Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Flytta eller stängsla in 5 km järnväg?

Jo, det är det säkert, men känns inte som ett alternativ just nu, tyvärr.

Vad har du för elefanter som det inte räcker med 50 cm kedja;):confused:

Att bara sätta under hakan är som att ha ett halvstryp på hunden.
Effekten är då i princip densamma att bara sätta ett vanligt grimskaft runt nosen.
Då är en riktig repgrimma avsevärt mkt skarpare.

Om man har en bråkig häst är ju hela tanken att få hästen att reagera- avleda den.

halv-Kl

Tänkte precis säga att en repgrimmar kanske är ett ganska bra alternativ. Finns ju de lite skarpare som har knutar över nosryggen, sånt har jag. Och framför allt - ett låååååångt grimskaft att hålla i och få hästen FRÅN sig när de brallar/reser sig. Det är ju eg. det allra viktigaste.

KL*

Till att börja med så tycker jag att väldigt många, nämner ingen här på buke men utan från egna ögon i stall o.s.v. Att väldigt många inte uppfostrar sina hästar noga, en väluppfostrad häst behöver man inte trä en kedja på.. Men visst under de omständigheter man går ut och går.. kanske.. men då säger jag såhär. Gå aldrig ut och gå i grimma, ha det som regel att gå ut i träns.
Om man under några som hels omständigheter skulle behöva leda i grimma så köp ett grimskaft med panikhake och sedan koppla ihop de med en separat kedja.

Jag gillar inte faktumet att försöka laga hästen.. är något brutet på ett så stort djur tycker jag inte man ska låta de lida.. (endast åsikt, så inga övriga kommentarer om min åsikt behövs.)

Jag har en häst som varit bråkig i sin ungdom. Han har troligen brutit sitt nosben hos sin tidigare ägare eftersom han har en stor bulle där. Vi fick aldrig riktigt kläm på vad som hänt då vi köpte honom. Men anar att det är en kedja som orsakat skadan. Enligt vet. är det - i hans fall - bara ett skönhetsfel i nuläget. Har dock alltid hört att nosbenet är skört. Det hindrar i och för sig inte att även käkbenet är det.

Går alltid med löst hängande grimskaft utan kedja. Har försökt fostra honom bättre med små medel. Tvingas jag någon gång hålla honom hårdare så blir han bara värre och jagar upp sig. Under längre promenader blir det träns (som förra skribent framhåller).

Nu är han en riktigt snäll nallebjörn (för det mesta);)

Senast ändrad av en moderator:

Nu ville ju inte TS ha förslag på sådana, men det kan ju vara intressant för andra att få lite mer konkreta tips...?

Det finns andra. Sluta blunda!

LIA

Senast ändrad av en moderator:

Jag föredrar som du under hakan, av samma orsaker som du :D
Sen så tycker jag inte om att ha de över nosryggen eftersom (tror jag) nosryggen är väldigt tunn längst ner så de borde gå lätt (låter konstigt) att bryta den?? Kanske bara jag som fått det för mig:confused::D

SOM VAD?! Jag tänker inte sitta och gissa mer än vad jag redan gjort.

60 repgrimmor är väl lite väl att behöva köpa.

Nu var det ju dock så att det inte handlade om sånt, utan om vilket som skadar minst.

Ett träns går fort att sätta på o har en hög säkerhet- mitt förslag.
Trampar hästen på grimskaftet ger lädret med sig- hamnar på sniskan eller i västa fall går det sönder,- men inte hästens mun.

Senast ändrad:

Nu har jag ingen som behöver ledas i kedja eller som är dyr just nu- heller:grin:
Men haken i den högra sidans övre ring, genom den nedre o ut på vä. sida.
Då fördelas trycket även lite till nacken.

Precis så använder jag också kedja, om jag använder det.
Funderade just på hur jag skulle förklara mig, men nu slapp jag :)

Går verkligen käkbenet av så lätt då? Trycket som blir av att hästen trampar på grimskaftet blir ju inte ett direkt tryck på käkbenet utan fördelas ju ut över nosdelen på grimman oxå. Jmf med över nosryggen så ett ryck ger direkt tryck över nosbenet.

Jag väljer LÄTT under hakan, just pga anledningen som du själv skrev - jobbigt att få kedjan att ligga kvar bra, iaf så länge man inte lindar den minst ett slag om nosdelen. Och kommer hästen lös vet man ju inte hur mkt grimma/kedja/rep slängs runt innan det befarade trampet på repet kommer. Jag tror risken att kedjan ligger "fel" över nosryggen är väldigt mycket större än att den ligger "fel" under käken. Men "fel" menar jag ett läge som ger mer skada än det korrekta läget.

Ur rent skadeperspektiv sett om man vill ha ngt skarpare än grimma o rep så hade jag faktiskt valt kedja under hakan. Repgrimma är min mardröm att tappa en häst i, de håller för allt och är sjukt skarpa :eek: Stigbett/bett tror jag orsakar med skada i munnen än en kedja under hakan gör. Enda skillnaden är väl om man använder tygel till dem - tyglar går av bra mycket lättare än rejäla hingstgrimskaft med kedja o läder.

När man har kedjan över nosryggen så snurrar grimman runt så lätt. Det blir inte en åtstramning, utan mer motstående sidas sidostycke i ögat.

Den enda alternativen är antingen under hakan eller i extrema fall i munnen.

jag leder aldrig med kedja eftersom mina hästar är såpass väluppfostrade (och blir dom rädda och flyr i panik har man ändå ingen chans att hålla kvar dom, kedja eller ej). det lär vara precis lika skadligt att ha kedjan över som under nosen så det kan nog kvitta. låter lite som att välja mellan pest och kolera. :p

kan ni inte hitta bättre lösningar?? tex stängsla mot järnvägen så hästarna inte kommer dit? inhägnad gårdsplan?

Senast ändrad:

Och där kom du igen och hamnar OT som vanligt, du med dina "väluppfostrade hästar", vem säger att dessa hästar inte är väluppfostrade?
Vi har kedja på dem i förebyggande syfte för en säkerhetsmässig hantering av hästarna för att ha bättre kontoll på dem, OM något händer.

Fem kilometers inhängnad, vem sponsrar det? När man enkelt kan läsa det som vi gjort det.

Jag har fått svar på min fråga, så jag tänker inte gå mer OT nu.
Tack för svaren som tråden handlade om! :bow:

Jo, det är det säkert, men känns inte som ett alternativ just nu, tyvärr.

Blir nyfiken.

Varför är det inte ett alternativ? Stigbett är ju inte värre, snarare snällare. Att det sedan sitter i munnen är ju inget att hettsa upp sig över, om det är det som är haken. Iom att man rider med bett.

De är inte heller så dyra, och deffinitivt billigare än att operera en nosrygg/käke som gått av...

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1440

Repgrimma är min mardröm att tappa en häst i, de håller för allt och är sjukt skarpa :eek:

Förstår din tanke, vad som inte är så känt om repgrimmmor är att en Korrekt repgrimma med leadrope har ett tungt leadrope som gör att repet släpas mellan benen på hästen och risken att de trampar fast är faktist väldigt liten, tom när de svänger. Har själv sett hästar springa med det och sett hur det släpas.

Ett leadrope från hööks eller börjes är inte bra och kommer snurra sig. Leadrope gjorda på "båtrep" är bra, tunga och släpas så att de inte trasslar sig om hästens ben. De är tom bättre för hästen att springa med än ett lite längre vanligt grimskaft.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Z
Hästhantering Om hästen: Hingst, 2år, 165+ i mkh (ej över 170cm just nu, men kommer att växa och bli högre än så). Är (nästintill) dagligen hanterad...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 271
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar