Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl
Den som ej vill ha hästen avbackad från bettet.
Vilken "skola" vill du hålla dig till?
Den som ej vill ha hästen avbackad från bettet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var en överdriven förklaring från min sida, mycket dumt att försöka förklara på det sättet. Tanken är att själva handlingen inte ska synas, men kännas. VID BEHOV. Man sitter inte och skakar på handen hela tiden Men det är ett bra hjälpmedel för hästar som gärna glömmer bort vad de håller på med. Så istället för att ta ett kraftigare tygeltag som en del gör så vibrerar jag lite på handen istället. Det anser jag påverkar mindre i hästens mun än det kraftigare taget. Och jag tycker inte alls att hästarna drar sig bort från bettet, snarare tvärt om så upplever jag en bättre kontakt. Jag använder vibrerandet lika väl när hästen av någon anledning har eller håller på att släppa kontakten.
Men om hästen är korrekt skolad i munnen/för handen, då kan man väl påverka den framifrån och bak - är det inte det som menas med skolad mun?
Samma sak som att du gör en halvhalt, på en skolad häst går den ju från munnen, via nacke, hals, rygg, rumpa och ner i bakhoven och sen fram igen.
(Jag spekulerar bara, jag är ute på hal is)
Att enbart jobba bakifrån kan göra att det fattas i mjukhet i halsen tycker jag.
Men om hästen är korrekt skolad i munnen/för handen, då kan man väl påverka den framifrån och bak - är det inte det som menas med skolad mun?
Samma sak som att du gör en halvhalt, på en skolad häst går den ju från munnen, via nacke, hals, rygg, rumpa och ner i bakhoven och sen fram igen.
Oavsett om hästen har svarat på 100 miljarder halvhalter i sitt liv så "sitter den inte i just den stunden ihop" så kan en halvhalt omöjligt gå ned i ngn bakhov. Utan den "halvhalten" påverkar bara halsen
- och vem upplever sig ha problem med halsen enbart? I meningen min häst böjer hela kroppen men inte halsen
Dessutom angående halvhalter - i det tyska systemet i rakt nedstigande led från HH så sätter man inte ihop hästen med tygeln öht, utan hästen sätts ihop med tyska halvhalter (ryttarenms mellandel) och vikthjälper.
Man får hästen till rätt kontakt med bettet - utan att använda bettet.
Först när häsyen har rätt kontakt med bettet - så kan det inverka på rätt sätt i hästens mun - och genom hästens kropp.
jag håller med om både det du och Flashlight kommenterat, förrutom din term "tyska halvhalter". Det är inget unikt för tyskland . alls.
Jag tycker att det alltid är viktigt att vara tydlig exakt vad man menar.
Den typen av halvhalt som då kommer från HH har ju blivit starkt kritiserad som felaktig här på forumet. Med en viss iver tom. Så så utbredd är den nog inte
Jag tycker också att det är viktigt att altid använda samma termer - så går det lätt att söka på forumet - om någon mot förmodan skulle var intresserad av det
det kan ju vara kul att jämföra klimatet runt olika frågor också
Ja, det kanske är jag som är förrvirrad?
Jag hade fått uppfattningen att en "skolad mun" gör att ryttaren kan påverka hästens bakdel via munnen. (och där såg jag kopplingen till halvhalten)
Jag är inte riktigt säker på hur Hans Heinrich Meyer zu Strohen (exempelvis) lär ut halvhalter, _fredrik, är inte bettinverkan inblandad alls, alltså?
OM man vill rida Dressyr så som den bedöms enligt TR.
OM man rider efter den tyska utbildningsskalan...