Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Vad jag menar är att man inte generellt sett kan säga att en hingst är besvärlig punkt...

Och det är de jag menar med att det är ägarens ansvar, det är upp till den att lägga ner arbete på att få hingsten att landa.
Att det är en hingst är ingen ursäkt för att den är "knäpp".

Okej nej då förstår jag, så tycker jag med absolut. Men jag är fortf. för kedja (som säkerhet).:laugh:

Jag håller med. Vad jag tror är problemet är att LIA och några fler svarar utifrån ägarens synvinkel. Medans TS Tror jag svarar utifrån att vara stallpersonal och behöva hantera Andras hästar.
Japp, så är det. Skillnad på om man har egna eller ett fåtal som man har fullt ansvar för, mot om man endast sköter ruljansen på ett stort hästeri. Tyvärr informerade inte TS om vilken sorts hästhållning det var fråga om.

Inget hindrar ju att, även på en stor anläggning, några eller alla hästar hanteras på ett "uppfostrat" vis.
Hur man beter sig visavi hästledandet bestäms ju i grunden av hästägaren.

LIA

jag har inte läst hela debatten, mer än att jag förstått att man vill ha svar på över eller under...vad som går sönder på hästen?

Om man tittar på hästens anatomi så sitter ett mycket tunt ben längs fram på nosryggen, vilket jag skulle själv använda som argument för att inte använda kedja över nosryggen, dock tror jag inte att vi männsikor kan ta sönder benet med bara vår styrka men som sagt vad som händer när hästen kommer lös vet man ju inte...

Jag tar alltid kedjan under men tyvärr kan man inte hålla emot 600 kg kilo hur mycket man än drar, oavsett om det är kedja på eller ej.....att ha dragkamp med en häst är ju lite lönlöst, dock regaerar de lite kvickare om man har en kejda att sätta emot :d

Inget hindrar ju att, även på en stor anläggning, några eller alla hästar hanteras på ett "uppfostrat" vis.
Det finns hästar som är smartare än andra o kan utnyttja o lära sig hur man tar sig loss- om en dag en vikarie sköter ruljansen.

Det fick jag erfara med min val. när den var ung.
In/ utsläpp sköttes kollektivt på helgerna o en pappa fick sig en resa med min- som den aldrig gjort tidigare. Om o vad den reagerade på vet jag inte, men den försökte göra så igen även med mig. Från 0-100 på 2 s.;)

Ingen av den ordinarie personalen eller jag själv hade haft några dylika problem innan det med den MYCKET snälla o väluppfostrade hästen.

Då rä det väll stallchefen/ridskolechefen som bestämmer, det är ju denna som har yttersta ansvar för hästarna?

Har ni privathästar inackorderade med? Isåfall bestämmer ju ägarna vad som gäller med dessa, men får även följa ridskolechefens direktiv om det finns speciella för privathästarna med.
Annars går det att hitta nya stallplatser där rutinerna passar bättre.

Oavsett vad vi säger är bäst, över eller under, så är det deras häst och deras vilja, och stallchefen/ridskolechefens talan, som gäller. Personal/hanterare får snällt följa dessa direktiv.

Inte vad vi anser är bäst. :)
Speciellt iom att det inte finns ngt lagstadgat "bäst" alternativ.

Pest eller kolera.
Välj en av de dåliga.

Det jag försökt säga är att det går inte att säga vad som är bäst eftersom det är så många som hanterar hästarna.

Ursäkta alla stavfel, nu har tangentbordet totalt flippat. Hoppas det itne blir alltför många.

Ja det är ridskolechefen som bestämmer, men hon brukar vara öppen för förslag ;)

De enda privathästar som är uppstallade på anläggningen är ridlärarnas hästar och om jag inte missminner mig står det på deras boxdörrar hur de ska ledas ut.

Varför förutsätts alltid denna panik?? :confused: Det är det som skiljer dig och mig åt. Du tar paniken för självklar, jag tar för självklart att det inte blir någon.
Allt hänger på vilken hästsyn vi har och hur vi väljer att bete oss.

LIA

Man förutsätter att paniken finns för att hästar är DJUR och om man kan grundläggande etologi så förstår man att hästar är flyktdjur!
Ett tåg är otroligt stort och skrämmande för hästar, en fiende, man ska ALLTID förutsätta att hästen kan bli skrämt av ett tåg!
En häst är ingen maskin! Det känns som att många människor tror att en häst som litar på sin ledare kommer att tränga undan alla impulser och instinkter och göra som den blir tillsagd? Överlevnad är det som styr och om hästen blir rädd bortom sitt förstånd så är ju "spring" den största motivationen den känner då, inte "jag kollar först om flockledaren tycker att det är läskigt" för det innebär att den skulle kunna dödas.

Jag håller med dig när du säger kedja/stigbett/hjälptyglar etc. är tillfälliga lösningar och att man som människa ska se till att "uppfostra" sin häst så att man inte behöver hjälpmedlen MEN säkerheten kommer före allt annat! En häst är fortfarande en häst och även om det är ett utpräglat flockdjur så kommer den att skita fullständigt i sin ledare om den skulle få panik och sticka. Därav är kedjan en säkerhet som kan återuppväcka hästen från den paniken om det skulle hända.
Träna ledarskap gör man i lugn och ro i situationer man vet inte utsätter djuren eller dig för livsfara- inte när man ska förbi tåg.

För att den inte behövs?
Jag förstår ditt och andras resonemang i grund och botten. Det bygger på vårt kontroll och trygghetsbehov. Men finns det då inte fler vägar att gå än att kedja fast och stänga in?

Jo, det gör det, och jag har valt alternativet att påverka källan till alla risker, dvs hästen!
Hästen måste inte drabbas av panik om den skräms av något, den måste inte slita sig, den måste inte bli blockerad osv. Vill man, kan man påverka hästens reaktioner och beteende i stor utsträckning.

Jag blir faktiskt väldigt ledsen när jag läser det här..

Det är ingen idé att du diskuterar så med Lia. Hon anser att det går att träna bort flyktinstinkten via NH-filosofin.

Sen KAN det vara värre med hästen- vanedjuret. Är den van vid tåg- blir den inte rädd.
Det var 5-6 hästar som blev påkörda för några år sen. De stog uppe vid rälsen o blev inte skrämda av lokförarens idoga sirentutande, utan stog lugnt kvar.:cry:

Jag blir faktiskt väldigt ledsen när jag läser det här..
Varför det? Bli intresserad istället! :idea:

Man förutsätter att paniken finns för att hästar är DJUR och om man kan grundläggande etologi så förstår man att hästar är flyktdjur!
Därmed ska förstås att hästen alltid måste reagera vid skrämsel med flykt i panik?? Snarare tror jag (viss erfarenhet) att dom inte inser faran med tåget.

Ett tåg är otroligt stort och skrämmande för hästar, en fiende, man ska ALLTID förutsätta att hästen kan bli skrämt av ett tåg!
Jag kanske missat det, men såvitt jag förstår var det inte den risken TS pekade på, utan att järnvägen var en fara om hästen kom lös. Kan mycket väl tänka mig att hästen kan bli skrämd om den står intill banvallen och ett tåg dundrar förbi. Vilket ändå inte automatiskt innebär sken och panik.

En häst är ingen maskin! Det känns som att många människor tror att en häst som litar på sin ledare kommer att tränga undan alla impulser och instinkter och göra som den blir tillsagd?
Inte riktigt, men den blir betydligt lättare att kontrollera. Så missar du en väsentlig del, nämligen att det även ställs krav på människan. Vi talar om samverkan här, och det fordras minst två stycken för det.

En häst är fortfarande en häst och även om det är ett utpräglat flockdjur så kommer den att skita fullständigt i sin ledare om den skulle få panik och sticka. Därav är kedjan en säkerhet som kan återuppväcka hästen från den paniken om det skulle hända.
Om en häst skräms och får panik och sticker, då står du vackert där och tittar den i rumpan. Glöm din kära kedja, för hästen är redan längre bort än vad ditt grimskaft räcker.
Kedjan har du bara användning för så länge hästen är någorlunda i balans och kontaktbar.

Träna ledarskap gör man i lugn och ro i situationer man vet inte utsätter djuren eller dig för livsfara- inte när man ska förbi tåg.
Vem har sagt något annat? :confused:

Antingen har jag eller du missuppfattat det här med tåg och järnväg i TS inlägg.

LIA

Men herregud snälla människa. Tycker du på allvar att det är rimligt att fem personer ska lägga ner hälften av sin arbetstid på att hantera och uppfostra 40-45 hästar? Hästarna är snälla och dom är relativt väluppfostrade (iallafall att leda, utom en enda och den tar alltid personalen in). Ett år senare kanske hästen säljs, då måste ju hela processen börja om. Nej tack, jag ser hellre att ridlärarna satsar på att utbilda och rida igenom hästarna än att träna bort den naturliga flyktinstinkten.

Tror du jag är tankeläsare?
... att fem personer ska lägga ner hälften av sin arbetstid på att hantera och uppfostra 40-45 hästar?
Den här informationen hade inte TS bidragit med, så den har jag heller inte kunnat diskutera. Se f ö även # 102.

... än att träna bort den naturliga flyktinstinkten.
Det är till viss del redan gjort på alla hästar. Trodde jag var allmänt känt bland hästfolk. En vild häst skulle aldrig låta oss hantera sig som våra tama gör.
Jag menar att man kan ta det ett steg längre och hjälpa hästen att bättre kontrollera den instinkten. Är det fel tycker du?

LIA

Tror du jag är tankeläsare?
Den här informationen hade inte TS bidragit med, så den har jag heller inte kunnat diskutera. Se f ö även # 102.
Nej hon hade inte skrivit någon information om hur många hästar det var eller vad det var för ställe eftersom hon inte ville ha den här diskussionen över huvud taget. Jag blir så trött på buke ibland när man måste sitta och försvara minsta lilla grej eftersom vissa alltid ska ifrågasätta och aldrig kan lite på att TS vet vad hon eller han gör. TS ville ha svar på sin fråga och ingenting mer, vilket hon även skrev i första inlägget.

Det är till viss del redan gjort på alla hästar. Trodde jag var allmänt känt bland hästfolk. En vild häst skulle aldrig låta oss hantera sig som våra tama gör.
Jag menar att man kan ta det ett steg längre och hjälpa hästen att bättre kontrollera den instinkten. Är det fel tycker du?

Jag är medveten om det, men det är viss skillnad på att träna bort flyktinstinkten så att hästen går att hantera och träna bort flyktinstinkten så att hästen inte blir rädd över huvud taget. Jag ser ingen mening med det, för som någon skrev tidigare i tråden: hur kul är det om hästarna kommer lösa av annan anledning och står där på bilvägen/järnvägen utan att bli rädda när bilen eller tåget kommer?

*kl*
Jag kanske har missuppfattat men handlar inte tråden om att TS är orolig för att om hästarna skulle komma lösa och komma upp på banvallen? Och söker en extra säkerhet för att undvika det?
Inte att hästarna är ouppfostrade och inte kan gå i grimskaft?

*kl*
Jag kanske har missuppfattat men handlar inte tråden om att TS är orolig för att om hästarna skulle komma lösa och komma upp på banvallen? Och söker en extra säkerhet för att undvika det?
Inte att hästarna är ouppfostrade och inte kan gå i grimskaft?

Precis.

Tråden enligt första inlägget handlade ENBART om kedjan gjorde minst skada om hästen kom lös då den satt under hakan eller över nosen.

Senare bad TS även om enskildas åsikter om hurvida de tyckte kedjan var enklast att använda under eller över nosen.

Vad jag förstått handlar det väl ens knappt om att TS/stallpersonal BEHÖVER mer kontroll över någon av alla hästarna, utan just bara om enklaste användningen av kedja som ger minst skada vid ev lös häst. Eftersom de har kedjan på som försiktighetsåtgärd och inte för att de dagligen får användning av den pga stökiga hästar.

Både du och the_connemara har förstått precis rätt. Kedjan är en ren säkerhetsåtgärd och hästarna går absolut att leda utan kedja, men eftersom stallet liger så nära järnvägen och stora bilvägar leds hästarna alltid med kedja för säkerhets skull. Förstår inte varför det måste ifrågasättas flera gånger om. (Antar att alla vet vid det här laget att jag och TS håller till i samma stall ;))

Nej hon hade inte skrivit någon information om hur många hästar det var eller vad det var för ställe eftersom hon inte ville ha den här diskussionen över huvud taget. Jag blir så trött på buke ibland när man måste sitta och försvara minsta lilla grej eftersom vissa alltid ska ifrågasätta och aldrig kan lite på att TS vet vad hon eller han gör. TS ville ha svar på sin fråga och ingenting mer, vilket hon även skrev i första inlägget.
Som vanligt på Buke så grenar tråden ut sig åt olika håll vartefter olika deltagare kommer med olika frågor etc. Ska vi be om förbud mot detta, tycker du? Vill man inte följa med ut på grenarna och diskutera är det ju bara att avstå.
Hade TS från början redovisat bakgrunden hade tråden antagligen fått en annan utveckling och du hade sluppit hacka på mig om 5 personer och 40-50 hästar, som jag inte kunde veta något om.

Jag är medveten om det, men det är viss skillnad på att träna bort flyktinstinkten så att hästen går att hantera och träna bort flyktinstinkten så att hästen inte blir rädd över huvud taget. Jag ser ingen mening med det, för som någon skrev tidigare i tråden: hur kul är det om hästarna kommer lösa av annan anledning och står där på bilvägen/järnvägen utan att bli rädda när bilen eller tåget kommer?
Du ser inte fördelarna med oräddare hästar, men det är upp till dig. Eller menar du att hästar ska vara allmänt rädda för att vara rädda för bilar och tåg?? Jag förstår nog inte riktigt.

LIA

Som vanligt på Buke så grenar tråden ut sig åt olika håll vartefter olika deltagare kommer med olika frågor etc. Ska vi be om förbud mot detta, tycker du? Vill man inte följa med ut på grenarna och diskutera är det ju bara att avstå.
Hade TS från början redovisat bakgrunden hade tråden antagligen fått en annan utveckling och du hade sluppit hacka på mig om 5 personer och 40-50 hästar, som jag inte kunde veta något om.

LIA

Nej det tycker jag inte, men det är onödigt att gå OT. Diskussionen borde isåfall handlat om vad som skadar minst och vad som ger mest kontroll eftersom ursprungsfrågan handlade om det.

Japp, så är det. Skillnad på om man har egna eller ett fåtal som man har fullt ansvar för, mot om man endast sköter ruljansen på ett stort hästeri. Tyvärr informerade inte TS om vilken sorts hästhållning det var fråga om.

Hur man beter sig visavi hästledandet bestäms ju i grunden av hästägaren.

LIA

:)
Precis.
tyvär svarar man ju uutifrån det första inlägget och sedan skummar man snabbt igenmo tråden. Inte alltid man läser alla poster när det är för många.

Men det är ju inget man tänker på alltid när man kriver posten, exakt hur noga man måste skriva och avd man måste skriva om.

Fast när jag läser detta inser jag att vi aldrig kommer förstår varandra, för vi har helt olika syn på hur man respekterar en häst :(

Det du beskriver är ren diktatur för mig.

Jag föreläser dig inte, jag svarar dig, och på vilket sätt är det diktatur?

Att vi har olika syn jämfört emd resten av världen åp hingstar?
Elelr att jag har så bra kommunikation med min häst att den kommer när jag kallar på den, oavsett vad som lockar? :crazy:

Snarare skulle jag vilja säga att jag Inte är disktator iom att hästen frivilligt kommer, trotts att den är lös. Det är inte en hund vi pratar om utan en häst.
En hund kan du slå och den komemr fortfaradne att komma nrä du kallar, en häst skiter fullständigt i dig om den känenr sig kuvad i samma ögonblick du släpper lös den.
Du kan vara diktator med hästen i ett rep, men aldrig med hästen lös i ett ridhus på 60x40.
Eller kanske, om du är en diktator med jäkligt bra kondis... för du lär få springa för att få din vilja igenom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Z
Hästhantering Om hästen: Hingst, 2år, 165+ i mkh (ej över 170cm just nu, men kommer att växa och bli högre än så). Är (nästintill) dagligen hanterad...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 271
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar