Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Nej absolut inte!
Hästar ser människor som individer. Men en väl uppfostrad häst kan acceptera människan som över i rang, om än inte ledare.
Men som jag sa innan, vissa hästar kräver mer för att komma dit än andra.

Men varför skulle alla hästar se alla människor som högre i rang? Ser då dessa hästar t ex alla bruna hästar som högre i rang (grundläggande ex ;))

Vi är ju överrens om att vissa hästar kräver mer o om vi då fokuserar på dem, så hur når man då dit, där hästen ser alla männsikor högre i rang o slutar då testa alla nya människor, precis som hästen testar alla nya hästar?
Ska man dra in 100 olika personer att hantera?

Jag skulle nog nöja med mig att nå målet att dessa hästar testar alla nya, men inte "slåss" med dem om rangen.
Det skulle jag säga är en väluppfostrad häst.

Ett halvår är inte lång tid i en ny människas ägo och hantering.

Hade du sagt 2 år hade det börjat närma sig "länge" men inte varit där ännu. Det tar ung. ett år för en häst att landa med en ny människa och för båda parter att lärt känna varandra någorlunda.
Ni två har inte slutat dejta och blivit ett par ännu. ;)

Är det en "besvärlig" häst kommer det ta längre än ett år.

Tyvärr är nog min en av de besvärliga hästarna, just pga av hingstigheten. (Och att han gått som hingst i 3,5 år (är 4 år nu) och samtidigt på lösdrift utan så mkt människo-uppfostran).

Gillar kommentaren om dejtandet :D! Och det kan säkert stämma. Och jag tror, att ni vi väl blir tillsammans (även om det kanske kommer ta sin tid), kommer vi leva lyckliga i alla våra dar ;)!

Men i TS fall, kanske de inte heller blivit något par ännu. Vad jag fattat det som, så verkade det vara hästar som kommer och går där (vet inte vad jag fått det från, kanske inte stämmer alls?). Och i så fall, tycker jag att en kedja kan vara en bra säkerhetsgrej i dejtingstadiet ;)!
(haha, ska inte nämna vad jag kom tänka på med tanke på metaforen :p...)

Men i TS fall, kanske de inte heller blivit något par ännu. Vad jag fattat det som, så verkade det vara hästar som kommer och går där (vet inte vad jag fått det från, kanske inte stämmer alls?). Och i så fall, tycker jag att en kedja kan vara en bra säkerhetsgrej i dejtingstadiet ;)!

Det är en ridskola = det är mycket hästar (ca 40 st), dom kommer och går, det är konvalescenter och de hanteras och leds ut i hagen av många olika personer.

Nej. En brun häst kan bara jämföras med en blond person!
Färg har inget med ras att göra.

Att vara högre i rang innebär inte att man är ledare, och högre i rang ska människan vara imo, alt om hästen är "snäll" dvs respekterar människan.
Jag syftar inte på att hästen skall lyda människor, utan respektera.

Och det behövs bara en människa för att få en häst att respektera människor.

Men varför skulle alla hästar se alla människor som högre i rang? Ser då dessa hästar t ex alla bruna hästar som högre i rang (grundläggande ex ;))

Vi är ju överrens om att vissa hästar kräver mer o om vi då fokuserar på dem, så hur når man då dit, där hästen ser alla männsikor högre i rang o slutar då testa alla nya människor, precis som hästen testar alla nya hästar?
Ska man dra in 100 olika personer att hantera?

Jag skulle nog nöja med mig att nå målet att dessa hästar testar alla nya, men inte "slåss" med dem om rangen.
Det skulle jag säga är en väluppfostrad häst.

Kedjor i dejtingstadiet! Det låter lite... ruff...
Men bara båda perter gilalr det så är dte väll ok?... ;)

Jo men det var ju det jag skrev.
Jag tycker man skall sträva efter ledarskap, men alla vill inte det, och alla har inte kunskape till det.
Och det är inte stallpersonalens uppgift att uppfostra en knäpp häst, eller en häst som är busig. Då går säkerhet före NH.
Jag pratar om hästens ägare i detta fall, att det är dens uppgift att se till att hästen Inte går till gräset. Och det går.
Jag har fått kämpa med en fjordhingst, som var så stark så att det krävdes två personer att leda den. Men jag fick till problemet att den gick iväg med människorna som en vante efter sig.
Jag har arbetat emd ett fjordsto som avr precis likadan. Så fort man passerade höbodan (som var öppen) åp ridskolan, så Pang sa det, så stod vuxna hästvana travkarlar och undrade hur de kom till höbalen. Hon var väldigt listig och busig. Hennes knep var att om hon så människan hamnade bakom bogen på henne så blev hon nog stark att kunna dra iväg med vem som helst. Jag fick till detta genom att instruera de som ledde att de inte fick gå framför bogen på stoet. Söt flicka var hon, och klok, hon insåg att det var inte så farligt att vänta 2 min och få höet i boxen istället. :D

Men jag skulle itne gjort detta om jag itne var utbildad, och om jag inte haft betalt. För det är farligt, och det kostar mig tid och möda.

Tyvärr är nog min en av de besvärliga hästarna, just pga av hingstigheten. (Och att han gått som hingst i 3,5 år (är 4 år nu) och samtidigt på lösdrift utan så mkt människo-uppfostran).

Gillar kommentaren om dejtandet :D! Och det kan säkert stämma. Och jag tror, att ni vi väl blir tillsammans (även om det kanske kommer ta sin tid), kommer vi leva lyckliga i alla våra dar ;)!

Jag håller med dig om detta.
Har dock itne tid att svara på den första biten nu.

Men iom ditt svar ill LIA:
Ja. Jag håller med. Vad jag tror är problemet är att LIA och några fler svarar utifrån ägarens synvinkel. Medans TS Tror jag svarar utifrån att vara stallpersonal och behöva hantera Andras hästar.

Håller med dig men ändå inte. Vissa hästar har saker i bagaget som inte går att få bort - inte på en vecka, ett år, och inte heller på 15 år. Då är det ofta (i princip alltid) människors fel, utan tvekan, och många hästar med tråkiga saker med sig går att få bra, men vissa går helt enkelt inte.

Ang. tråden. Jag håller med LIA. En kedja/stigbett/leda i träns är, för mig, en tillfällig lösning. Jag skulle aldrig se något av alternativen som ett måste för att kunna hantera min häst, därför tycker jag att det är mitt, som ägares, ansvar att se till att min häst är hanterlig, utan allt krimskrams. Detta känns extra viktigt när jag har andra människor som sköter hästen åt mig! Jag skulle aldrig förlåta mig själv om min häst skadade en annan människa, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om min häst skadade sig för att jag inte lagt ned tid på henne. Tid är viktigt. Allt måste få ta tid (och medans man lägger ned dig på hantering är stigbett/kedja ett alternativ, visst).

Jag tycker att det är fel att säga "det är dyra hästar". Min häst är inte värd mer än 20', men för mig är hon värd guld. Jag skulle aldrig låta det styra mitt sätt att se på henne, och hantera henne. En häst ska aldrig behöva "betala" för att den är värd pengar. Det är vårat "problem".

Jag har sett de mest välhanterade hingstar som en vacker dag har blivit som förbytt när den träffat på en käresta som visar brunst- nu i såna tider.

Och jag släppte min äldre hingst tillsammans med sin allra käraste, som han trånat efetr över staketet i flera veckor, i ridhuset för betäckning. Och trotts det kunde jag kalla honom till mig redan första gången han var lös med henne. Och han kom, visserligen sneglade han trånande på stoet, men han kom.

Ja det finns hingstar som blri förbytta. Det rä ite vad jag säger. Jag säger att ursäkten "det är en hingst" för dåligt uppförande duger inte för mig.
Det är en häst!

Jag har varit i frankrike i camargue och sett en stor uppfödare sätta upp sin knappt 5 åriga dotter på sin avelshingst i roundpen.
Det är i sverige vi har den syn vi har på hingstar. I resten av världen är hingst vanligare.

KL

När jag köpte min häst (sto) fick jag veta att de alltid ledde henne med kedja eller stigbett. Hon hade dragit med stallflickorna några gånger för mycket.
Jag leder henne alltid med kedja under hakan. 99 gånger av 100 är hon hur snäll som helst och kedjan finns bara där. Den hundrade gången kan hon vara upprörd av någonting då hjälper kedjan och man kan hålla henne.
Hon har blivit tappad några gånger under de år hon funnits hos mig, det är de gånger de tagit henne utan kedja - för hon brukar ju vara så snäll.

Är hästen lugn tycker finns ju bara grimskaftet där, men kedjan finns som en extra stopp om det behövs.

Du skriver att du släppte den. Betäckte den o sen kom?

Förmodar att det inte är en avelshingst- för andra ston än dina egna:confused:

skulle aldrig riskera att hingsten fick betäcka oövervakat.

Min hästs far hade sönder slidväggen på ett sto- för att han gick på för hårt, som sen fick avlivas.

Sorry för OT:angel:

Jag hänger inte riktigt med vad du menar?
Fri betäckning är ju inte direkt ovanligt i sverige, och fullt naturligt...

Jag, medhjälpare och hingst samt sto fanns i ridhuset tillsammans.

Det är alltid en risk att betäcka, även om det är vid hand.
Stoet kan sparka, och jag själv anser att det är ren våldtäckt att sätta på slaglinor på ett sto som sparkar, för det finns en anledning till att hon gör det.

Hingsten hade inte hoppat upp ännu innan jag kallade tillbaka honom.
Och ja, det går.
Jag var inte ensam, så jag hittar inte på en skröna här för att få min hingst att verka snäll.

Det är inte bara min hingst som är välhanterad och lätthanterlig när den ska betäcka.
För att dra upp en till ur mängden vet jag en hingst som är väldigt kelen och mysig med sina ston innan han hoppar upp och det går att avbryta honom med. Islandshingst som går med sina ston.

Jag förstår mig inte på denna skräck för fri betäckning? Det är ju ingen nyhet liksom?...

Men detta är helt ot så jag tycker vi lägger ner den diskutionen.

Du skriver att du släppte den. Betäckte den o sen kom?

Förmodar att det inte är en avelshingst- för andra ston än dina egna:confused:

skulle aldrig riskera att hingsten fick betäcka oövervakat.

Min hästs far hade sönder slidväggen på ett sto- för att han gick på för hårt, som sen fick avlivas.

Sorry för OT:angel:

Du har fått många svar men min reaktion nu när jag läser din post en andra gång är att du skriver at det råder delad mening i stallet om hur kedjan skall ligga.

Svaret är enkelt, kedjan skall ligga som ägaren till hästen vill att den ska ligga.
För jag utgår ifrån att detta är ett inackorderingsstall av något slag?

Varje ägare har rätten att säga "jag vill att kedjan ska ligga under hakan" alt "över nosen".

Seadn är det bara för stallpersonalen/de som leder ut att följa den regeln, eftersom det är de som ansvarar för om kedjan inte låg korrekt, om hästen komemr lös och på ngt sätt skadar sig, eftersom de inte följde direktivet. :)

Hej,

Vi har hingstar och använder oss av ett ringbett som fungerar fantastiskt bra. Inköpt på HÖÖKS för en ringa summa. Detta bett knäcker inte käken om hästen skulle trampa på dock så känns det i tungan.

Vi tar inte ut våra hingstar utan detta bett eftersom det är stor risk att man tappar dem och de är inte små 170 och 174 cm kraftpaket.

Mvh
Duke

Jag anser att det är bättre och säkrare med stigbett om det behövs... Jag vill gärna att mina hästar går att hantera och att de kan sköta sig i vanlig grimma, men vägen dit kan ju vara olika lång. Vi har använt stigbett på hingstar och halv-galna hästar i alla år och då slipper man vara hårdhänt och kämpa (kampa) med dem. Vissa säger att lanerna kan brytas, men jag vet inte riktigt hur det används då? Någon som vet?

Kedja skulle jag inte lägga över nosen om det var en stökig häst, utan under om jag inte hade stigbett, gärna i övre ringen på grimman och sen ner och under hakan. Däremot har jag bara varit med om kedjor som brister och inte hästars huvuden...

Det är den typen av stigbett vi använder också. Funkar hur bra som helst!

kl

Har inte läst igenom hela tråden men jag tycker ledträns med antingen stigbett eller vanligt bett+ lina ist för grimskaft är att rekommendera före kedja om hästen verkligen är på tårna. Kedjan nyps väldigt lätt tycker jag och det kan "stissa" upp hästen.

linney

Många har missat själva ursprunget i tråden.

Om du läser tråden hittar du ett svar att det är en ridskola med ca 45 hästar det handlar om. Det är många olika personer som jobbar där och det finns inte tid att hämta träns eller liknande för att leda ut hästarna. Att släppa hästar med träns i hagen är dessutom en säkerhetsrisk som vi varit med om några gånger, att när man drar ner nackstycket slänger hästen upp huvudet och bettet fastnar i underkäkens tänder, vilket kan orsaka stor skada om hästen kastar sig vilket de förmodligen gör pga upphetsning av att få komma ut och smärta om bettet fastnar.

Jag är inte ute efter några tips på vad man kan ha istället för kedja. Var bara ute efter vad som skadar minst om en häst skulle slita sig, för det disskuteras i stallet!

Vi vill inte ha några hästar lösa, vi hade 15 stycken lösa för något år sen, på bilvägen utanför (gammal motorväg, hastighetsgränsen är 50 utanför ridskolan, men folk kör 90-130 km och nu ljuger jag inte, för det är ständigt hastighetskontroller precis utanför stallet) samt att hästarna sprang farligt nära järnvägen som är en av Sveriges mest trafikerade mot Stockholm. Ja, man kan väl gå på Banverket om att det måste vara inhängnat spårområde, men vi har fortfarande den högtrafikerade bilvägen.
Kan tillägga att vi har ett stort lager i närheten, vilket gör att det även är stor lastbilstrafik på vägen.

Samtliga hästar klarade sig förövrigt när de var ute och sprang på bilvägen. Man får se det positivt att det hände en söndagmorgon när bil- och tågtrafiken är gles.

Senast ändrad:

Jag har tappat hästar både med kedja under och över.
Under säger min erfarenhet. Över så dras grimman runt men under så dras den bara ihop.
Trampar de på grimskaftet går antingen det sönder eller studsar hästen till varpå grimskaftet flyger upp.

Inga skador.

Då rä det väll stallchefen/ridskolechefen som bestämmer, det är ju denna som har yttersta ansvar för hästarna?

Har ni privathästar inackorderade med? Isåfall bestämmer ju ägarna vad som gäller med dessa, men får även följa ridskolechefens direktiv om det finns speciella för privathästarna med.
Annars går det att hitta nya stallplatser där rutinerna passar bättre.

Oavsett vad vi säger är bäst, över eller under, så är det deras häst och deras vilja, och stallchefen/ridskolechefens talan, som gäller. Personal/hanterare får snällt följa dessa direktiv.

Inte vad vi anser är bäst. :)
Speciellt iom att det inte finns ngt lagstadgat "bäst" alternativ.

Pest eller kolera.
Välj en av de dåliga.

Det jag försökt säga är att det går inte att säga vad som är bäst eftersom det är så många som hanterar hästarna.

Ursäkta alla stavfel, nu har tangentbordet totalt flippat. Hoppas det itne blir alltför många.

Nej. En brun häst kan bara jämföras med en blond person!
Färg har inget med ras att göra.

Att vara högre i rang innebär inte att man är ledare, och högre i rang ska människan vara imo, alt om hästen är "snäll" dvs respekterar människan.
Jag syftar inte på att hästen skall lyda människor, utan respektera.

Och det behövs bara en människa för att få en häst att respektera människor.

Nu var det ju ett exempel jag trodde du skulle förstå vad jag syftade på. Varför föreläser du för mig?

Men det är ju inte så svart/vitt som du vill ha det till ändå, att en häst respekterar mig betyder inte att den respekterar dig eller tvärtom.

Och i de flesta fall räcker en människa, men nu var det ju inte de fallen vi pratade om.

Och jag släppte min äldre hingst tillsammans med sin allra käraste, som han trånat efetr över staketet i flera veckor, i ridhuset för betäckning. Och trotts det kunde jag kalla honom till mig redan första gången han var lös med henne. Och han kom, visserligen sneglade han trånande på stoet, men han kom.

Ja det finns hingstar som blri förbytta. Det rä ite vad jag säger. Jag säger att ursäkten "det är en hingst" för dåligt uppförande duger inte för mig.
Det är en häst!

Jag har varit i frankrike i camargue och sett en stor uppfödare sätta upp sin knappt 5 åriga dotter på sin avelshingst i roundpen.
Det är i sverige vi har den syn vi har på hingstar. I resten av världen är hingst vanligare.

Fast när jag läser detta inser jag att vi aldrig kommer förstår varandra, för vi har helt olika syn på hur man respekterar en häst :(

Det du beskriver är ren diktatur för mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Z
Hästhantering Om hästen: Hingst, 2år, 165+ i mkh (ej över 170cm just nu, men kommer att växa och bli högre än så). Är (nästintill) dagligen hanterad...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 271
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar