Kennelnamn hos FCI

MiniLi

Trådstartare
Har några frågor:

-Vad betyder det i FCIs lista när vissa kennelnamn har bokstäverna JP bakom sig?

-Har man en chans att få godkänt om man söker ett kennelnamn då samma namn finns reggat men utan "s" på slutet?

Sv: Kennelnamn hos FCI

Har några frågor:

-Vad betyder det i FCIs lista när vissa kennelnamn har bokstäverna JP bakom sig?

-Har man en chans att få godkänt om man söker ett kennelnamn då samma namn finns reggat men utan "s" på slutet?

Vad JP står för vet i fasen du, men på andra står det ju tex of, von etc så JP kanske är något sådan fast på annat språk? franska?!

Vad gällande nästa fråga så skulle jag gissa på att SKK inte kommer skicka det vidare.

Jag sökte på BoBs och det fanns flera som hette BoBs blablabla men inget som hette rätt o slätt "BoBs" och även "Bara BoBs" men fick inget av dom skickat till FCI då de var för lika andra namn.

Läste i Hundsport eller vart ne nu var nyligen att största chansen på att få ett namn godkänt är att hitta på ett eget ord.
Typ slå ihop kennelinnehavarnas namn, kombinera ihop ens hundarns namn o dyl. Ska man ha flera raser så kanske slå ihopa dom på nåt vänster.

Tack för era (dock nedslående) svar! ;)

Det är verkligen svårt.. Många namn som redan är upptagna på ett eller annat sätt..

att lyckas få fram ett kennelnamn är verkligen ett svårt arbete! tyckte jag hade hittat två alternativ som var tillräckligt olika de andra liknande namnen och fick nedslag på båda. sen skickade jag in två andra, och fick det som det bara skiljde en bokstav på jmf med ett namn som redan fanns. min tanke är: man ska ha tur :)
och jag har inte heller någon aning om vad jp står för... och en snabb googling ger inget svar... någon annan som vet? *nyfiken*

Kan tyvärr inte hjälpa dej vad det gäller dina frågor, vill bara säga -kul att du ska skaffa kennelnamn!

Vad funderar du kring? Kanske kan komma med lite input, om du vill;)

Vi skulle helst vilja ha Wonderland eller Wonderlands, med tanke på Alice som förhoppningsvis kommer bli stamtik. Har också en tanke på Underlandets..
Wonderland, Wonderland JP och Underland finns..

Sen har jag några andra tankar men som inte känns helt hundra..
Förslag mottages tacksamt!

Det är ju inte bråttom på något vis men på något sätt blir man lite stressad, tänk om fler namn hinner bli upptagna liksom :D

Alice's Adventures (titeln heter ju egentligen A's adventure in Wonderland)?

Men det låter kanske lite omständligt?

Annars tycker jag att Underlandets är ett jättebra namn om du skulle få ta det!

Next Doors? Lite långsökt kanske, men kom att tänka på Livin' Next Door to Alice :p!

Alice's Adventures (titeln heter ju egentligen A's adventure in Wonderland)?

Men det låter kanske lite omständligt?

Annars tycker jag att Underlandets är ett jättebra namn om du skulle få ta det!

Försöker föreställa mig det + hundnamnet och genast känns det krångligt ;)
Men jag ska fortsätta fundera på hur det känns :D

Next Doors? Lite långsökt kanske, men kom att tänka på Livin' Next Door to Alice :p!

Njaa.. Känns inte riktigt rätt.. Men tack ändå!! :laugh:

MosterMia: Haha:D

Line, Äventyret i Underlandet eller tvärtom Underlandets Äventyr kom till mej så här på direkten men de har du antagligen redan tänkt på!

Googlade Alice och fick fram, enl Wikipedia, att det är en form på Adelheid från franskan -betyder "av ädel härkomst". Kanske kan vara något att spinna vidare på.

*kl*

Ska du ha ett långt kennelnamn så tänk på att ha korta namn på valparna. Är så jobbigt när man ska skriva i vad hunden heter och det är en lååååång mening som knappt får plats på raden :p

Annars tycker jag att korta kennelnamn är dom man kommer ihåg bäst. Själv minns jag Lyckodraken´s eftersom jag varje gång jag läser det blir glad av själva namnet :D Hur sen hunden ser ut har jag ingen aning om :rofl:

MosterMia: Haha:D

Line, Äventyret i Underlandet eller tvärtom Underlandets Äventyr kom till mej så här på direkten men de har du antagligen redan tänkt på!

Googlade Alice och fick fram, enl Wikipedia, att det är en form på Adelheid från franskan -betyder "av ädel härkomst". Kanske kan vara något att spinna vidare på.

Bra tänkt!
Funderar på African Wonder.. Hur låter det?

*kl*

Ska du ha ett långt kennelnamn så tänk på att ha korta namn på valparna. Är så jobbigt när man ska skriva i vad hunden heter och det är en lååååång mening som knappt får plats på raden :p

Annars tycker jag att korta kennelnamn är dom man kommer ihåg bäst. Själv minns jag Lyckodraken´s eftersom jag varje gång jag läser det blir glad av själva namnet :D Hur sen hunden ser ut har jag ingen aning om :rofl:

Äsch, så länge man klarar max antal bokstäver enligt SKK ser jag inget problem ;)
Men jag kommer ju inte ta något super långt, som begränsar hur långa namn jag kan ge valparna.

:)

Funderar på African Wonder.. Hur låter det?

Det är fint. Byter du ras kan det däremot vara lite svårt att förstå namnet. Inte för att det i sig behöver vara ett problem, men det man kan ju själv haka upp sig på det senare.

Har hon något stamtavlenamn som du kan bygga vidare på? Min förra hund hade ett väldigt vackert namn med en positiv klang. Jag har många gånger tänkt att jag ska använda det namnet om jag skulle ägna mig åt uppfödning.

Senast ändrad:

African wonder är coolt! Men jag funderar... Från Underlandet då? Eller from Wonderland? Alltså typ Lisa från Underlandet eller Lisa from Wonderland? du kaske tycker det är fult, men det skiljer sig ju en del iaf?

Det är fint. Byter du ras kan det däremot vara lite svårt att förstå namnet. Inte för att det i sig behöver vara ett problem, men det man kan ju själv haka upp sig på det senare.

Har hon något stamtavlenamn som du kan bygga vidare på? Min förra hund hade ett väldigt vackert namn med en positiv klang. Jag har många gånger tänkt att jag ska använda det namnet om jag skulle ägna mig åt uppfödning.

Ja det är sant.. Får fundera vidare kring saken..

Hon heter Alice in Wonderland Resh Zone. Vet inte vad jag skulle bygga vidare på förutom Wonderland.. Förslag? ;)

African wonder är coolt! Men jag funderar... Från Underlandet då? Eller from Wonderland? Alltså typ Lisa från Underlandet eller Lisa from Wonderland? du kaske tycker det är fult, men det skiljer sig ju en del iaf?

Jag tror inte att man får ha kennelnamnet som suffix i sverige.. Så har man ju i vissa andra länder men här tror jag det måste vara ett prefix.
För det var väl så du menade?

Bra förslag annars men jag tror inte det går.

Vad trist... aja men det var ett bra förslag ;).

Sätt ihop något av Alice in Wonderland? Typ Awilces eller något? Wilaces? Aliwon? :D

Senast ändrad:

Angående African Wonder och liknande namn.. Ska man ha med eller utan "s" på slutet? Vad är snyggast (och grammatiskt korrekt)?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 564
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 458
Senast: Hedinn
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 582
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka