Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Hästar ryggar inte i naturen- om det finns flyktvägar.

Sen handlar det inte( vad jag har sett) att kliva villigt bakåt några steg, utan massor-30 m o flera ggr.

Min skänkel betyder bara framåt- alltid- om det inte är sidvärts eller formande samtidigt.

Blev konfunderad av ditt sista inlägg- Där samlingen sker med automatik o i det förra var det skänkelns nya uppgift:confused:

Har du sett en flock hästar leka med varandra nån gång? Senast igår ryggade min unghäst när han busade med den andra. Han till och med hoppade jämfota bakåt bitvis...

Tråkigt att det finns de som ryggar så mycket. Då känns det som ett straff, ja.

Hästen kan samla sig själv något och börja trampa genom att bli "taggad". För att framkalla detta beteende måste ju skänkeln göra sin uppgift, för det finns ju ingen "tagga dig" knapp att trycka på. Jmf med när du är ute och rider och ser exv kossor som är läskiga. Min börjar trampa då, och har jag en bra kontakt med munnen och sen tidigare sjyst form behöver jag inte gör mer än att sitta och rida och njuta. Problemet är väl att locka fram detta på ridbanan, utan kossor. Men det går om hästen är motiverad.

Men tramp och samling kommer det direkt då:confused:

Betyder det att du inte jobbar med aktiviteten genom hela överlinjen, kontakten från hand till bakhov? När kommer det annars in?

Hur arbetas hästen vidare steg för steg från de separerade hjälperna till slutmålet? Om hästen trampar utan att sitta ihop så¨blir det ju bara vikt bakåt och något som händer bak, men inte mer, vad händer i resten av hästen? Hur arbetar ryggen? Hur är kontakten munnen-bakhov?

Jag har alltid en kontakt i handen. Om vi nu utgår från den mer utbildade hästen där den lärt sig gas och broms och att hjälperna börjar samverka så behöver jag inte göra så mycket. Det är ganska stilla och passiv ridning där hästen har fått lära sig att arbeta genom kroppen av sig själv. Jag har plockat bort den del påminnande element från handen till sätet (vikten åt sidorna och framåt och bakåt) samt att jag nu börjar använda neck-reining för att flytta bogarna. När den börjar trampa har jag givetvis en mjuk och lösgjord häst som arbetar genom hela kroppen, bra form och kontakt fram.
Jag rider inte med slaka tyglar, men heller inte med en helt overksam hand. Den plockar lite, vibrerar lite och tar och ger efter lite beroende på var jag vill placera hunvudet (upp, ner, höger, vänster).
Se även inlägget till Axel också.

Enkla samverkande hjälper som jag tidigt använder kan till exempel vara: lyfta höger hand för att böja hästen inåt i höger varv (har stöd på yttertygeln då så inte bettet åker genom mun, men den är följsam så att hästen ändå kan böja huvudet åt sidan) samtidigt som jag skänklar en gång för att få hästen att gå fram. Ganska basic va´? Så gör väl alla.... (förutom att lyfta innerhanden då, den brukar väl gå utåt annars). Utåt går min hand om jag vill visa vägen. Används på både inner och ytter, dvs om volten blir för liten leder jag på ytter samtidigt som jag förlägger vikten på ytter sittben. Samtidigt kan jag förstärka detta genom att lägga emot inner tygel mot halsen för att påverka bogen (neck-reining) Här använder jag dock inte inner skänkel eftersom jag redan flyttat ut bogen med inner tygel. Baken hänger med av sig själv eftersom hästen sitter ihop.

Nej nej - jag har inte förstått innebörden av skola munnen... Jag tror jag förstår en liten liten bit av det. :D

Vad jag vill förmedla genom att lyfta?
Kan vara exv Upp med näsan, gå inte för lågt ner i form, gå inte bakom lod, sakta ner farten, stanna, rygga.
Är det inte nån av er andra som tar uppresande tygeltag som det står om i alla instruktionsböcker från exv Kyra, Lussan, Strömsholm, Balkenhol, Tibblin etc???

Du skrev
Absolut inte! Det är lite det jag menar med att man styr hästen med kroppen, en välriden häst behöver man inte korrigera (i alla fall inte särskilt ofta), den underhåller man "bara".

Och hur gör du innan hästen är välriden? Det är få förunnat att ha en välriden häst från början. Jag sitter mest på unga hästar och såna som behöver en definitiv omprogrammering pga dålig ridning sen tidigare. Såna hästar går inte att styra med kroppen för de förstår inte vad jag menar. Då måste man göra andra saker tills de lärt sig att förstå. JAg utgår inte från att jag måste korrigera en "färdig" häst, behöver jag göra det så har jag misslyckats i hästens utbildning. Undrar också hur du gör för att korrigera en häst som inte funkar/fattar att rida bakifrån och fram. Den dagen som hästen bestämt sig för att bita tag i bettet och vägrar släppa taget? Eller en häst som bara far fram i 100 knyck och går bakom hand eller leker stjärnkikare? Fast du kanske inte rider såna hästar?

Vibrationen: tänk dig att du fryser :devil: mycket så att du skakar. Fast du fryser bara i händerna :angel:

Jag har alltid en kontakt i handen. Här tycker jag att du har ändrat dig- vartefter:grin:QUOTE] Används på både inner och ytter, dvs om volten blir för liten leder jag på ytter samtidigt som jag förlägger vikten på ytter sittben. Samtidigt kan jag förstärka detta genom att lägga emot inner tygel mot halsen för att påverka bogen (neck-reining) Här använder jag dock inte inner skänkel eftersom jag redan flyttat ut bogen med inner tygel. Baken hänger med av sig själv eftersom hästen sitter ihop
.Hur kan det bli samverkan om du inte använder innerskänkeln?
Min uppfattning av din beskrivning är att bogen ramlar utåt o resten följer med.
Den kan i mina ögon inte sitta ihop då då hästen inte finns på yttertygeln där.

Ngn slags renvers eller så:angel: Fast det är väl en Sluta o där ska bogen gå rakt fram- alltid.

Jag har alltid en kontakt i handen, det tror jag nog att jag framhållit hela tiden, annars har jag formulerat mig fel, inte formulerat mig alls eller haft hjärnsläpp. Däremot så kan man diskutera vad en kontakt är!?! Allt är relativt.
Jag har kontakt även om jag ger en eftergift. Det jag vill ha fram är att jag inte förhåller och driver samtidigt på en häst som inte förstår sammanhanget. Tror nog att denna fråga är svårt att redogöra för, det måste ses live.
Gällande yttertygeln när jag ökar volten så finns kontakten där fastän jag leder utåt. Jag tycker iaf att hela hästkroppen följer med.
Här samverkar jag mellan hand och vikthjälp. Det räknar jag också som samverkande hjälper. Att bogen går före är ganska naturligt tycker jag, den sitter fast på kroppen före baken. Men den ramlar inte ut, då har man gjort för stora hjälper. Den äldre hästen jag har ökar och minskar volten för enbart vikten och neck-reining. Då behöver jag inte leda. Visst kan jag öka volten med en skola, men så länge hästen inte kommit till den utbildningsnivån gör jag på detta sätt.

Fortsätter svara i ditt inlägg nedan:

Vad jag vill förmedla genom att lyfta?
Kan vara exv Upp med näsan, gå inte för lågt ner i form, gå inte bakom lod, sakta ner farten, stanna, rygga.
Är det inte nån av er andra som tar uppresande tygeltag som det står om i alla instruktionsböcker från exv Kyra, Lussan, Strömsholm, Balkenhol, Tibblin etc???
Nej väldigt sällan faktiskt.

Och hur gör du innan hästen är välriden? Det är få förunnat att ha en välriden häst från början. Jag sitter mest på unga hästar och såna som behöver en definitiv omprogrammering pga dålig ridning sen tidigare. Såna hästar går inte att styra med kroppen för de förstår inte vad jag menar.
Nej, det var just det jag skrev tidigare, då är det korrigeringsridning. Är det det, då är jag med dig. Men inte att rida så hela tiden.

Då måste man göra andra saker tills de lärt sig att förstå. JAg utgår inte från att jag måste korrigera en "färdig" häst, behöver jag göra det så har jag misslyckats i hästens utbildning. Undrar också hur du gör för att korrigera en häst som inte funkar/fattar att rida bakifrån och fram. Den dagen som hästen bestämt sig för att bita tag i bettet och vägrar släppa taget? Eller en häst som bara far fram i 100 knyck och går bakom hand eller leker stjärnkikare? Fast du kanske inte rider såna hästar?
Jo, återigen, då tar jag till den korrigeringsridning jag lärt mig under många år.Men så fort jag kan så testar jag att ha handen låg och stilla och rida bakifrån till bettet.

Vibrationen: tänk dig att du fryser :devil: mycket så att du skakar. Fast du fryser bara i händerna :angel:
Okej, den är ny för mig. Är den för att hästen inte ska bita tag i bettet då eller?

Har du ingen film så man vet vad vi talar om?

Gällande yttertygeln när jag ökar volten så finns kontakten där fastän jag leder utåt. Jag tycker iaf att hela hästkroppen följer med.
Här samverkar jag mellan hand och vikthjälp. Det räknar jag också som samverkande hjälper. Att bogen går före är ganska naturligt tycker jag, den sitter fast på kroppen före baken. Men den ramlar inte ut, då har man gjort för stora hjälper. Den äldre hästen jag har ökar och minskar volten för enbart vikten och neck-reining. Då behöver jag inte leda. Visst kan jag öka volten med en skola, men så länge hästen inte kommit till den utbildningsnivån gör jag på detta sätt.

Jag kan "nästan" garantera dig att när du leder ut hästen när du ökar volten så puttar den ut halsen lite på yttersidan. Dom flesta koncentrerar sig alltid på bogen att inte den puttar ut så märker dom inte hur hästen viker halsen utåt, syns knappt men det räcker för att slippa vara rak...
När man håller på med dessa uppresande ställande tygeltagen så är det = att be hästen putta ut halsen

Senast ändrad:

Jag sitter mest på unga hästar och såna som behöver en definitiv omprogrammering pga dålig ridning sen tidigare. Såna hästar går inte att styra med kroppen för de förstår inte vad jag menar. Då måste man göra andra saker tills de lärt sig att förstå.

Det där är en så dålig bortförklaring för att man själv inte har kroppskontroll och kan behärdska den egna kroppen.

Jag rider inte stjärnkikare och annat för de beter sig inte längre så om man har en rätt sadel och kontroll över sin tyngdpunkt

Har man det så kan man locka fram rätt reflexer hos hästen - både den att runda ryggen mot ryttaren - dvs grundbalans, och även andra - med sin vikthjälp

Har man kontroll så kan man rida en unghäst med vikthjälper nästan enbart.

Hästen följer alltid vikten men ryttare kan sällan kontrollera var de har sin tyngpunkt och då behövs "styrandet" med tygeln.

Om du behöver leda ut hästen "på spåret" - så är det information till dig att din tyngdpunkt ligger för långt innåt - och om det beror på att du hasat ned på innersidan eller att du kompenserar med axlarna förtäljer inte historien - utan det får man ta reda på med ökad kroppskännedom

Vikthjälpen är ändå 80 procent av hela ridningen - synd att den hoppas över så ofta

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan "nästan" garantera dig att när du leder ut hästen när du ökar volten så puttar den ut halsen lite på yttersidan. Dom flesta koncentrerar sig alltid på bogen att inte den puttar ut så märker dom inte hur hästen viker halsen utåt, syns knappt men det räcker för att slippa vara rak...
När man håller på med dessa uppresande ställande tygeltagen så är det = att be hästen putta ut halsen

Just

det bästa sättet att ta isär hästen ( i detta fall ta bort framdelen från bakdelen) är att börja styra med tyglarna.

Man måste rida hela hästen inte bara framdelen

men det gäller ju inte bara PK - långt ifrån

Hästen följer alltid vikten men ryttare kan sällan kontrollera var de har sin tyngpunkt och då behövs "styrandet" med tygeln.

Om du behöver leda ut hästen "på spåret" - så är det information till dig att din tyngdpunkt ligger för långt innåt - och om det beror på att du hasat ned på innersidan eller att du kompenserar med axlarna förtäljer inte historien - utan det får man ta reda på med ökad kroppskännedom

Vikthjälpen är ändå 80 procent av hela ridningen - synd att den hoppas över så ofta

Jag tänker inte säga emot det du skriver, men en fundering:
Anser du att det gäller oavsett hur hästen är riden innan?
Ponera att en ryttare som rider hästen är riktigt sned/inverkar snett/får aldrig hästen rakriktad utan nöter på "snett" länge, eller att hästen allmänt är osmidig/har dålig kroppskontroll och behöver ändra sin tyngdpunkt - du tror inte det kan ta tid att bygga upp styrka/lite smidighet och kroppskontroll för att hästen inte ska vilja skydda sig genom att ändra tyngdpunkten?
Eller anser du att ryttaren ska vara så duktig att den kan parera även om hästen vill "flytta" ryttaren i varje steg?

Det där är en så dålig bortförklaring för att man själv inte har kroppskontroll och kan behärdska den egna kroppen.

Har man det så kan man locka fram rätt reflexer hos hästen - både den att runda ryggen mot ryttaren - dvs grundbalans, och även andra - med sin vikthjälp

Jag håller med ang vikthjälper (och inte minst på unghästar där det blir extra viktigt för de är så otroligt lättpåverkade med vikten. )
Inte tal om annat, jag delar dina Malins och andras synpunkter ang handen/bettet och överdriven betoning på olika tygeltag.

Men jag undrar över det här:

Jag rider inte stjärnkikare och annat för de beter sig inte längre så om man har en rätt sadel och kontroll över sin tyngdpunkt

Riktigt så enkelt är det nog inte alltid tyvärr, det finns mängder av länge felridna hästar som blivit helt felbyggda i kroppen (muskler) och som faktiskt måste läras om mer aktivt och tålmodigt än så:cool:

I of s skriver du inte hur lång tid det brukar ta för dej att lära om såna:confused: Du kanske menade under en längre period?

Du kanske kan förklara lite närmare hur du gör när du rider till såna och hur lång tid det brukar ta, (beroende på förstås..men ändå) För du menar nog inte att en sån häst börjar arbeta annorlunda från första stund, för att du lägger på ny sadel och hittar tyngdpunkten:confused: Det lät lite så.

En liten parentes. I ett av de senaste numren av Ridsport refererades till en undersökning om hur man ska kunna mäta "harmoni" hos ekipage. En "proffsryttare" och en "vanlig" ingick i försöket och de fick rida ca 20 hästar var. Det sattes mätpunkter på såväl hästar som ryttare.

Skillnaden mellan proffsryttaren och hobbyryttaren var att hobbyryttaren alltid satt på "samma sätt" på hästarna, oavsett deras utbildningsståndpunkt. Detta indikerar ju att duktiga ryttare rider hästarna som om de redan "gick bra" vilket gör att hästarna börjar gå bra så småningom.

Som vanligt, detta innebär inte att jag kan det.

Intressant! :)
Om vi säger såhär- vissa hästar skulle jag bli GRYMT imponerad om jag såg någon rida som om de redan "gick bra". Med det inte sagt att det är omöjligt utan att jag skulle bli grymt impad helt enkelt! :p

Kunde man se vilka hästar som var mest "harmoniska"? Det vore ju intressant.

Fast å andra sidan måste det var svårbedömbart, individuellt beroende på vilken ryttare och vilken häst osv...

Ja, jag tror ju också att en korrekt sits i balans räcker väldigt långt, det är jag den första att hålla med om också, men sen kommer det inte att omedelbart direkt rätta till en länge felriden häst tex, utan det tar tid och också lite mer inverkan och arbete, som den professionella såklart också gör:idea:

Om det inte pågått så länge, som i fallet med unghästen (som jag tog som exempel), så är det förstås en annan sak, där handlade det ju bara om att se till att rida honom i balans och ha en stilla hand som han fick söka sej till successivt.
Inte för att jag kan påstå att jag egentligen är rätt person för sånt heller:cool:

Eller anser du att ryttaren ska vara så duktig att den kan parera även om hästen vill "flytta" ryttaren i varje steg?

Ja absolut, det ska en duktig ryttare göra! Men i övrigt håller jag med om din fundering, för i vissa fall kommer det att ta tid, beroende på hästens historia. Man måste ju också tänka på att vara en aning försiktig om en häst ska börja arbeta radikalt annorlunda, och inte gå för fort fram.

Jag tänker inte säga emot det du skriver, men en fundering:
Anser du att det gäller oavsett hur hästen är riden innan?
Ponera att en ryttare som rider hästen är riktigt sned/inverkar snett/får aldrig hästen rakriktad utan nöter på "snett" länge, eller att hästen allmänt är osmidig/har dålig kroppskontroll och behöver ändra sin tyngdpunkt - du tror inte det kan ta tid att bygga upp styrka/lite smidighet och kroppskontroll för att hästen inte ska vilja skydda sig genom att ändra tyngdpunkten?

Jag brukar försöka undvika att tala i absoluter.

Men ja ryttaren skall vara så skicklig - inte i att parera - för då är det redan försent - utan så skicklig at den kontrollerar hur hästen belastar sina 4 ben- genom att själv kunna kontrollera hur denne belastar hästen

Det går ju att styra en surfingbräda/skateboard med sin vikt - det går att styra en häst med sin vikt. Och det tar lika lång tid att lära sig....

Sedan har ju hästen en begränsning i vad den orkar, då får ju ryttaren var aså förnuftig att den bara ber om det hästen kan klara utan att få alltför mycket mjölksyra.

Jag är ju givetvis på inga vägar så skicklig som min tränares tränare, ljusår ifrån... - men jag kan nog säga att han absolut behärskar det du efterfrågar.

Det är ju bara att titta på hur han ändrade ytterst felridna hästar på bruksprovet: Det är ju det som gjorde honom så omåttligt populär. Att han visade att det sitter inte i hästen.
Ryttaren säger - hästen kan inte trava korrekt - men se den travar ju. :angel:

Ute i vardagen så sitter det allra mesta i att hästarna går med sadlar som de inte kan röra sig- Den största mest troliga orsaken till hästen stjärnkikar är att sadeln klämmer på manken. Sedan kan man ha haft ut Sveriges bästa sadelmakare som säger att sadeln passar, men hästen säger ju att den inte är bekväm att arbeta i.....:idea:

"Stjärnkikande" är en väldigt kraftig reaktion från hästen. Som bottnar i ngt alvarligt.

Jag har haft en sådan elev. Det var en travare som alrdig ridits in och utbildats alls och tyckte det var jätteläskigt med en ryttare totalt utan balans. Med balans på ryttaren så var det ingen stjärnkikare längre. MEN balans är inget man lär sig på en kafferast definitivt inte i trav och galopp.
Själv har jag ägnat de senaste 8 åren på att förbättra min koordination. Jag skulle nog behöva 800 år för att närma mig HH. :D

Sedan KAN man ju prata om portugisiska hästar som totalt lärt in ett symaskinsmönster totalt utan rygg - och där har man ett långsiktigt arbete att få den att röra sig som en häst. MEN i vardagen så har jag inte mött ngn frisk häst som inte kunnat röra sig som en häst när man fått stil på ryttaren OCH sadeln.

Det största problemet är att koordiantion är så svårt - så även om man kan guida en person dit - så för att kunna behålla kroppkontroll a la HH så krävs så många timmar att träna bara det - så ambitionen inte räcker till hos de flesta. De vill inte att ridning skall vara sååå svårt.

det är så mycket lättare att skylla på hästen

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 457
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar