Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Sv: Kedjan under hakan eller över nosryggen?

Alla hästar kan bli rädda/skrämda, precis som vi. Alla hästar kan/bör(?) då reagera, vilket vi inte kan/ska stoppa. Men vad händer ögonblicket efter? Föredrar man kedjor eller "uppfostran"?

Vad händer ögonblicket efter? Ja sliter sig hästen så är den med 90 % säkerhet död. Vem som helst borde förstå att en rädd häst inte stannar om den väl får panik och man står där med ett vanlig gramskaft och grimma.
Chansen är större att kedjegrimskaftets inverkan (dvs smärtan) väcker upp hästen igen från sitt tillstånd än om du håller den i något som den enkelt kan slita sig loss ifrån. NH i all ära men en rädd häst är en rädd häst är en rädd häst.
Så hellre då ett stycke levande häst med en bruten käke än en död häst. Uppfostran, samspel och allt det andra kan man utöva när man är säker på att ditt och din hästs liv inte blir utsatt för livsfara!

Sorbe: Hellre en bruten käke än ett brutet näsben som kan påverka luftvägarna.

M a o, den är inte "extremt väluppfostrad", åtminstone inte enligt vad jag lägger i uttrycket? :)

Alla hästar kan bli rädda/skrämda, precis som vi. Alla hästar kan/bör(?) då reagera, vilket vi inte kan/ska stoppa. Men vad händer ögonblicket efter? Föredrar man kedjor eller "uppfostran"?

LIA

:bow::bow::bow:
LIA - jag tror vi är själsfränder.

men det går knappast på en kvart. om hästen drar och du INTE får tappa den.
vad väljer du? låta den stå inne eller använda kedja?

Det var därför jag skrev att kedja/stigbett/träns är en tillfällig lösning...
Man börjar där så man får ut hästen på morgonen.
Sen är det upp till hästens ägare att försöka finna en lösning.

Nu verkar det ju dock inte vara det som är frågan, att hästen är ouppfostrad utan att TS vill leda hästen i kedja pga tåget.

Handlar det om 30-40 hästar så funkar det inte.
Om man har några enstaka egna- självklart.

Glöm inte att många av dessa hästar(troligen) är i toppform, uppfodrade o ev. även hingstar.
För allas säkerhet måste man gå tillväga på andra sätt.
Hästar kommer o går oxå- byts ut o en del kanske har haft konv.

Sant som du säger, vill dock tillägga en enda sak... skyll inte på hingstar att de är hingstiga, det är ägarens ansvar att ta bort...

Jag vet att de kan bli hingstiga vid byte av miljö, men det kan inte pågå hur länge som helst imo. Eller det kan, om ägaren inte har tid, men det är inte hingstens fel, det är ägarens. :)

Mjah, ja och nej. Allt beror på hur mkt tid man lägger ner på att få en uppfostrad häst. Sedan är det väldigt beroende på hur hästen är som "grundmaterial", vilket temprament och vilken personlighet den har.
En arg och grinig häst kan komma att testa mer och den kräver mer arbete och förståelse än en "snäll" häst som bara följer med strömmen.

Alla hästar går att få till "snälla" hästar, det är bara en frågan om hur mkt arbete ägaren vill lägga ner. Det går även att få alla "snälla" hästar till elaka hästar... om man gör fel.
Frågan rä bara, har ägaren lust att lägga ner 12 timmar per dag till att få tillbaka tilliten från den griniga hästen, och få den att förstå att människor itne alltid är elaka?

Sen håller jag med dig absolut, den som inte äger hästen har inte rätt att göra för mkt med den, men den ska å andra sidan inte heller utsätta stallpersonal för fara.

Tråkigt med din bekantas hästar.

Menar du att hästar inte ser människor som individer, precis som de ser andra hästar som individer?

*kl*

Jag funderade lite och jag har aldrig hört om en häst som varken brutit nosrygg eller käke pga. av kedja?

Är det vanligt hos "er"?
Eller tas det enbart upp som ett skräckscenario?

Sant, men de facto, fastnar hästen i något finns det inget som går sönder förutom hästen. Men det är bla därför jag ser ut såhär :eek: när var och varannan häst utrustas med repgrimma när de inte går o leda/lasta osv utan sliter sig, hur många av dem har rätt utrustning och någon i änden som kan hantera den?

Ja tyvär används repgrimman av var och varannan, varav hälften av dessa inte ens vet att den itne får användas i hagen som "vanlig" grimma.

Det är ett problem. Ville dock påpeka att leadropet är bättre att skutta runt med än tex ett kedjegrimskaft som inte går av.
Iallafall så länge inte hästen fastnar i en stubbe eller liknande... Syftar nu helt på "bättre" ur synvinkeln att hästen inte får leadropet snurrat/intrasslat runt benen.

Varför inte använda kedja??
Nu leder jag inte mina i kedja själv de kommer i mgenstans när jag ledewr dem till hagen t.ex.
Men nu när de har sina hästar så nära en järnväg så förstår jag fullt ut att de vill ta de säkra före de osäkra.
Även om hästarna är de lydigaste i historien så kan de bli skrämda å då kan de vara så att kedjan är det som gör skillnaden mellan en lös och en kontrollerad häst. Hellre kedja eller en häst på rymmen.

Visst knölar väll grimman ihop sig väldigt mycket innan kedjan drar av underkäken? Jag tror nog inte att det blir så mycket mer än brännsår om hästen skulle trampa på grimskaftet..

Sant som du säger, vill dock tillägga en enda sak... skyll inte på hingstar att de är hingstiga, det är ägarens ansvar att ta bort...

Jag vet att de kan bli hingstiga vid byte av miljö, men det kan inte pågå hur länge som helst imo. Eller det kan, om ägaren inte har tid, men det är inte hingstens fel, det är ägarens. :)

Okej man ska ha hingstarna uppfostrade men de är hingstar o de är hingstiga, om du har "fel" doft på dig kan den snällaste lydigaste hingsten reagera på det eller liknande, nu kanske de med doften inte är lika vanligt som att de blir helt till sig om man kanske måste passera ett sto i en hage eller liknande *flummflumm*

Vet inte om de jag skrev går att förstå men men....

Jisses, jag har en valack. Som är hingstigare än de som faktiskt ÄR hingstar i samma stall. Och nu har jag haft min häst i ca ½ år, visst han har blivit bättre, men inte kan väl JAG ta bort hingstigheten sådär hux flux!!!

Men visst, fungerar de inte att ha som hingstar, kanske det är dags att kastrera dem. Men i min hästs fall, försvann inte hingstigheten. Och det är inget som "försvinner" på en dag eller två heller. Medans vissa hingstar inte är det minsta hingstiga.

Självklart att använda kedja för säkerhets skull.

Kan dessutom säga att jag tränat jättemkt med min häst att gå i grimma, att han ska lyssna på mig. Det räcker att jag tar ett kortare steg, så stannar han upp. Jag behöver i princip aldrig ta tag i grimskaftet, men ändå har jag kedja antingen under eller över nosen, för säkerhets skull, OM man behöver.
Har hänt en gång att han blev rädd, och tack vare kedjan kunde jag få uppmärksamheten igen, istället för att han skulle slitit sig från mig.

(fast vill tillägga, att jag tror iaf att kedjan går av innan något på hästen går sönder...)

Senast ändrad:

Jag tror att risken att de ska skada sig är nog lika står oavsett som, dock föredrar jag att ha den under hakan i stället

Menar du att hästar inte ser människor som individer, precis som de ser andra hästar som individer?

Nej absolut inte!
Hästar ser människor som individer. Men en väl uppfostrad häst kan acceptera människan som över i rang, om än inte ledare.
Men som jag sa innan, vissa hästar kräver mer för att komma dit än andra.

Okej man ska ha hingstarna uppfostrade men de är hingstar o de är hingstiga, om du har "fel" doft på dig kan den snällaste lydigaste hingsten reagera på det eller liknande, nu kanske de med doften inte är lika vanligt som att de blir helt till sig om man kanske måste passera ett sto i en hage eller liknande *flummflumm*

Vet inte om de jag skrev går att förstå men men....

Vad jag menar är att man inte generellt sett kan säga att en hingst är besvärlig punkt...

Och det är de jag menar med att det är ägarens ansvar, det är upp till den att lägga ner arbete på att få hingsten att landa.
Att det är en hingst är ingen ursäkt för att den är "knäpp".

Ett halvår är inte lång tid i en ny människas ägo och hantering.

Hade du sagt 2 år hade det börjat närma sig "länge" men inte varit där ännu. Det tar ung. ett år för en häst att landa med en ny människa och för båda parter att lärt känna varandra någorlunda.
Ni två har inte slutat dejta och blivit ett par ännu. ;)

Är det en "besvärlig" häst kommer det ta längre än ett år.

Mjah, ja och nej. Allt beror på hur mkt tid man lägger ner på att få en uppfostrad häst. Sedan är det väldigt beroende på hur hästen är som "grundmaterial", vilket temprament och vilken personlighet den har.
En arg och grinig häst kan komma att testa mer och den kräver mer arbete och förståelse än en "snäll" häst som bara följer med strömmen.

Alla hästar går att få till "snälla" hästar, det är bara en frågan om hur mkt arbete ägaren vill lägga ner. Det går även att få alla "snälla" hästar till elaka hästar... om man gör fel.
Frågan rä bara, har ägaren lust att lägga ner 12 timmar per dag till att få tillbaka tilliten från den griniga hästen, och få den att förstå att människor itne alltid är elaka?

Håller med dig men ändå inte. Vissa hästar har saker i bagaget som inte går att få bort - inte på en vecka, ett år, och inte heller på 15 år. Då är det ofta (i princip alltid) människors fel, utan tvekan, och många hästar med tråkiga saker med sig går att få bra, men vissa går helt enkelt inte.

Ang. tråden. Jag håller med LIA. En kedja/stigbett/leda i träns är, för mig, en tillfällig lösning. Jag skulle aldrig se något av alternativen som ett måste för att kunna hantera min häst, därför tycker jag att det är mitt, som ägares, ansvar att se till att min häst är hanterlig, utan allt krimskrams. Detta känns extra viktigt när jag har andra människor som sköter hästen åt mig! Jag skulle aldrig förlåta mig själv om min häst skadade en annan människa, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om min häst skadade sig för att jag inte lagt ned tid på henne. Tid är viktigt. Allt måste få ta tid (och medans man lägger ned dig på hantering är stigbett/kedja ett alternativ, visst).

Jag tycker att det är fel att säga "det är dyra hästar". Min häst är inte värd mer än 20', men för mig är hon värd guld. Jag skulle aldrig låta det styra mitt sätt att se på henne, och hantera henne. En häst ska aldrig behöva "betala" för att den är värd pengar. Det är vårat "problem".

Vad händer ögonblicket efter? Ja sliter sig hästen så är den med 90 % säkerhet död. Vem som helst borde förstå att en rädd häst inte stannar om den väl får panik och man står där med ett vanlig gramskaft och grimma.
Varför förutsätts alltid denna panik?? :confused: Det är det som skiljer dig och mig åt. Du tar paniken för självklar, jag tar för självklart att det inte blir någon.
Allt hänger på vilken hästsyn vi har och hur vi väljer att bete oss.

LIA

Jag har sett de mest välhanterade hingstar som en vacker dag har blivit som förbytt när den träffat på en käresta som visar brunst- nu i såna tider.

Ett träns går fort att sätta på o har en hög säkerhet- mitt förslag.
Trampar hästen på grimskaftet ger lädret med sig- hamnar på sniskan eller i västa fall går det sönder,- men inte hästens mun.

Mitt träns gick då inte sönder, inte ens en repa, när min häst kom lös, gick omkull och fastade med frambenen i tyglarna och blev fast och panikslagen. Det lossade själv och hästen drog iväg och fastnade ett flertal gånger mer i tyglarna. Var totalt livrädd för hans mun, hade ett ganska skarpt bett. Det gick dock bra med munnen, de flesta rycken kom under = ingen påverkan i munnen, dock nacktryck.

Själv skulle jag föredra en lädergrimma och (vid behov) kedjan under käken.

Varför inte använda kedja??
För att den inte behövs?
Jag förstår ditt och andras resonemang i grund och botten. Det bygger på vårt kontroll och trygghetsbehov. Men finns det då inte fler vägar att gå än att kedja fast och stänga in?

Jo, det gör det, och jag har valt alternativet att påverka källan till alla risker, dvs hästen!
Hästen måste inte drabbas av panik om den skräms av något, den måste inte slita sig, den måste inte bli blockerad osv. Vill man, kan man påverka hästens reaktioner och beteende i stor utsträckning.

Om hästen blir skrämd i hagen, på hoppbanan eller i transporten, vad nytta gör kedjorna då?

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Z
Hästhantering Om hästen: Hingst, 2år, 165+ i mkh (ej över 170cm just nu, men kommer att växa och bli högre än så). Är (nästintill) dagligen hanterad...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 271
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar