ska till en extremt överkänslig häst för att backa undan från en mjuk darrning i bettet tycker jag..
långsamma tygeltag knäpper båda mina av emot. -Obehagligt med segheten o motståndet antagligen.
En darrning ger ju en impuls till avslappning, och påverkar inte musklerna i nacke o hals såsom ett större tygeltag som kan dra med sig hakan lite bakåt om det blir för stort eller långsamt.
Vi människor har väl i regel svårt att öppna upp kramningen i handen nog fort, -blir kvar i det vi gör lite för länge ofta.

Men om hästen är korrekt skolad i munnen/för handen, då kan man väl påverka den framifrån och bak - är det inte det som menas med skolad mun?

Samma sak som att du gör en halvhalt, på en skolad häst går den ju från munnen, via nacke, hals, rygg, rumpa och ner i bakhoven och sen fram igen.

Hm
Jag tror det blandas äpplen och päron i diskussionen nu. Helt plötsligt pratar folk halvhalter och förhållningar, medans diskussionen tog fart i och med påståendet att man mer eller mindre konstant skulle rida med en darrande/vispande hand. det är nog lite goddag yxskaft att hästen bör svara på en vanlig förhållning.

Men en halvhalt börjar inte i munnen, egentligen, tycker jag, utan i magen/mellandelen, med vikten ibland, (i fältsits tex i hoppsadel)
Även om känslani handen om man kramar ska gå ner i bakhovarna så kan det aldrig vara nog i en halvhalt att krama i tygeln, utan det är i ryttarens säte det viktiga sker.

Det som sker i munnen är mer att man känner att något händer hela vägen i hästen, att den svarar mjukt från mun till bakhov, att förbindelsen finns(dvs när det är idealet, så är det så, vilket det.:angel:) Sen är det inte alltid som idealet, men då saknar man trotsa allt aktiviteten bakifrån, hästen sitter inte ohop , då är det där man får åtgärda, liksom.

Lusidor:

Att enbart jobba bakifrån kan göra att det fattas i mjukhet i halsen tycker jag.

Ja, handen fångar ju upp det som kommer bakifrån, det är där suget kommer, i handen, som gör att man känner kontakten hela vägen. Men det börjar ju inte framifrån:idea:

Svamlar i all hast här:cool: Hinner inte läsa vad jag skrivit ens....

Det låter som om "man skolar hästen" och sedan är den utbildad och bara går...

och så är det ju inte -- utan ridning är ju ngt som sker i varje moment

Jag tycker igen - man inte kan diskutera utifårn rätt/fel ridstil utan bara det som sker för stunden.

och man rider hästen i varje stund. det finsn ju inga knappar att trycka på i bokstavlig mening

Oavsett om hästen har svarat på 100 miljarder halvhalter i sitt liv så "sitter den inte i just den stunden ihop" så kan en halvhalt omöjligt gå ned i ngn bakhov. Utan den "halvhalten" påverkar bara halsen

- och vem upplever sig ha problem med halsen enbart? I meningen min häst böjer hela kroppen men inte halsen :confused:

Mankan med ett tygeltag få en tillfällig rekation. Ett exempel är den höjda inenrhanden. Att det funkar där och då beror på att den höjda inenrhanden flyttar tyngpunkten i ryttarens kropp - men i den sekunden handen återgår så trillar ju tyngpunkten tillbaka på denna innerbog.
Man fixar ett symptom och inte en orsak

Dessutom angående halvhalter - i det tyska systemet i rakt nedstigande led från HH :angel:så sätter man inte ihop hästen med tygeln öht, utan hästen sätts ihop med tyska halvhalter (ryttarenms mellandel) och vikthjälper.

Man får hästen till rätt kontakt med bettet - utan att använda bettet.
Först när häsyen har rätt kontakt med bettet - så kan det inverka på rätt sätt i hästens mun - och genom hästens kropp.

För att återkoppla till fio - om hästen lägger sig på ena bogen vanligen höger - så beror det ju på vad den inte gör med vänster bak - svårt att vinkla Vä bak med höger tygel lixom.....

Lite bättre kanske att avlasta höger bog.

Dvs få ryttaren att sluta tynga ned högerbogen och belasta vä bak bättre på ett mer permanent sätt än att joxa med tygeln

Oavsett om hästen har svarat på 100 miljarder halvhalter i sitt liv så "sitter den inte i just den stunden ihop" så kan en halvhalt omöjligt gå ned i ngn bakhov. Utan den "halvhalten" påverkar bara halsen

- och vem upplever sig ha problem med halsen enbart? I meningen min häst böjer hela kroppen men inte halsen :confused:

Dessutom angående halvhalter - i det tyska systemet i rakt nedstigande led från HH :angel:så sätter man inte ihop hästen med tygeln öht, utan hästen sätts ihop med tyska halvhalter (ryttarenms mellandel) och vikthjälper.

Man får hästen till rätt kontakt med bettet - utan att använda bettet.
Först när häsyen har rätt kontakt med bettet - så kan det inverka på rätt sätt i hästens mun - och genom hästens kropp.

jag håller med om både det du och Flashlight kommenterat, förrutom din term "tyska halvhalter". Det är inget unikt för tyskland . alls. snarare är det ganska tyskt på alltför många håll att rida sina hästar inspända : ) Men vi släpper det, så att vi kan hålla oss till den nuvarande debatten.

Att hästen skjuter mot handen beror på att den inte formats bakifrån - den har inte vinklat bakdelen ens i den grundform som betecknar de första tre kvaliteterna. Då har man inte ens kommit till ridning

All inverkan med handen i det läget kommer att påverka hästen negativt.

Det som måste ske först är en omvinkling av bäckenet - för att åstadkomma detta så krävs att ryttaren är i balans - det är det här som HH är en mästare på- och det är därför som det går så fort för honom att ändra på rörelsemönster. Det är precis samma mekanism som att kontrollera en skateboard/ eller surfingbräda - du måste stå i exakt rätt balans i varje moment för att ta dig framåt.

Du måste hålla brädan/ hästen i våg för att kunna ändra på framdelen öht.

Den häst som skjuter mot handen har tippat framåt - det är hur du står - som får den att vinkla bakåt. Jag skriver står för detta fixar man under uppvärmningen under lättridning - och tappar man det under ridpasset är det bra att lätta ur sadeln igen.

Det du skriver visar på att du aldrig upplevt en häst i balans bakifrån - för det som händer när den hittar dit - är ingen sladdrighet i halsen men en uppföljning på det som sker bakifrån

En häst korrekt formad bakifån - blir automatiskt lätt i inner handen.

Om man försöker komma dit med handen så får man en häst som måste kompensera bristande balans bakifrån med spänningar.

Dessa hämmar alltid det naturliga rörelsemönstret och all Losgelassenheit ist weck - sedan kan hästen kännas helt motståndslös - men det har inget med losgelassenheit = naturliga ryggrörelser att göra.

Så fort de inte är närvarande så jobbar inte fysiologiskt korrekt.

Det jag ser med ridning som inte börjar med att belasta hästen rätt är hästar som istället för att jobba avspänt hö vä - börjar spänna båda sidor samtidigt och hanterar ryttarens vikt mer än gymnastiserar faktiskt.

Inga ryggrörelser alls :crazy:

och ju mer aktiv hand och ju skarpare bett - ju värre blir det
och tills slut så ser det mest ut som en Barbiehäst av plast som stelt studsar

Väldigt långt ifrån det kattmjuka Losgelassenheit

Efter att ha läst alla inlägg efter det jag skrev känner jag att jag inte behöver skriva så mkt mer egentligen :D

Jag fattade det som om de här skakningarna/vispningarna med handen användes som korrigering för diverse problem såsom att hästen inte tar kontakt eller att den hänger/biter sig fast i handen för varför annars rider man omkring med en skakig hand :confused:

Om hästen redan ÄR skolad i munnen skulle väl det inte behövas att hålla på att vispa runt med händerna :confused:

Jag ser inte heller likheten med en skolad mun på det här sättet för jag förstår inte heller hur man kan påverka omvinklingen bak via att skaka i handen så jag undrade av ren nyfikenhet hur?

Det var ungefär det jag ville ha svar på.

Senast ändrad:

Som sagt jag har inte så mkt mer att tillägga utan jag håller med :D

jag håller med om både det du och Flashlight kommenterat, förrutom din term "tyska halvhalter". Det är inget unikt för tyskland . alls.

Jag tycker att det alltid är viktigt att vara tydlig exakt vad man menar.

Den typen av halvhalt som då kommer från HH har ju blivit starkt kritiserad som felaktig här på forumet. Med en viss iver tom. Så så utbredd är den nog inte

Jag tycker också att det är viktigt att altid använda samma termer - så går det lätt att söka på forumet - om någon mot förmodan skulle var intresserad av det

det kan ju vara kul att jämföra klimatet runt olika frågor också

Jag tycker att det alltid är viktigt att vara tydlig exakt vad man menar.

Den typen av halvhalt som då kommer från HH har ju blivit starkt kritiserad som felaktig här på forumet. Med en viss iver tom. Så så utbredd är den nog inte

Jag tycker också att det är viktigt att altid använda samma termer - så går det lätt att söka på forumet - om någon mot förmodan skulle var intresserad av det

det kan ju vara kul att jämföra klimatet runt olika frågor också

Jaså det har jag missat att den skulle blivit kritiserad, varför det?

så du menar att tyska halvhalter är något unikt och bör vara en sökterm?

Tack för en bra förklaring av vad jag menar. Precis vad jag ville ha sagt.

Fast inlärning av backande från handen ser nog helt annorlunda ut- än en darrning:grin:

Ja, det kanske är jag som är förrvirrad?

Jag hade fått uppfattningen att en "skolad mun" gör att ryttaren kan påverka hästens bakdel via munnen. (och där såg jag kopplingen till halvhalten)

Jag är inte riktigt säker på hur Hans Heinrich Meyer zu Strohen (exempelvis) lär ut halvhalter, _fredrik, är inte bettinverkan inblandad alls, alltså?

Ja, det kanske är jag som är förrvirrad?

Jag hade fått uppfattningen att en "skolad mun" gör att ryttaren kan påverka hästens bakdel via munnen. (och där såg jag kopplingen till halvhalten)

Jag är inte riktigt säker på hur Hans Heinrich Meyer zu Strohen (exempelvis) lär ut halvhalter, _fredrik, är inte bettinverkan inblandad alls, alltså?

Det är ju ett franskt begrepp att skola munnen. Det har tidigare använts i Sverige och tydligen så har vi förr varit väldigt franskinspirerade.
Men det står ju för det franska systemet, det begreppet finns inte i det tyska systemet och inte på SRS.

I det tyska systemet talar man att sätta hästen på hjälperna - An die hilfen stellen - det som vi översatt till "på tygeln",men dethandlar mer om att få hästen framför sig utan att den tippar framåt ( jmfr skateboarden igen)

Och det är här som de tyska halvhalterna kommer in - och nej tygeln är inte inblandad alls

Bettet inverkar ju visserligen när det är i munnen och ryttaren håller i tygeln, men jag har skrivit förut det Malin skrev tidigare i tråden.
I det tyska systemet* får handen aldrig tänka bakåt. Så halvhalter görs inte i tygeln

Man gör det inte med handen. Handen är en främre passiv ram. Nothing more.

Sedan måste man ju sätta de "tydska halvhalterna" i ett kontext. Vad gör vi och varför?

Rider man enligt utbildnindgskalan så värmer man upp hästen för att få den att röra sig naturligt (som den gjorde utan ryttare) man vill få den att sluta sjunka undan för ryttaren och få tillbaks svikten i bakbenen så att den inte "stolpar" längre.

Som fio skrev så kommer tex halsen ut när man får igång bakkärran och hästen är avspänd dvs losgelassen.

Börjar nosen tippa bakåt så "står hästen fortfarande emot" och skänkeln ber om mer bakbens aktvitet och voila där kom näsan.

Frågan är ju egentligen vad det var som utlösta att hästen krullade ihop sig. Är den sån :angel: Eller var det ngt rytaren gjorde eller inte gorde som utlöste det.

Återigen - så många säger ja min häst är så felriden...
ja men rid den rätt du då svarar Kottas :grin:

För att återkoppla till stjärnkikaren. Om det är så illa att man inte ens kommer till grundridning på hästen - låt vara för att den har lite muskler då...
Varför då inte arbeta den på töm?

Stärka den i rätt grundform så den orkar med ryttare.

Man måset få igång bakbensaktiviteten för att stärka upp hästen

Bakbensaktiviteten över ryggen är för hästen det samma som luften är för en "flärp" Blås i flärpen och flärpen blir stadig.

Få igång bakbenen och ryggen kommer upp och halsen kommer ut på hästen - om ryttaren tillåter det i sits och ffa hand

För mycket inverkan av handen kommer att skapa spänning i hals som kommer att skapa spänning i rygg - och hästen kommer aldrig på hjälperna.

För att hästen öht skall kunna arbeta i det tillståndet (på hjälperna) så måste ryttaren vara bärbar och kunna koordinera så att denne alltid sitter i samma rörelse som hästen.

Vi pratar mycket om ridbarhet - men skulle behöva tala om ryttarens bärbarhet:angel: Att de som gått beridar utbibildning öht taget kan ändra rörelsemönster är att de har hög "bärbarhet". De har övat detta minst två år på lina. Medans vi andra bara hoppar över den biten.....:confused:

Talar inte ens om den.

Jag har sett massor mediokra hästar röra sig för mycket högre poäng - bara ryttaren blir "bärbar"

Senast ändrad av en moderator:

Jag är svamlig idag - flörmodligen för att jag egentligen har bråttom

Hela grunden för Dressyr är ju att få få hästen tillräckligt stabil för att kunna göra olika rörelser utan att tappa balansen.

Denna stabilitet utgörs av bakbensaktivitet som tillåts fortplanta sig framåt - över länd - över bröstrygg- ut i hals- ut i näsa

För att det skall ske så måste hästen vara i våg.
Ryttaren belastar hästen via stignyglar och sittben så att den pekar en aning uppåt som en skateboard - surfingbräda.

samt "sitter på mitten" så att den inte tippar framåt över någon bog - och tappar allt igen

Då och först då kommer hästen att arbeta över ryggen och bli ridbar

För...

Och den stora grejjen med ridning är ju inte att få en reaktion här och nu - för då kan man ju gå allehanda genvägar - utan den stora grejjen är ju att behålla den där "luften i flärpen" varv efter varv och i alla övergångar.

Och det kräver en ryttare som i varje moment är bärbar

Hästen kommer aldrig att kunna jobba genom ryggen hela vägen fram om inte ryttaren sitter exakt ovanpå dess tyngpunkt.

Alla försök att bota symptom kommer bara att verka för stunden och inte ge ett varaktigt resultat förrän ryttaren rider hela hästen samtidigt.

OM man vill rida Dressyr så som den bedöms enligt TR.

Då måste man börja i en grundform

Malinigbg beskrev det som att hitta dragläget och det ligger mycket i det för har du fått igång bakkärran och tillåter hästen att jobba över ryggen då är den på hjälperna - och det ar bara att lätta på kopplingen när du vill öka tex steglängden.

Men att ta sig till dragläget är svårt, och ännu svårare är det att behålla det - utan att hästen trillar fram och ned på någon bog igen - särskilt i och ur rörelser - det är ju därför övergångarna bedöms...

Att hitta ett dragläge är egentligen samma sak som att hitta hästens grundform och det görs inte alls med handen.

För handen kommer ju efter de första två kvalitéerna :idea:

OM man rider efter den tyska utbildningsskalan...

Senast ändrad av en moderator:

Kort och kärnfullt

genom att ta vägen att "skola munnen" får man inte fram utbildninsgskalans kvaliteter*.

De är heller inget man efterfrågar i det franska systemet.

och det var det som var min poäng tidigare i tråden. Att kontakt enligt utbildnidngskalan ser annorlunda ut än i det franska systmet, för att hästen mäste även visa upp takt och losgelasenheit för att bedömmas ha "rätt kontakt" enligt det tyska.

*I det här sammanhanget betyder kvalitet egenskap.

OM man vill rida Dressyr så som den bedöms enligt TR.

OM man rider efter den tyska utbildningsskalan...

Alltså, den som vill får ta åt sig, men de som läser och går in här på Klassisk Ridkonst är nog inte särskilt intreserade av att rida tävlingsdressyr som den bedöms i TR. Tror att det är för att dom har tröttnat på det Tyska systemet och utbildningsskalan och söker andra vägar. Det gör ja me. Alltså tycker inte ja att ni som rider Tyskt ska hacka på dom som vill testa annat och säja att det är fel, för det är det inte, för det kan ju inte ni bestämma bara för att eran tränare har sagt vad som är rätt och fel. Det är ju typ som att säja att western-ridning är fel bara för att den inte är Tysk. Eller hur??!!
Varför kan man inte få prova andra typer av ridning utan att ni ska kränka den andra? Eller är ni rädda för att det ni lärt er kan göras på ett annat lättare eller annorlunda sätt?

Sen tycker ja att det är larvigt att ni som är vuxna, ska vara så taskiga mot varandra här på Bukefalos, ni beter er värre än vissa ungdomar i stallet. Vi ungdomar tycker det är kul att lära oss massa olika saker och säger inte till varandra att "du kan inte" eller typ "du gör juuuh helt fel, knäppo". Vi frågar om den andra har lust att få hjälp, då blir det myyyyycket roligare. Å så lär man sig massor faktiskt.
Tack för mig, leverpastej.

Ps, jag har typ också ridit enligt en sorts TR, fast inte i Sverige. Jag tävlade i ett annat land där mina föräldrar bor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar